Gå til innhold

Ikkje eit ord til... om bensinpriser


Gjest #Spidergirl#

Anbefalte innlegg

Men jeg er ikke interessert i å bruke over en time til jobb, når jeg kan bruke 15 min!!! Jeg merker tidsklemma nok som det er.

Mange tenker slik, og det er denne holdningen vi må endre.

Jeg er også enig i at kollektivtilbudet bør bli billigere og bedre, sammen med andre statsfinansierte og -subsidierte løsninger, men dette er uansett ikke noe argument for ikke å bruke kollektiv der man kan i dag. Selvsagt er det en del som av ulike grunner faktisk ikke har noen mulighet for å reise kollektivt, men det er desto mer som kjører bil i dag som kan skifte til kollektiv - hvis de vil.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Rona_*
Men jeg er ikke interessert i å bruke over en time til jobb, når jeg kan bruke 15 min!!! Jeg merker tidsklemma nok som det er.

Høyst forståelig!

Om man ønsker at vi skal kjøre mindre bensin og dieselbil så får de skaffe oss reelle alternativer og ikke forsøke å begrense vår bevegelsesfrihet med et stinkende dårlig kollektivtilbud. Skaff oss rimelige, fornuftige og funksjonelle biler på alternative drivstoffløsninger og problemet vil løse seg selv.

Ellers så har jeg ingen bekymringer om klimaendringer. Vi mennesker er innovative og tilpasningsdyktige. Vi klarer fint å tilpasse oss endrede klimabetingelser som vi har tilpasset oss alle andre endringer opp gjennom historien. No worries!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyst forståelig!

Om man ønsker at vi skal kjøre mindre bensin og dieselbil så får de skaffe oss reelle alternativer og ikke forsøke å begrense vår bevegelsesfrihet med et stinkende dårlig kollektivtilbud. Skaff oss rimelige, fornuftige og funksjonelle biler på alternative drivstoffløsninger og problemet vil løse seg selv.

Ellers så har jeg ingen bekymringer om klimaendringer. Vi mennesker er innovative og tilpasningsdyktige. Vi klarer fint å tilpasse oss endrede klimabetingelser som vi har tilpasset oss alle andre endringer opp gjennom historien. No worries!

Ser du ikke her at det første avsnittet ditt fullstendig motsier det andre? Du sier at du har ingen bekymringer om at folk ikke vil tilpasse seg, etter at du har sagt at du overhodet ikke har tenkt å tilpasse deg et fnugg før staten legger alt til rette for deg slik at du slipper å endre livsstil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil koste meg mer og ta buss/tog til jobben enn det gjør å kjøre bil. Og det tar minst dobbelt så lang tid, og det er utenom rush tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Rona_*
Ser du ikke her at det første avsnittet ditt fullstendig motsier det andre? Du sier at du har ingen bekymringer om at folk ikke vil tilpasse seg, etter at du har sagt at du overhodet ikke har tenkt å tilpasse deg et fnugg før staten legger alt til rette for deg slik at du slipper å endre livsstil.

På ingen måte.

Bensinbilene vil bli faset ut etterhvert som det kommer ny teknologi som gjør alternativene aktuelle. Klimaendringene kan vi se allerede, selv om det hersker uenighet om hvor stor påvirkning menneskelig aktivitet har på dette fenomenet. Etterhvert som disse endringene gjør seg mer og mer gjeldende så vil vi tilpasse oss de endrede livsbetingelsene uten å reflektere så mye over dem. Enkelt og greit.

Jeg akter ellers ikke å gjøre noen særlige endringer før det viser seg nødvendig å gjøre noen grep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er NÅ det er nødvendig å gjøre noen grep! Hvis vi venter lenger rett og slett fordi vi vi er så bortskjemte av vårt luksusliv at vi ikke vil foreta endringer før staten har gitt oss alt på sølvfat med rød løper så blir det for sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lilleulv
Men det er NÅ det er nødvendig å gjøre noen grep! Hvis vi venter lenger rett og slett fordi vi vi er så bortskjemte av vårt luksusliv at vi ikke vil foreta endringer før staten har gitt oss alt på sølvfat med rød løper så blir det for sent.

