Gå til innhold

YRKER MED GOD LØNN


Gjest Gjest_MEG_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_MEG_*
jeg jobber innen reiseliv - lønnen der ligger på pluss minus 300 000. Men i tillegg er det jo, avhengig av hvor du jobber, muligheter for frynsegoder som gratis/billige reiser osv.

har en bachelorgrad innen media og kommunikasjon - men jobber altså med noe helt annet. Men på grunn av utdanningen steg jeg noen ekstra lønnstrinn...

Så utdanning er ikke dumt uansett.

Hvis du er veldig usikker ville jeg entan tatt et år på folkehøyskole, eller jobbet ett år. Da finner du fort ut hva du liker å jobbe med, og hva du er flink til

Reiseliv er fristenede det, problemet er bare at jeg ikke har min styrke i språk. men om jeg finner ut at det er noe jeg virkelig vil, kan jeg jo få lært meg det ja. feks. ved språkreiser.

men folkehøyskole er noe jeg har tenkt litt på ja.. kunne hvert noe det ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_meg_*

Men er det noen som vet om noen folkehøyskoler som de anbefaler for meg eller?

(kunne kanskje tenkt meg noe som har med friluft eller idrett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjipt...det høres jo ikke ut som om du vet noe som helst om hva du kan, liker og hva du vil jobbe med.

Kanskje det lureste er et år på folkehøgskole...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GossipGirl
I tillegg kan nevnes at selskapet www.mediarekruttering.no , som rekrutterer folk til ansettelse i mediabransjen opererer med svært gode lønninger. Både de som jobber i det selskapet, samt folk som rekrutterers, får meget høye lønninger :)

Dersom alle skulle bli journalister ville det ikke bli noe igjen å skrive om...TS, du burde vurdere ingeniøryrket: tar kun 3 år med helt grei utdanning, du kan velge mellom masse forskjellig (design til og med!) og som du har fått med deg er lønnen for ingeniører solid megahøy i alt fra kommuner til store selskaper.

Jeg kommenterte lønna til journalister, ikke mediebransjen generelt. Hvis du vil snakke om mediebransjen generelt, er det vel ingen grunn til å sitere akkurat mitt innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GossipGirl

Hei.

Har du vurdert kreative yrker som foto, film,eller reklame?

Eventuelt finnes det jo diverse IT-jobber, og en har helsefag som for eksempel sykepleie, hjelpepleie, vernepleie, ernæringsfysiolog, fotterapeaut, psykolog eller ligende.

Ser at du ikke er interessert i økonomi, men har du vurdert markedsføring? En venninne av meg misliker økonomi, men studerer markedsføring. Hun synes det er både utfordrende, interessant, i tillegg er jobbmulighetene etter endt utdannelse ganske mange.

Hvis ikke noe av dette er aktuelt kan du jo vurdere å bli frisør, jobbe med makeup, negledesign eller noe i den gata?

Litteraturvitenskap, teatervitenskap, kultur og kommunikasjon, mediekunnskap, kan også være fruktbart dersom du er interessert i kultur.

Ellers synes jeg folkehøgskole er et meget godt alternativ, og vil absolutt anbefale det på det sterkeste. :)

Det skal ikke være lett å bestemme seg. Kanskje du kan ta en tur innom Samordna opptak for å se hvilke muligheter som finnes, oppsøke utdanningsmesser, og/eller ringe diverse høgskoler/universiteter for å be om brosjyrer? Uansett hva du ender opp med, lykke til med valget. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett år på folkehøgskole bør du virkelig ta deg, enten du vet hva du vil senere eller ei! Det hjalp ikke meg å finne ut hva jeg skal studere, men det har gitt meg en god pekepinn på hva jeg virkelig interesserer meg for!=) Het fantastisk gøy var det også.

Angående skoler er det maaange å velge mellom, spesielt når det kommer til friluftsliv/idrett. Gå inn på www.folkehogskole.no og søk på aktuelle linjer der, så får du opp mange gode alternativer..:) Se grundig på flere, ikke bare ta det første og "beste". Det finnes alt fra generelle friluftsliv linjer, som driver på med alt mulig, til mer spesifikke, som fokuserer mest på ekstremsport, vannsport, vintersport, hest, hva som helst. Det blir gøy!!=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I tillegg kan nevnes at selskapet www.mediarekruttering.no , som rekrutterer folk til ansettelse i mediabransjen opererer med svært gode lønninger. Både de som jobber i det selskapet, samt folk som rekrutterers, får meget høye lønninger :)

Dersom alle skulle bli journalister ville det ikke bli noe igjen å skrive om...TS, du burde vurdere ingeniøryrket: tar kun 3 år med helt grei utdanning, du kan velge mellom masse forskjellig (design til og med!) og som du har fått med deg er lønnen for ingeniører solid megahøy i alt fra kommuner til store selskaper.

