Gå til innhold

En homifil som alene får barn med en surrogatmor


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_søs_*
Siden du tydeligvis synes at dette er veldig viktig, og dessuten mener at det er fasiten på hva som gir lykkelige barn, vil jeg gjerne påpeke at dersom et homsepar og et lesbepar velger å få barn sammen, vil alt dette bli oppfylt.

Donor,- ikke genetisk familie, røtter

Maskuline/feminine verdier,- nei ikke sammen med lespe eller homsepar

Identitet,- vanskelig uten å vite av sitt opphav

Trygghet, -ja kommer an på hvor mye trygghet som foreldrene kan gi, men dette er også avhengig av røtter, verdier, identitet.

Selvfølelse,- avhengig av omgivelser,foreldre, men også veldig avhengig av de andre tingene.

Som en behovs-pyramide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_søs_*
Jeg vil gjerne legge til at dersom jeg hadde vært lesbisk, eller om jeg hadde vært singel dame i slutten av 30-årene med et veldig høyt ønske om å få barn, ville jeg veldig gjerne hatt en enslig homofil eller et homsepar som far til mitt barn. Jeg tror faktisk jeg ville ha foretrukket en homofil fremfor en heterofil far dersom jeg ikke hadde hatt en partner å få barn med. Jeg tror nemlig at det ville vært en berikelse for barnet å få litt forskjellige typer input. Dessuten ville et slikt barn vært veldig etterlengtet og planlagt.

(Dette er forresten helt hypotetisk, da jeg verken er lesbisk, barnløs eller singel.)

Da skulle du latt være å få barn av hensyn til barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Donor,- ikke genetisk familie, røtter

??? :klø:

Jeg har jo skrevet i flere innlegg at jeg er skeptisk til eggdonasjon, sæddonasjon og surrogatmødre.

Maskuline/feminine verdier,- nei ikke sammen med lespe eller homsepar

Og hvorfor i all verden mener du at et homsepar og et lesbepar til sammen ikke vil være i stand til å overføre maskuline og feminine verdier? Særdeles merkelig utsagn, vil jeg si.

Identitet,- vanskelig uten å vite av sitt opphav

Tja, det er vel ikke nødvendigvis vanskelig å ha en god og trygg identitet uten å vite hvem som er ens biologiske foreldre, men jeg er som tidligere nevnt enig med deg i at alle i utgangspunktet bør ha rett til å kjenne til sitt biologiske opphav. Og igjen - det er derfor jeg ikke synes at staten, gjennom å åpne opp for sæddonasjon eller eggdonasjon (sistnevnte er vel forbudt i Norge, enn så lenge), legger til rette for at det blir laget barn med ukjent far eller mor. Mitt standpunkt vedrørende dette er helt uavhengig av foreldrenes legning eller livssituasjon.

Selvfølelse,- avhengig av omgivelser,foreldre, men også veldig avhengig av de andre tingene.

???

Hvorfor i all verden mener du at homofile foreldre ikke er like egnet til å gi barn god selvfølelse som det heterofile foreldre er?

Donor,- ikke genetisk familie, røtter

Som en behovs-pyramide.

Says who? Maslow?

Jeg synes forresten ikke at listen din kvalifiserer som behovspyramide. I såfall ville selvfølelse være det basale behovet som måtte blitt oppfylt først. Deretter, når man hadde oppfylt dette behovet, ville man søkt etter trygghet. Deretter identitet. Osv, osv. Derfor - igjen et veldig merkelig utsagn. Og særlig i og med at du tydeligvis mener at genetisk familie og røtter er det man etterstreber bare når alle andre behov er oppfylt, og som dermed er minst viktig i et menneskes liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skulle du latt være å få barn av hensyn til barnet.

Slettes ikke. Jeg er helt sikker på at et barn født av en enslig kvinne eller et lesbisk par og med en homofil far, generelt sett vil ha særdeles gode oppvekstvilkår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Bettina_*
Se på TV 2 dokumentaren nå!

