Gå til innhold

Malama skal bli mamma!


Malama

Anbefalte innlegg

Lykke til hos tannlegen i dag! (Håper du er mer glad i tannleger enn jeg er...)

Ellers synes jeg en stor fordel at babyklærne er små når man skal strikke dem....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lykke til hos tannlegen!

(Det er forresten heilt vanleg at bakterie-floraen i munnen endrar seg når ein blir gravid, og det blir derfor lettare å få betennelsar. Alt ein lærer seg.. Eg hadde så vanvittig tannkjøttbetennelse akkurat i starten av dette svangerskapet at eg klarte nesten ikkje å eta ein gong. Heile munnen var betent og eg vart sendt heim med tannpirkarar og beskjed om at eg måtte pusse bedre.... )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn, jeg slapp da i live ut fra tannlegen også.

Jeg har ikke egentlig tannlegeskrekk, jeg har vært hos tannlegen mange, mange ganger, og trukket mang en tann (har ikke plass til alle tennene mine, så de trakk først noen melketenner, og så de tennene som kom etter så snart de viste seg) men sånne tenner har jo ikke røtter, så jeg gleder meg ikke til å ta ut denne visdomstanna da...

Vel, han ville helst ikke ta ut tanna mi nå som jeg er gravid, og de tar uansett ikke ut tenner ved akutt betennelse. Han skylte under tannkjøttet med ei lita sprøyte, så fikk jeg med meg en sånn singel-tannbørste og beskjed om å pusse på tanna så hardt jeg klarer, med det munnskyllevannet fra apoteket, morgen og kveld. Dersom det ikke viser tegn til bedring til i morgen, har jeg også fått med meg en resept på en penicilinkur som er babytrygg. Og dersom jeg merker tegn på at det bygger seg opp en ny betennelse senere, skal jeg gå igang med det skyllevannet og den børsten igjen., forå helst unngå at det blir skikkelig betent igjen. Gjerne pusse med den børsten stadig vekk, og holde det så rent som jeg kan, og ved å pusse så hardt jeg klarer med den børsten, særlig da når den akkutte betennelsen er over, vil jeg etterhvert slite vekk tannkjøttet slik at mer av tanna kommer til syne (det høres da innmari vondt ut, og tyder på stadige blødninger i tannkjøttet fremmover... det blør jo lettere nå som jeg er gravid også...) og det dermed ikke blir så store lommer under tannkjøttet som det kan legge seg bakterier som koser seg og lager betennelse...

Omtrent sånn forklarte han det i alle fall.

Kortversjonen er auau i tanna fortsatt, skal skure så godt jeg kan med skyllevann, og pillekur om jeg ikke merker bedring til i morgen.

Han spurte når terminen er, og trykka aktivt på pc'n sin, så jeg mistenker at det kommer en innkalling til å trekke tanna til høsten... det er vel like greit å bli kvitt den, for slike betennelser er ikke direkte behagelige. Det er jo ikke å trekke en visdomstann heller, men om den likevel må ut før eller siden, kan vi likegodt gjøre det først best, så slipper jeg mange slike betennelser først... å trekke den er like vondt uansett når vi gjør det. (Jeg leste en plass at det bør gjøres før man er 25, for da er ikke røttene helt utvikla enda, men det er jo noen år for sent da...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det gir seg ja, og i alle fall med den penicilinkuren i bakhånd, så ordner det seg vel, regner jeg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt kjekt at jeg (etter mine egne beregninger, jeg ignorerer legens beregninger enn så lenge, frem til den ordinære UL, da blir det jo det jeg må forholde meg til) bytter uke på fredager, for fredager er jo kjekke dager, snart helg, og litt sånn kjekt å stå opp, hoppe på vekta (gjør det hver fredag jeg nå, ved ukebytte, men enn så lenge har den ikke akkurat endret seg så mye da) og kle på meg og gå opp i stua og finne frem boka mi, og slå på pc'n, og lese om utviklinga.

Ny uke er kjekt.

Og denne uken begynner neglene til babyen å komme. (Huff da, håper den ikke klorer seg så masse" sa min mann, men de er jo ikke så lange at den kan klore seg på leeeeenge enda, det er vel nesten bare overtidige barn som har så lange negler?)

Hei du, du ignorer litt det legen sier om utregningen på ukene du også ja, det er bra vi er flere. :ler: Jeg har også fredag som dag for ny uke, det er liten feiring hver fredag. Jeg kjører også litt strengt system med vekta hver fredag og målebånd for å holde kontrollen. Vet ikke om det er julen eller graviditeten, men det har nå beveget seg litt oppover siden november.

Kjedelig med tannlege, skulle vært der en tur jeg også tror jeg. Har trukket fire visdomstenner i mitt liv så jeg vet en del om det, men nå er jo jeg så redd tannlege at det er til å dø av også da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke godt.

Når jeg gikk ut fra tannlegen var det kjempevondt etter skylling og børsting (enda han sa han viste meg bare helt forsiktig, syntes jeg det var vondt jeg...) Jeg blør selvsagt fra tannkjøttet igjen (tannbørsten ble helt rød) men det føles litt bedre nå som jeg har fått det litt på avstand og latt tanna være i fred.