Det kan vel nevnes at det er veldig stor konkurranse om jobben innen mediebransjen.

De aller beste og mest erfarne vil kunne velge blant godt betalte jobber, mens de nyutdannede må kjempe om til dels dårlig betalte jobber.

Og igjen; finnes det ingeniørutdanning som ikke inneholder matte, fysikk eller kjemi? (som ts eksplisitt har skrevet han/hun ikke vil ha)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_MEG_*

Takk for alle tips. :)

Det er bare å komme med flere, og hvis dere vil så kan dere også begrunne hvorfor dere mener akkurat det yrket er bra, eller burde passe fro meg..

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde kanskje være fornøyd nå...du har jo fått listet opp all verdens yrker og muligheter på 8 sider fra veldig mange.

Kanskje det er på tide å bare handle. Høres ut som om du er klar for folkehøgskole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om noen fete jobber som ikke trenger matte. Kanskje medisinstudiet. Matten der er så enkel i forhold (jeg tar Kalkulus/lineær algebra nå i forbindelse med Byggingeniør-studie), og jeg kjenner ei som går medisin på blindern. Ikke mye matte der må jeg si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det finnes mange ting som du ikke vet om enda. Det er bare å begynnet på universitetet, det. Der er det fult av folk som ikke aner hva de skal bli, men studerer mens de finner ut hva som er interessant.

Jeg visste det heller ikke da jeg var i tenårene, men da visste jeg ikke så veldig mye om verden heller da. (Hvem gjør vel det i den alderen??)

Jeg har oppdaget at man må bite i det sure eplet å anstrenge seg adskilling hardere enn man hadde trodd for å få ting til. Bare angrer på at jeg ikke innså det på din alder!

Det finnes ingen (svært få) statusyrker som krever minimal anstrengelse og gir høy lønn. Då må nok bare begynne en plass og ta det derifra, holde ut og arbeide hart!

Vel, for 10 år siden fikk de seg jobb i Notar, men de solgte sjela si og det er det lite som er verd!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det finnes mange ting som du ikke vet om enda. Det er bare å begynnet på universitetet, det. Der er det fult av folk som ikke aner hva de skal bli.

Som om det er bra?!!

Man burde absolutt ikke studere ved et universitet dersom man ikke har en klar plan.

Anbefaler heller et år på BI eller folkehøgskole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du har fått en del sure tilbakemeldinger her. Det er ikke nettopp uvanlig at ungdom på din alder ikke vet hva de vil bli. (Kanskje mer uvanlig at de vet) Gjennomsnittlige karakterer er vel heller ikke så uvanlig, ville jeg tro.

Jeg har en som er ett år eldre enn deg og en som er ett år yngre enn deg (H-n yngste aner ikke) Dette er hva jeg har sagt til dem:

Likevel er det noen ting en bør være klar over. (Sier det selv om du nok valgte dine fag i fjor) Velger du vekk matematikk og realfag, velger du samtidig vekk muligheten til en del godt betalte yrker (ingeniør for eksempel) Ved å velge bare "myke fag" som samfunnsfag etc. er det en del studier du ikke kommer inn på. Det trenger ikke være et problem, men du begrenser valget. Mange av de studiene som ikke har krav til en bestemt fagkombinasjon betaler ikke så godt som de som krever realfag (vernepleier, lærer, sykepleier, kort sagt omsorgsyrker) Mange som har deltatt i denne diskusjonen trekker fram disse yrkene. Sikkert greie yrker, og en lønn det går an å leve av, men godt betalt, nei... Mange av de andre yrkene du har fått ramset opp her inne, og som påstås å være godt betalte, virker lite gjennomtenkte. (3 år på almenn for å bli frisør, som ikke er noe godt betalt yrke for eksempel)

Økonomi er og en utdannelse som kan føre til godt betalte jobber. Det kan være vanskelig a komme inn på noen av skolene, men er private alternativ som bi.

Juss kan og føre til godt betalte jobber. Folkeuniversitetet har juss studier. Du kan ta deler av studiet og kombinere med noe annet, trenger ikke ta alle årene, men litt juss er fint å ha i mange yrker.

Ett år på folkehøyskole er dyrt, og gir ingen utdannelse, da ville jeg heller jobbet

ett år. -Og det kan faktisk være veldig lurt i dagens arbeidsmarked. Søk deg eventuelt til en bransje som interesserer, det kan være butikk, kontor, barnehage osv. Som mor ville jeg nok rådd en ungdom som var i tvil til å jobbe ett år og tenke.

