Gå til innhold

Ikkje eit ord til... om bensinpriser


Gjest #Spidergirl#

Anbefalte innlegg

Gjest Lilleulv
Hvorfor er dette pinlig? Er det pinlig at jeg klager når strømmen går også, fordi det fins landsbyer i Afrika som ikke har elektrisitet? Bensinprisen engasjerer. Og når vi sammenlikner med andre land, jeg henger litt på et annet amerikansk debattforum. Hvilken tråd er lengst der? En tråd om bensinpriser.

Bra :) det var dette jeg mente, men som jeg ikke klarte å formulere fullt så bra som Transmogrifier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om staten hadde brukt de ekstra inntektene til styrking av kollektivtransporten.. ville det blitt lettere å svelge da, eller er det fremdeles egen personlig bekvemmelighet som sitter i høysetet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om staten hadde brukt de ekstra inntektene til styrking av kollektivtransporten.. ville det blitt lettere å svelge da, eller er det fremdeles egen personlig bekvemmelighet som sitter i høysetet?

For meg er det alltid personlig bekvemmelighet som sitter i høysetet... hva er det for deg?

Jeg mener at det sannsynligvis ville blitt langt mer bekvemt for de som bor i byene om kapasiteten på kollektivtrafikken ble større, om kollektivtrafikken ble fullfinansiert av det offentlige, og om både bensin-og årsavgiftene økte. I tillegg tidsdifferensiert bomavgift for å spre rushen. Men nå er det ikke alle som ser på det som det viktigste å gjøre det bekvemt for de som bor i byene.

I oslo-området ville det mest bekvemme for luftkvaliteten vært om så mange pendlere som mulig fikk baken sin på toget. Om jeg ikke tar feil så er den største hindringen mot dette to ting:

1. De som ikke reiser kollektivt, vil ikke sponse de som gjør det.

2. Kollektivtrafikkens finansiering underligger ikke direkte politisk kontroll, og selv om den gjorde det, ville det vært problemer knyttet til både kommunal kontroll (oslobeboere vil ikke sponse bønder fra lillestrøm og drammen :) ) og statlig kontroll (politikere vil ikke tilgodese Osloregionen med nok cash til et slikt prosjekt, er for mange broer i distriktene som må bygges, må ta hensyn til hvem som har fått en dit en er)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det alltid personlig bekvemmelighet som sitter i høysetet... hva er det for deg?

Miljøet, definitivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miljøet, definitivt.

La oss kaste sykebiler på dynga. Hest og vogn er bedre for miljøet.

Trekk ut pluggen av pc-en din. Strømforbruket bidrar til rasering av flere vassdrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss kaste sykebiler på dynga. Hest og vogn er bedre for miljøet.

Trekk ut pluggen av pc-en din. Strømforbruket bidrar til rasering av flere vassdrag.

Det er bra du har forstått nyansene i dette. Det gjør debattene konstruktive. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mye mer spennende og morsomt med svart/hvitt Tabris. Nyanser er det liksom ikke like mye fres over. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er dette pinlig? Er det pinlig at jeg klager når strømmen går også, fordi det fins landsbyer i Afrika som ikke har elektrisitet? Bensinprisen engasjerer. Og når vi sammenlikner med andre land, jeg henger litt på et annet amerikansk debattforum. Hvilken tråd er lengst der? En tråd om bensinpriser.

Ja, det er dødspinlig. Dersom strømmen går, håper jeg du setter deg ned og setter pris på hvor heldig du egentlig er, Transmogrifier.

Det er mye mer spennende og morsomt med svart/hvitt Tabris. Nyanser er det liksom ikke like mye fres over. :fnise:

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk bør slutte å klage på bensinpriser, vi har faktisk den nest laveste bensinprisen i hele Europa.

Folk sier de vil ha bensinpriser som i Polen, javel da blir prisen over 30 kr literen. For det folk ikke tar med i betraktningen er lønnsnivået her i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk sier de vil ha bensinpriser som i Polen, javel da blir prisen over 30 kr literen. For det folk ikke tar med i betraktningen er lønnsnivået her i landet.

Nei men man kan gjerne ha bensinpris som i Polen, men kanskje da også gå ned i lønn i stedet? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv
Nei men man kan gjerne ha bensinpris som i Polen, men kanskje da også gå ned i lønn i stedet? ;)

Jeg synes vi skal skaffe oss samme levestandard som polen generelt jeg altså. Usakelig at vi skal ha det noe bedre bare fordi vi er et rikere land da!!! :O:O

måte på teite argumenter i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg synes vi skal skaffe oss samme levestandard som polen generelt jeg altså. Usakelig at vi skal ha det noe bedre bare fordi vi er et rikere land da!!! :O:O

måte på teite argumenter i denne tråden.

???? :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Usakelig at vi skal ha det noe bedre bare fordi vi er et rikere land da!!! :O:O

Hvis du vil ha det bedre enn andre er du en egoist, skjønner du vel. DU skal ikke ha noen fordel av at vi i Norge er så heldige at vi har olje og gass. Den fordelen er forbeholdt ansatte i offentlig byråkrati, bønder og trygdede.

Men de som ønsker forandring vet hvilket parti de skal stemme i 2009. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er så så lei av pratet om bensin og dieselpriser. Gå, ta sykkelen, bussen eller toget. Er bilen virkelig så viktig. Tenk nytt og mas heller om fornybar energi, olja tar jo slutt ein dag.

...Og den dagen kan komme tidligere enn mange her later til å være klar over. Det er jommen ikke mange årene til Norge som nasjon blir en netto olje-IMPORTØR i stedet for eksportør. Da skal vi nok få se noen ganske andre priser, ja. Slik jeg ser det er også hele miljøargumentet og klimaproblematikken en avsporing av det virkelige problemet: vi går mot en total energikrise - CO2-utslippene kommer til å gå ned av seg selv som følge av at det allerede nå utvinnes mindre og mindre olje og gass fra år til år (produksjonstopp på verdensbasis er anslått av mange kilder til å ha inntruffet i 2005). Saudi-Arabia er nå verdens største importør av solcelle-paneler, de har skjønt tegninga og vet hvor det bærer...

Urovekkende nok har Norge satt sine inntekter "på bok" i et oljefond som er totalt prisgitt internasjonale konjunkturer, og når energikrisa er et faktum kommer hele finansverdenen til å gå lukt til bunns - økonomisk vekst er ikke mulig dersom energi ikke er tilgjengelig. Med våre store avstander kommer vi til å bli rammet spesielt hardt - dersom vi ikke allerede nå begynner å forberede oss på å utvikle transportsystemer som er uavhengig av olje og gass.

Vi burde kutte ned på all veibygging og all flyplassutbygging, og i stedet basere transport på fornybar energi - enklest tilgjengelig som elektrisitet fra vannkraft. Bygge ut jernbane til hver en krok av landet, dobbeltspor, trikker, t-baner etc. Gjøre det nå mens vi ennå har ressurser til det. Er det noen politikere som våger å ta tak i dette?

"Peak Oil", som ble nevnt av en annen debatt her i tråden, er en realitet. Vi må handle nå, ellers er vi tilbake til hest og kjerre før vi vet ordet av det. Nettstedet oljekrisa.no er en leseropplevelse man på engelsk ville kalt for "sobering"... Se f. eks. denne artikkelen som går på nettopp det vi diskuterer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...