Gå til innhold

Ikkje eit ord til... om bensinpriser


Gjest #Spidergirl#

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke ute etter å ta akkurat deg, Lilleulv, det synes jeg blir litt feil. Men det var du som tok opp ditt eget personlige bilbruk og dermed ble det en kommentar på det. Uansett hvordan du snur og vender på det så er hundetrening et luksusgode, og som mrs_bond sier - velger du en slik livsstil hvor du "må" kjøre mye bil, så er konsekvensen at du må betale for det.

Vi kan ikke lenger fortsette vår luksustilværelse uten konsekvenser, vi er nødt til å endre på det. Og hvis vil ikke vil endre på det, så må vi i det minste betale for det slik at det kan komme inn penger nok til å foreta andre klimavennlige tiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lilleulv
Jaja. Er litt usikker på om innleggene er ment å være meningsløse provokasjoner, men det er jo mange som tenker sånn. Hva med å investere bensinpengene i teknologiske nyvinninger; f.eks highspeed asfaltslede med diskolys som du kan spenne på hundene på vei til jobb? Kanskje får du en eller annen markedsgigant til å sponse røkla også, så får du mer cash til å gæsse rundt på veiene som ungen din skal vokse opp i.

Ja. jeg kan vel ikke noe for det. jeg er jo rett og slett veldig i mot denne prisøkningen, og er ikke interessert i å ha noe med tungvin hverdag heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ingen hundeklubb akkurat her jeg bor. og den nærmeste trener ikke akkurat etter mine verdier. Så for at hundene skal få lydighetstrening, sportrening o.l. må jeg reise 8 mil t/r for å komme til hundeklubben... også har du noen stevner, fellesturer, helgekurs osv som vi også deltar på rundt omkring. har jo ikke brukshund for å drive å surre rundt på Skedsmokorset :)

Det er jo ingen som forbyr deg å kjøre, bare at det koster da. Det er et valg å ta - det er faktisk ganske drøytt å kjøre 8 mil pga en hund. Så hvis prisene går opp nok, må man vurdere om man skulle ta en hund i det hele tatt hvis det er logistisk vanskelig.

Ut i fra det du sier er det jo også at du setter dine egne luksus-ting over det som skjer med verden? Hva er viktigere - at din barn vokser opp i en fungerende verden eller at du får ha lavest mulig priser for å kjøre din hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du velger en viss type livsstil, da må man bare betale ekstra, så enkelt er det :)

Jepp. :Nikke:

Og til argumentene som handler om at det ikke finnes kollektivtrafikk på bøgda osv.: Det blir mindre olje. Det tar slutt. Ergo vil prisene stige uansett hvor mye noen griner opp mot det. Og til slutt vil vi måtte erstatte denne energien med alternativer, og meget mulig også endre på selve energiforbruket. Men for all del. Fres på. Stem Frp så kanskje er det de som må holdes ansvarlige for den ufravikelige situasjonen når den dagen kommer. Det hadde gledet meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det vil koste meg mer og ta buss/tog til jobben enn det gjør å kjøre bil. Og det tar minst dobbelt så lang tid, og det er utenom rush tiden.

En vanlig familiebil koster deg i snitt kr 300 pr dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fisk73
Jeg er ikke ute etter å ta akkurat deg, Lilleulv, det synes jeg blir litt feil. Men det var du som tok opp ditt eget personlige bilbruk og dermed ble det en kommentar på det. Uansett hvordan du snur og vender på det så er hundetrening et luksusgode, og som mrs_bond sier - velger du en slik livsstil hvor du "må" kjøre mye bil, så er konsekvensen at du må betale for det.

Vi kan ikke lenger fortsette vår luksustilværelse uten konsekvenser, vi er nødt til å endre på det. Og hvis vil ikke vil endre på det, så må vi i det minste betale for det slik at det kan komme inn penger nok til å foreta andre klimavennlige tiltak.

Det er jo ingen som forbyr deg å kjøre, bare at det koster da. Det er et valg å ta - det er faktisk ganske drøytt å kjøre 8 mil pga en hund. Så hvis prisene går opp nok, må man vurdere om man skulle ta en hund i det hele tatt hvis det er logistisk vanskelig.

Ut i fra det du sier er det jo også at du setter dine egne luksus-ting over det som skjer med verden? Hva er viktigere - at din barn vokser opp i en fungerende verden eller at du får ha lavest mulig priser for å kjøre din hund?

:jepp:

Jeg er faktisk enig med dere jeg, selv om jeg ser den økte kostnaden det vil bli for en del småbarnsfamilier, for ikke å snakke om den hektiske hverdagen de allerede lever i. Skjønner de ikke ønsker noen økte utgifter.

