Gå til innhold

Malama skal bli mamma!


Malama

Anbefalte innlegg

Tanna er ikke så ille nei, jeg kan bite sammen tennene i dag, helt avslappet. Ja, ikke at å bite er avslappende, men altså slappe av i kjeven uten å holde overkjeven litt oppe med tunga...

Det har jeg ikke gjort på en stund, lenge nok til at det var tett før jeg måtte spørre min mann om det er meninga man skal kunne slappe av med tennene samlet, eller om det bare var noe jeg innbilte meg, for det kjentes så kunstig...

Litt ømt er det jo, men ikke så ille, så jeg håper det føles enda bedre til i morgen. Om jeg fortsatt har vondt i natt, og er hoven i ansiktet i morgen også, kommer jeg til å hente resepten da, og ta den kuren likevel, men håper jeg slipper.

MÅTTE bare jobbe i dag, og den kjedelige jobben var noe som jeg har utsatt litt ja, men mest utsatt det fordi jeg ikke har hatt tid til å ta fatt på det da. Må litt lørdagsjobbing til for å få årsoppgjøret i havn. Ja, det blir noen timer i morgen også, men neste helg håper jeg at vi kan ha fri.

Og som noen minnet meg på i dag. Ikke bare ble spiren til et foster på fredag, men det betyr også at 1/4 av svangerskapet er over. Seriøst, hallo, hvor blir det av tiden? Med dette tempoet kommer jeg til å føde før vi har begynt å tenke på å handle enda, det går jo så fort. EN FJERDEDEL er over!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg våkna med vondt i natt også, men ikke verre enn at jeg klarte å sovne til igjen i løpet av et kvarter uten å ta paracet, og våkna ikke igjen før det var morgen, så jeg er da bedre.

På innsida av tanna er det ikke ømt. Oppå tanna (der tannlegen tegnet og forklarte at betennelsen lå) er det heller ikke vondt. På utsiden av tanna derimot, ut mot tannkjøttet, der er det fortsatt ømt. Der skylte han ikke, så vidt jeg vet. Jeg kommer ikke så godt til der med børsten heller, det er ikke så stor åpning i tannkjøttet akkurat, synes ikke det ser ut som der er åpning jeg. (oppå tanna, der er nesten alt tannkjøttet som lå løst borte nå, lett å komme under i alle fall) og jeg synes hele veien det har vært mer vondt på siden enn oppå, men han mente det var presset som spredde seg, ikke betennelsen som spredde seg.

Har litt hodepine i dag, som kjennes ut som den kommer fra kjeven. Men ikke sånn veldig ille. Så jeg krysser fingrene og håper at dette går over uten pillekur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt du er bedre og klarer å fungere uten paracet. Ikke noe morsomt å måtte gå på det når en har et lite foster i magen... :sjenert: får håpe hodepina gir seg. Jeg fikk også hodepine når tanna holdt på som verst. tror kanskje manglende nattesøvn også hadde litt med det å gjøre.

1/4 over allerede ja :-D Godt du synes de første ukene går fort, det var de jeg syntes gikk saktest. Men hjelper jo med ferie og travle dager :-D Men så lenge en er i form, så tror jeg egentlig at et svangerskap går ganske fort. Er jo så mye annet som skjer også...

Ha en fin søndag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg sa til mannen da han syntes det var sjokkerende at 1/4 var over allerede. Til vårt forsvar, så visste vi jo ikke om det de første 4 ukene, så det er jo egentlig bare 6 uker som er gått som vi har visst om det da.

Men de har gått rasende fort de ukene også. Selvsagt hjelper det definitvt at det var desembr, som var travel, med reise tvers over landet ei helg for barnedåp, og i tillegg juleforberedelser og selve juleferien. Og siden nyttår har det vært masse jobbing.

Så kanskje de neste ukene ikke går like fort?

Nå er i alle fall jeg ferdig med helgejobbinga for ei stund fremover, håper jeg. KJEMPELENGE fremover, forhåpentligvis. Helgejobbing er normalt sett noe jeg bare gjør ved årsoppgjør, og neste års årsoppgjør har jeg jo ikke tenkt å være med på... Men det hender at det blir litt helgejobbing ved tertialoppgjør også, vi får se.

