Gå til innhold

YRKER MED GOD LØNN


Gjest Gjest_MEG_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_MEG_*
Synes du har fått en del sure tilbakemeldinger her. Det er ikke nettopp uvanlig at ungdom på din alder ikke vet hva de vil bli. (Kanskje mer uvanlig at de vet) Gjennomsnittlige karakterer er vel heller ikke så uvanlig, ville jeg tro.

Jeg har en som er ett år eldre enn deg og en som er ett år yngre enn deg (H-n yngste aner ikke) Dette er hva jeg har sagt til dem:

Likevel er det noen ting en bør være klar over. (Sier det selv om du nok valgte dine fag i fjor) Velger du vekk matematikk og realfag, velger du samtidig vekk muligheten til en del godt betalte yrker (ingeniør for eksempel) Ved å velge bare "myke fag" som samfunnsfag etc. er det en del studier du ikke kommer inn på. Det trenger ikke være et problem, men du begrenser valget. Mange av de studiene som ikke har krav til en bestemt fagkombinasjon betaler ikke så godt som de som krever realfag (vernepleier, lærer, sykepleier, kort sagt omsorgsyrker) Mange som har deltatt i denne diskusjonen trekker fram disse yrkene. Sikkert greie yrker, og en lønn det går an å leve av, men godt betalt, nei... Mange av de andre yrkene du har fått ramset opp her inne, og som påstås å være godt betalte, virker lite gjennomtenkte. (3 år på almenn for å bli frisør, som ikke er noe godt betalt yrke for eksempel)

Økonomi er og en utdannelse som kan føre til godt betalte jobber. Det kan være vanskelig a komme inn på noen av skolene, men er private alternativ som bi.

Juss kan og føre til godt betalte jobber. Folkeuniversitetet har juss studier. Du kan ta deler av studiet og kombinere med noe annet, trenger ikke ta alle årene, men litt juss er fint å ha i mange yrker.

Ett år på folkehøyskole er dyrt, og gir ingen utdannelse, da ville jeg heller jobbet

ett år. -Og det kan faktisk være veldig lurt i dagens arbeidsmarked. Søk deg eventuelt til en bransje som interesserer, det kan være butikk, kontor, barnehage osv. Som mor ville jeg nok rådd en ungdom som var i tvil til å jobbe ett år og tenke.

Ser mange reagerer på at du ønsker deg ett yrke du kan tjene bra i. Slik har da gutter tenkt bestandig. Det er nesten irriterende å møtes på reunion og oppdage hvor mange av gutta med middels karakterer som sitter i sjefsjobber. (De flinke jentene ble sykepleiere)

Stå på, du vil bli til noe, det er en god begynnelse!

takk takk for fine og fornuftige ord. enig med deg når det gjelder frisør f eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er nettopp ferdig utdannet ingeniør (konstruksjon), og har fått en glimerende jobb med lønn på 450 000 kr. i året (privat sektor). Har tenkt å søke meg videre på master om 1-2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt artig at såpass mange her foreslår ingeniør når TS har sagt at hun ikke ønsker å studere noe med realfag.... :filer:

mitt tips: bli sykepleier i anestesi, og få deg jobb i nordsjøen., Da tjener du 850 000 i året pluss eventuelle tillegg, bonuser osv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¨luringen
Det er litt artig at såpass mange her foreslår ingeniør når TS har sagt at hun ikke ønsker å studere noe med realfag.... :filer:

mitt tips: bli sykepleier i anestesi, og få deg jobb i nordsjøen., Da tjener du 850 000 i året pluss eventuelle tillegg, bonuser osv. :)

hvordan blir man det da?? ening meg det ja. '(ingeniør)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler sykepleieryrket i privat sektor, da får du en enkel og grei utdanning på 3 år samt kjempeflott lønn etterpå - bonuser/overtid/helg/kveld kommer som tillegg til grunnlønnen.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt artig at såpass mange her foreslår ingeniør når TS har sagt at hun ikke ønsker å studere noe med realfag.... :filer:

mitt tips: bli sykepleier i anestesi. Da tjener du 850 000 i året pluss eventuelle tillegg, bonuser osv. :)

Er enig i det med sykepleien, kjenner flere som tjener gress innen sykepleieryrket ;-)

Merkelig at ikke flere velger en 3-årig ingeniørutdanning: studiet går kjapt unna, jobbene er varierte og mangfoldige, OG: Lønna er smellgod, tenk å få en begynnerlønn rett etter 3 års utdanning på 450.000,-!!

Det er ganske så bra, så flere jenter burde velge dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvordan blir man det da?? ening meg det ja. '(ingeniør)

Først tar du grunnutdanningen i sykepleie på 3 år, så tar du videreutdanning i anestesi på 1 og et halvt år:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først tar du grunnutdanningen i sykepleie på 3 år, så tar du videreutdanning i anestesi på 1 og et halvt år:)

Du glemte å ta med at for å søke videreutdanning i anestesi, kreves minimum to års praksis som sykepleier. Kan også legge til at det er ganske mange søkere i forhold til studieplasser og derfor kreves det gode karakterer (fra grunnutdanningen i sykepleie) for å komme inn. Har man et relevant grunnfag fra universitetet i tillegg stiller man sterkere.