Jeg føler meg fortsatt ikke helt overbevist om at det faktisk er slik. Men det er en annen diskusjon :)

Jeg synes heller de skulle fokusere annerledes. Hva med å øke vrakpanten på gamle, forurensende biler samt sette ned prisen på miljøvennlige biler? Hva med å gjøre det billigere å reise kollektivt?

Nei, dette tror jeg blir spikern i kista for den rødgrønne regjeringen, og spesielt SV. og kanskje akkurat det FRP trenger for å sanke de siste stemmene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes heller de skulle fokusere annerledes. Hva med å øke vrakpanten på gamle, forurensende biler samt sette ned prisen på miljøvennlige biler? Hva med å gjøre det billigere å reise kollektivt?

Ja, dette er viktige tiltak, uten tvil. Men jeg får av og til følelsen av at mange bruker slike utsagn som en pute for å slippe å gjøre noe selv.

Og hvis du ikke er overbevist om at dette er tilfellet, så anbefaler jeg deg å lese IPCCs klimarapport. Ikke hele rapporten, som jo er på flere tusen sider, men på de sammendragene som statslederne jobber utfra.

Sammendrag, del en forklarer hvorfor klimaendringene skjer, og gir dokumentasjon og begrunnelser for påstandene som kommer i senere sammendrag.

Sammendrag, del to forklarer hvilke endringer som vil skje, med hvor stor sannsynlighet, og med hvilke konsekvenser.

Sammendrag, del tre gir en oversikt over "formildende omstendigheter", dvs hvilke tiltak som vi kan/bør gjøre, hvor mye de kan hjelpe og hvor snart vi bør gjøre dem.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv
Ja, dette er viktige tiltak, uten tvil. Men jeg får av og til følelsen av at mange bruker slike utsagn som en pute for å slippe å gjøre noe selv.

Jeg synes i hvert fall det hadde vært lettere om de hadde begynt i den enden. Synes ikke å gjøre bensinen dyrere er noe løsning i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett tror jeg ikke svaret på miljøproblemene er å heve prisen på benisin, men å utvikle alternativer og senke priser på miljøvennlige løsninger.

For å utvikle alternativer - det være seg kollektivtilbud eller ny teknologi - trengs penger. Vanskeligere er det ikke.

Men jeg er ikke interessert i å bruke over en time til jobb, når jeg kan bruke 15 min!!! Jeg merker tidsklemma nok som det er.

Javel. Men da får du vel betale for det da? Hva er problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes i hvert fall det hadde vært lettere om de hadde begynt i den enden. Synes ikke å gjøre bensinen dyrere er noe løsning i det hele tatt.

Vi er vant med at det meste skal være lett og tilrettelagt. Dette er kanskje ikke det. Vi må endre vår holdning, rett og slett. Vi må kreve mindre og innse at vi lever i et luksusamfunn som ikke kan opprettholdes i det uendelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

uansett tror jeg ikke svaret på miljøproblemene er å heve prisen på benisin, men å utvikle alternativer og senke priser på miljøvennlige løsninger.

Jeg synes faktisk at prisene må opp. Det er veldig mange som rett og slett synes at det er mye kulere med å kjøre bil "i steder for å sitte sammen på buss med alle de ekle mennesker huff", det er rett og slett behagelig å kjøre bil i stedet for å gå til butikken. Det er ikke nok at det er litt billigere å ta kollektivt, det må være en forskjell en merker!

Bil er til dels en luksusvare, i det minst da det er snakk om normal-størrelse bil til en som kjører alene. Hvis prisen går opp nok, da er det først man starter å merke det og kanskje velge mindre biler og planlegge reising litt mer, kanskje dele bil da det er snakk om å kjøre til jobb, osv! Å kjøre alene i en stor bil ER en luksus, og det må man betale ekstra for.

Det er fullt mulig å kjøre el-bil dersom det er snak om strekningen man kjører i 10 minutter (som Lilleulv refererte til).