Men siden jeg var hos tannlegen i lunsjpausen har jeg faktsik ikke spist siden det knekkebrødet jeg spiste (merkelig nok er det greit å spise knekkebrød, så lenge jeg tygger på andre sida av munnen selvsagt, men det gjør jeg med alt) selv med så vondt munn, og lettere enn å spise brød, som jeg for tiden ikke har det minste lyst på...) til frokost, så jeg bør nok prøve å få i meg litt mat. Det spørs hvordan det blir da. Om det blir riktig ille tar jeg en paracet eller to, men håper å klar meg uten det, også fordi jeg vil kjenne hvordan det utvikler seg, i forhold til å vite om det reelt bedrer seg, så jeg slipper den kuren, eller om det bare kjennes bedre fordi jeg har "dopa det ned"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du, du ignorer litt det legen sier om utregningen på ukene du også ja, det er bra vi er flere. :ler: Jeg har også fredag som dag for ny uke, det er liten feiring hver fredag. Jeg kjører også litt strengt system med vekta hver fredag og målebånd for å holde kontrollen. Vet ikke om det er julen eller graviditeten, men det har nå beveget seg litt oppover siden november.

Kjedelig med tannlege, skulle vært der en tur jeg også tror jeg. Har trukket fire visdomstenner i mitt liv så jeg vet en del om det, men nå er jo jeg så redd tannlege at det er til å dø av også da..

Ja, ettersom UL-legen sa at min beregning antakelig var vel så rett som hans, og min ikke er basert på siste mens, men på EL (siden jeg jo tempet vet jeg når jeg hadde EL) så forholder jeg meg til min egen beregning frem til ordinær UL. Men legen min forholder seg til det UL-legen målte babyen til da, så det er det som står i journalen og på helsekortet.

Men det får jeg ikke helt til å stemme.

Han sa nemlig at jeg var 7+5 den dagen jeg mente jeg var 7+0. Altså FEM dager lenger kommet.

Men han skrev da også opp termin 4. august, SEKS dager før min beregnede termin 10. august.

Men ulike terminkalkulatorer på nett har, nå som jeg ville dobbeltsjekke litt, alle sier jeg er 10+0 i dag, men med termin 8.8, 10.8 og 11.8, rart en blir forvirra?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, ettersom UL-legen sa at min beregning antakelig var vel så rett som hans, og min ikke er basert på siste mens, men på EL (siden jeg jo tempet vet jeg når jeg hadde EL) så forholder jeg meg til min egen beregning frem til ordinær UL. Men legen min forholder seg til det UL-legen målte babyen til da, så det er det som står i journalen og på helsekortet.

Men det får jeg ikke helt til å stemme.

Han sa nemlig at jeg var 7+5 den dagen jeg mente jeg var 7+0. Altså FEM dager lenger kommet.

Men han skrev da også opp termin 4. august, SEKS dager før min beregnede termin 10. august.

Men ulike terminkalkulatorer på nett har, nå som jeg ville dobbeltsjekke litt, alle sier jeg er 10+0 i dag, men med termin 8.8, 10.8 og 11.8, rart en blir forvirra?)

Det er ikke enkelt, jeg får ikke helt til dette fortsatt jeg. I begynnelsen så ble jeg helt irritert fordi jeg skjønte det ikke, så min samboer måtte sette seg ned med bok og tabeller på nettet for å lære meg, pinlig. Men jeg tror at fredagene stemmer ganske bra så vi holder på det til vi har vært på ny ultralyd. Og det er jo en evighet til.... så noe må vi regne på i mellomtiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg forholder meg til den terminen jeg først regnet ut, inntil jeg får tildelt en ny på ordinær UL, for min egen del.

Legen får forholde seg til hva han vil, og jordmoren også.

Babyen kommer jo ut når den selv vil til syvende og sist uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, terminen er jo bare veiledende. Og det er jo UL termin som teller i forhold til permisjon og sånt...

Dessuten er det jo ikke så lett for de som måler å få helt nøyaktig mål på UL. Skjer jo mye den første tida, så et par mm kan gjøre store utslag.

Når det er sagt fikk jeg bare en dag forskjell i termin på første og andre ultralyd, og det stemte veldig bra med mine egne beregninger.

DU har ikke prøvd en terminkalkulator på en amerikansk side? De regner av en eller annen grunn er svangerskap som to dager kortere enn vi gjør her i Norge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at de amerikanske regner to dager kortere, derfor har jeg laget tickeren min, som er amerikansk, utfra termin 8. august. Men KG sin terminkalkulator sa også at jeg er 10+0 i dag, med termin 8.8.08, så den operer visst etter amerikanske standarder. Og barn i magen sin operer visstnok likegodt med 40+3 den, og derfor termin 11.august.

såpass forvirra forholder jeg meg til 10. august frem til ordinær UL i mars. Synes det er det greieste.

Endret av Malama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh, der er nok et poeng ja, ett eller annet er nok forvirret pga skuddår. Det forklarer avviket på en dag mellom min og legens beregninger, i tillegg til de 5 dagene også, antakelig.

Må rett og slett til å telle dager på en kalender da, kanskje...

Når jeg puttet inn samme dato, men neste år (altså fra november 2008 til august 2009) ga babyverden meg termin 11. august 2009, så den regner sånnsett tydeligvis med skuddår. Men barnimagen gir meg 12. august 2009, så den er også iberegnet skuddår ser det ut til, så da fatter jeg ikke noe likevel?

Jaja, samma får det være. Babyen kommer i august 2008 den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...