Gå til innhold

Ikkje eit ord til... om bensinpriser


Gjest #Spidergirl#

Anbefalte innlegg

Gjest #Spidergirl#

Er så så lei av pratet om bensin og dieselpriser. Gå, ta sykkelen, bussen eller toget. Er bilen virkelig så viktig. Tenk nytt og mas heller om fornybar energi, olja tar jo slutt ein dag.

På God morgen Norge, sang barna but we are not forgotten, det stakk i hjertet. Barna var fra eit sted i Afrika, sang med smil om munnen og utstråling fra hjertet. But we are not forgotten....

Er bilen virkelig så viktig. Er vi blitt så navlebeskuende at det er den viktigaste nyheita? Så nyheitstørke er det virkeleg ikkje.

Endret av #Spidergirl#
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:klappe:

Du er et barn etter mitt hjerte, Spidergirl.

Jeg får et uttal sms'er og mailer hver eneste dag fra venner som mener vi bør gå sammen å streike mot de økende bensinprisene. Allerede da den første tikket inn sendte jeg en mail til dem alle sammen om at jeg synes man heller bør sykle eller gå dersom man skal korte turer, og kun ta bilen når annet alternativ ikke er tilstedeværende.

Fikk jeg noen svar på den? Overhodet ikke, - protestmeldingen bare fortsetter å hagle inn.

Og før noen rekker å si at det er så lett for meg, det er ikke alle som har buss og trikk rett utenfor døra; Nei, det har ikke jeg heller, jeg bor et sted hvor bussen går om morgenen og ettermiddagen, og dett er dett, men jeg har gåavstand til matbutikk, og i det daglige så holder det.

Jeg bruker mye bensin, fyller for ca et par tusen i måneden fordi jeg bor som jeg gjør, men det er greit. Selv om jeg også har dårlig råd og faktisk synes bensin er dyrt.

Når det er sagt så er det staten som vil øke avgiftene, det er ikke oljeselskapene, så jeg vet ikke hva man vil avstedkomme med å boikotte Shell og Statoil. Og som Stoltenberg selv sier; det har noe med miljøtanken å gjøre.

Vi MÅ tenke annerledes, vi kan IKKE fortsette i dette sporet.

Med disse mailene og sms'ene viser folk hvor de VIRKELIG står i miljøspørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Enig jeg også!

Det er jo heller ikke slik at det er bare i Norge at bensinprisene har økt, globale prisstigninger må vi nesten bare finne oss i. Det finnes så ufattelig mye mer som er viktig enn bensinpriser og jeg synes det er veldig dumt at det er så høyt på prioriteringslisten til enkelte velgere av politiske kampsaker.

For en del år siden protesterte folk i transportyrket veldig på en ny miljøavgift på drivstoff. Flere politiske partier støttet også protestene/streiken. Men hvis man regner på det, så var ikke trailersjåførene/selskapene taperne her (Jeg baserer dette på analyser gjort av forskere i ettertid). Trailersjåfører fyller hovedsaklig bensin i andre land de kjører til (svergie, danmark, tyskland, østeuropa), så en endring av prisen i Norge hadde lite å si for de. For det andre så skrur transportselskapene opp prisen på tjenestene sine i takt med drivstoffprisen, så det de tapte på høyerer pris på drivstoff, tok de igjen i høyere pris på tjenestene sine. De eneste taperne ble noen få små trailerfirma som ikke lenger var konkurransedyktig når de måtte sku opp prisene litt og kjøpere av transporttjenester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med dere! Jeg synes det er uforståelig at denne saken vekker så stort engasjement i befolkningen. Miljøhensyn burde gå foran egen komfort, spør du meg. Det er ikke alle i verden som har like valgmuligheter som oss men som likevel må betale prisen for våre CO2-utslipp. Hele bensinpriskampanjen framstår for meg som pinlig navlebeskuende. Vi har da kollektivtrafikk. Hvis flere brukte denne, ville nok tilbudet blitt betraktelig bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ikke bare bilkjøring prisstigningen går ut over. Som følge av økte fraktpriser vil prisene på mat også stige. Vil nok merkes vesentlig mer for en storfamilie i distriktsnorge enn for enslige par som bor sentralt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Tror allikevel det er dyrere å bo i byen. Boutgiftene og utgifter til fritid blir merkbart større, og man må klare seg med mye mindre plass.

Kanskje man bør begynne med bosubsidiering i byen slik at forskjellen blir mindre mellom by og land ??