En homofil alenefar. Dokumentarfilmen «Min stolte far» om Kenneths vei til å bli pappa, vises på TV2 nå!

En homofil som har kontaktet en surrogatmor, en rørende historie!

Jeg synes ikke det er rørende, men helt naturlig og logisk at en mann ønsker barn. Da er det vel ikke verre enn ay han skaffer seg et barn og alle er happy. What's the big deal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt poeng vedrørende sæddonasjon/eggdonasjon/surrogatmødre er som følger:

Det fødes hele tiden barn som er et resultat av alle mulige slags relasjoner, og dette er noe som har skjedd siden tidenes morgen:

- Kvinner som har hatt ons med en fyr hun ikke aner hvem er

- Kvinner som er seksuelt misbrukt av faren sin

- Kvinner som har lurt partneren ved å si at hun bruker prevensjon mens hun i virkeligheten ikke har brukt noe

- To rusmisbrukere som er kjærester

- Prostituert som blir voldtatt av kunde eller hallik

- 16-åringer som er ute av stand til å sette grenser for seg selv

- Kvinner som blir gravide med en gift elsker

Osv, osv.

Jeg ønsker ikke å kritisere noe av det ovenforstående. Jeg synes at når et barn er på vei inn i verden er det vel verdt å feire. Barnet er alltid veldig velkomment, uansett bakgrunnen for dets ankomst. Disse tingene har barnet dessuten aldri skyld i (eller fortjeneste for) selv.

Når jeg så uttaler meg om sæd- og eggdonasjon dreier det seg om hva slags forhold staten, gjennom lovgivningen, skal legge til rette for. Og jeg klarer ikke å mene at staten skal sørge for at det blir født enda flere barn med ukjent biologisk opphav. Dette er altså ikke et innlegg mot de barna som blir født på denne måten på grunn av foreldrenes handlinger, men det er derimot et innlegg mot at det med fullt overlegg skal legges til rette for at dette skal skje enda oftere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Zia: Hvordan stiller du deg med tanke på adopsjon (som staten også legger til rette for)? Her er jo det biologiske opphavet ofte vel så ukjent som ved bruk av donor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zia: Hvordan stiller du deg med tanke på adopsjon (som staten også legger til rette for)? Her er jo det biologiske opphavet ofte vel så ukjent som ved bruk av donor.

Jeg synes at adopsjon er flotte greier. Hvis de biologiske foreldrene av ulike årsaker ikke er i stand til å ta seg av barna sine, er det jo utelukkende positivt at det finnes andre som kan gjøre det.

Adopsjon dreier seg om en situasjon som foreligger, nemlig det at biologiske foreldre ikke kan ta seg av barna sine samtidig som det finnes andre som er veldig godt i stand til det, og at de sistnevnte dessuten ønsker seg barn. En veldig fin match.

Det ville imidlertid vært noe annet om man skulle ha unnfanget og båret frem barn bare fordi det finnes et marked for det blant adoptivforeldre. Litt sånn synes jeg faktisk også at det er med barn som blir til gjennom sex; det er forskjell på å faktisk gå inn for å få et barn med ukjent far, og det at det faktisk skjer av og til i og med at vi alle bare er mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_søs_*
??? :klø:

Jeg har jo skrevet i flere innlegg at jeg er skeptisk til eggdonasjon, sæddonasjon og surrogatmødre.

Og hvorfor i all verden mener du at et homsepar og et lesbepar til sammen ikke vil være i stand til å overføre maskuline og feminine verdier? Særdeles merkelig utsagn, vil jeg si.

Tja, det er vel ikke nødvendigvis vanskelig å ha en god og trygg identitet uten å vite hvem som er ens biologiske foreldre, men jeg er som tidligere nevnt enig med deg i at alle i utgangspunktet bør ha rett til å kjenne til sitt biologiske opphav. Og igjen - det er derfor jeg ikke synes at staten, gjennom å åpne opp for sæddonasjon eller eggdonasjon (sistnevnte er vel forbudt i Norge, enn så lenge), legger til rette for at det blir laget barn med ukjent far eller mor. Mitt standpunkt vedrørende dette er helt uavhengig av foreldrenes legning eller livssituasjon.

