Gå til innhold

En homifil som alene får barn med en surrogatmor


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Mener du dette argumentet også gjelder andre ting man bruker penger på? Er det egoistisk å bruke masse penger på leilighet, all den tid det ikke er en menneskerett å ha en egen leilighet etc? Du er for adopsjon, men man bruker også masse penger på det.

Ja, og derfor bør adopsjon være et billigere alternativ og med statsstøtte.

Når jeg sier "grenseløst egoistisk" er det fordi det i begynnelsen av diskusjonen ble sagt av "egoismen kjenner ingen grenser".

Men jeg mener det er egoistisk primært fordi det er et annet liv involvert. De som går gjennom kunstig befruktning gjør det vel for sin egen del? Selvsagt vil barnet komme til å få det bra, men det blir litt som å liksom ikke være lykkelig dersom man må bo i leilighet fordi man ikke har råd til villa. Unnskyld for dere som føler dere såret. Dette er bare én persons meninger og ikke rettet mot noen personlig.

Jeg vet at få vil være enige med meg i dette, men i bunn og grunn ønsker jeg at pengene som brukes til kunstig (ja, jeg vil kalle det kunstig) befruktning heller skal brukes andre steder i helsevesenet hvor de avhjelper sykdom eller skader.

Jeg er i prinsipp mot at man kan tukle for mye med menneskeheten. Det er det som ligger bak. Jeg har for eksempel et uavklart forhold til hvor grensen skal gå for cellegift eller annen kreftbehandling når det gjelder gamle mennesker, og syns det er greit som det er i dag med 75 års aldersgrense. Først og fremst bekymrer jeg meg for denne planeten som er så presset, og som virkelig ikke trenger flere mennesker. Men det er en vanskelig problemstilling, og jeg har ikke redet ut alle argumentene mine enda. Jeg mener ikke bare "ja" eller bare "nei", men jeg syns i alle fall kunstig befruktning er unødvendig. Det fins verre handicap enn å ikke kunne få barn.

Endret av tineline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, og derfor bør adopsjon være et billigere alternativ og med statsstøtte.

Når jeg sier "grenseløst egoistisk" er det fordi det i begynnelsen av diskusjonen ble sagt av "egoismen kjenner ingen grenser".

Men jeg mener det er egoistisk primært fordi det er et annet liv involvert. De som går gjennom kunstig befruktning gjør det vel for sin egen del? Selvsagt vil barnet komme til å få det bra, men det blir litt som å liksom ikke være lykkelig dersom man må bo i leilighet fordi man ikke har råd til villa. Unnskyld for dere som føler dere såret. Dette er bare én persons meninger og ikke rettet mot noen personlig.

Jeg vet at få vil være enige med meg i dette, men i bunn og grunn ønsker jeg at pengene som brukes til kunstig (ja, jeg vil kalle det kunstig) befruktning heller skal brukes andre steder i helsevesenet hvor de avhjelper sykdom eller skader.

Jeg er i prinsipp mot at man kan tukle for mye med menneskeheten. Det er det som ligger bak. Jeg har for eksempel et uavklart forhold til hvor grensen skal gå for cellegift eller annen kreftbehandling når det gjelder gamle mennesker, og syns det er greit som det er i dag med 75 års aldersgrense. Først og fremst bekymrer jeg meg for denne planeten som er så presset, og som virkelig ikke trenger flere mennesker. Men det er en vanskelig problemstilling, og jeg har ikke redet ut alle argumentene mine enda. Jeg mener ikke bare "ja" eller bare "nei", men jeg syns i alle fall kunstig befruktning er unødvendig. Det fins verre handicap enn å ikke kunne få barn.

Tineline, du har ennå ikke opplevd å ikke kunne få barn (såvidt jeg oppfattet), så du kan egentlig ikke si helt sikkert at det finnes verre handicap enn å ikke kunne få barn. Jeg ville heller ikke ha forstått det, for jeg satt midt oppe i situasjonen selv. Jeg kan med hånden på hjertet si at det er den største sorgen jeg har opplevd til nå i livet. Det er forferdelig vanskelig å forstå hvordan det er å være UFB dersom man ikke har opplevd det selv, som med alt annen. Jeg sier bare at du ikke skal undervurdere dette.