Er ellers enig med TS, bra innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ulva35

Jeg siterer en innringer fra Haranger som ringte inn til radioen i et innringerprogram: Her har vi ingen buss, trikk eller tog. Langt til butikk, langt til skole, langt til alt. Så da er det vel bare for meg å stille meg opp på landeveien 3 km fra huset mitt å vente på trikken da.

Dette var selvfølgelig satt på spissen, men slik er det faktisk mange som har det i vårt langstrakte land.

Og hvem rammer det? Småbarnsforeldre, minstepensjonister, uføre og de fattige. Drivstoff blir dyrere og med det blir kollektivtransport dyrere. Og de rike får bedre plass på veiene. Det henger rett og slett ikke på greip.

Må legge til: Jeg kjører ikke mye bil, ikke mye fly, og har ikke dårlig råd. Så dette rammer ikke meg,men tenker på de maaaange det faktisk rammer og som har det tøft nok fra før. Og aksjonsmailer og sms har gått i søpla. Ikke fordi jeg ikke har sympati, men fordi jeg ikke tror det nytter med sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper bare ikke den idiotiske fokusen på bensinpriser i media fører til at flere stemmer FRP. Det er jo samme logikken, en kan putte mindre penger inn i staten og likevel få flere penger ut av staten. Uten å kødde med økonomien. Det finnes heller ingen miljøhensyn å ta.

Jeg er skuffet over hver eneste av dere venner som har sendt meg de dumme tekstmeldingene og invitasjonene rundt bensinpriser og boikott. Jeg har tilegnet dere iq dere ikke eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv

Herregud, der jeg bor så må jeg bruke bil! og å reise kollektivt til jobb ville tatt meg over en time og inkludert minst 1 bytte. HUFF!!!

Det er ikke bare å bestemme at "nei nå skal vi reise kollektivt" og skru opp prisene. Noen er avhengige av å ta bil, og jeg skjønner ærlig talt ikke hvordan å øke avgifter på alt mulig skal redde miljøet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Rona_*

Skulle ikke forundre meg om det er nettopp bensinprisene som bringer FrP til regjeringskontorene.

Det er nå mulighetene ligger til rette for dem. Får håpe de vet å utnytte dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på hvor mange kjører rundt i svære biler - det er bare å bytte bilen til noe mindre! Man trenger ikke en svar 2.0l Volvo for å kjøre rundt alene. Det er alltid en alternativ å ha el-bil (man slipper kø i tillegg). Det finnes hybridbiler.

Vi bor også usentralt og tenk, med kollektivtransport tar jeg hele 1,5 timer til universitet, men jeg synes ikke det er noe dårlig heller. Ja, jeg kunne ta lappen og kjøre (vi har bil), men jeg ser ikke poenget.

Med kollektivtransport kan man bruke tiden for å lese (eller sove) i stedet for å banne i kø.

Ja, jeg er og utrolig lei av bensinprisklager. Det virker som om det er så 'kult' å være miljøbevist, men da det plutselig er snakk om å sykle noen ganger i stedet for å ta bil, da blir det rabalder.

Endret av mrs_bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, der jeg bor så må jeg bruke bil! og å reise kollektivt til jobb ville tatt meg over en time og inkludert minst 1 bytte. HUFF!!!

For meg tar det 50 minutter hver vei til jobb/skole (mer når det er i rushtrafikken), og det inkluderer ett bussbytte. Når jeg skal jobbe om lørdagene må jeg vente en halvtime etter første buss fordi de ikke korresponderer. Dette er bagateller, og hvis man reagerer kraftig på slikt så synes jeg man skal ta en titt utover egen navle og se litt på forholdene i resten av verden.

Og når det snakkes om geografiske forhold, så kan man kanskje også ha i mente at 40 % av bilkjøring i Norge foregår på 4 km eller mindre. Da faller litt av tyngden bak det argumentet bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lilleulv
For meg tar det 50 minutter hver vei til jobb/skole (mer når det er i rushtrafikken), og det inkluderer ett bussbytte. Når jeg skal jobbe om lørdagene må jeg vente en halvtime etter første buss fordi de ikke korresponderer. Dette er bagateller, og hvis man reagerer kraftig på slikt så synes jeg man skal ta en titt utover egen navle og se litt på forholdene i resten av verden.

Og når det snakkes om geografiske forhold, så kan man kanskje også ha i mente at 40 % av bilkjøring i Norge foregår på 4 km eller mindre. Da faller litt av tyngden bak det argumentet bort.

