Gå til innhold

YRKER MED GOD LØNN


Gjest Gjest_MEG_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_meg_*
Jeg er fysioterapeut og trives med det. Det er en variert jobb som der man får brukt kroppen sin hele dagen. Det er ikke veldig godt betalt hvis du jobber i kommunen (begynnerlønn ca 280 000) og det er veldig vanskelig å komme inn på studiet, men det er et yrke jeg trives veldig godt i.

Du trenger ikke å ha realfag, kun generell studiekonpetanse, men du må som sagt ha ganske gode karakterer.

FYSOTERAPEU JA. kan du fortelle litt om studie, hvordan det er? miljø, hvor det er og hvordan arbeisverdagen din er om du gidder.

høres veldig interesant ut hvefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså, du vil ha en jobb som er godt betalt, som har utdannelse som ikke trenger verken realfag eller høy snitt for å komme inn på, og hvor du kan tjene mye etterpå? Du har ikke interesse for noe som helst (vel, du kan ikke bestemme deg for noe spesielt) og du er ikke spesielt flink i noe.. I tillegg forkaster du alle forslag med "tror ikke det er noe for meg" og uten noe mer forklaring. Høres egentlig ut som du har noe urealistiske forhåpninger angående jobben? Du tror vel at det finnes en utdannelse du kan lett ta, og bli fort rik, nesten som å vinne i lotto? :erter:

Du må jo gi oss noe om deg selv, hvordan er din fysisk form, kan militær/politi være noe for deg? Hvordan omgås du mennesker, kan helsestudier være noe for deg? Er du flink i norsk/litteratur/historie, kunne du tenkt deg journalist eller jurist? Er du kreativ person, reklamekonsulent, markedsfører, designer? Eller er du glad i media, kunne tenke deg å være lyd eller lys tekniker, kameramann, pressefotograf?

Jeg selv er utdannet som master i ingeniørfag (data), i 2007 var lønn for nyutdannede satt til 380 000, i 2008 spår de over 400 000. Myyyye matte :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Fysio_*
FYSOTERAPEU JA. kan du fortelle litt om studie, hvordan det er? miljø, hvor det er og hvordan arbeisverdagen din er om du gidder.

høres veldig interesant ut hvefall.

Selvfølgelig kan jeg det vet du :-)

Studiet er veldig spennende! Du finner fysioterapeututdanning i Oslo, Bergen, Tromsø og Trondheim (det er også snakk om at det skal startes en utdanning på Elverum, tor jeg). Det er mye anatomi, fysiologi og patologi de første årene, etter dette er det flere praksisperioder både på praksisavdeling på skolen og på sykehus/andre institusjoner. Selve studiet er 3 år, i tillegg må man ha 1 års turnustjeneste for å bli godkjent fysioterapeut. Dette turnusåret tjener du 86% av hva en vanig fysioterapeut ville ha fått.

Selve arbeidsdagen er veldig vanskelig å beskrive, avhengig av hvor du velger å jobbe. Noen starter for seg selv og tar de pasientene som kommer til klinikken. Da må man regne med mye har jobbing og også å jobbe kvelder om det er det pasientene ønsker. Gjør man det bra som privatpraktiserende kan man tjene mye mer enn 280 000.

Jobber man i kommunen begynner man som sagt på 280 000 i lønn (litt avhengig av hvilken kommune du jobber i), da har man ofte ansvaret for fysioterapibehandling på sykehjem, i barnehager, skoler og hjemmepasienter.

Andre jobber på sykehus/rehabiliteringsinstitusjoner. Der har man de samme pasientene over noen uker, før det kommer nye. Man jobber mye aktive med pasienten. Masse trening på det pasienten trenger (for eksempel gangtrening og balansetrening hos slagpasienter), og også noe passiv behandling.

Man kan jobbe med kronikere, pasienter som har vært utsatt for ulykker, slag og kreft pasienter, pasienter som har vært operert (enten hjerte, kne, rygg, hofte o.l), man jeg ha lunge pasienter (KOLS, astma) eller man kan jobbe innen idretssmiljøet. (hvis du følger med på håndballkampen på tv2 i dag så vil du se at de har med seg en fysioterapeut).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_meg_*

vet du poengrensen for å kommem inn på de forskjellige stedene er. (har ikke så bra snitt, det beste jeg kan håpe på er nok ikke over 4,5 tenker jeg. kan selfølgelig ta noe opp igjen,, hvis jeg finner noe jeg virkelig vil)

Å ja, håndball følger jeg med på. spiller det faktisk selv.....:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_fysio_*
noen som vet poenggrensene for å komme inn på fysioterapaut studier i norge??

