Gå til innhold

Malama skal bli mamma!


Malama

Anbefalte innlegg

Tror punkt en er å finne ut hvordan vi skal bruke vogna...

så finner vi ut hva som er viktig...

og da finner vi sikkert ut hva slags vogn som er rett for oss.

Så er det da som så... jeg innbiller meg at babyer skal "luftes" på daglig basis. Tas med ut og gå tur, sånn at de får frisk luft. De skal vel det? Men så var det noen som spurte om jeg skulle bruke den i naturen eller på kjøpesentre i byen, og da begynte jeg å lure, man triller da vel ikke tur med babyen på et kjøpesenter? Der får den da ikke frisk luft, og da er vel poenget borte?

Jeg er ikke typen som går tur jeg da, jeg og min mann går rett og slett ikke tur vi. Men jeg innbiller meg at det er noe vi må begynne med? Tipper vi skal gå en del på asfalt, men jeg vet det er noen grusveier oppover fjellet, en gang vi gikk en tur gikk vi litt der også, så det bør være ei vogn som tåler litt grusvei, som funker fint på asfalt, som ikke er "et tonn tung" om jeg skal ha den med på toget (men om jeg skal på bytur virker det mer fristende å putte babyen i sjal, synes jeg... dog, hva tror mine kolleger om meg om jeg kommer på besøk for å vise frem babyen, UTEN vogn (og med en tøybleieunge, om de skulle komme til å se bleien, men det gjør de vel ikke sånn uten videre, man har jo klær utenpå...) og mulig å få inn i bilen uten å ta enorm plass (ehh, i alle fall med mindre vi kjøper stasjonsvogn da, men det gjør vi kanskje)

Sånn rent utseendemessig har jeg falt for emmaljunga edge duo, men det er en del som sier den er veldig tung. Så er det den meget anbefalte "buggaboo"-vogna, som ser SNÅL ut, men visstnok er "ganske nær perfekt" i bruk. Også er det alle de andre, som sikkert er gode de også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har eit Mam Eco som vi brukte til knerten, det er kjempe-godt å bære i, og svalt og fint om sommaren. :) Lurer litt på å kjøpe eit Sino-sjal også etterkvart, men får sjå. Treng vel eigentleg berre EITT elastisk sjal... Hehe...

Vognjungelen er ikkje lett å navigere i nei!!! Vi har ein Quinny Freestyle 3XL. Veldig fornøyd med den, sjølv om den nesten berre blit brukt til dagsoving no for tida då. Likar bæring best. Hehe... Og bæring på kollegabesøk er faktisk veldig praktisk, det var genialt å sleppe å styre med seg vogna i dei trange gangane på skulen eg jobba på før knerten vart født. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn rent utseendemessig har jeg falt for emmaljunga edge duo, men det er en del som sier den er veldig tung. Så er det den meget anbefalte "buggaboo"-vogna, som ser SNÅL ut, men visstnok er "ganske nær perfekt" i bruk. Også er det alle de andre, som sikkert er gode de også...

Googlet litt, og for å si det sånn: den buggaboo-vogna må da være et rent h**vete på sørpeføre/gjørme? Slike små hjul ser da ut til å trives best på shoppingsentre og handlegater sammen med vogner som Stokke Xplory (som jeg knapt har sett i Norge, men som det var haugevis av i København...).

...men jeg har jo ikke akkurat brukt noe særlig med vogn siden søstra mi lå i en, og hun er 18 nå :fnise:

Endret av Concertina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes visstnok "snøhjul" til den buggaboo vogna, men alternativet er å snu kjøreretninga, ha de store hjulene forran, og låse de små i fast stilling bak, det skal fungere greit.

Nå bor ikke jeg akkurat i snøland da, det er somregel ikke mange cm med snø her, det er ikke mange ganger hittil i vinter det har vært måkebil. Men jeg tror det var mer i fjor da, så det kan jo bli mer neste vinter også....

Men sannelig om jeg vet. Jeg vet ikke hva jeg skal velge slags vogn jeg... vi får fundere litt på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruken til vogna er nok greit å ha tenkt igjennom...