Alle som får barn, får barnet for sin egen del. Det er ikke spesielt for de som gjennomgår assistert befruktning. Og det er i hvert fall mye større sannsynlighet at barna som fødes som et resultat av assistert befruktning, vil få gode foreldre og et godt liv, nettopp fordi de er så etterlengtet, og foreldrene har oftret blod, svette og tårer for å få dette barnet (selvsagt sier jeg ikke at barn som er blitt til å den "naturlige måten", ikke får gode foreldre).

Det som ikke er "normalt" ved assistert befruktning, er at befruktningen finner sted utenfor kvinnens kropp. Hele svangerskapet er et fullstendig normalt svangerskap, og barnet som blir født er ikke annerledes enn andre barn. Det er flere og flere i samfunnet vårt som er UFB-ere av forskjellige årsaker, så assistert befruktning kommer sannsynligvis til å bli mer og mer vanlig. Det er ikke noe kunstig ved dette - det dreier seg om noe av det mest naturlige på jorden, nemlig å føre slekten videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg påstår igjen; Egoismen har visst ingen grenser!

Kanskje du kan forklare hvordan det er egoistisk å gi et barn mye kjærlighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tineline, du har ennå ikke opplevd å ikke kunne få barn (såvidt jeg oppfattet), så du kan egentlig ikke si helt sikkert at det finnes verre handicap enn å ikke kunne få barn. Jeg ville heller ikke ha forstått det, for jeg satt midt oppe i situasjonen selv. Jeg kan med hånden på hjertet si at det er den største sorgen jeg har opplevd til nå i livet. Det er forferdelig vanskelig å forstå hvordan det er å være UFB dersom man ikke har opplevd det selv, som med alt annen. Jeg sier bare at du ikke skal undervurdere dette.

Alle som får barn, får barnet for sin egen del. Det er ikke spesielt for de som gjennomgår assistert befruktning. Og det er i hvert fall mye større sannsynlighet at barna som fødes som et resultat av assistert befruktning, vil få gode foreldre og et godt liv, nettopp fordi de er så etterlengtet, og foreldrene har oftret blod, svette og tårer for å få dette barnet (selvsagt sier jeg ikke at barn som er blitt til å den "naturlige måten", ikke får gode foreldre).

Det som ikke er "normalt" ved assistert befruktning, er at befruktningen finner sted utenfor kvinnens kropp. Hele svangerskapet er et fullstendig normalt svangerskap, og barnet som blir født er ikke annerledes enn andre barn. Det er flere og flere i samfunnet vårt som er UFB-ere av forskjellige årsaker, så assistert befruktning kommer sannsynligvis til å bli mer og mer vanlig. Det er ikke noe kunstig ved dette - det dreier seg om noe av det mest naturlige på jorden, nemlig å føre slekten videre.

Jeg vet at jeg ikke har vært oppi situasjonen, men jeg er likevel ganske sikker på at dette ikke hadde vært et alternativ for meg. Jeg har tenkt gjennom situasjonen mang en gang, men for meg er det ikke etisk riktig. Vi mennesker bestemmer ikke alt her i verden. Barna som er resultatet av kunstig befruktning blir selvsagt høyt elsket - men det gjør jo adoptivbarn også, og disse trenger det kanskje enda mer, fordi de har en fortid som kan inkludere ulike traumer og uønskethet.

For meg er avveiningen rett og slett: Tilføre enda et menneske til jordkloden i disse krisetider (kanskje ikke så fælt for det nye livet her i vesten, men det tynger jo presset på verdens sultrammede, klimaet og fattige forøvrig) eller gi et barn som allerede er født, og som ikke har det så bra, et hjem, trygge omgivelser og masse kjærlighet. Jada, jeg vet det er dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

..men fikk han tilbud om noen assistert befruktning fra staten ? Nei.. det er bare de lesbiske som får. Homofile menn må enda ty til gamlemetoden! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_søs_*
Kanskje du kan forklare hvordan det er egoistisk å gi et barn mye kjærlighet?

