Gå til innhold

"Jeg har 2 kroner, hvis det hjelper noe"


Gjest Gl@mB@be

Anbefalte innlegg

Gjest Gl@mB@be
"Om det hjelper noe" er ikke synonymt med at de faktisk bryr seg om deg i det hele tatt, dessverre - det er bare noe man sier.

Nettopp!! My point exactly! Så derfor: slutt å si det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gl@mB@be
Åh, for du sier aldri mer enn strengt nødvendig? Hykleri er så satans artig.

Øhm? Føler du med? Dette handler ikke om å si mer enn nødvendig, men å si noe man ikke mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp!! My point exactly! Så derfor: slutt å si det!!

Jammen, kjære deg da. Du kan da ikke gå rundt å diktere hva folk skal si! Sånn som når jeg starter innlegget med "kjære", så betyr det ikke at jeg har deg kjær, det er bare en uttrykksmåte. Skal man kutte ut alle uttrykksmåter som ikke betyr nøyaktig det vi sier så ville språket blitt veldig mye fattigere. Les boka "1984" du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhm? Føler du med? Dette handler ikke om å si mer enn nødvendig, men å si noe man ikke mener.

Da må man slutte å si "så hyggelig å møte deg" når man nettopp har møtt nye mennesker. For eksempel. Vi sier da ting vi ikke mener hele tida. Hadde vi vært roboter kunne man programmert bort sånne høflighetsfraser, men så er vi nå engang mennesker da. Beklager om jeg en dag skulle være så frekk og si "hvis det hjelper" til deg!

Hadde enda folk sagt noe ekkelt med noe vondt i tankene, så hadde jeg skjønt irritasjonen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gl@mB@be
Da må man slutte å si "så hyggelig å møte deg" når man nettopp har møtt nye mennesker. For eksempel. Vi sier da ting vi ikke mener hele tida. Hadde vi vært roboter kunne man programmert bort sånne høflighetsfraser, men så er vi nå engang mennesker da. Beklager om jeg en dag skulle være så frekk og si "hvis det hjelper" til deg!

Hadde enda folk sagt noe ekkelt med noe vondt i tankene, så hadde jeg skjønt irritasjonen din.

Vet du hva, jeg kommer faktisk ikke med kommentarer jeg ikke mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet du hva, jeg kommer faktisk ikke med kommentarer jeg ikke mener.

Åh, men da er jo saken straks en annen! Du trenger ikke være høflig, dermed trenger ikke andre være høflig. OK, greit, jeg skjønner. Dette oppklarer mye. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gl@mB@be
Åh, men da er jo saken straks en annen! Du trenger ikke være høflig, dermed trenger ikke andre være høflig. OK, greit, jeg skjønner. Dette oppklarer mye. :)

Når ble dette synonymt med å ikke være høflig? Kan man ikke være høflig uten å si ting man ikke mener, uten å være falsk og påtatt? :klø: Jeg smiler, sier hei, sier takk og værsågod. Høflig, uten å si noe jeg ikke mener. Problemet er..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest New Dawn

Jeg opplever ofte at butikkansatte spør om jeg har f.eks. 2 kroner slik at jeg slipper å få så mye småpenger tilbake .. Synes det er flott å kunne få en 100-lapp igjen istedet for 98 kroner i mynt.

Hvis dette er et stort problem så kan man ikke ha opplevd særlig problemer i livet .. Se litt lyst på det, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg lest hele tråden men har aldri tenkt over det som noe irriterende når kundene sier "hvis det hjelper" når de legger til to kroner eller hva som måtte passe for å gjøre det til et rundt tall. Men hvis kunden bruker kjempelang tid på å lete frem de kronene og det dannes kø på grunn av det så syns jeg det blir litt teit for kundene som må stå og vente på grunn av kunden som absolutt skal grave og lete etter de få kronestykkene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gl@mB@be
Jeg opplever ofte at butikkansatte spør om jeg har f.eks. 2 kroner slik at jeg slipper å få så mye småpenger tilbake .. Synes det er flott å kunne få en 100-lapp igjen istedet for 98 kroner i mynt.

Hvis dette er et stort problem så kan man ikke ha opplevd særlig problemer i livet .. Se litt lyst på det, heller.