Tabris, vi er nå alltid litt uenige du og jeg :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Kanskje økte drivstoffpriser medfører at det ikke svarer seg å fiske fisk i Norge, sende den med skip til Kina, for og så sende fisken tilbake til Norge i Findus-pakker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest #Spidergirl#

Det vart iallefall debatt, og eg er gla at mange forstår fortvilelsen min over at dette har tatt heilt av. Eg studerer på ein liten plass, der det er dårlige kollektivtilbod som passar meg, det er det her også hos mamma og pappa, men då er det jo kollektivtilbodet det er noko gale med, ikkje bensinprisen.

Endret av #Spidergirl#
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

At prisen er 14 kroner for bensin nå, er forsåvidt greit. Men stiger det mer nå så blir det for ekstremt. jeg er avhengig av bil, selv om jeg ikke burde vært det, for jeg har et kollektivtrafikk som jeg ofte bruker, men TID er viktig i hverdagen, og da holder ikke kollektivtrafikk mål. I tillegg er jeg student og kollektivtrafikk er svindyrt!

uansett tror jeg ikke svaret på miljøproblemene er å heve prisen på benisin, men å utvikle alternativer og senke priser på miljøvennlige løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv
Eg syns også fornybar energi burde vekke større engasjement hos folk. Men kva betyr vel det når staten prioriterer pengane som dei gjer. Kvifor tillot dei egentleg utbygging av gasskraftverk på Mongstad om dei ikkje ville ta rekninga på CO2 rensinga samtidig? Og BioDisel kunne f.eks me kjørt på, men då må me først flytte til Oslo, jadda, for alle bur i Oslo...

Dersom kollektivtrafikken var bedre ville fleire brukt denne. I Oslo er det langt felire alternativer enn i f.eks Bergen. Og enkelte bussruter i bergen er berre tragiske. Ein strekning ein kan kjøre på 10min tar 1 time med buss, det er for dumt! Bygg ut kollektivfelt sånn at bussane faktisk kan konkurrere med bilen, DÅ er det vits i!

I Bergen er det faktsik stappfulle bussar i rushtidene, stappfulle og det trass dårleg utbygde kollektivfelt. Eg har blitt nekta å vere med bussar i Bergen pga. at det var overfylt!

Først utbygging/utbedring så økt bruk!

*Kremt* det du skisserer her Lilleulv er kvardagen til mange, mange mennesker i Norge og ikkje noke problem om ein skal ha jobben sin ein plass og bu ein anna plass. Du har i alle fall kollektivtrafikk! Mange har ikkje det og nokre har kollektivtrafikk 2 ganger om dagen som passerer 1km unna...

Men ellers syns eg at politikere maser om kollektiv trafikk og gjer ganske lite for å faktisk utbedre den sånn at fleire faktisk kan dra nytte av det.

Men jeg er ikke interessert i å bruke over en time til jobb, når jeg kan bruke 15 min!!! Jeg merker tidsklemma nok som det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg er jeg student og kollektivtrafikk er svindyrt!

Har dere ikke studentkort på buss der dere bor?

Når det gjelder tid så har jeg funnet ut at å lese pensum på buss er supereffektivt - da har jeg ingen spill eller internett som kan distrahere meg. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At prisen er 14 kroner for bensin nå, er forsåvidt greit. Men stiger det mer nå så blir det for ekstremt. jeg er avhengig av bil, selv om jeg ikke burde vært det, for jeg har et kollektivtrafikk som jeg ofte bruker, men TID er viktig i hverdagen, og da holder ikke kollektivtrafikk mål. I tillegg er jeg student og kollektivtrafikk er svindyrt!

uansett tror jeg ikke svaret på miljøproblemene er å heve prisen på benisin, men å utvikle alternativer og senke priser på miljøvennlige løsninger.

Kjøpe deg elektrisk bil da?

Svaret på miljøproblemene er akkurat å øke prisen på bensin! :)

Ved at de økes vil biler brukes mindre, noe som medfører mindre salg. Dette tvinger frem 2 ting:

Forbrukere (deg/meg) vil gå over til å kjøpe biler som kjører på andre teknologier, det være seg hybrid/strøm/luft. Sistnevnte har vært i uttesting noen år og ruller vel snart ut. Da snakker man om et kjøretøy som klarer 120km/t og har rekkevidde tilsvarende en bensinbil i dag.

Dette tvinger og bilprodusentene til å se på nye teknologier for biler, så etterhvert vil de og begynne mer med nye teknologier. Alt fra helt nye teknologier, til biler som bruker mindre og mindre drivstoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...