Gå til innhold

YRKER MED GOD LØNN


Gjest Gjest_MEG_*

Anbefalte innlegg

Hva med å bli naturfags lærer. Da jobber du både med mennesker og et fag du intr deg for. Men du har god tid på å bestemme deg, du går trossalt "bare" i 2.klasse. Dra på åpen dag på høskole og universitet og få info om de ulike studiene. Jeg måtte jobbe et år etter vgs før jeg fant ut hva jeg ville og begynte studiene to år etter endt vgs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å bli naturfags lærer. Da jobber du både med mennesker og et fag du intr deg for. Men du har god tid på å bestemme deg, du går trossalt "bare" i 2.klasse. Dra på åpen dag på høskole og universitet og få info om de ulike studiene. Jeg måtte jobbe et år etter vgs før jeg fant ut hva jeg ville og begynte studiene to år etter endt vgs.

Naturfagslærer er IKKE utdanningen for en som søker unna realfag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med disse flotte jobbene, de betaler godt også: :klemmer:

- Gymnastikk/idrettslærer

- KAM (key account manager/telefonselger)

- Frisør

- Legesekretær

- Advokatsekretær

- Markedssekretær

- Resepsjonistsekretær i privat sektor

- Badevakt

- Ingeniør (ikke så veldig mye naturfag akkurat)

- Sykepleier

- Prest

- Barnehagetante

- Lærervikar i barneskolen (morsomt, enkelt, betaler skikelig bra, mye fri)

- SFO-tante

- Kommunesekretær (skrive referat er morsomt!)

- Parkeringsvakt

- Hallodame på 1881-Opplysningen

- Feierassistent

- Brannassistent

Her var det vel en del godsaker å velge i! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste bare første og siste innlegg.

Men om du ønsker grei lønn uten noe serlig skole kunne jo forsvaret være en tanke?

De betaler utdannelsen din fra dag en og du slipper de skole emnene som ikke er relatert til det du skal jobbe med.

Ellers tjener vel fiskere ganske bra, siden de har dekt kost og losji.

Så på nyheten i går at det er skrikende behov etter sjøfolk nå g i de neste årene, så en utdannelse som skipper e.l. kunne kanskje vært noe?

Eller så har de fleste håndtverkere på akkord muligheten til å tjene masse penger.

Kanskje flyger? pilot altså.

De tjener vel sitt uten at de må igjennom den verste av den verste matten.

Eller så kan jeg på det varmeste anbefale et friår for å tenke etter hva du vil gjøre.

Videre tror jeg at alle kan lære seg 2 og 3mx matte om de bare har motivasjonene og de rette lærerene, så ikke la det stå i veien for drømmeyrket.

Husk du trenger ikke mer enn karakteren 2.

Ikke bra å være ulykkelig i 40 år fordi du ikke gadd å bruke tre små år av livet ditt på matte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturfagslærer er IKKE utdanningen for en som søker unna realfag..

Nå må en vel ikke bli naturfag lærer på vgs. Vet ikke om det heter naturfag på barneskolen, men der er det sikkert mye mer praktisk undervisning. Skogsturer feks..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Emma_*

Ser du jobber hardt på skolen for å få gode karakterer. Bra, fortsett med det.

Jeg legger merke til at du er oppriktig opptatt av å ta et valg som føles riktig for deg. Du virker sosial og ute etter noe meningsfylt å gjøre som også er bra betalt. Det er det ingenting i veien med, og jeg har følgende tips.

Etter VGS kan du søke deg inn på årsstudiet for psykologi, det er et åpent studie.

Her fortsetter du dine gode studievaner, og prøver å gjøre så godt du kan, søk deg inn på profesjonsstudiet i psykologi.

Meningsfull jobb, startlønn på nesten 400.000, der en i tillegg kan gjøre ulike oppdrag som gir ekstra penger i kassen pr mnd.

Hvis du ikke kommer inn, ikke gi opp. Ta en bachelor innenfor psykologi, og peil deg inn på reklamebransjen.

Psykologi er smart, interessant og åpner ufattelig mange dører ift karriere. Glem den urgamle stereotypien om en knusktørr skrullete psykolog, det er helt feil.

Fremdeles i villrede? Skjønner deg godt, det er store valg du står ovenfor. Ønsker deg lykke til!

Hilsen snart psykolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_MEG_*
Ser du jobber hardt på skolen for å få gode karakterer. Bra, fortsett med det.

Jeg legger merke til at du er oppriktig opptatt av å ta et valg som føles riktig for deg. Du virker sosial og ute etter noe meningsfylt å gjøre som også er bra betalt. Det er det ingenting i veien med, og jeg har følgende tips.

Etter VGS kan du søke deg inn på årsstudiet for psykologi, det er et åpent studie.

Her fortsetter du dine gode studievaner, og prøver å gjøre så godt du kan, søk deg inn på profesjonsstudiet i psykologi.

Meningsfull jobb, startlønn på nesten 400.000, der en i tillegg kan gjøre ulike oppdrag som gir ekstra penger i kassen pr mnd.

Hvis du ikke kommer inn, ikke gi opp. Ta en bachelor innenfor psykologi, og peil deg inn på reklamebransjen.

Psykologi er smart, interessant og åpner ufattelig mange dører ift karriere. Glem den urgamle stereotypien om en knusktørr skrullete psykolog, det er helt feil.

Fremdeles i villrede? Skjønner deg godt, det er store valg du står ovenfor. Ønsker deg lykke til!