På den andre siden, så greide vi oss faktisk med mindre bilkjøring før også... Unger kan faktisk sykle til trening.. Jeg er alltid like imponert over de som sier de MÅ kjøre ungene til skolen fordi det er så mye trafikk der... Hva om alle sluttet å kjøre ungene til skolen? Da hadde vel det blitt mindre trafikk...? :sjenert:

Og ja, det å kjøre 8 mil for å trene hunden sin, det høres litt drøyt ut.... Vi må faktisk alle se på vårt eget forbruk, og huske at alt starter i det små....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Det er jo ingen som forbyr deg å kjøre, bare at det koster da. Det er et valg å ta - det er faktisk ganske drøytt å kjøre 8 mil pga en hund. Så hvis prisene går opp nok, må man vurdere om man skulle ta en hund i det hele tatt hvis det er logistisk vanskelig.

Ut i fra det du sier er det jo også at du setter dine egne luksus-ting over det som skjer med verden? Hva er viktigere - at din barn vokser opp i en fungerende verden eller at du får ha lavest mulig priser for å kjøre din hund?

At personer kjører 8mil for å trene en hund er en av grunnene til at bensiprisene er så høye nå. Ta hunden ut husdøra og gå tur med den i ditt eget nærområdet. Skulle du alikevel ønske å kjøre 8mil for å gå tur med hunden din er det noe du bør betale for. Ikke alle vi andre på denne kloden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må faktisk alle se på vårt eget forbruk, og huske at alt starter i det små....

Det er akkurat det. Det er jo dråpene av hvert enkelt individs forbruk som har ført til den situasjonen vi er i nå - vi kan derfor snu det ved å gjøre vårt til å snu strømmen. :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Transportpriser
Ikke bare bilkjøring prisstigningen går ut over. Som følge av økte fraktpriser vil prisene på mat også stige. Vil nok merkes vesentlig mer for en storfamilie i distriktsnorge enn for enslige par som bor sentralt.

Og bussprisen, renovasjonsavgiften, portoen og alle andre priser som er avhengige av transportkostnader. Kort og greit fortalt det meste.

Jeg er i mot SMS og e-post aksjoner. Jeg synes det er noe fordømrande tull. Men jeg er også total motstander av å øke avgiftene FØR man har skapt fornuftige alternativer. Selv er jeg syklist og har aldri eid en bil. Men jeg jobber i et transport selskap ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt henger sammen. At det blir dyrere for transportselskapene kan jo da føre til at prisene på diverse varer blir dyrere. Noe jeg også anser som positivt, fordi vi trenger å få ned det høye forbruket vårt.

Mange steder er det gode kollektivtilbud (jeg synes en del folk har litt for lav terskel for å kalle tilbudet "dårlig" og for å si at de "må" ha bil), og mange steder er det dårlig. Jeg mener så absolutt at staten har et ansvar for å legge dette enda bedre til rette for oss, men det forsvarer ikke at vi ikke gjør det vi kan. At staten fortsatt har en del jobb å gjøre må ikke brukes som en sovepute for at vi skal slippe å foreta endringer i eget liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Økte bensinpriser har ikke bare med statlig politikk å gjøre selv om en årsak til protestene (hvor jeg er hjertens enig med trådstarter) nok er avgiftspolitikken. Men bensinprisene og råvareprisene generelt øker veldig i hele verden, og tross alt er vi her i Norge noen av de som merker det minst - selv om prisene er høye i kroner er inntektene våre også så høye at vi betaler prosentmessig svært lite av inntekten på dette (og jada, jeg vet at de betaler mindre i oljeproduserende araberland, men i vestlig perspektiv er vi faktisk priviligerte).

Det jeg synes er viktig å tenke på - og som man godt kunne fulgt med på om politikerne gjør noe med) er forskning på alternativer til fossilt brennstoff. For dette har ikke bare med miljøavgifter og klimapolitikk å gjøre, men at oljeproduksjonen antagelig er over toppen nå, med en større etterspørsel (har bl.a sammenheng med velstandsøkningen i Asia å gjøre) enn produksjon. Da jeg lagde en tråd om Peak Oil-teorien og dokumentaren End of Surburbia for et par år siden her inne, var det knapt noen som syntes problemstillingen var interessant eller relevant for Norge. Nå virker det som det er litt andre boller. Jeg tror dette kan ha konsekvenser for bosettingen i distriktene å gjøre - der det ikke lønner seg å erstatte privatbilisme med kollektivtrafikk, og hvor man ikke driver nødvendig, stedbundet næring, kommer det antagelig til å bli mer fraflytting. Men jeg tror ikke det er så mye å gjøre med det. Det BLIR slutt på oljen, og før det kommer prisene til å ligge høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Og bussprisen, renovasjonsavgiften, portoen og alle andre priser som er avhengige av transportkostnader. Kort og greit fortalt det meste.