Joda, barnet skal vel luftes. Men jeg hadde regnet med å bruke vong når jeg skulle handle også. Tror ikke jeg ville likt å bruke sjal der, tenk om jeg skumpet borti noen. (Nå har ikke jeg peiling på sjal da...)

Ser også for meg at jeg og babyen tar en del av matvare handliga. Har en passe tur til butikken, og må jo da også få med varene...

Derfor tror jeg ikke man helt skal slå fra seg at man skal bruke vogna inne også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, selvsagt skal den nok brukes inne også, men ikke "hovedsakelig på kjøpesenter"...

Ikke i min situasjon i alle fall. Har en butikk i passe gå-avstand, men der er dårlig plass til vogn, og et kjøpesenter i passe "gå dagens tur"-avstand (25 min ned, 35-40 opp igjen, uten vogn...) så joda, jeg og babyen skal nok ut og handle med vogna av og til (men som sagt, ved storhandling putter jeg heller babyen i bilen, kjører til butikken, putter babyen på magen og tar handlevogn, eller tar handlevogn med babysete, og kjører varene hjem, putter dem i kjøleskapet og DERETTER putter ungen i vogna og går luftetur :)

Men selvsagt skal vogna på trilletur på kjøpesenter av og til. Så den må funke til det også, men til sånn "av og til bruk" funker vel de fleste vogner til det? Jeg vil ikke ha en trehjuling med svingbartforhjul, selv om det er lettest å manøvrere inn på en kaffe for ammetreff med likesinnede, jeg vil ha ei vogn som funker til å gå tur med i nærområdet, som også pappa'n kan trille med.

Vi må nok forske litt på nettet, og så dra og ta litt på de mest aktuelle, og be om råd i butikken, og se hva vi ender opp med ...

spennende er det i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres fornuftig ut... Blir litt annerledes for deg enn meg da... Jeg har veldig vanskelig for å forestille meg at jeg kommer til å dra så mye på kjøpesenter med babyen. blir nok mest til nærbutikken...

Har masse fint turområde her. Både asfaltert og grusveier, så håper jeg blir flink til å utnytte det. Men ikke så godt å vite som førstegangs fødende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til at jeg evt drar på kjøpesenteret, er altså at der er to store, gode matbutikker, mens nærbutikken vår er en trang liten kiwibutikk som alltid er utsolgt for ett eller annet jeg skal ha. Enten har de ikke brød (det har de aldri etter arbeidstid, men i permisjonstiden kan jeg jo handle tidligere på dagen da) eller så har de ikke kjøttdeig, eller pizzasaus eller... det er liksom nesten halvparten av gangene vi handler der at de mangler noe av det vi egentlig skulle ha. Så vi har sluttet å planlegge middag før vi drar dit, vi drar dit og ser hva de har...

Da er det mer fristende å ta "storhandelen" på den andre butikken ja... men ved storhandel er det ikke fristende å trille alle varene hjem, kanskje...

Aner ikke, jeg er førstegangsgravid, jeg aner ikke hvor mye jeg kommer til å trille jeg, jegr bare innbiller meg at babyer skal "luftes" daglig, så da MÅ jeg vel bare begynne å bevege meg ut... tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knøttet vårt fødes jo etter planen i august, så det blir jo vinter mens vi enda er i "bag-tiden" da... Må tenke litt på dette... først velge vogn, kanskje...

Hva slags elastsik sjal jeg skal ha har jeg ikke helt bestemt, har tenkt litt på mam eco, som er delvis hamp, fordi det sies at det er både stabilt og "svalere" pga hampen... noe som kan være greit dersom det skulle finne på å være varmt de første par månedene...

Jeg har kjøpt et MaM ECO. Kan gi der rapport når vi har testet det litt :) Ellers tror jeg også at babyer må luftes litt hver dag, og her hos oss kan ikke vogna stå ute, så da må det bli trilletur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rapporter gjerne når det er prøvd ja :)

Hos oss kan for all del babyen sove på altanen altså, og vogna kan sikkert stå utenfor inngangsdøra (utenfor kjøkkenvinduet, f.eks) også, men vi må vel rusle tur også. Det er jo sunt og bra for helsa til mor også det... pushe tung vogn i oppoverbakke er vel god trening.... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyar har godt av frisk luft og lys ja, særleg i vinterhalvåret, pga opptak av D-vitamin frå sollys (ja, dei får det sjølv om dei ikkje er i direkte sol). Ellers er det som oftast meir praktisk med bæring på kjøpesenter enn med vogn jente 79. :) Det blir ofte ein heil del meir butikk-kikking i permisjonstida (stas å kikke på og kjøpe barneklær og denslags), men alle gode utevogner funkar fint inne også.