???

Hvorfor i all verden mener du at homofile foreldre ikke er like egnet til å gi barn god selvfølelse som det heterofile foreldre er?

Says who? Maslow?

Jeg synes forresten ikke at listen din kvalifiserer som behovspyramide. I såfall ville selvfølelse være det basale behovet som måtte blitt oppfylt først. Deretter, når man hadde oppfylt dette behovet, ville man søkt etter trygghet. Deretter identitet. Osv, osv. Derfor - igjen et veldig merkelig utsagn. Og særlig i og med at du tydeligvis mener at genetisk familie og røtter er det man etterstreber bare når alle andre behov er oppfylt, og som dermed er minst viktig i et menneskes liv.

At du misforstår så til de grader kan ikke jeg ta ansvar for, det tror jeg merkelig nok du selv må ta ansvar for.

Du kommer aldri til å klare å overbevise meg om at barn har det like bra og kanskje bedre uten å vite av sitt opphav.

Uten å få vokse opp med sine genetiske foreldre, uten å kjenne til sine røtter og sin identitet.

De tradisjonelle familieforholdene er altfor dyrebare til å bli sidestillt med homofile/lesbiske forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer aldri til å klare å overbevise meg om at barn har det like bra og kanskje bedre uten å vite av sitt opphav.

:overrasket: Jeg er virkelig dypt sjokkert over at du ser ut til å mene at jeg synes at det er helt i orden at barn vokser opp uten å kjenne til sitt biologiske opphav. Jeg har jo hele tiden argumentert for det motsatte! :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg stilte spørsmål ved ditt kunnskapsnivå, søs, så var det fordi du uttrykte deg dithen at du mente man valgte å være homofil.

At man velger å leve i et homofilt parforhold, er jo så, men hvilke andre alternativer har man om man er homofil?

Om to homofile menn velger å få barn med to homofile kvinner, dvs den ene kvinnen er mor, og den ene mannen er far, de deler på omsorgsoppgaven slik at barnet ikke bare får en mor og en far, men faktisk to av hver, barnet vil også få vite om sitt biologiske opphav. Stiller det seg annerledes for deg da, eller er det homofilien til foreldrene som er hovedproblemet i din verden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiller det seg annerledes for deg da, eller er det homofilien til foreldrene som er hovedproblemet i din verden?

Det er helt klart foreldrenes homofili som er problemet her. Jeg klarer ikke å lese søs' innlegg annerledes. Det er veldig synd at hun føler det slik, og at hun dessuten ikke vil innrømme det men i stedet forsøker med andre argumenter. En slik tenkemåte er nok dessuten mer utbredt enn man skulle tro, dessverre. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timmelim
For øvrig kan jeg heller ikke se at det nødvendigvis i seg selv er galt at andres behov og ønsker forbys ved lov. Jeg er f.eks. veldig glad for at loven setter en stopper for pedofiles behov og ønsker, og likeledes for behovene og ønskene til de som liker å kjøre i fylla.

Det var da litt av en sammenligning..

Homofile og lesbiske som ønsker barn med pedofile fyllekjørere.. Jaja, da er diskusjonen hvertfall over for mitt vedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt klart foreldrenes homofili som er problemet her. Jeg klarer ikke å lese søs' innlegg annerledes. Det er veldig synd at hun føler det slik, og at hun dessuten ikke vil innrømme det men i stedet forsøker med andre argumenter. En slik tenkemåte er nok dessuten mer utbredt enn man skulle tro, dessverre. :(

Ja, og det er dessverre også nettopp slike holdninger som KAN GJØRE livene til disse barna unødvendig vanskelige.

Ikke at de aller fleste barn av homofile foreldre har det vanskelig, det er i hvert fall ikke mitt inntrykk, men der hvor barn skulle finne på å mobbe andre barn pga foreldres legning, så er det voksnes fordommer som ligger bak. Og det er både synd, trist, skremmende og jævlig provoserende.