Det du beskriver her er jo ikke "problemet." Hvis en ansatt spør, og du har, kjempeflott. Mitt problem dreier seg om frasen "hvis det hjelper noe."

Jada folkens, dette er ikke et verdensproblem, og det ødelegger ikke akkurat dagen min. Men igjen, dette er et debattforum. Hvis man skulle fjernet alle tråder om ting som ikke er "verdensproblemer", ja da ville det blitt stille her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever ofte at butikkansatte spør om jeg har f.eks. 2 kroner slik at jeg slipper å få så mye småpenger tilbake .. Synes det er flott å kunne få en 100-lapp igjen istedet for 98 kroner i mynt.

Hvis dette er et stort problem så kan man ikke ha opplevd særlig problemer i livet .. Se litt lyst på det, heller.

Det gjør jeg også ofte, spør om de har f eks ei krone så de slipper å få ni kroner i mynter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man ringer og ber om veksel når man ser at det begynner og bli lite - ikke etter at man har gått tom. Det er bare sløvt.

rettelse: DU ringer og ber om veksel når du begynner å ha lite, det er langtifra alle som har nok vekslepenger til enhver tid, jeg oppfatter vel egentlig at det er ganske mange som IKKE har masse veksel til enhver tid.

På starten av dagen har de ikke, fordi de ikke har fått inn fra kunden enda.

På midten av dagen har de ikke, fordi det de hadde/har fått inn, har blitt betalt ut igjen.

På kvelden har de ikke, fordi de har gitt tilbake veksel hele dagen.

Det er jaggu greit med kort. :fnise:

Jøsses. Note to self: slutte å være hyggelig med butikansatte siden sjansen er stor for at de blir irritert samma faen.

slenger meg på her, slutt å gjøre noe mer en å smile, legg varene på disken, betal med kort og ikke prøv å vær hyggelig med butikkansatte, de KAN ta det som en fornærmelse eller se på meg som falsk.

Øhm? Føler du med? Dette handler ikke om å si mer enn nødvendig, men å si noe man ikke mener.

Har du tenkt over at "hvis det hjelper" rett og slett er en høflighetsfrase?

nemlig, på samme måte som så mye annet, "hvordan har du det.", "takk for sist", "ha det bra" og mange andre, som man ikke nødvendigvis mener noe mer med en akkurat en høflighetsfrase.

Vet du hva, jeg kommer faktisk ikke med kommentarer jeg ikke mener.

Du har aldri sagt "ha det bra." til noen du ikke bryr deg om har det bra etter at de har gått?

eller spurt "hvordan har du det?", uten at du egentlig ønsker å høre hvordan vedkommende har det?

Da må jeg si du er ganske spesiell slik jeg oppfatter det, og det er jo sikkert bra for deg, men husk på at det da kanskje er DU som er annerledes, og at det faktisk ikke synes på deg at du er det.

Forventer du at kunder/medmennesker skal endre sin kommunikasjonsmåte pga at du er annerledes en så utrolig mange andre? og om de ikke ser at du er annerledes, blir du irritert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro med debatt :ler:

Altså, dere som mener at "hvis det hjelper noe" bare en en høflighetsfrase:

Det hender jeg har så mye veksel i kassa at når noen tilbyr seg disse myntene så sier jeg på en høflig måte at jeg har nok. Da kommer som regel denne setningen: "men jeg har så lyst til å bli kvitt de.." Skjønner?

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg er en effektiv, hyggelig og hjelpsom butikkansatt, men jeg må da kunne få ut litt frustrasjon anonymt på nettet ;)

Betviler ikke at du er høfflig og imøtekommende, at du holder maska selvom du blir irritert, men mener fortsatt at du blir irritert på kunder som faktisk mener det godt!

Jeg har skrevet et innlegg her tidligere, driter du i det eller har du svar på det jeg spør om eller i det minste en mening? Du kan selvsagt skrive: drit og dra, men det betyr at du ikke kan svare for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gl@mB@be
rettelse: DU ringer og ber om veksel når du begynner å ha lite, det er langtifra alle som har nok vekslepenger til enhver tid, jeg oppfatter vel egentlig at det er ganske mange som IKKE har masse veksel til enhver tid.

På starten av dagen har de ikke, fordi de ikke har fått inn fra kunden enda.