Jeg er i mot SMS og e-post aksjoner. Jeg synes det er noe fordømrande tull. Men jeg er også total motstander av å øke avgiftene FØR man har skapt fornuftige alternativer. Selv er jeg syklist og har aldri eid en bil. Men jeg jobber i et transport selskap ...

Bilindustrien vil ikke komme med alternativer så lenge folk kjøper bensinslukende priser. I denne sammenhengen fungerer markedet som katalysator for mer miljøvennlige biler.

Samtidig som ingen vil bruke kollektivtilbudet som finnes hvis det ikke er dyrt å benytte seg av privat transport. Prisen må stige, for at behovet skal bli fremtredende, og først da vil det være matnyttig og sette igang med et bedre kollektivtilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig at det sikkert er mange steder der det er dårlig tilbud, og der må man være mer konsekvent å kreve et bedre tilbud! Hvis mennesker hadde vært like aktive å klage å få et bedre kollektivtilbud enn de over bensinprisene, da hadde hele Norge vært dekket.

Så ja, det finnes steder der det er dårlig, men ikke i alle steder! Det er i hvert fall ike SÅ dårlig at man ikke kunne vurdere det mer!

I tillegg - dersom man ser i de store byene.. Det er jo kø kø kø kø, og der finnes det faktisk ganske gode kollektivtilbyd. Tror du at alle de som sitter i kø på E6 eller E18 til Oslo har dårlig tilbyd? Jeg er fortsett overbevist at det er mer en mentalitets-spørsmål enn mangel av tilbud for de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Økte bensinpriser har ikke bare med statlig politikk å gjøre selv om en årsak til protestene (hvor jeg er hjertens enig med trådstarter) nok er avgiftspolitikken. Men bensinprisene og råvareprisene generelt øker veldig i hele verden, og tross alt er vi her i Norge noen av de som merker det minst - selv om prisene er høye i kroner er inntektene våre også så høye at vi betaler prosentmessig svært lite av inntekten på dette (og jada, jeg vet at de betaler mindre i oljeproduserende araberland, men i vestlig perspektiv er vi faktisk priviligerte).

Det jeg synes er viktig å tenke på - og som man godt kunne fulgt med på om politikerne gjør noe med) er forskning på alternativer til fossilt brennstoff. For dette har ikke bare med miljøavgifter og klimapolitikk å gjøre, men at oljeproduksjonen antagelig er over toppen nå, med en større etterspørsel (har bl.a sammenheng med velstandsøkningen i Asia å gjøre) enn produksjon. Da jeg lagde en tråd om Peak Oil-teorien og dokumentaren End of Surburbia for et par år siden her inne, var det knapt noen som syntes problemstillingen var interessant eller relevant for Norge. Nå virker det som det er litt andre boller. Jeg tror dette kan ha konsekvenser for bosettingen i distriktene å gjøre - der det ikke lønner seg å erstatte privatbilisme med kollektivtrafikk, og hvor man ikke driver nødvendig, stedbundet næring, kommer det antagelig til å bli mer fraflytting. Men jeg tror ikke det er så mye å gjøre med det. Det BLIR slutt på oljen, og før det kommer prisene til å ligge høyt.

OPEC og de største oljeselskapene i verden mener at produksjonen er tilstrekkelig for å dekke etterspørselen. Den høye oljeprisen skyldes iflg disse spekulasjon. Historien har vist at i et nervøst aksje og obligasjonmarked er det mange som tyr til spekulasjon på råvarer. Ser vi i dag økte priser på olje, metaller og matvarer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg - dersom man ser i de store byene.. Det er jo kø kø kø kø, og der finnes det faktisk ganske gode kollektivtilbyd. Tror du at alle de som sitter i kø på E6 eller E18 til Oslo har dårlig tilbyd? Jeg er fortsett overbevist at det er mer en mentalitets-spørsmål enn mangel av tilbud for de fleste.

Ja. Det er jo i grunnen idiotisk å se på. Èn og en i hver sin bil på tur inn til Oslo. Det ironiske er jo at det også er bilkøene som medvirker til at kollektivtrafikken (den på hjul) ikke flyter som den skal, noe som igjen blir et argument for å bruke bilen... :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En annen mann

Er generelt enig i at den enkelte kan være flinkere til å begrense bruken av bil der det er praktisk mulig og der det finnes alternativ kollektivtransport. På en annen side løser man ikke miljøproblemet ved økte avgifter med mindre alle disse avgiftene går direkte til forskning på alternativer til forbrenningsmotoren. Miljøet blir ikke bedre av at det klinger penger i statskassa, det går kun ut over de som ikke har så mye fra før. Ønsker man en klimapolitikk der det kun er de velbeholdte som har "lov" til å forurense? En situasjon der de rike ser at de kan kjøre mer bil på bekostning av de som har mindre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
OPEC og de største oljeselskapene i verden mener at produksjonen er tilstrekkelig for å dekke etterspørselen. Den høye oljeprisen skyldes iflg disse spekulasjon. Historien har vist at i et nervøst aksje og obligasjonmarked er det mange som tyr til spekulasjon på råvarer. Ser vi i dag økte priser på olje, metaller og matvarer?