Et barn som ikke er født krever ikke kjærlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet at jeg ikke har vært oppi situasjonen, men jeg er likevel ganske sikker på at dette ikke hadde vært et alternativ for meg. Jeg har tenkt gjennom situasjonen mang en gang, men for meg er det ikke etisk riktig. Vi mennesker bestemmer ikke alt her i verden. Barna som er resultatet av kunstig befruktning blir selvsagt høyt elsket - men det gjør jo adoptivbarn også, og disse trenger det kanskje enda mer, fordi de har en fortid som kan inkludere ulike traumer og uønskethet.

For meg er avveiningen rett og slett: Tilføre enda et menneske til jordkloden i disse krisetider (kanskje ikke så fælt for det nye livet her i vesten, men det tynger jo presset på verdens sultrammede, klimaet og fattige forøvrig) eller gi et barn som allerede er født, og som ikke har det så bra, et hjem, trygge omgivelser og masse kjærlighet. Jada, jeg vet det er dyrt.

Men akkurat dette gjør alle som får barn på gamlemåten også! Det er veldig vanlig å planlegge å bli gravid, akkutat som ved assistert befruktning. Jeg skjønner bare ikke hvorfor sistnevnte er så grusomt egoistisk og annerledes med de grunnene du oppgir.

Men for all det - jeg synes det er kjempeflott at du heller vil adoptere enn å føde egne barn (eller adoptere i tillegg til egenfødte barn). Men det er det noen som ikke ønsker eller kan. De er ikke mer egoistiske for det om.

Nei, menneskene bestemmer ikke alt, og det er flere som synes som deg mht å "tukle" for mye med naturen. Jeg er også enig i at mennesket av og til går for langt i sin vitenskap og forskning. Men jeg synes ikke at assistert befruktning er å gå for langt. Det eneste det gjør, er å gi mennesker en sjanse som ellers ikke ville ha hatt en sjanse, og ville ha måttet leve med det resten av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt venter jeg ikke at folk skal være enige i mine synspunkter, som er forholdsvis radikale. Ja, og som sagt er det både egoistisk å få barn og ikke få barn. Vanskelig, det der!

Men - i og med at uplanlagte barn skjer stadig vekk, og blir født, oppdratt og får det flott her i livet, kan man jo ikke si at det alltid er egoistisk med barn. I mange tilfeller vil det jo være mer egoistisk å ta abort. Dette blir opp til hver enkelt å bestemme sine meninger om. Jeg har kommet fram til at jeg syns kunstig befruktning er unødvendig. Det er min egoistiske påstand. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt venter jeg ikke at folk skal være enige i mine synspunkter, som er forholdsvis radikale. Ja, og som sagt er det både egoistisk å få barn og ikke få barn. Vanskelig, det der!

Men - i og med at uplanlagte barn skjer stadig vekk, og blir født, oppdratt og får det flott her i livet, kan man jo ikke si at det alltid er egoistisk med barn. I mange tilfeller vil det jo være mer egoistisk å ta abort. Dette blir opp til hver enkelt å bestemme sine meninger om. Jeg har kommet fram til at jeg syns kunstig befruktning er unødvendig. Det er min egoistiske påstand. :)

Men da sier vi oss ferdige her, Tineline, og enes om å være uenige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et barn som ikke er født krever ikke kjærlighet.

Det er vel heller du som er den egoistiske her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_søs_*
Det er vel heller du som er den egoistiske her.

hvorfor det?

Å få barn når du i følge naturens lover ikke kan få barn, så er det egoismen som spiller inn når en enslig mann gjør hva som helst for å bli far.

Det ufødte barnet krever ingenting og ber ikke om å bli født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor det?

Å få barn når du i følge naturens lover ikke kan få barn, så er det egoismen som spiller inn når en enslig mann gjør hva som helst for å bli far.

Det ufødte barnet krever ingenting og ber ikke om å bli født.

Ville du sagt det samme til het heterofilt par som trengte ikke kunne produsere barn uten hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_søs_*
Ville du sagt det samme til het heterofilt par som trengte ikke kunne produsere barn uten hjelp?

Enslig homofil eller et heterofilt par, ville sagt ja til paret hvis jeg skulle velge.

Men mener ingen har noen slags rett til å få barn, heller ikke heterofile par som ikke kan få barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enslig homofil eller et heterofilt par, ville sagt ja til paret hvis jeg skulle velge.

Men mener ingen har noen slags rett til å få barn, heller ikke heterofile par som ikke kan få barn.

