Gå til innhold

YRKER MED GOD LØNN


Gjest Gjest_MEG_*

Anbefalte innlegg

Gjest GossipGirl
Du bør iallfall tenke litt på grammatikken din før du planlegger å finne et yrke der du tjener godt. Mange skrivefeil i innleggene dine.

Forslag: Jus, journalistikk.

Journalister tjener generelt ganske midt på treet, og god lønn får en vel egentlig ikke før en ender opp i enten TV2, Aftenposten, eller noen av de største mediekanalene. Da tenker jeg lønn i 500-600.000-klassen.

Dessuten kommer en ikke inn på jus eller journalistikk med et snitt på litt over 4. Jeg vet at journaliststudiet i Bodø har karaktergrense på ca. 4,8, lavere enn det kommer du ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Journalister tjener generelt ganske midt på treet, og god lønn får en vel egentlig ikke før en ender opp i enten TV2, Aftenposten, eller noen av de største mediekanalene. Da tenker jeg lønn i 500-600.000-klassen.

Dessuten kommer en ikke inn på jus eller journalistikk med et snitt på litt over 4. Jeg vet at journaliststudiet i Bodø har karaktergrense på ca. 4,8, lavere enn det kommer du ikke.

Haha...de færreste i mediabransjen har utdanning fra journalisthøgskole/journaliststudie. Lønna er som regel ganske høy i mediabransjen: se www.mediarekruttering.no (de vil ha folk hele tiden).

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor så sur tone! Så vidt jeg vet kan man gå allmenn lærer og og da er man utdannet til å jobbe på hele småskolen og ungdomskolen. Hvis man skal videre til vgs så må man ha mer spesialisering enn en allmennlærer. I tilegg så kan man i dag få jobb på småskolen uten noen som helst utdannelse. Kjenner flere som har vært både engelsk og norsk lærer uten utdanning. (Vil ikke anbefale dette men)

Nei, ingen sur tone, men jeg vet tydligvis litt mer om lærerutdanningen enn deg, og syns det er en dårlig ide å anbefale den til ts, som ikke liker realfag. Først og fremst må man gjennom matematikk for lærere i grunnutdanningen, ikke et uoverkommelig fag, men en hel del vanskeligere enn den matematikken man har på vgs. Og for å bli naturfagsFAGlærer, bør man nesten ta naturfag som et fag på høyskolen, og her kommer det igjen inn masse realfag. Som du sier går det an å være ufaglært lærer, men denne tråden handler da vel om hva ts skal utdanne seg som, så det er ikke relevant.

Så jeg får si det for tredje gang, at naturfagslærer egner seg ikke for en person som ikke liker realfag, og det er dårlig gjort å lure ts til å tro at dette er en enkel utdanning som ikke krever "hatfagene".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_meg_*
Nei, ingen sur tone, men jeg vet tydligvis litt mer om lærerutdanningen enn deg, og syns det er en dårlig ide å anbefale den til ts, som ikke liker realfag. Først og fremst må man gjennom matematikk for lærere i grunnutdanningen, ikke et uoverkommelig fag, men en hel del vanskeligere enn den matematikken man har på vgs. Og for å bli naturfagsFAGlærer, bør man nesten ta naturfag som et fag på høyskolen, og her kommer det igjen inn masse realfag. Som du sier går det an å være ufaglært lærer, men denne tråden handler da vel om hva ts skal utdanne seg som, så det er ikke relevant.

Så jeg får si det for tredje gang, at naturfagslærer egner seg ikke for en person som ikke liker realfag, og det er dårlig gjort å lure ts til å tro at dette er en enkel utdanning som ikke krever "hatfagene".

Nå har jeg aldri sagt at jeg hater realfag. Det er matta jeg ikke er så god til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GossipGirl
Haha...de færreste i mediabransjen har utdanning fra journalisthøgskole/journaliststudie. Lønna er som regel ganske høy i mediabransjen: se www.mediarekruttering.no (de vil ha folk hele tiden).

:)

Jeg er fullt klar over at mange journalister ikke studerer journalistikk. Mange studerer statsvitenskap, politikk, eller andre fag, men da må en ha mye relevant praksis for å komme inn i en redaksjon. Arbeidsmarkedet forandrer seg stadig, og det finnes mange dyktige journalister der ute.

Ettersom denne tråden handler om studievalg, er det jo greit å opplyse om poenggrenser. Er du ikke enig?;)

Angående lønna til journalister, henviser jeg til denne tråden; http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...p;hl=journalist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er ute etter noe som jeg slipper matte, kemi og fysikk i studiene. og jeg vil tjene bra av jobben. å ja, jeg vet at det viktigste er trivsel, men jeg vil også tjene bra.

Nå har jeg aldri sagt at jeg hater realfag. Det er matta jeg ikke er så god til.

Men lille venn.. kommer begge disse utsaga fra deg, eller er det bare jeg som leser at du ikke liker realfag ut av løse lufta..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_MEG_*
Men lille venn.. kommer begge disse utsaga fra deg, eller er det bare jeg som leser at du ikke liker realfag ut av løse lufta..?

Jeg vil (helst) slippe, betyr da ikke hater? Eller gjør det?

Er det noen her som har dårlige norsk kunnskaper så vl jeg si at det er deg.

:nei:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevnte ikke biologi...(eller jeg ser jo ikke det da). Da kan du bli forsker...trenger kanskje litt kjemi..men hvis du studere innen biologi teknologi og sånn....Det er en jobb som tjener mange mill i året... Bedre lønn enn lege og arkitekter faktisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_MEG_*
Du nevnte ikke biologi...(eller jeg ser jo ikke det da). Da kan du bli forsker...trenger kanskje litt kjemi..men hvis du studere innen biologi teknologi og sånn....Det er en jobb som tjener mange mill i året... Bedre lønn enn lege og arkitekter faktisk..