Ser mange reagerer på at du ønsker deg ett yrke du kan tjene bra i. Slik har da gutter tenkt bestandig. Det er nesten irriterende å møtes på reunion og oppdage hvor mange av gutta med middels karakterer som sitter i sjefsjobber. (De flinke jentene ble sykepleiere)

Stå på, du vil bli til noe, det er en god begynnelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett år på folkehøyskole er dyrt, og gir ingen utdannelse, da ville jeg heller jobbet

ett år. -Og det kan faktisk være veldig lurt i dagens arbeidsmarked. Søk deg eventuelt til en bransje som interesserer, det kan være butikk, kontor, barnehage osv. Som mor ville jeg nok rådd en ungdom som var i tvil til å jobbe ett år og tenke.

Jeg lurer bare på hvor gammel du er. "Før" var det ofte litt spesielle ungdommer som ble sendt på folkehøgskole for at det skulle "bli folk" av dem, og blant de over 40 er det sett litt ned på å gå på folkehøgskole(vet ikke om dette er noe av grunnen til at du fraråder det, i tillegg til prisen). Man får borteboerstipend for å gå på fhs, dette dekker faktisk omtrent hele prisen på skolen, så det er ikke så dyrt som du skal ha det til. Man lærer seg selv å kjenne på en helt utrolig måte, jeg vokste veldig på det året, og mitt opphold på fhs(på godt og vondt) er nok en medvirkende årsak til mitt yrkesvalg.

Ved å ta seg et friår og jobbe etter videregående tror jeg derimot at man legger seg til vaner om å ha penger mellom hendene, selv om det ikke er snakk om en godt betalt jobb kan det være en veldig stor overgang for en tyveåring. Da er det ikke lett å motivere seg selv til å starte å studere etterpå, med en månedlig utbetaling fra lånekassen på stakkarslige 6000 kr. Det er nok mange som beholder den dårlig betalte jobben og aldri kommer seg tilbake til skolebenken, så i motsetning til deg vil jeg anbefale et år med modning på folkehøgskole!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei! Bli geolog! De tjener mye. Kan jobbe i oljeselskap etc. Lett å få jobb. Du liker geografifaget på vgs, det har mye geologi i seg.

Jeg vet ikke så mye om geologi-studiet - men du kan jo søke litt på nett selv? Men tror det bare er tre år.

Personlig synes jeg folkehøyskole er unødvenig. Veldig mange veit like lite om hva de vil når de er ferdige der. Men for all del - man får jo et sosialt år med mange opplevelser! Men jeg tror man får større personlig utbytte av f.eks å ta et utvekslingsår som en del av studiet på universitet/høyskole eller dra som utvekslingselev på videregående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS betyr "Trådstarter".Men hva med å bli privatpraktiserende fysioterapeut?Jeg kjenner flere som er det.De som jobber i private klinikker tjener ganske bra og kan ofte styre sin egen arbeidssituasjon ganske mye.

Det er ikke bare bare å bli privatpraktiserende fysioterapeut i dag. De fleste som tjener godt på å drive privat har driftstilskudd fra kommunen (noe som ble delt ut i massevis på begynnelsen av 90-tallet, men som er så og si umulig å få for en nyutdannet nå). Det vil si at de får en viss sum med penger i året for å ta pasienter kommunen ikke har kapasitet til. De nyutdannede og andre uten dette driftstilskuddet må altså konkurrere om pasientene uten å ha fordelen av å ha dette tilskuddet som gjør at pasientene får refusjon for behandlingen. De må altså ta høyere pris enn de med driftstilskudd for å klare seg økonomisk og pasientene får ikke refusjon, noen klarer seg fint, men de tjener som regel ikke så godt som de med tilskudd.

Jeg er utdannet fysioterapeut selv og får stadig høre at da tjener jeg vel kjempebra. Hehe, det er ikke tilfellet! :-D En nyutdannet fysioterapeut ansatt i kommunen tjener under 300 000 i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eks ås-student
Du burde begynne ved Landbrukshøgskolen ("Universitetet i Ås"). Høres ut som interessant for en som liker landbruk og geografi. Da kan du bli arealplanlegger, jobbe i kommunesektoren og tjene ganske så bra. :)

Har studert der og jobber i dag som arealplanlegger i det offentlige. Lønnen min er på 405 000,-. Kommunen jeg jobber i ligger nederst på lønnsutbetalinger, så i de fleste andre kommuner får du mer. Flere og flere arealplanleggere jobber i det private, og det er stor etterspørsel etter oss både i offentlig og privat.

I studiet jeg tok var det ganske høye opptakskrav (over 5), men det kan godt hende tilsvarende studier er enklere å komme inn på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...