Det er riktig - det er ingen tvil om at det spekuleres i råvarer i dag, og at dette skyldes at finansmarkedet sprakk i høst/vinter. Men flere store felt regnes i dag for å ha nådd toppen og vel så det, og det er høyst usikkert hvor mye olje man kommer til å finne i Nordområdene/Arktis f eks. Så ja, prisen er ekstra høy i dag pga spekulasjon, og kommer sikkert til å falle igjen i perioder om man får kontroll over dette, men lageret av fossilt brennstoff er uansett ikke uuttømmelig, og forbruket er på verdensbasis større en noensinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Er generelt enig i at den enkelte kan være flinkere til å begrense bruken av bil der det er praktisk mulig og der det finnes alternativ kollektivtransport. På en annen side løser man ikke miljøproblemet ved økte avgifter med mindre alle disse avgiftene går direkte til forskning på alternativer til forbrenningsmotoren. Miljøet blir ikke bedre av at det klinger penger i statskassa, det går kun ut over de som ikke har så mye fra før. Ønsker man en klimapolitikk der det kun er de velbeholdte som har "lov" til å forurense? En situasjon der de rike ser at de kan kjøre mer bil på bekostning av de som har mindre?

Når forbrukerne ikke ønsker å kjøpe energikrevende produkter vil markedet rette seg etter dette og produsere mindre energikrevende produkter. Det skal pr. se ikke være nødvendig for staten å drive forskning på dette feltet. Så lenge de setter opp prisene vil markedet ta seg av forskningen.

En kan se hen til USA der prisene på drivstoff har vært minimale, amerikanerne har kjørt rundt i biler som i snitt har brukt dobbelt så mye som bilene i vest-europa. Denne trenden har nå snudd, de tradisjonelle amerikanske bilfabrikkene sliter, mens asiatiske modeller selges i hopetall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En annen mann
Jeg er enig at det sikkert er mange steder der det er dårlig tilbud, og der må man være mer konsekvent å kreve et bedre tilbud! Hvis mennesker hadde vært like aktive å klage å få et bedre kollektivtilbud enn de over bensinprisene, da hadde hele Norge vært dekket.

Så ja, det finnes steder der det er dårlig, men ikke i alle steder! Det er i hvert fall ike SÅ dårlig at man ikke kunne vurdere det mer!

I tillegg - dersom man ser i de store byene.. Det er jo kø kø kø kø, og der finnes det faktisk ganske gode kollektivtilbyd. Tror du at alle de som sitter i kø på E6 eller E18 til Oslo har dårlig tilbyd? Jeg er fortsett overbevist at det er mer en mentalitets-spørsmål enn mangel av tilbud for de fleste.

Tja. Togene fra ca kl. 07-08 er som oftest helt fulle i tillegg til veiene. Skal man få folk over på kollektivtransport bør man begynne med mer infrastruktur, jeg kan for eksempel nevne det nye dobbeltsporet mellom Ski-Oslo som nå har vært utredet siden slutten av 80 tallet. Ennå har man til gode å se realisering. I rushen er det faktisk ikke plass til flere tog på linja, og perongene er ikke lange nok til å kunne støtte tog med flere vogner. Det er åpenbart at man trenger å utvide kapasiteten.

Ellers er jeg enig i at man også bør se mer på kollektivtransport på steder der dette ikke eksisterer i det hele tatt eller i svært liten grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OPEC og de største oljeselskapene i verden mener at produksjonen er tilstrekkelig for å dekke etterspørselen.

Hvilken etterspørsel? Det er enkel markedslogikk at tilbud og etterspørsel påvirker prisnivå. Med økt industrialisering og velstandsøkning i deler av verden som tidligere var fattigere (Asia er nevnt), øker etterspørselen. Samtidig synker tilbudet. Oljereservarene tømmes. Det er mulig at dagens etterspørsel kan dekkes, om enn med dyrere priser, men det er jo revnende likegyldig den dagen assymmetrien er et faktum, og Henki i Kautokeino kjefter på staten fordi han ikke lenger kan kjøre snøscooter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...