Er det at de ikke kan få barn naturlig god nok grunn til å nekte dem barn? Er du i mot adopsjon også da kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Egoismen har visst ingen grenser!

Jeg påstår igjen; Egoismen har visst ingen grenser!

Jeg er av den oppfatning at er man homofil eller lesbisk så setter det en naturlig stopper for det å få barn.

Jeg synes du burde komme med begrunnelser for dine argumenter og din tankegang, istedet for å bare slenge ut en setning her og der i debatten.

Hva er BAKGRUNNEN for disse meningene? Er det synd på barn av homofile? Er det synd på alle barna som ikke blir adoptert fordi de potensielle foreldrene velger å prøve og få et biologisk barn istedet, eller hva er problemet sett fra ditt ståsted?

I en debatt diskuterer man, man slenger ikke bare ut løsthengende utsagn.

La oss si det slik: Dersom du kan få biologiske barn, vil du heller velge å adoptere for å ta vare på et barn som allerede er født? Med din logikk burde da de som kan få barn på naturlig vis også avstå fra dette, og heller adoptere. De har en like gylden mulighet til å gi omsorg til en barn som allerede er født. Poenget er at å få barn er et egoistisk valg uansett, for man får ikke barn for barnets skyld, men for seg selv. Adopsjon er ikke noe man velger av veldedighetsgrunner. Det er også enda dyrere enn flere forsøk med assistert befruktning.

Selvfølgelig har ingen krav på å få barn (at barn ikke er en menneskerett er ett av de mest brukte og mest intetsigende argumentene som brukes i denne typen diskusjoner), men det er mye man ikke har krav på som man velger å bruke penger på likevel. Det står faktisk i menneskerettighetene at det er en menneskerett å få prøve å stifte familie, dvs. få partner og barn. Det er nettopp det assistert befruktning handler om, å hjelpe de som ikke kan, av ulike årsaker, å få barn.

Veldig godt skrevet.

Nemlig!

Og der var du igjen med dine gjennomtenkte synspunkter.

Da regner jeg med dette er en holdning du har til alle deler av livet, og ikke bare når det gjelder homofile? Om du en gang skulle få en dødelig form for kreft for eksempel, så avslår du alle former for behandling, ikke sant? For død er et naturlig utfall av en slik sykdom, og du vil vel ikke tukle med naturen?

Synes du heller bare kan være ærlig, jeg. Du LIKER IKKE homofile og vil ikke at de skal ha barn. 'Naturlig' har pent lite med mennesker å gjøre lenger. Du er omgitt av unaturlige ting: huset du bor i, stolen du sitter i, PCen du skriver på, legevitenskapen du bruker for å holde deg frisk. Når du da drasser fram ordet ene og alene når det gjelder homofile, da er det ganske tydelig hva som EGENTLIG er holdningen din.

Veldig bra, Cidric :)

hvorfor det?

Å få barn når du i følge naturens lover ikke kan få barn, så er det egoismen som spiller inn når en enslig mann gjør hva som helst for å bli far.

Det ufødte barnet krever ingenting og ber ikke om å bli født.

Dette har du helt rett i, men det gjelder alle som ønsker seg barn. Det er et egoistisk ønske, uansett hvordan man vrir og vender på det...

Usj, ekkelt.

Er det ekkelt med surrogatmødre?

Arve Juritsen fikk jo sin datter på samme måten for noen år tilbake, og jeg tenker den lille jenta har det alldeles supert, jeg.

Til de som synes det er galt at homofile får barn, hvis det altså er der skoen trykker, fordi barna kan bli mobbet osv... Jeg har én ting å si til dere: Det er voksne som dere som er skyld i at barn av homofile mobbes. Det er nemlig dere som overfører deres egne forstokkede og snevre tankegang og fordommer til deres egne barn, som i neste omgang blir mobberne av disse barna.

Barn selv godtar og aksepterer hva som helst, så lenge de får en forklaring fra oppegående voksne som vet å holde sine fordommer for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da regner jeg med dette er en holdning du har til alle deler av livet, og ikke bare når det gjelder homofile? Om du en gang skulle få en dødelig form for kreft for eksempel, så avslår du alle former for behandling, ikke sant? For død er et naturlig utfall av en slik sykdom, og du vil vel ikke tukle med naturen?