Men man må selvfølgelig ikke la seg stoppe av at noe tar tid, eller man kansje må igjennom et nåløye eller to, hvis man har bestemt seg for noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei! Bli geolog! De tjener mye. Kan jobbe i oljeselskap etc. Lett å få jobb. Du liker geografifaget på vgs, det har mye geologi i seg.

Jeg vet ikke så mye om geologi-studiet - men du kan jo søke litt på nett selv? Men tror det bare er tre år.

Studerer selv geologi, og det er ikke noe å anbefale for en person uten matematisk bakgrunn fra videregående. Videre har man en bred basis innen de fleste naturfaglige emner som fysikk, matte, kjemi og andre emner som statistikk og it.

Matematikken kan være vel tøff, selv for en som har 3MX.

Utdanningen tar 5 år, da de aller fleste anbefaler at du tar master. Det er først da en virkelig fordyper seg i faget (mange basisemner på bachlor-graden). Du bør være en person med motto "Ut på tur, aldri sur", da ekskursjonsdagene ofte er lange og kalde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lærer, Tina

Bli lærer: enkelt studie, god lønn og svært gode lønnsmuligheter etter noen års erfaring. Korte arbeidsdager, greie og enkle hverdager, lange ferier og trivelige arbeidsmiljø på lærerværelset med kaffekoppen klar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Gjest_Inger_*

Jeg ville nå ha valgt ingeniøryrket uansett. Men det er klart det er fristende å si seg opp å gå ut i markedet som konsulent. En bekjent av meg gjorde det. Han gikk til Bragd Engineering ( www.bragd.no ) og gikk opp over 100 000 i lønn. De betaler visst svært bra. Selv får jeg nå se...har det jo egentlig greit der jeg er :):-)

Høy lønn + ingeniør = Et godt liv

Hilsen

Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med dere ingeniører som ikke forstår at evner innen realfag ikke er noe alle har? Alltid når noen spør hva de kan bli uten realfag, så anbefales de å bli ingeniør. Ser dere ikke at dette ikke henger på greip?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med dere ingeniører som ikke forstår at evner innen realfag ikke er noe alle har? Alltid når noen spør hva de kan bli uten realfag, så anbefales de å bli ingeniør. Ser dere ikke at dette ikke henger på greip?

Dette trenger åpenbart ikke inn....det foreslås ingeniør hele tiden, selv om TS klart har påpekt at hun/han ikke ønsker et fag med mye matematikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Det er litt artig at såpass mange her foreslår ingeniør når TS har sagt at hun ikke ønsker å studere noe med realfag.... :filer:

mitt tips: bli sykepleier i anestesi, og få deg jobb i nordsjøen., Da tjener du 850 000 i året pluss eventuelle tillegg, bonuser osv. :)

Har mange år tenkt på sykepleien,...og evt videre offshore.

Samboeren min jobber på plattform, å jeg ser bare slags lønn han har.

Det frister jo veldig da :) :)

Men det skal også kombineres med små barn og alt...så mye som skal klaffe liksom.

Hva er grunnlønn på en vanlig sykepleier ??? Noen som hvet det ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lune_*
Høyeste lønn for lite arbeid er å gå på BI og bli sivilmarkedsfører. Ikke i nærheten av arbeidsmengde eller faglig tyngde som kreves på andre studier med like høy projektert lønn. Da kan du bli konsulent. Jobbe mye, men desto høyere lønn. Må kanskje ha 2MZ eller 2MX eller hva det nå heter, men det er i tilfelle det.

Detter er i hvertfall reinspika bullshit.

Jurist er vel det eneste jeg kommer på utenom realfag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli rørlegger!

De tjener mye bedre enn jeg kommer til å gjøre, selv etter at jeg er ferdig med bachelorgraden min. ;)

Endret av absinthia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bli soldat i TmBn.

I Afghanistan tjener vi bra. Spennende er det også. Sjansen for å komme i

kamp i løpet av en kontigent er ikke ubetydelig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Har mange år tenkt på sykepleien,...og evt videre offshore.

Samboeren min jobber på plattform, å jeg ser bare slags lønn han har.

Det frister jo veldig da :) :)

Men det skal også kombineres med små barn og alt...så mye som skal klaffe liksom.

Hva er grunnlønn på en vanlig sykepleier ??? Noen som hvet det ???

Som sykepleier offshore så kreves det helst at du har praksis fra anestesi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_meg_*

Tusen, tusen takk for alle som har gitt meg mange fine tips.. Ennå ikke bestemt med men har jo et år på meg så det skal nok gå bra..

ts...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...