Og det behøver jo strengt tatt ikke komme fra 'Thomas' sine foreldre - han kan jo ha fått sine fordommer fra de andre gutta, fordi en eller flere av dem har det fra sine foreldre... smitter nesten som virus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktigere for barna å ha biologiske foreldre enn å ha omsorgspersoner.!!

Og er helt enig i at ikke hvem som helst skal få barn, og alle foreldre bør delta i kurs i hvordan oppdra barn.

De fleste barn i dag er ønsket og planlagt.

Og jeg syns fortsatt at mor-far-barn familien skal være den riktige for barn å vokse opp i.

Igjen: Jeg er faktisk veldig enig med deg, søs. Jeg synes at biologi spiller en veldig viktig rolle. Men den eneste måten å sikre dette på er imidlertid ikke at absolutt alle barn blir født i heterofile parforhold. Det finnes også mange måter homofile/lesbiske/enslige kan ivareta dette behovet på.

De aller fleste har dessuten personer som kan ivareta kjønnsperspektivet du etterlyser: Man har som regel besteforeldre, tanter/onkler, venner, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_søs_*

Ja da misforstår vi begge to. Så sjokkerende..?

Som jeg har sagt før:

De tradisjonelle familieforholdene er altfor dyrebare til å bli sidestillt med homofile/lesbiske forhold.

Velger man å leve med en av samme kjønn så velger man et liv uten barn.

___________________________

At du tillegger meg holdninger jeg ikke har sier vel mere om deg "mysan" enn om meg.

Som jeg også tidligere har skrevet; noen mener det ikke er en menneskerett å ha en far og en mor, men det er heller ikke en menneskerett å få barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det var da litt av en sammenligning..

Homofile og lesbiske som ønsker barn med pedofile fyllekjørere.. Jaja, da er diskusjonen hvertfall over for mitt vedkommende.

Du mistolker med vilje: Selvfølgelig kan verken heterofile ufrivillig barnløse, homofile eller fyllekjørere sammenlignes med pedofile. Mitt poeng, som dessverre ikke ser ut til å ha sunket inn, var at det at man inderlig ønsker eller har et stort behov for noe, ikke nødvendigvis legitimerer at samfunnet skal legge til rette for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_søs_*
Igjen: Jeg er faktisk veldig enig med deg, søs. Jeg synes at biologi spiller en veldig viktig rolle. Men den eneste måten å sikre dette på er imidlertid ikke at absolutt alle barn blir født i heterofile parforhold. Det finnes også mange måter homofile/lesbiske/enslige kan ivareta dette behovet på.

De aller fleste har dessuten personer som kan ivareta kjønnsperspektivet du etterlyser: Man har som regel besteforeldre, tanter/onkler, venner, osv.

Så fint du er enig da!

Men en onkel eller mammas kompis vil aldri kunne erstatte en pappa!!!!

Det vet alle som både har og ikke har pappa. Så kom ikke å fortell meg sannheter som slett ikke har rot i virkeligheten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da misforstår vi begge to. Så sjokkerende..?

Som jeg har sagt før:

De tradisjonelle familieforholdene er altfor dyrebare til å bli sidestillt med homofile/lesbiske forhold.

Hvorfor det?

Velger man å leve med en av samme kjønn så velger man et liv uten barn.

Hvorfor det?

De tradisjonelle familieforholdene er altfor dyrebare til å bli sidestillt med homofile/lesbiske forhold.

Hvorfor det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en onkel eller mammas kompis vil aldri kunne erstatte en pappa!!!!

Det vet alle som både har og ikke har pappa. Så kom ikke å fortell meg sannheter som slett ikke har rot i virkeligheten!

Hvorfor i all verden mener du det?

I veldig mange tilfeller hvor lesbiske og homofile får barn sammen, vil dessuten minst én av pappaene ivareta dette behovet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...