Gå til innhold

Betties krok


Bettie

Anbefalte innlegg

Tirsdag 8.april

Jeg håper også på lysere tider, bella¨

Jeg skal være borte fra jobben ei uke snart, Cata. Tar meg noen feriedager fra torsdag denne uka til onsdag neste uke. Tror kanskje det kan være nok - i hvert fall til å begynne med. Og du hører helt klart "flink pike" syndromet. Klarer ikke gi slipp på det, liksom.

Tusen takk for trøsteklem, bare meg selv.

I går fikk jeg meg nok en trøkk i trynet. Årlig har vi en undersøkelse som heter medarbeidertilfredshetsundersøkelsen (skulle vært forbudt med så lange ord). Alle ansatte skal krysse av hvor fornøyd de er i forhold til fem påstander. Det er påstander om ros og oppmerksomhet, om utviklingsmuligheter om framtidstanker osv. Og en av påstandene går direkte på lederen. Den heter "min leder går foran med et godt eksempel".

Ut fra den turbulensen det har vært i år med nedskjæringer og slikt, regnet jeg ikke akkurat med toppscore der, men det viser seg at 1/3 av mitt personale mener at jeg aldri går foran som et godt eksempel. Da jeg leste det var det like før jeg pakket sammen mitt og sa takk for meg og gikk.

Jeg synes den der er urettferdig, for jammen har jeg stått på og forsøkt å støtte og hjelpe der jeg har kunnet. Men det er vel kanskje sånn at det ikke er så synlig det jeg gjør overfor mine sjefer, eller for enkeltpersoner.

Jeg har roet meg litt, men jeg synes fortsatt det er ille at 1/3 ikke har tillit til meg. Men - jeg har faktisk tenkt å la det ligge nå, og fortsette med å jobbe fram mot neste nedskjæring som skal gjennomføres i august, og gjøre det på en slik måte at resultatet blir minst mulig skadelig for de ansatte. Så skal jeg ta det opp til høsten, og da skal jammen folk få lov til å fortelle meg hva de forventer av meg, før jeg tar stilling til om jeg skal ta min hatt og forsvinne ut sidedøra. (det har jeg IKKE tenkt å fortelle noen at jeg vurderer) Jeg skal i hvert fall begynne å lese stillingsannonser på en annen måte nå framover. Kanskje jeg har vært for lenge på samme sted allerede?

I dag har jeg snakket med legen min igjen. Vi ble enige om at jeg skal forsøke å se hvordan det går med ei uke fri-før jeg eventuelt sykemeldes. Og så skal jeg bytte medisiner. Så vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det må være veldig lite trivelig å få den slags tilbakemelding Bettie. Men det er vel som du sier, at det kan være vanskelig for folk å se en del av det du gjør, samtidig som man ikke akkurat ser etter med sine blideste briller dersom man er missfornøyd med sitausjonen fra før av. Og man blir jo urolig og missfornøyd av omstillinger, og det har jeg forstått at dere har hatt nok av.

Glad for å høre at du tar en uke fri, det tror jeg kan være godt for deg! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne undersøkelser skal man ikke ha altfor stor tillit til. Folk svarer litt i hytt og pine. Og "å gå foran med et godt eksempel", hva betyr egentlig det? Det er ikke sikkert du har hatt anledning til det bestandig, for dine sjefer krever vel ting av deg som ikke er så populære også.

Trøst deg med at du selv er fornøyd med innsatsen din og at 2/3 var fornøyd! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Caskr, det er ikke alle som tenker lenge før de krysser av/fyller ut et skjema, folk kan ha gjort det uten og tenke og vurdere den jobben du og de andre gjør. Derfor synes jeg du skal ta det med en klype salt og i all hemmelighet se litt på andre jobber :sjarmor::fnise:

Håper du har en fin onsdag Bettie!!! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utakk er verdens lønn, Bettie, og der fikk du jo et strålende eksempel på akkurat det. Til tross for at du er flink pike og yter ditt ytterste til du faktisk blir syk av det.

:klem: Ta vare på DEG du, for ingen andre gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤bella¤

Sier som de over her, Bettie. Husk at 2/3 er fornøyd med deg :)

Ikke slit deg ut for andres skyld Bettie. Man får så lite igjen for det.

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å være mellomleder er nok en veldig utakknemlig posisjon :klem:

Jeg håper det hjelper litt med fridager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tirsdag 15. april

Tusen takk for oppmuntring og støtte. Dere er bare helt herlige.

For tiden ferierer jeg. Jeg måtte ta ut litt ferie, ellers ville jeg miste noen av mine feriedager. Så torsdag begynte jeg ferien min.

