Gå til innhold

Malama skal bli mamma!

Malama

Anbefalte innlegg

Enda en treg person melder seg... Gratulerer med graviditeten!

Gleder meg til å følge med hvordan det går fremover :) Jeg tipper forresten :babygutt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ang det med strikking... Jeg kan heller ikke annet enn, rett, vrang, felle av og legge opp. Men jeg har funnet noe jeg kan strikke... Pledd!

Og man får aldri nok av pledd! De kan strikkes i ulike farger, pinnestr, garntyper og sikkert mange andre variasjoner også. Bare og legge opp så mye du vil, strikke rettstrikk helt til du er ferdig og kan felle av. Genialt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pledd er etterhvert planen min også, men det er så stooooort (de søte små bleiebuksene er liksom litt mer overkommelige) at det virker skremmende i seg selv, men et pladd skal jeg etterhvert strikke, i myyyyk babyull eller noe sånn fristende, med litt store pinner, så går det ikke såååå treigt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatert gjetteliste:

Moonxhadow: :babyjente:

Linn3c: :babyjente:

Jente 79 :babyjente:

Lilith: :babyjente:

Concertina: :babyjente:

Lano: :babyjente:

Ballerina: :babyjente:

Frk. Stella :babygutt:

Fakse: :babygutt:

Imli :babygutt:

veslo: :babygutt:

Ninen: :babygutt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bladde opp i "gravid" i går, og jada, jeg har sett det trikkesettet før, men bladde fort videre. Det der er sånn som er for avansert for meg. Med masse huller i, og en oppskrift som sier jeg må strikke etter et diagram som inneholder mange "kast", som jeg ikke vet hva er en gang...

Nei, mitt nivå er mer sånn: Legg opp xxx masker. Strikk vrangbord, en rett, en vrant til arbeidet måler xx cm. Strikk glatt (eller strikk riller) til arbeidet måler xx cm. Fell av en maske i begynnelsen (eller slutten) av hver rille, inntil det står igjen xx masker. Sy sammen. Evt noen punkter til om å gjøre ditt og datt i x antall runder eller cm. DET er omtrent mitt avanseringsnivå. Men diagram (som jeg ikke er heeeelt sikker på hvordan det skal leses) og kast, og hull og sånn... det er ikke for meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er for avansert for meg også, men har en kommende mormor som er glad i å strikke. Du har ingen sånne da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ballerina
Jeg bladde opp i "gravid" i går, og jada, jeg har sett det trikkesettet før, men bladde fort videre. Det der er sånn som er for avansert for meg. Med masse huller i, og en oppskrift som sier jeg må strikke etter et diagram som inneholder mange "kast", som jeg ikke vet hva er en gang...

Nei, mitt nivå er mer sånn: Legg opp xxx masker. Strikk vrangbord, en rett, en vrant til arbeidet måler xx cm. Strikk glatt (eller strikk riller) til arbeidet måler xx cm. Fell av en maske i begynnelsen (eller slutten) av hver rille, inntil det står igjen xx masker. Sy sammen. Evt noen punkter til om å gjøre ditt og datt i x antall runder eller cm. DET er omtrent mitt avanseringsnivå. Men diagram (som jeg ikke er heeeelt sikker på hvordan det skal leses) og kast, og hull og sånn... det er ikke for meg...

Men send meg mailadressen din på PM så skal jeg scanne noen oppskrifter for deg :) Det finnes mange som ikke er så avanserte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har en kommende mormor som får allergisk utslett av såvel strikkepinner (vel, hun kunne sikkert prøvd noen i bambus) som ull (kunne jo alltids strikket i bomull) og pga leddgikt ikke er så glad i å holde strikketøy som etterhvert blir tunge (selv om babytøy ikke er så ille da) og av denne grunn rett og slett ikke strikker.

Hun er derimot aktiv innen brodering og det å sy, så hun har planene klare for å sy dåpskjole, og er nok en selvskreven utøver til det å brodere sånn der "da ble jeg født, så lang og tung var jeg, og da ble jeg døpt"-bilde.

Den kommende farmor er heller ikke noen strikker.

De kommende oldemødre er heller ikke så kjempeaktuelle, en har alsheimers og husker nok ikke egentlig helt hvor stor en baby er (hun mente min mann overdrev noe veldig når han sa den skal jo bli en halvmeter før den kommer ut, sååå store blir de jo ikke da...) og den andre kan vel og merke strikke, men hun strikker tøfler, det er det. Hadde min mormor levd enda, så hadde det kommet noe derfra, hun strikket til alle sine barnebarn og oldebarn inntil hun ble for syk, men hun døde for halvannet år siden, dessverre.

Jeg har derimot ei tante som er et sånt strikkemenneske da, så HUN kan helst sikkert strikke noe til babyen vår, det tror jeg nok.

Men jeg vil ikke sende noe veldig sånn med "bestillinger" til henne da, hun hr jo faktsik 5 barnebarn selv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men send meg mailadressen din på PM så skal jeg scanne noen oppskrifter for deg :) Det finnes mange som ikke er så avanserte :)

Done.

