Gå til innhold

Malama skal bli mamma!


Malama

Anbefalte innlegg

Får håpe det bare var utflod som var skylda. Greit å få sjekket det opp når det er fare for svangerskaps forgiftning...

Alltid et styr det der før lege og jordmor time... Må jo være ren når man skal ta urinprøven... Så synes det er like greit å dusje først, dermed er en jo våken samme hvor tidlig en er...

Blitt noen tidlige morgner på jobb på den måten :fnise: Typisk at jeg alltid må så tisse på morgenen når jeg skal ta urinprøve. Er aldri noe problem ellers :ler:

Så koselig å høre hjertelyden :rødme: Alltid godt å vite at ting er som de skal :-D Skjønner godt at du koste deg på shopping etterpå da :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Satser på det bare var "forurenset prøve" ja, det er uansett tidelig for sv.forgiftning.

Og jeg har ingen andre tegn, bldotrykket var høyere enn sist, men 130/70 er jo helt normale greier? (Sist var det 120/60) Så jeg har det helt fint jeg.

Babyshopping er kjempekoselig, gleder meg til å shoppe vogn og sete og sånn! Og nusselige små klær, og sengsett og tepper og kosegreier og bleier og.. ja, jeg gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt tidlig ja...

Aner ikke hva slags grenser de har på blodtrykk. Jeg ligger litt lavere enn deg, men aner ikke om det har noe å si... I følge både legen og jordmor var det bra. Så da smilte jeg pent og sa OK :ler:

Hun hadde nok reagert hvis det var høyt.

Ei jeg kjenner har slitt med høyt blodtrykk i svangerskapet. Hun har vært sykemeldt så og si hele veien... Du hadde nok fått beskjed om du måtte roe ned...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så stas å høre hjertelyden! *mimrer*

Vi hadde familie-vogga stående i stua og brukte vognbaggen på soverommet i starten. Etter noen uker skrudde vi opp senga til å ha på soverommet. Det anbefales at man har ett sovested på dagen, og ett annet på natten. Visstnok skal det være til hjelp for å skape en passende døgnrytme og at de skal lære seg og sove med lyder rundt seg om dagen.. Morro med vogge da! Og det går sikkert ann å male den :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt at alt er som det skal i magen, og hjertelyd er jo berre såååå herleg då! Eg får nok høyra vetlo sin i morgon. :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt tidlig ja...

Aner ikke hva slags grenser de har på blodtrykk. Jeg ligger litt lavere enn deg, men aner ikke om det har noe å si... I følge både legen og jordmor var det bra. Så da smilte jeg pent og sa OK :ler:

Hun hadde nok reagert hvis det var høyt.

Ei jeg kjenner har slitt med høyt blodtrykk i svangerskapet. Hun har vært sykemeldt så og si hele veien... Du hadde nok fått beskjed om du måtte roe ned...

Hun sa blodtrykket var helt fint, hun var fornøyd med det, så jeg bekymrer meg ikke nevneverdig for den nei :)

Egen "dagsoveplass" er sikkert ikke dumt nei, for soverommet er i kjelleren, greit om knøttet sover i hovedetasjen litt på dagen ja.

Vi finner nok ut av alt etterhvert. Gleeeeeder meg :)

Og hjertelyden var kjempedeilig ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så stas å høre hjertelyden! *mimrer*

Vi hadde familie-vogga stående i stua og brukte vognbaggen på soverommet i starten. Etter noen uker skrudde vi opp senga til å ha på soverommet. Det anbefales at man har ett sovested på dagen, og ett annet på natten. Visstnok skal det være til hjelp for å skape en passende døgnrytme og at de skal lære seg og sove med lyder rundt seg om dagen.. Morro med vogge da! Og det går sikkert ann å male den :fnise:

Sidan me har soverommet vårt så nær stova tek me vogga inn og ut mellom stova og soverommet vårt i starten. Veldig greit, for H syns senga var ALT for stor i byrjinga. Han forsvant jo totalt nedi der.