På midten av dagen har de ikke, fordi det de hadde/har fått inn, har blitt betalt ut igjen.

På kvelden har de ikke, fordi de har gitt tilbake veksel hele dagen.

Det er jaggu greit med kort. :fnise:

slenger meg på her, slutt å gjøre noe mer en å smile, legg varene på disken, betal med kort og ikke prøv å vær hyggelig med butikkansatte, de KAN ta det som en fornærmelse eller se på meg som falsk.

nemlig, på samme måte som så mye annet, "hvordan har du det.", "takk for sist", "ha det bra" og mange andre, som man ikke nødvendigvis mener noe mer med en akkurat en høflighetsfrase.

Du har aldri sagt "ha det bra." til noen du ikke bryr deg om har det bra etter at de har gått?

eller spurt "hvordan har du det?", uten at du egentlig ønsker å høre hvordan vedkommende har det?

Da må jeg si du er ganske spesiell slik jeg oppfatter det, og det er jo sikkert bra for deg, men husk på at det da kanskje er DU som er annerledes, og at det faktisk ikke synes på deg at du er det.

Forventer du at kunder/medmennesker skal endre sin kommunikasjonsmåte pga at du er annerledes en så utrolig mange andre? og om de ikke ser at du er annerledes, blir du irritert?

JEG ringer etter veksel når det begynner å bli lite ja, men jeg skrev MAN fordi det er noe de fleste BØR gjøre.

Og nei, det ER ikke bare en høflighetsfrase. Jeg forklarte det lenger oppe: kunden spør om myntene er til noen hjelp, jeg sier jeg har nok, kunden vil jeg skal ta de likevel fordi h*n ikke vil ha de. Er dette høflighet?`

Jeg sier ikke "ha det bra", jeg sier hadet. Ergo ingen falskheter der heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Forventer du at kunder/medmennesker skal endre sin kommunikasjonsmåte pga at du er annerledes en så utrolig mange andre? og om de ikke ser at du er annerledes, blir du irritert?

Takk, aline! Du har fått oppsummert poenget her. Skulle ønske jeg hadde klart det samme. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gl@mB@be
Betviler ikke at du er høfflig og imøtekommende, at du holder maska selvom du blir irritert, men mener fortsatt at du blir irritert på kunder som faktisk mener det godt!

Jeg har skrevet et innlegg her tidligere, driter du i det eller har du svar på det jeg spør om eller i det minste en mening? Du kan selvsagt skrive: drit og dra, men det betyr at du ikke kan svare for deg!

Klart det er noen som mener det godt. Ingen regel uten unntak. Beklager at jeg ikke har svart på innlegget ditt, men det var endel innlegg her og det er lett at noen går i glemmeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG ringer etter veksel når det begynner å bli lite ja, men jeg skrev MAN fordi det er noe de fleste BØR gjøre.

Og nei, det ER ikke bare en høflighetsfrase. Jeg forklarte det lenger oppe: kunden spør om myntene er til noen hjelp, jeg sier jeg har nok, kunden vil jeg skal ta de likevel fordi h*n ikke vil ha de. Er dette høflighet?`

Jeg sier ikke "ha det bra", jeg sier hadet. Ergo ingen falskheter der heller.

Først framstiller du det som at du gjennomskuer de som sier de vil hjelpe, det må jo handle om at du leser kundenes tanker. Nå handler det plutselig om kunder som sier rett ut at de vil veksle for deres egen del. Så da er det slutt på tankelesingen?

Om en kunde ønsker å veksle og tilbyr det som en hjelp til deg, er det virkelig så irriterende? Kunden hadde vel håpet at du trengte vekslepenger, og når du ikke trenger det likevel så spør de om du kan veksle for deres skyld. Jeg klarer virkelig ikke å se det irriterende i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hjelpemasse!!

Jeg trodde først denne tråden het "Jeg har to koner, hvis det hjelper noe!" :P

En observasjon bare:

1) Mange i denne tråden kjefter på TS fordi hun prøver å "bestemme hva kundene skal tenke", "bestemme hva kundene skal si"... osv.

2) Samtidig prøver de samme personene å diktere hva hun skal ha lov til å være irritert over og ikke, og hva hun bør og ikke bør tenke om sine kunder.

3) Og i tillegg har ordet "hykler" blitt brukt om henne!

Jeg ler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...