(når det gjeld svingbart forhjul er det mange av hjula som kan låsast, slik at du kan velge svinging eller ikkje)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du som har litt erfaring, veslo (og Linn3c når du titter innom (jeg klarer for øyeblikket ikke se for meg vogna deres i de hele tatt jeg, husker vi har trillet tur, og etterpå kom småtten opp i meitai (og det har jeg brukt for å forklare mannen... jeg vil ha sånn som R bar H i når vi gikk tur, du vet....), og selvsagt andre erfarne også...

Sånn som jeg tenker meg bruken av vogna... altså mest til "utebruk", fordi jeg ser for meg mer bæring på butikker (siden vogn er klønete inne på babytøybutikker, jeg fatter og begriper ikke, her lager de butikker der kundegruppen enten har stooor mage, eller har baby som gjerne er i vogn, også lager de så TRANGE butikker... babyklærnene er i den minste, innerste, trangeste delen av klesbutikkene....) og altså derfor tenker at vogna er til åtrille tur i nærområdet, samt sove ute, selvsagt en og annen bytur (med tog) sikkert, og være me dpå biltur tvers over landet for å besøke besteforeldre....

Har jeg veldig feil da, når jeg ser for meg ei vogn med 4 hjul? Jeg synes ikke disse 3-hjulingene ser ut som det jeg har tenkt meg... jeg er kanskje litt "tradisjonell" av meg (er nok derfor jeg liker den emmaljungavogna av utseende, og synes den buggaboo-vogna er SNÅL!) og synes liksom at babyvogner skal ha fire hjul, det ser mer stabilt ut...

har jeg helt feil oppfatning av verdens realiteter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er det som oftast meir praktisk med bæring på kjøpesenter enn med vogn jente 79. :) Det blir ofte ein heil del meir butikk-kikking i permisjonstida (stas å kikke på og kjøpe barneklær og denslags), men alle gode utevogner funkar fint inne også.

Hmm, hva man lærer... Sånn er det når man aldri har forsøkt før...

Trodde det ble vanskelig å ha ungen der når en kikket jeg... Men får vel bare prøve meg fram når tiden kommer... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kan jo bidra med min lille erfaring om vogn, selv om jeg bare har erfaring fra vogna som niesa mi lå i. Vi har passet henne ganske mye, og det var stor forskjell da søstra mi bytta vogn fra tradisjonell Emaljunga 4-hjuls til 3-hjuls(husker ikke merket). Den siste var mye lettere å trille, både fordi selve vogna var mye lettere, og fordi hjulet forran svingte på seg, sånn at man kunne svinge rundt et hjørne uten å måtte løfte hele vogna. Har ikke prøvd 4-hjuls vogn med svinge-hjul jeg da, så det er mulig det også vil være mye lettere å manøvrere. Men bag'en i Emaljungaen var stor og god da, så den holdt vel de første 3-4 månedene selv om niesa mi vokste i rekordfart. Etterhvert ble bag'en tatt ut og vogna brukt til sovevogn i barnehagen, for der var det jo ikke nødvendig å manøvrere den rundt, den skulle bare stå stille og til dte var den helt ypperlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det må jo absolutt være lov til å prøvetrille litt. Eller du kan gjøre som min søster, kjøpe en helt grei brukt Emaljunga først, også la den bli sovevogn/barnehagevogn etterhvert. Så kjøper du noe mer manøvrerbart når du vet litt mer hva ditt bruk er og hva du er ute etter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir stadig mer usikker jeg... prøvetrille litt i butikker er vel lov? (selv om det blir uten unge oppi da)

ta med en dukke da... en sånn som har en sånn ca str på en baby, legg den oppi og se hva du synes :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...