Så me ventar med å kjøpa seng til vetlo eller broren, alt ettersom kven som treng det mest, når ho nærmar seg halvåret, tenkjer eg, det var først då H flytta over i seng. Når han begynte å snu seg og slikt er det jo greit å ha lit høgare kantar enn i ei vogge, ikkje sant. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh, den vogga som er på loftet hos mamma og pappa har høye vegger som ei seng altså (og ikke-regulerbar bunn, så mini må ligge langt der nede fra starten av...)

Men min vesle svoger har ei sånn "henge fra taket-vugge" på stua. Den kan jo bare brukes til den vesle lærer å sette seg opp, etter det blir det jo en risikosport. Så han vokser naturlig nok fra den i god tid før han blir onkel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hodet mitt er helt klart i gang. Igang med å vurdere vogner og bilseter, og tenke på at det faktsik er sant, at jeg skal få en baby!

Titter ut på snøværet, og tenker at neste år på denne tien, da sitter jeg ikke på jobb, da er jeg hjemme med en liten baby, som må pakkes inn i ullklær, nedi en god pose, nedi vogna si, opp med kallesjen, og gå tur, for små babyer skal ha frisk luft. Ikke sant? Det er dessuten ikke en liten baby neste januar, den er 5 måneder gammel da, og skal vel ut og få frisk luft, men er vel for liten til å leke så mye med snøen enda?

Åhh, så mye spennende vi har forran oss. Og så mye jeg skal lære!

Forresten, jeg så på vogner i går... og begynte å lure, for det lå dyner nedi noen av dem. Bruker de dyner i vognene, er det i tillegg til posene da? For de ligger da vel i poser, trodde jeg? Eller kan man velge å bruke dyne i stedet? Ligge på et lammeskinn, og ha dyne oppå, i stedet for å ligge i en pose? Innbilte meg at alle hadde en pose jeg, men så lurte jeg da på hvorfor det var så søte dyner med nusselig sengtøy på, oppi noen av vognene...

Jada, hodet mitt er godt i gang, selv om jeg ifølge egen beregnign ikke har passert disse magiske 12 ukene enda (legen mener jeg passerte i går da, så det forholder jordmoren seg til)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig å drømme seg bort :rødme:

Rart å tenke et år fram i tid nå. Alt er liksom annerledes da... Er ikke store tassene enda da... Men skal bli morsomt å følge utviklingen på nært hold...

Jeg har faktisk bare 3,5 måned igjen på jobben før permisjon. Det er rart det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi (som da får et bittelite knøtt nå på vinteren) har en pose i vogna som har lammeskinn på undersiden og dunposestoff på oversiden. Det må jo bli godt og varmt. Og i tillegg går det jo an å legge et teppe eller no over posen hvis det trekker.

Men vi har tenkt å bruke vognbagen som dagseng inne, og da er det sikkert best med dyne, tror pose kan bli i varmeste laget da. Men da flytter vi bare dyna mellom kurven og vognbagen, har ikke kjøpt egen dyne til vogna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du, her var det mye kos :) Hurra for jordmortur, det må ha vært stas ja, jeg gleder meg som en liten unge allerede.

SKjønner godt at det er vanskelig å ikke gå litt bananas på butikken etter en sånn tur til jordmor. Og når man hører hjertelyd osv. blir jo alt så veldig ekte også, det må være så koselig. Masse fint, helt enig med deg. Det er liksom sånne tepper og sånne søte små ting som jeg synes er gøy da. vogner, bilseter og sånt er skummelt synes jeg, alt for mye å velge i å man vet jo ikke hva det er som er bra heller.

Sånn matte til å ha på gulvet hørtes lurt ut, et gulv er hardt å rulle rundt på så det er sikkert bta med en sånn. Også for trekk tenker jeg hvis det er det i huset. Høres lurt ut å ha dag-soveplass til barnet. Har lyst til å gå til anskaffelse av en vugge til å ha i stuen eller noe sånt.

Leste på nettet i dag om bæresjal, det er en jungel det. Synes det så seriøst skummelt ut å putte de oppi der. Hadde mistet den ungen fire ganger før han var oppi sjalet tror jeg. Men det er vel en vane alt sammen. Ser veldig behagelig ut når de først ligger der i en klump.

Det er en mengde ting man tar seg selv i å lure på om dagen når man titter på nettet eller ser noe i butikken. Det er bra det er folk med erfaring der ute i den store verden.