Så er det bare det at det er søndag da, og da går det tog hjem bare en gang i timen, så dermed sitter jeg her og venter på at klokka skal bli så mye at jeg skal gå for å nå 1805-toget. Har logga ut av alle systemer, og skrevet i timelista at jeg har gått, men jeg gidder ikke tå på den kalde perongen i et kvarter ekstra, da sitter jeg heller her og leser litt KG.

Det skal bli godt å komme seg hjem, få seg middag, og slappe litt av.

Tanna føles i det minste greit. Litt ømt er det, men mindre enn i går, så jeg satser på at dette ordner seg uten mer piller. Det er greit å slippe.

Trøtt og sliten, aller mest lyst hjem og bare sove, men det er jo litt tidelig å sove enda da. Men det kommer vel av at dette er den 8. dagen på rad jeg er på jobb, og det er enda 5 til før det er ny helg og fri. Tviler på at jeg har anledning til å ta en fridag i neste uke. Jeg satser på å slippe stort flere sånne laaaaaaaange dager og helgejobbing, men det er fortsatt en god del å gjøre.

Men jeg har jo klart meg ganske greit da. Siden nyttår har jeg vel og merke opparbeidet meg ca 4 dager i plusstid, altså jobbet 29 timer mer enn normal arbeidstid (for alt jeg jobber i helgene blir jo automatisk pluss, i tillegg til det jeg har jobbet av sene kvelder) så det er jo ikke så rart at jeg er trøtt egentlig da. I tillegg er jeg jo faktisk gravid.

Men jeg HAR tatt hensyn til meg selv og babyen altså, normalt sett har jeg ofte jobbet enda lengre kvelder i januar (men til gjengjeld pleier jeg ikke jobbe så mye i helgene da, nå jobber jeg altså mer helg fordi jeg vil gå hjem tidligere på kvelden)

Men uansett skal det bli godt å komme seg hjem, og slappe av resten av kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nok gå både fort og sakte vil jeg tro... Jeg synes også tida har gått veldig fort, og rart at jeg har visst om at jeg er gravid siden september. Er jo lenge når jeg ser tilbake på det, og selv om høsten til tider virket lang synes jeg det gikk fort... Rart å tenke tilbake på...

Godt du tar hensyn til babyen. Skjønner det ikke er lett med åroppgjør og skulle ta hensyn til deg selv. Men får håpe det går seg til.

Jeg merker veldig fort når jeg får nok... Da må jeg lytte til kroppen, presse seg videre da er bare tull...

Kos deg i kveld :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tanna er bedre den, våkna ikke av vondt i det hele tatt i natt (våkna derimot flere ganger enn jeg har gjort på en stund, men ikke av vondt, bare våkna)

Litt øm er den, særlig etter at jeg har pusset den med den vesle tannbørsten jeg fikk av tannlegen, og jeg kjenner jo at det er vondt rundt den, når jeg kjenner etter, men det er ikke sånn stort problem, så jeg håper dette gir seg. Det som er dumt er at det er et område, på "yttersiden" av tanna, ut mot kinnet, der de virker som om betennelsne ikke heeeelt slipper taket. Oppå, der tannlegen tenga og forklarte at det nok lå, der er det helt ok nå, ikke vondt i det hele tatt, etter at han skylte med den sprøyta, men på sida er det altså noe som er litt ømt. Usikker på om det er betennelse eller bare "tanna som beveger seg-vondt", men der er det i alle fall fortsatt ømt, og litt vondt om jeg kommer uværent borti med tannbørsten.

Men jeg håper at dette også gir seg snart.

Mamma fortalte, når jeg fortalte henne om denne tanna, at begge hennes visdomstenner nede lå sånn på skrå... og det ble betennelse rundt dem... og antibiotikaen tok ikke det, så hun måtte trekke (dvs, knuse tanna med bor å ta den uti stykker, slik jeg sikkert også må) med aktiv betennelse (=da virker ikke bedøvelsen) ei uke før jul med den ene tanna, og rett før jul to år senere med den andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det gjør det.

En kollega av meg har vært gjennom det samme, det var selvsagt det hun valgte å fortelle meg om mens jeg ventet på at tannlegen skulle åpne telefonen... Jadda....

Jeg vil gjerne trekke tanna mi, men MED bedøvelse, takk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt tanna er bedre. Får virkelig håpe du slipper samme løsning som din mor... Er mange skrekkhistorier om visdomstenner gitt...