Biologi er noe jeg liker godt, men man trenger visst matte for å komme inn på slike studier :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sanger? Skuespiller i USA? Politikker? Ditt eget firma? General? Eklusiv hore? Eller kan du bli en skaper, flink til å skape ting og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hva så?

men herre gud, jeg hadde lest det du har skrevet, hva er ditt problem når du klager på alt? Vil ikke ha matte, heller ikke biologi, du vet ikke engang om det trenger matte til det. Gå inn på NTNU og søk da! Før du sier noe ufornufig. Hvis du ikke liker å regne tenker og alt sånn, heller har talent! Men ser ikke ut som du har det, ellers hadde du vet det selv og ikke trenger å spørre folk om gode betalte yrker...

Hvis du ikke jobber hardt, heller har talent! På noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_MEG_*
men herre gud, jeg hadde lest det du har skrevet, hva er ditt problem når du klager på alt? Vil ikke ha matte, heller ikke biologi, du vet ikke engang om det trenger matte til det. Gå inn på NTNU og søk da! Før du sier noe ufornufig. Hvis du ikke liker å regne tenker og alt sånn, heller har talent! Men ser ikke ut som du har det, ellers hadde du vet det selv og ikke trenger å spørre folk om gode betalte yrker...

Hvis du ikke jobber hardt, heller har talent! På noe...

sorry da. Men har da ikke sagt jeg ikke vil ha biologi.

beklager så mye at jeg ikke har funnet ut hva jeg vil bli ennå. (men det er vel ikke så veldig unormalt det?)

HOLD DEG TIL TEMAE DU. IKKE SI AT ANDRE KLAGER, NÅR DET ER KUN DET DU GJØR SELV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil (helst) slippe, betyr da ikke hater? Eller gjør det?

Er det noen her som har dårlige norsk kunnskaper så vl jeg si at det er deg.

Nei det er helt i orden, du spør etter hjelp for å finne en utdanning der du slipper matte, kjemi og fysikk. Jeg prøver å hjelpe deg så godt jeg kan, ved å argumentere for at lærerutdanning ikke er noe for deg(du slipper ikke unna matte), og hva får jeg igjen? Jo, ved hjelp av en setning med orddelingsfeil, kommafeil, dobbeltkonsonantfeil og slurvefeil, rakker du ned på norsken min..

Skal være så grei mot deg at jeg slutter å være hjelpsom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_meg_*
Nei det er helt i orden, du spør etter hjelp for å finne en utdanning der du slipper matte, kjemi og fysikk. Jeg prøver å hjelpe deg så godt jeg kan, ved å argumentere for at lærerutdanning ikke er noe for deg(du slipper ikke unna matte), og hva får jeg igjen? Jo, ved hjelp av en setning med orddelingsfeil, kommafeil, dobbeltkonsonantfeil og slurvefeil, rakker du ned på norsken min..

Skal være så grei mot deg at jeg slutter å være hjelpsom.

takk for hjelpen og gode forslag, :) og om du vil såer det bare å komme med flere.

grunnen til at jeg skrev deg jeg gjorde var at jeg følte at du raket ned på meg,

:jepp:

MEN NÅ VIL JEG SI NOE TIL ALLE, HOLD DERE TIL DEG JEG SPØR DERE OM

DA, IKKE ALT ANNET.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for hjelpen og gode forslag, :) og om du vil såer det bare å komme med flere.

grunnen til at jeg skrev deg jeg gjorde var at jeg følte at du raket ned på meg,

:jepp:

MEN NÅ VIL JEG SI NOE TIL ALLE, HOLD DERE TIL DEG JEG SPØR DERE OM

DA, IKKE ALT ANNET.

Nei, jeg rakker ikke ned på deg i heletatt, jeg går inn for å hjelpe deg med det du spør om, og når jeg ser at noen foreslår noe som kræsjer med dine ønsker har jeg skrevet saklig ned hvorfor jeg ikke tror dette er noe for deg. Det sårer derfor litt at du sier at jeg skriver dårlig norsk, iallefall når det kommer fra en som har en del problemer med dette selv(jeg rakker fremdeles ikke ned på deg, alle har svakheter, men jeg skjønner bare ikke hva du la i det du skrev til meg.)

Mine forslag til utdanning var vernepleier eller andre omsorgsyrker, har du vurdert dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_meg_*
Nei, jeg rakker ikke ned på deg i heletatt, jeg går inn for å hjelpe deg med det du spør om, og når jeg ser at noen foreslår noe som kræsjer med dine ønsker har jeg skrevet saklig ned hvorfor jeg ikke tror dette er noe for deg. Det sårer derfor litt at du sier at jeg skriver dårlig norsk, iallefall når det kommer fra en som har en del problemer med dette selv(jeg rakker fremdeles ikke ned på deg, alle har svakheter, men jeg skjønner bare ikke hva du la i det du skrev til meg.)

Mine forslag til utdanning var vernepleier eller andre omsorgsyrker, har du vurdert dette?

Misforståelse, da setter vi strek over det. beklager.

Jeg vil bare si takk igjen for tips. Jeg skal lese litt om det jeg, så får jeg se om det er noe for meg.. vet ikke helt hva en vernepleier gjør og ikke hvordan man utdanner deg til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_MEG_*
Hva med radiograf? Da trenger du kun generell studiekompetanse for å komme inn.

kanskje det, men hva gjør en radiograf egentlig??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...