Endret av myrth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker elastisk sjal da til den vesle nyfødte, da knytter man sjalet på først, også putter man babyen oppi etterpå.

Det er ikke såååå vanskelig heller, se denne filmen for en som knytte på et sjal...

Men ja, bæretøy er en jungel det også, men DEN jungelen begynte jeg liskom å sette meg inn i for lenge siden, vognjungelen derimot, den tenkte jeg ikke på før jeg testet positivt... og bilsetejungelen tenkte jeg ikke egentlig nevneverdig på før i går...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker elastisk sjal da til den vesle nyfødte, da knytter man sjalet på først, også putter man babyen oppi etterpå.

Det er ikke såååå vanskelig heller, se denne filmen for en som knytte på et sjal...

Men ja, bæretøy er en jungel det også, men DEN jungelen begynte jeg liskom å sette meg inn i for lenge siden, vognjungelen derimot, den tenkte jeg ikke på før jeg testet positivt... og bilsetejungelen tenkte jeg ikke egentlig nevneverdig på før i går...

Skal titte på filmen, så noen beskrivelser av ulike type sjal og bruken på en nettside. Det så ikke så vanskelig ut, men jeg hadde vært redd for at barnet lå feil jeg, men det er fordi jeg alltid er bekymret for alt mulig da...

Vognjungelen tror jeg at min samboer skal få se litt på. Tror han er best på det, han tenker alltid masse på sikkerhet og er veldig praktisk av seg. I tillegg så sier mange her på jobb at mennene deres har problemer med noen av vognene: det er for kort avstand mellom håndtak og hjulene på vognene så de sparker i hjulene når de går med dem. Tror det er viktig at vi finner noe som begge kan bruke. Bilseter ja, jeg tror jeg bare går inn på trygg trafikk eller noe sånt og tar det som er best i test jeg, ikke den billigste løsningen kanskje, men det er vel ikke på dette området man skal spare penger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, for en utrolig søt video! :rødme:

Jeg tror jeg må skaffe meg et sånt sjal - så veldig praktisk ut. Barnevogn og slikt har jeg ikke orket å begynne å tenke på ennå ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

tittet på forbrukerrådets test, og liker litt sånn er "best i test"-greier ja, men den baserte seg på bruk av en isofix-base da, og vår bil har ikke isofix. Setet (maxi cosi et eller annet) kan festes uten isofix også da, sånnsett.

vi vurderer jo dessuten ny bil, men DET er det prosjektet som skremmer meg.

Bilsete og vogn, de er kos. Bil, det er skummelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knerten vår (født i mars) brukte ikkje pose i vogna før vi bytta til sportsvogn i haust. Før det brukte vi bare utedress (viss det var kaldt) og dyne.

Kva slags elastisk sjal skal de ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knøttet vårt fødes jo etter planen i august, så det blir jo vinter mens vi enda er i "bag-tiden" da... Må tenke litt på dette... først velge vogn, kanskje...

Hva slags elastsik sjal jeg skal ha har jeg ikke helt bestemt, har tenkt litt på mam eco, som er delvis hamp, fordi det sies at det er både stabilt og "svalere" pga hampen... noe som kan være greit dersom det skulle finne på å være varmt de første par månedene...

Her tenker jeg på behovet for god varm pose når det er kaldt, og svalt sjal når det er varmt, på samme tiden ja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker elastisk sjal da til den vesle nyfødte, da knytter man sjalet på først, også putter man babyen oppi etterpå.

Det er ikke såååå vanskelig heller, se denne filmen for en som knytte på et sjal...

Utrolig søt video :rødme: Gjett at min kjære skal få se den ;)

Hvis ting klaffer her etterhvert så blir det både sjal, tøybleier og mei tai, og gubben skal ta deler av permisjonen, alt som min kjære bestemor anser som tull og tøys (hadde en diskusjon med henne på generell basis i jula) - jeg blir vel ansett for å være meget alternativ i min familie tenker jeg :fnise:

Har såvidt rotet meg inn på vognsider pga ei venninne, jeg skjønte lite og lusket kjapt ut! Det er jo en jungel der ute, skjønner godt at du er usikker... det løser seg nok, man må vel bare komme inn i hva det dreiser seg om ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...