Hilsen snart psykolog.

takk for tips. vet ikke helt om det passe pga jeg er ganske sjenert men.

man kan ikke du fortelle litt om hva dere gjør i studie, opptakskrav, kanskje en link til stedre der du kan utdanne deg til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_meg_*

takk. takk:)

psykolog virker veldig interresant. kanskje det er noe for meg.

kan noen fortelle meg om studie, opptakskrav, varihet osv. og om arbeidsmuligheter og lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyveledere tjener litt over 500 000 i begynnerlønn. Utdannelsen tar 2,5år og er delvis lønnet.

avinor står sikker mer her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyvertinne eller gratis utdanning i forsvaret?

I dag skal jo alle jenter være maskuline, så forsvaret ville være topp med høy lønn og gratis utdanning?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bli frisør? Har inntrykk av at frisører tjener mye. Frisøren vår klipper 4 stk på en time og tar ca 400 kroner pr hode! Hvis det er timelønn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bli frisør? Har inntrykk av at frisører tjener mye. Frisøren vår klipper 4 stk på en time og tar ca 400 kroner pr hode! Hvis det er timelønn...

Jeg kan garantere deg at det ikke er timelønnen. Det går rykter om at frisøryrket er noe av det som er dårligst betalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Emma_*
takk for tips. vet ikke helt om det passe pga jeg er ganske sjenert men.

man kan ikke du fortelle litt om hva dere gjør i studie, opptakskrav, kanskje en link til stedre der du kan utdanne deg til deg.

Selv om du er sjenert idag, skal det ikke å stoppe deg i å gjøre noe du har lyst til.

Profesjonsstudiet er på 5 år (totalt 6 år inkl det obligatoriske årsstudiet), og det gir tilstrekkelig tid til læring og ikke minst modning av ens egen person. Ikke vær redd for å starte, du vil være klar når årene har gått.

Tryggheten av å erverve kunnskap gir selvtillitt.

Ydmykhet er en verdifull egenskap i denne sammenhengen, og personlig egnethet teller framfor spisse albuer.

Husk at også innadvendte personer kan være selvsikre, de har bare en mer reservert framtreden.

Utdanningen gjøres på universitetet i Oslo, Tromsø, Trondheim eller Bergen. Opptak til profesjon skjer 1 (2 i Oslo) gang i året, opptakskravene varierer, sjekk på nettsidene for hvert enkelt universitet. Antall studenter som tas opp er ca 24 med hvert opptak.

De første årene er alltid innføring i ulike grener innenfor psykologi, teori om forskning og metode, statistikk. Mye er kjente fenomener, interessant og kult.

Allerede fra 1.året er det praksis i form av observasjoner og utførelse av intelligenstester. Alt skjer under veiledning av klinikere.

Videre blir det mer dyptgående innenfor eks sosialpsykologi, adferd, sexologi og lign, og de siste årene kommer den kliniske delen der en skal kunne ta i bruk kunnskapen i praksis.

Siste året består av kun hovedoppgave og praksis.

Kullet blir sammensveiset, du får gode studiekamerater, og fenomenal støtte hele veien underveis av instituttet der du studerer.

En lærer utrolig mye, og mange perspektiv endres.

Jobbmulighetene er mange, og etterspørselen for psykologer er økende.

Lønnen er også et positivt aspekt ved denne jobben. Søk på "psykolog" på nettet, og les det som måtte interessere.

Psykologforeningen har også egen hjemmeside.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må en vel ikke bli naturfag lærer på vgs. Vet ikke om det heter naturfag på barneskolen, men der er det sikkert mye mer praktisk undervisning. Skogsturer feks..

Tror du virkelig at en lærer(i hvilket som helst fag) bare trenger å kunne det man underviser i? Nei, jeg skal love deg at man må kunne veldig mye mer enn det! Og skal man være lærer i naturfag på småskolenivå, så må man selv kunne naturfag på et mye høyere nivå enn videregående. Så nei, naturfagslærer er ikke for dem som ikke liker realfag, uansett om de kan forskjell på bjørk og selje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tror du virkelig at en lærer(i hvilket som helst fag) bare trenger å kunne det man underviser i? Nei, jeg skal love deg at man må kunne veldig mye mer enn det! Og skal man være lærer i naturfag på småskolenivå, så må man selv kunne naturfag på et mye høyere nivå enn videregående. Så nei, naturfagslærer er ikke for dem som ikke liker realfag, uansett om de kan forskjell på bjørk og selje.

Hvorfor så sur tone! Så vidt jeg vet kan man gå allmenn lærer og og da er man utdannet til å jobbe på hele småskolen og ungdomskolen. Hvis man skal videre til vgs så må man ha mer spesialisering enn en allmennlærer. I tilegg så kan man i dag få jobb på småskolen uten noen som helst utdannelse. Kjenner flere som har vært både engelsk og norsk lærer uten utdanning. (Vil ikke anbefale dette men)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør iallfall tenke litt på grammatikken din før du planlegger å finne et yrke der du tjener godt. Mange skrivefeil i innleggene dine.

Forslag: Jus, journalistikk.

Jus og journalistikk er vel noen av de fagene man bør unngå hvis ikke norsken er bra - ekstremt språkfokuserte yrker - de lever jo av språket... Så litt dårlig sammenheng mellom "kritikk" og forslag....

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du!

Gå inn på denne linken på NAV, her har di en interesse test, det vil si et grundig test som skal hjelpe deg og kartlegge dine interesser. på slutten av testen vil du få op forslag til utdanninger/yrker du vil passe i. Denne har hjulpet meg mye!

http://www.nav.no/page?id=318

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler lærer og bibliotekar. Du vil ikke slite så mye, hater realfag, og skriver dårlig norsk, samt er sjenert (iflg. deg selv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...