Synes du heller bare kan være ærlig, jeg. Du LIKER IKKE homofile og vil ikke at de skal ha barn. 'Naturlig' har pent lite med mennesker å gjøre lenger. Du er omgitt av unaturlige ting: huset du bor i, stolen du sitter i, PCen du skriver på, legevitenskapen du bruker for å holde deg frisk. Når du da drasser fram ordet ene og alene når det gjelder homofile, da er det ganske tydelig hva som EGENTLIG er holdningen din.

Synes dette var bra skrevet :) Det er ganske stusselig når folk bruker sin egen mangel på empati, til å rettferdiggjøre at enkelte grupper blir utsatt for fordommer og forskjellsbehandling og attpåtil kalle de andre egoister! Hvis det er egoistisk å ønske seg barn, hvor egoistisk er det ikke å ville nekte andre å få barn så man kan ha sine fordommer i fred?! Hvor blind går det an å bli? Altså "fordi jeg har fordommer og misliker homser, så bør ikke de få barn fordi da blir stakkars barna utsatt for meg og andre likesinnede og det kan jeg i hvertfall ikke gjøre noe med, man kan jo ikke vente at vi skal begynne å behandle homofile som oss andre "naturlige" mennesker og gi dem allslags rettigheter og attpåtil lære våre barn at barn med 2 fedre eller 2 mødre er likeverdige.. Nei, la oss heller nekte disse unaturlige homsene og lesbene å få barn, så egoistiske som de er, fortjener de det dessuten ikke"... Tror det hadde vært en bedre verden hvis folk la seg litt mindre opp i naboens seksuelle legning og jobbet litt med selvinnsikten og å bli mer empatisk selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_søs_*
Jeg synes du burde komme med begrunnelser for dine argumenter og din tankegang, istedet for å bare slenge ut en setning her og der i debatten.

Hva er BAKGRUNNEN for disse meningene? Er det synd på barn av homofile? Er det synd på alle barna som ikke blir adoptert fordi de potensielle foreldrene velger å prøve og få et biologisk barn istedet, eller hva er problemet sett fra ditt ståsted?

I en debatt diskuterer man, man slenger ikke bare ut løsthengende utsagn.

Veldig godt skrevet.

Og der var du igjen med dine gjennomtenkte synspunkter.

Veldig bra, Cidric :)

Dette har du helt rett i, men det gjelder alle som ønsker seg barn. Det er et egoistisk ønske, uansett hvordan man vrir og vender på det...

Er det ekkelt med surrogatmødre?

Arve Juritsen fikk jo sin datter på samme måten for noen år tilbake, og jeg tenker den lille jenta har det alldeles supert, jeg.

Til de som synes det er galt at homofile får barn, hvis det altså er der skoen trykker, fordi barna kan bli mobbet osv... Jeg har én ting å si til dere: Det er voksne som dere som er skyld i at barn av homofile mobbes. Det er nemlig dere som overfører deres egne forstokkede og snevre tankegang og fordommer til deres egne barn, som i neste omgang blir mobberne av disse barna.

Barn selv godtar og aksepterer hva som helst, så lenge de får en forklaring fra oppegående voksne som vet å holde sine fordommer for seg selv.

FORDI denne saken er diskutert ihjel i mange lignende tråder.

Det er noen som mener ; Kan man ikke få barn på naturlig vis så skal man heller ikke ha barn. De barna ber ikke om dette, de har heller ikke rett til å få vite av sitt opphav før fyllte 18 år.

Det er egoistisk av de som på død og liv ønsker å bli foreldre, og jeg syns heller ikke at homofile/lesbiske skal ha noen slags rett til å få barn!

Jeg er hverken forstokket eller snever eller full av fordommer! Hvem er det som mobber her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er egoistisk av de som på død og liv ønsker å bli foreldre, og jeg syns heller ikke at homofile/lesbiske skal ha noen slags rett til å få barn!

Det er ikke snakk om retten til å få barn, men retten til å PRØVE å få det. Fyren i dokumentaren har gått igjennom en årelang prosess av intervjuer og prøvelser og bevist at han er en verdig far, noe mange fedre der ute ikke hadde bestått.

Hvorfor er ikke fokuset på barnets rett til å få ordentlige omsorgspersoner rundt seg heller enn hva slags livsstil disse har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...