Ved høgskolen i Bergen ligger snittet på ca 54,2 (altså 5,4) hvis du søker før du fyller 21 og du ikke har tatt opp noen fag. Hvis du begynner å ta opp fag for å få flere poeng ligger grensa på 59,0.

I Oslo er det to retninger: mensendieck og vanlig og poengrensa om du ikke tar opp fag ligger på 51,9 for mensendieck og 54,2 på vanlig fysio. Tar du opp fag ligger grensa på 59,6 på vanlig og 58,3 på mensendieck.

I Sør-Trøndelag ligger grensa på 54,8 hvis du ikke tar opp fag, og i Tromsø ligger den på 52,5.

Tar du opp fag ligger grensa på 62,1 i Tromsø og 60,1 i Sør-Trøndelag.

Du finner tallene her: http://www.samordnaopptak.no/arkiv/statist...vara_hoved.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ok.. da er nok ikke det noe for meg. hva valgte du istenden for biologi da?? veldig rart at man trenger matte for biologi, ville egentlig ikke trod et men.. hm jaja.

Jeg har ikke valgt noe ennå, går fremdeles rundt og aner ikke hva jeg skal bli... ;) Jeg blir kanskje å ta 2mx da og studere øk./adm, eller kanskje jeg tar et forkurs og velger å bli ingeniør. Gudene vet. Jeg har altså ingenting imot realfag, har bare ikke lyst til å bruke masse tid til å ta de opp når jeg heller kan begynne på studier der jeg ikke trenger dem...

Men vi får se... Skjønner deg hvertfall veldig godt, det er veldig vanskelig å vite hva man skal bli når man ikke har EN konkret interesse, -jeg har mange... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_meg_*
Jeg har ikke valgt noe ennå, går fremdeles rundt og aner ikke hva jeg skal bli... ;) Jeg blir kanskje å ta 2mx da og studere øk./adm, eller kanskje jeg tar et forkurs og velger å bli ingeniør. Gudene vet. Jeg har altså ingenting imot realfag, har bare ikke lyst til å bruke masse tid til å ta de opp når jeg heller kan begynne på studier der jeg ikke trenger dem...

Men vi får se... Skjønner deg hvertfall veldig godt, det er veldig vanskelig å vite hva man skal bli når man ikke har EN konkret interesse, -jeg har mange... :sjenert:

ja ikke sant. akkurat nå er jeg nok mest for å bli bioingeniør, men siden jeG da trenger matte og kemi, kan jeg jo likegjerne ble noe med høyere lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Jolla_*

Ang dyrepleier utdanning, så trenger man visst bare generell studiekompetanse. Ingen realfag. Dette er i Norge, men tror ikke man trenger studiekompetanse engang i Danmark. Har hørt noe om at det er et vgs fag noen steder der. Skal ikke si noe for sikkert.

Men som mange har skrevet før, titt på jobbefeber.no. Der står det poenggrensene man trenger for å komme inn på ulike studier og beskrivelser av yrkene/utdanningene, der står også lønn på en del yrker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FYSOTERAPEU JA. kan du fortelle litt om studie, hvordan det er? miljø, hvor det er og hvordan arbeisverdagen din er om du gidder.

høres veldig interesant ut hvefall.

Fysioterapi er et studie du må ha svært gode karakterer for å komme inn på. I tillegg er det en del naturfag i studiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å tjene masse penger som KAM? Ta et år på BI og bli baron:

Key Account Manager

Dagligvare

Du vil bidra til å utvikle et marked i vekst - med stort potensial. Du blir sentral i oppfølgingen og utviklingen av nye og eksisterende storkunder. Du vil også samarbeide nært med salgsapparatet med oppfølging og implementering av prosjekter. Stillingen rapporterer til salgsdirektør.

Jensen & Co. har et godt og veletablert produktsortiment innen dagligvaresektoren, produkter som er representert på A-listene hos alle de store kjedene.

Vi søker deg som har næringsmiddelrelatert utdannelse, for eksempel som kokk, eventuelt innen salg og markedsføring. Relevant erfaring kan veie opp for manglende utdanning. Det viktigste er at du har en genuin interesse og lidenskap for mat.