Endret av mrs_bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv
Jeg synes faktisk at prisene må opp. Det er veldig mange som rett og slett synes at det er mye kulere med å kjøre bil "i steder for å sitte sammen på buss med alle de ekle mennesker huff", det er rett og slett behagelig å kjøre bil i stedet for å gå til butikken. Det er ikke nok at det er litt billigere å ta kollektivt, det må være en forskjell en merker!

Bil er til dels en luksusvare, i det minst da det er snakk om normal-størrelse bil til en som kjører alene. Hvis prisen går opp nok, da er det først man starter å merke det og kanskje velge mindre biler og planlegge reising litt mer, kanskje dele bil da det er snakk om å kjøre til jobb, osv! Å kjøre alene i en stor bil ER en luksus, og det må man betale ekstra for.

Det er fullt mulig å kjøre el-bil dersom det er snak om strekningen man kjører i 10 minutter (som Lilleulv refererte til).

Men faran da! Jeg har 2 bikkjer og venter et barn. :O dessuten reiser jeg land og strand rundt for å trene disse hundene og. må ha bil og må ha plass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å reise land og strand rundt for å trene hund er så definitivt et luksusgode. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Fisk73

Jeg tror de fleste av oss har muligheten til å bruke bil mindre enn hva vi gjør i dag, og det er også noe vi bør gjøre...? I tillegg har vel de fleste av oss såpass god råd at vi faktisk tåler en prisstiging? Det er jo ikke unormalt at prisene går opp...

Men klart, for distriktene kan økte bensinpriser få negative konsekvenser, slik som en annen poengterte lengre opp her.

Personlig så vet jeg at jeg kunne brukt bilen enda mindre. Men jeg går til butikken for å handle om jeg bare skal ha litt (ikke like enkelt med den taktikken om man skal handle 10 kg hvetemel). Da får jeg luftet hunden samtidig, og jeg får meg trim! Ikke ille bare det?

Men er lei av alt det som jeg oppfatter som syting blant enkelte.. Greit at man kan synes det er kjipt å betale 13-14 kr literen for bensin, men da bør man da ha bedre argumenter enn "Jeg synes det er alt for dyrt for bensin!"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men faran da! Jeg har 2 bikkjer og venter et barn. :O dessuten reiser jeg land og strand rundt for å trene disse hundene og. må ha bil og må ha plass!

Hvis du velger en viss type livsstil, da må man bare betale ekstra, så enkelt er det :)

Det er akkurat den tankegangen som må forandres!

Det er ikke menneskerett å kjøre til alle steder hele tiden uten å tenke litt over konsekvensene.

JA, det er andre ting som må gjøres i tillegg, men det betyr ikke at man ikke skulle kjøre mindre.

Virker som om mange liker å klage over klima, klage over hvordan det ikke gjøres nok, men da det er snakk om å faktisk gjøre noe selv, å gi slipp av noen ting som er skadelige for miljø (men behagelige for deg), da blir det veldig upopulært med en gang.

Endret av mrs_bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv
Å reise land og strand rundt for å trene hund er så definitivt et luksusgode. :)

Det er jo ingen hundeklubb akkurat her jeg bor. og den nærmeste trener ikke akkurat etter mine verdier. Så for at hundene skal få lydighetstrening, sportrening o.l. må jeg reise 8 mil t/r for å komme til hundeklubben... også har du noen stevner, fellesturer, helgekurs osv som vi også deltar på rundt omkring. har jo ikke brukshund for å drive å surre rundt på Skedsmokorset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men faran da! Jeg har 2 bikkjer og venter et barn. :O dessuten reiser jeg land og strand rundt for å trene disse hundene og. må ha bil og må ha plass!

Jaja. Er litt usikker på om innleggene er ment å være meningsløse provokasjoner, men det er jo mange som tenker sånn. Hva med å investere bensinpengene i teknologiske nyvinninger; f.eks highspeed asfaltslede med diskolys som du kan spenne på hundene på vei til jobb? Kanskje får du en eller annen markedsgigant til å sponse røkla også, så får du mer cash til å gæsse rundt på veiene som ungen din skal vokse opp i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...