Men uansett skal det vel mye til for at de gjør noe sånt før etter at du har født...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moonshadow
Jepp, det gjør det.

En kollega av meg har vært gjennom det samme, det var selvsagt det hun valgte å fortelle meg om mens jeg ventet på at tannlegen skulle åpne telefonen... Jadda....

Jeg vil gjerne trekke tanna mi, men MED bedøvelse, takk...

Skjønner du vil ha bedøvelse ja. Må være helt forferdelig uten kan jeg tenke meg.

God bedring. Håper du slipper og trekke uten i allefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mamma fortalte, når jeg fortalte henne om denne tanna, at begge hennes visdomstenner nede lå sånn på skrå... og det ble betennelse rundt dem... og antibiotikaen tok ikke det, så hun måtte trekke (dvs, knuse tanna med bor å ta den uti stykker, slik jeg sikkert også må) med aktiv betennelse (=da virker ikke bedøvelsen) ei uke før jul med den ene tanna, og rett før jul to år senere med den andre...

:redd: Det hørte helt grusomt ut.

Håper du slipper den samme behandlinga :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det ja.

Nå har jeg jo blitt nesten kvitt denne betennelsen uten piller engang jeg da. Det tror jeg kommer av at jeg gikk til tannlegen ganske tidelig i prosessen. Hadde jeg ikke vært gravid, så hadde jeg kommet til å ta paracet eller ibux, og derved ikke kjent så mye til hvor vondt det var, og derved ikke gått til tannlegen så tidelig. Jeg synes tannlegen liskom reagerte på at jeg var jo ikke så veldig hoven i ansiktet, etc, så det var sikkert ikke så alvorlig betent. Nettopp fordi jeg gikk tidelig, antakelig. Hadde jeg ventet over helga (tatt smertestillende og håpet det ordnet seg) hadde det muligens utvikla seg mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jepp, slik kan man se på det.

Og siden jeg nå vet om problemet er jeg obs på tilsvarende smerter om det skulle komme tilbake, og til høsten planlegger jeg å få tatt ut tanna.

Den andre tanna som ligger på tilsvarende vis har ikke komemt så langt opp at en har laget hull i tannkjøttet, og ligger egentlig helt i ro nedi der. Så legne den ligger sånn kommer det ikke mat inn tilden, som kan gi grobunn for hull eller betennelser, så den skal få ligge, tenker jeg. Men lager den kluss, så rykker den rett ut den også.

Men nå som denne tanna er så mye bedre, kan jeg heldigvis legge det bak meg for nå, og heller tenke på koseligere ting.

Nyte svangerskapet.

I morgen skal jeg til legen. Ikke på kontroll da, men for å ta sånn celleprøve som man skal ta hvert tredje år. Det er snart tre år siden sist, så han ville ta det nå med en gang.

Og neste mandag, om ei uke, skal jeg til jordmor for første gang, og gleder meg.

Dagene flyr, svangerskapet går sin gang, og jeg nyyyter å være gravid med minimalt med plagsomme symptomer, heldige meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan tenke meg det blir spennende med det første møtet med jordmor ja. Skal bli artig å høre, hvis du vil fortelle.

*notere seg bak øret at KG er et fint sted for oss som ikke er gravide også, men som gjerne tar i mot lærdom og erfaringer fra de som er det*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så sliten/trøtt for tida...

Altså, i desember var jeg kveldstrøtt, og sovna glatt på sofaen støtt og stadig. Det gikk over rundt nyttår, og bra er jo det, for i januar har jeg jobba mye. Men nå roer jobbinga seg ned, håper jeg.

Men jeg er så trøtt/sliten.

Ikke at jeg sovner, men at jeg tenker på det... at jeg sitter på jobb, og gleder meg til å dra hjem og legge meg.... men så er jo ikke klokka leggetid. Satt på toget til jobb i dag, og halvsov på skuldra til min mann, som vanlig, og rett og lsett gledet meg til å gå hjem...

Men jeg sovner ikke når jeg kommer hjem altså. Jeg bare setter meg tilrette på sofaen, med pledd og pc, og sitter der til jeg går og legger meg, og beveger meg minst mulig...

Sitter på jobb og gjesper nå. Klokka er 11...

Jeg må snart spise lunsj, for jeg skal gå til legen sånn i lunsjtider i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...