Gå til innhold

YRKER MED GOD LØNN


Gjest Gjest_MEG_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_MEG_*

hei :)

jeg lurer på hva jeg skal bli. veldig usikker.

jeg er ute etter noe som jeg slipper matte, kemi og fysikk i studiene. og jeg vil tjene bra av jobben. å ja, jeg vet at det viktigste er trivsel, men jeg vil også tjene bra.

jeg er går i andre klasse vidregående skole, håper på å få noe over 4 i snitt, går på studiespesialiserende(tidligere allmen) så jeg får generell studiekompetanse.

vil gjerne høre hva studie består av i hovedtrekk, arbeisverdagen,

og hav lønnen er, samt hvor vansklig det er å komme inn på studie og hvor i landet det er. :)

jeg takker så mye for alle svar :) :) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høyeste lønn for lite arbeid er å gå på BI og bli sivilmarkedsfører. Ikke i nærheten av arbeidsmengde eller faglig tyngde som kreves på andre studier med like høy projektert lønn. Da kan du bli konsulent. Jobbe mye, men desto høyere lønn. Må kanskje ha 2MZ eller 2MX eller hva det nå heter, men det er i tilfelle det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_MEG_*

nei tror ikke det er noe for meg.. er ute etter noe sim ikke har noe av matte i seg..

man takk allikevel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør iallfall tenke litt på grammatikken din før du planlegger å finne et yrke der du tjener godt. Mange skrivefeil i innleggene dine.

Forslag: Jus, journalistikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_meg_*

hva er problemet. du skjønner hva jeg mener, er ikke det viktigst? gidder ikke å bruke lang tid på å lese gjennom etter jeg har skrivd..

men takk for svar :)

lurer på om noen vet om noen utradisjonelle yrker som tjener bra.. og som det er et behov for.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hva er problemet. du skjønner hva jeg mener, er ikke det viktigst? gidder ikke å bruke lang tid på å lese gjennom etter jeg har skrivd..

men takk for svar :)

lurer på om noen vet om noen utradisjonelle yrker som tjener bra.. og som det er et behov for.....

Det var ikke for å fornærme deg, jeg ser nå at svaret mitt kunne se litt surt ut. Poenget er bare at det i veldig mange yrker stilles strenge krav til norskkunnskaper, herunder korrekt grammatikk. Det er vel også en forutsetning for å få gode karakterer i enkelte av fagene på videregående, slik at du senere kommer inn på det universitetet eller den høyskolen du ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_meg_*

Ok. Men om det var en norsk stil hadde jeg brukt tid på å kikke igjennom og formulert meg bedre. Når jeg leser igjenom det nå ser jeg noen feil ja.

Men gidder som sagt ikke det her.

Jobbfeber har jeg allerede kikket på. Men er ute etter erfaringer eller råd fra dere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver du vil ha en jobb som er godt betalt, men har du noe formeninger om hva du mener er godt betalt? Da jeg gikk i andre klasse på vgs var jeg mer opptatt av å finne en utdannelse jeg visste jeg kunne trives på og hadde gidd til å fullføre(etter 12 år på skole), samt å bli utdannet til et yrke jeg kan jobbe lenge i. Det er litt vanskelig å anbefale deg utdanning/yrke når du ikke har noen fomeninger om hva du er intr i. Det er ganske mye å velge mellom der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_meg_*

Du skriver du vil ha en jobb som er godt betalt, men har du noe formeninger om hva du mener er godt betalt? Da jeg gikk i andre klasse på vgs var jeg mer opptatt av å finne en utdannelse jeg visste jeg kunne trives på og hadde gidd til å fullføre(etter 12 år på skole), samt å bli utdannet til et yrke jeg kan jobbe lenge i. Det er litt vanskelig å anbefale deg utdanning/yrke når du ikke har noen fomeninger om hva du er intr i. Det er ganske mye å velge mellom der ute.

[/qu

poenge er at jeg ikke vet hva jeg vil. .

for å spøre på en litt annen måte.. er det noen som har noen anbefalineger på hav jeg skal bli.. har ikke peileing selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_MEG_*
Har du overhode ingen interesser da? "en godt betalt jobb" er litt lite å ta utgangspunkt i...

fag jeg alltid har likt på skolen er naturfag å slikt. har kanskje noe å gjør med at jeg alltid får gode karkterer i det. derfor har jeg også valgt biologi som jeg også liker..

men jeg får ikke til den vanskligste matta vi kan velge som men trenger til noen studier og derfor har jeg heller ikke fysikk og kemi..

tenkte litt på bioingeniør, men det er visst mye kemi der, så da trenger jeg også matte.. derfor har jeg sett bort i fra det.. tjener heller ikke så alt for bra avdet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er dårlig i matte men god i kjemi og biologi. Studerer til å bli bioingeniør, noe jeg absolutt kan anbefale om du er interessert i biologi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_MEG_*
Jeg er dårlig i matte men god i kjemi og biologi. Studerer til å bli bioingeniør, noe jeg absolutt kan anbefale om du er interessert i biologi!

kan du fortelle litt im hvor og hvordan studie er da?? hvordan er miljøet? har ikke kemi og heller ikke matte. (kun det lille jeg må ha av matte) kommer jeg inn med det? hva er opptakskravet sånn ca, (i snitt)

hvet du lønnen ca. og muliheten til jobb?

fortell meg alt, både negativt og positivt..

takk, takk om du gidder.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Forkunnskapskrav: Ut over generell studiekompetanse må du ha

matematikk (2MX,2MY eller 3MZ) og i tillegg

enten 3MX, 3MY, 3FY, 3KJ, 3BI eller kombinasjonen (2KJ+3BT)

eller kombinasjonen (2BI+3BT)." (Fra UiO-nettsiden)

Så du kommer jo ikke så veldig langt uten matte hvertfall. Du kan jo sjekke ut andre universitet også, men så vidt jeg har forstått er det realfagskrav de fleste steder (vurderte biologi en gang i tiden jeg og;) ).

Dessuten har jeg hørt at det ikke er bare-bare for biologer/de som har studert ren biologi å få jobb, stemmer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønna er fra ca. 260 000 til 380 000. For å komme inn må du ha 2mx + enten 2bi,2fy eller 2kj. Studiet er spennende og variert, med både teori og praksis. På en typisk skoledag har vi først et par timer med teori (ofte kjemi) før vi går på laben. På laben tar vi ofte blodprøver av hverandre og analyserer disse prøvene med forskjellige maskiner. Ute i jobb tar men ofte blodprøver av inneliggende pasienter på sykehus, og analyserer disse prøvene. Det er også mange andre områder man kan jobbe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_MEG_*
"Forkunnskapskrav: Ut over generell studiekompetanse må du ha

matematikk (2MX,2MY eller 3MZ) og i tillegg

enten 3MX, 3MY, 3FY, 3KJ, 3BI eller kombinasjonen (2KJ+3BT)

eller kombinasjonen (2BI+3BT)." (Fra UiO-nettsiden)

Så du kommer jo ikke så veldig langt uten matte hvertfall. Du kan jo sjekke ut andre universitet også, men så vidt jeg har forstått er det realfagskrav de fleste steder (vurderte biologi en gang i tiden jeg og;) ).

Dessuten har jeg hørt at det ikke er bare-bare for biologer/de som har studert ren biologi å få jobb, stemmer dette?

ok.. da er nok ikke det noe for meg. hva valgte du istenden for biologi da?? veldig rart at man trenger matte for biologi, ville egentlig ikke trod et men.. hm jaja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...