Spørsmål om stillingen kan rettes til Mercuri Urval

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_meg_*
Fysioterapi er et studie du må ha svært gode karakterer for å komme inn på. I tillegg er det en del naturfag i studiene.

Naturfag er ikke noe problem, har biologi på vgs og trives med det. problemert er bare karakterene.. så høye kommer jeg aldre opp til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, du vil ha en jobb som er godt betalt, som har utdannelse som ikke trenger verken realfag eller høy snitt for å komme inn på, og hvor du kan tjene mye etterpå? Du har ikke interesse for noe som helst (vel, du kan ikke bestemme deg for noe spesielt) og du er ikke spesielt flink i noe.. I tillegg forkaster du alle forslag med "tror ikke det er noe for meg" og uten noe mer forklaring. Høres egentlig ut som du har noe urealistiske forhåpninger angående jobben? Du tror vel at det finnes en utdannelse du kan lett ta, og bli fort rik, nesten som å vinne i lotto?

Dette var omtrent akkurat det jeg hadde tenkt å skrive da jeg leste gjennom tråden. I tillegg må jeg få tilføye at du bør absolutt tenke på rettskrivingen din, for du skriver som en boms. Du sier at du ikke orker å lese gjennom, fordi dette er et forum, men her er det snakk om konsekvent feilskriving og ikke slurvefeil. Det er vanskelig å få gode karakterer når du ikke klarer å formulere deg.

Dessuten sier du at naturfag ikke er noe problem for deg, men tror du naturfag bare er biologi, da? Realfag, og "kemi", som du så konsekvent skriver, er vel noe du må mestre for å kunne si at du takler naturfag. Sats på noe enkelt du, et yrke der du kan dovne bort uten å ha kunnskaper om noe som helst. Virker ikke som du er i stand til noe som helst.

Det er sånne som deg folk snakker om når de sier at enkelte vil ha alt på sølvfat når de ikke eier talent i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_meg_*
Dette var omtrent akkurat det jeg hadde tenkt å skrive da jeg leste gjennom tråden. I tillegg må jeg få tilføye at du bør absolutt tenke på rettskrivingen din, for du skriver som en boms. Du sier at du ikke orker å lese gjennom, fordi dette er et forum, men her er det snakk om konsekvent feilskriving og ikke slurvefeil. Det er vanskelig å få gode karakterer når du ikke klarer å formulere deg.

Dessuten sier du at naturfag ikke er noe problem for deg, men tror du naturfag bare er biologi, da? Realfag, og "kemi", som du så konsekvent skriver, er vel noe du må mestre for å kunne si at du takler naturfag. Sats på noe enkelt du, et yrke der du kan dovne bort uten å ha kunnskaper om noe som helst. Virker ikke som du er i stand til noe som helst.

Det er sånne som deg folk snakker om når de sier at enkelte vil ha alt på sølvfat når de ikke eier talent i livet.

Eh. Ja. Nå vet jeg ikke helt hva jeg skal si.

Men hadde du hatt en aning om hvor mye jeg jobber hver eneste dag for å få de karkaterene jeg får, så tror jeg du aldri hadde skrivd det du skrev. Hadde du vist hvor mye arbeid, slit og press det er å gå på skole, håper jeg du aldri hadde skrevet det du skrev. Nå ble jeg rett og slett såret av det du skrev.

Å nei, jeg ønsker ikke å få alt på et sølvfat, om du tror det. Jeg ønsker å utdanne med til noe jeg har lyst til, noe jeg kan mestre og noe jeg kan tjene godt av.

Kanskje jeg har formulert meg dårlig noen steder, men det betyr vell ikke at jeg ikke eier talent??

Om du mener jeg ikke har talent i noe som helst, er du nødt til å si det da? Nei du kan holde det for deg selv. Ikke tro de er verdensmester og alle andre er tapere.

Skamme deg skulle du.

(Ps. Hadde jeg ikke hatt talent hadde jeg ikke kommet inn på allmen, da hadde jeg ikke godt der. Tenk før du skriver du, før du sårer andre, det er sikkert ikke føste gangen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_meg_*

Og du, kan du ikke heller snakke om det jeg spør deg om da? Isteden for å kritisere meg for hva jeg skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet faktisk veldig godt hva det vil si å gå på skole, og jeg vet at mange sliter. Noen jobber veldig hardt for "brukbare" karakterer, som du sier du gjør, noen jobber veldig hardt og får ikke noe igjen for det. Og jeg syns ikke folk er tapere selv om de ikke gjør det så bra, det kan skyldes dysleksi, lærevansker osv. Det jeg reagerer på er at du ikke mener du har noen interesser eller talenter som du kan utvikle, du har ikke et godt nok snitt til å komme inn på de mest populære utdanningene, men likevel skal du på en enkel måte få en stilling med god betaling.