Fra en sånn kjempenaiv nybegynnerstrikker... står det i sånne oppskrifter hvor tykke pinner og hva slags tråd man bør bruke for at det skal bli passe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ballerina
Done.

Fra en sånn kjempenaiv nybegynnerstrikker... står det i sånne oppskrifter hvor tykke pinner og hva slags tråd man bør bruke for at det skal bli passe?

I oppskrifter står det pinnestørrelse og trådtype ja :) Men er det noe du lurer på så er det bare til å spørre :) Hvis du strikker noe jeg har oppskriften på så er det lett å hjelpe underveis i strikketøyet også!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I oppskrifter står det pinnestørrelse og trådtype ja :) Men er det noe du lurer på så er det bare til å spørre :) Hvis du strikker noe jeg har oppskriften på så er det lett å hjelpe underveis i strikketøyet også!! :)

Mulig jeg kommer til å ta deg på ordet der, etterhvert....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ballerina

Når det gjelder det settet som var i Gravid så har jeg det! Men det er vel litt avansert vil jeg si... vet om mange som er kjekkere å strikke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det så altfor avansert ut ja.

Jeg bladde glatt videre, utfra at det er så mange hull i det. Jeg kan ikke strikke "hull". Ikke med vilje i alle fall... og har egentlig klart meg uten sånne 2ikke-med-vilje-hull" så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har strikket denne jakka. Den er ikke vanskelig, man strikker riller hele veien, bare fram og tilbake. Den eneste utfordringen er å legge opp nye masker mens du allerede har masse masker på pinnen, men det får du til. Man gjør det på samme måte som når man legger opp i starten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den så ikke så innmari vanskelig ut nei. Sånt som strikkes i en del, frem og tilbake eller rundt og rundt, det synes jeg hørtes passe komplisert ut for meg.

Den du viste link til, er det noe jeg må kjøpe oppskriften til i en butikken? For all del, det koster bare 8 kroner, så DET er ikke noe problem, men når det står at det er 78 kroner i porto/ekspedisjon uavhengig av ordnrens størrelse, så bør jeg kanskje finne litt mer i den butikken å kjøpe før jeg bestiller den da...

(Har hørt mye bra om nøstebarnklær og ull og sånn, så ser ikke bort fra det altså) Ser jo forøvrig at de har butikk i Bergen, så jeg kan jo evt ta turen dit en dag... en annen måned da, vel og merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte oppskrift og garn og litt babytøy i samme slengen. Ellers blir oppskriften i overkant dyr, ja. Oppskriften er laget til det garnet de har, og det har ikke jeg sett i andre garnbutikker. Men hvis jeg har skjønt rett er du interessert i tøybleier? I så fall er jo nøstebarnbutikken et bra sted å titte litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den så ikke så innmari vanskelig ut nei. Sånt som strikkes i en del, frem og tilbake eller rundt og rundt, det synes jeg hørtes passe komplisert ut for meg.

Den du viste link til, er det noe jeg må kjøpe oppskriften til i en butikken? For all del, det koster bare 8 kroner, så DET er ikke noe problem, men når det står at det er 78 kroner i porto/ekspedisjon uavhengig av ordnrens størrelse, så bør jeg kanskje finne litt mer i den butikken å kjøpe før jeg bestiller den da...

(Har hørt mye bra om nøstebarnklær og ull og sånn, så ser ikke bort fra det altså) Ser jo forøvrig at de har butikk i Bergen, så jeg kan jo evt ta turen dit en dag... en annen måned da, vel og merke.

Hadde man bare vært god på strikking i disse dager ja, men det er nok en fjern drøm. Foreløpig går det kun i sokkert til voksne her, fikser ikke så godt oppskrifter hvor man må sy sammen ting og sånt, da blir det komplisert synes jeg.

Men et spørsmål, riller, hva er det? Bare strikke helt vanlig sånn at det blir annehver rett og vrang omgang fordi man snur det?

Et tips til en fin butikk i Bergen som har masse fint i strikketing: "pinnsvin design" i Jonsvollsgaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ballerina
Men et spørsmål, riller, hva er det? Bare strikke helt vanlig sånn at det blir annehver rett og vrang omgang fordi man snur det?

Det er når du strikker rett hele tiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ballerina

Nå har jeg forresten sendt noen oppskrifter! Jeg personlig liker best å strikke i babyull fra Sandnesgarn eller Dale - liker ikke strikke med tråden til Nøstebarn for den er så hard sammenlignet med de andre ;) men hver sin smak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er når du strikker rett hele tiden :)

Hjertelig, da vet vi det. Masse fint å strikke, men det stopper litt opp på kunnskapen og da blir det ikke så gøy lenger. Vegrer meg for å starte på ting i tilfelle jeg ikke klarer å fullføre det. Men et teppe skal man vel få til kan jeg tenke meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...