Å ikke like realfag er en ærlig sak, men du kan ikke da si at naturfag er riktig for deg.

Jeg er ikke ute etter å såre, jeg har gode venner som er vanskeligere stilt enn deg, men de er ydmyke og ber om hjelp uten å forvente at jeg skal trylle fram en mirakelkur for dem. Man må se på seg selv, sine interesser og kvaliteter, og finne ut hva man skal bli. Ikke tenke på pengene.

Du vil ha tips, ja det kan jeg gi deg. Du har ingen spesielle interesser, men hva "drar" mest i deg?

- mennesker og omsorg

- tall, økonomi (dette har du allerede utelukket)

- forskning, naturfaglige yrker (til en viss grad utelukket, men du sier du liker biologi

- lov, rett, regler og håndheving

- bygg

- kreative yrker

Nå finnes det nok flere kategorier enn dette, men du bør tenke deg inn i et type yrke. Ikke fordi det er godt betalt, men fordi det kan passe deg som person (og dine forutsetninger).

Håper du ser at dette er et forsøk på å få deg ned på jorden, og tenke inn i deg selv, ikke kritikk for å såre deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_meg_*
Jeg vet faktisk veldig godt hva det vil si å gå på skole, og jeg vet at mange sliter. Noen jobber veldig hardt for "brukbare" karakterer, som du sier du gjør, noen jobber veldig hardt og får ikke noe igjen for det. Og jeg syns ikke folk er tapere selv om de ikke gjør det så bra, det kan skyldes dysleksi, lærevansker osv. Det jeg reagerer på er at du ikke mener du har noen interesser eller talenter som du kan utvikle, du har ikke et godt nok snitt til å komme inn på de mest populære utdanningene, men likevel skal du på en enkel måte få en stilling med god betaling.

Å ikke like realfag er en ærlig sak, men du kan ikke da si at naturfag er riktig for deg.

Jeg er ikke ute etter å såre, jeg har gode venner som er vanskeligere stilt enn deg, men de er ydmyke og ber om hjelp uten å forvente at jeg skal trylle fram en mirakelkur for dem. Man må se på seg selv, sine interesser og kvaliteter, og finne ut hva man skal bli. Ikke tenke på pengene.

Du vil ha tips, ja det kan jeg gi deg. Du har ingen spesielle interesser, men hva "drar" mest i deg?

- mennesker og omsorg

- tall, økonomi (dette har du allerede utelukket)

- forskning, naturfaglige yrker (til en viss grad utelukket, men du sier du liker biologi

- lov, rett, regler og håndheving

- bygg

- kreative yrker

Nå finnes det nok flere kategorier enn dette, men du bør tenke deg inn i et type yrke. Ikke fordi det er godt betalt, men fordi det kan passe deg som person (og dine forutsetninger).

Håper du ser at dette er et forsøk på å få deg ned på jorden, og tenke inn i deg selv, ikke kritikk for å såre deg.

Vet du hva? Alt det du sier vet jeg. Det har kanskje hørt ut som om jeg tror jeg kan bli rik på ingen ting. Men nei.

Men nå skla jeg prøve å si litt om meg selv..

ting jeg liker...

- biologi.Interessert i naturren rund meg, miljøet osv.

-idrettt, spiller selv håndball

-kunne tenke meg noe som ikke bare er å sitte stillle foran en data.

- hjelpe noen, føle at det jeg gjor er nødvendig hvis du skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du sier nå er noe HELT annet enn å si at "jeg er ikke så flink, men jeg vil tjene masse penger". Hadde du formulert det sånn hadde du nok fått mange relevante tips til nå, men folk må jo skyte i blinde når du spør som du gjør!

Ta utgangspunkt i dette du, og drit i pengene.. Et rikt liv får du den dagen du har utdannet deg til noe der du, som du sier, føler du gjør noe nødvendig.

Syns det virker som omsorgsyrker kan være noe som appelerer til deg. Hva tenker du om vernepleier? Du får ta deg av mennesker med forskjellige funksjonshemminger, gjøre livet deres så meningsfylt som mulig, du får mye variasjon i hverdagen, og gjør virkelig noe nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...