Jeg pakket en bag med vintertøy og sengetøy og så hentet Frøkna meg. Jeg hadde leid ei hytte på fjellet, og tok med meg hele familien med barn, barnebarn og svigerbarn. Halvdelen måtte dessverre bli hjemme, for han måtte jobbe lørdag. Så jeg fikk sitte på med Frøkna og Samboer.

Det gikk ganske greit å kjøre, for vi kom etter rushet. Poden med familie hadde startet litt før oss. De regnet med flere stopp enn oss på veien opp, for Nurket måtte jo få ren bleie og litt mat underveis, og Lilleføkna måtte få strekke på beina av og til.

Det var ei ny hytte for meg, men den passet oss akkurat. Nede var det to soverom, stue, kjøkken og bad. Oppe var det en hems med tre sengeplasser. Poden, Svigerdatter og Nurket fikk det ene soverommet nede, og Frøkna og Samboer det andre. Lillefrøkna og jeg delte hemsen. Eneste ulempe med å ligge på hemsen, var at det var flatsenger, så helt godt lå jeg ikke. Men pytt, det var jo bare noen dager.

Fredag morgen fikk vi virkelig se fjellheimen. Og snø var det masse av. Etter en lang frokost/brunsj, dro Frøkna og Samboer opp i bakken. Vi andre gikk ut utenfor hytta. Det var knallvær med sol, blå himmel og varmegrader og nydelig utsikt til hvite fjelltopper. Siden snøen var kram, laget Lillefrøkna og jeg en snømannfamilie med mor, far og to barn. Vi laget også snølykter av snøballer.

Nå var det så mye snø at det var mulig å gå fra bakken og opp på taket. Det gjorde Poden og Lillefrøkna. Hun sytes det var kjempestas å ake ned taket, og å sitte på mønet og vinke til oss på bakken.

Nurket fikk også ake. Ikledd bobledress og plastpose, akte han ned en liten skråning. Kjempemoro.

Vi var ute hele dagen, og det var så varm at jeg satt med bare legger og uten t-skjorte. Solvarme og snøkald pils - det er deilig det.

Lørdagen kom med snøvær, men det gjorde ikke så mye. Alle de andre, bortsett fra Lillefrøkna og meg, tok en tur til nærmeste sentrum. Lillefrøkna og jeg gikk ut for å leke videre i snøen. Først bygde vi en flott, liggende enhjørning. Hornet var en istapp. Etterpå akte vi litt, og også jeg akte ned fra taket. Men varmedressen min var kjempeglatt, så det gikk litt fortere enn jeg hadde tenkt. Moro var det lell.

Etter en stund gikk vi inn og varmet oss med kakao.

Vi var ute en runde på ettermiddagen også. Da laget vi nok en snøskulptur - en snødrage. Og takkene på ryggen ble laget av istapper. Vi laget en snølykt til, og på kvelden satt vi lys i snølyktene og inni munnen på snødragen. Det ble kjempefint.

Ellers brukte vi tiden til å spise god mat, som Poden laget istand, lese, løse kryssord og spille spill.

Om kveldene spilte vi ulike variasjoner av buzz, og koste oss med snop. Og lørdagskvelden dro Poden, Frøkna og Samboer til sentrum for å finne en pub hvor de viste fotballkampen. De kom veldig fornøyde tilbake.

Jeg var jo litt spent på hvordan Nurket ville ta det, men det gikk kjempefint. han fikk jo masse oppmerksomhet med både tanter og meg til stede. Og hytta var varm, så han kunne stabbe rundt i bare strømpebuksa.

Søndag var det heller ikke så fint vær, så vi bare spiste frokost, pakket sammen, vasket etter oss og dro. Hjemveien gikk like fint som veien til.

I går var det såpass vær at jeg bestemte meg for å beskjære det siste epletreet. Det var vanskeligere en de andre, for det har fått lov til å vokse ganske mye i høyden. Men jeg klatret opp på toppen av gardintrappa og kuttet i vei. Det som gjenstår nå er en 4-5 tykke greiner, men de skal Poden få hjelpe meg med å sage ned. Det blir i tyngste laget for meg. Og da har jeg fått tatt av toppene, og har tatt vare på en del av de lavere greinene.

Det som gjenstår ute nå, er å rake og å kutte hekken. Får se om vi ikke får gjort det til helgen - hvis været holder.

I dag har jeg vært kjempeeffektiv. Siden det var overskyet, bestemte jeg meg for å vaske vinduer. Det var virkelig på tide nå. Men - det er rart med det. Det ene drar det andre med. For å få vasket vinduene, måtte jeg jo flytte på plantene, så da fikk jeg rusket opp i dem - knepet av visne blader og kastet en del planter som har skrantet over tid. Og så tittet jeg opp i taket, og der var det jammen litt spindelvev, så da måtte jeg jo tørke over taket også. Når jeg likevel var i høyden fikk jeg tørket grundig av toppen av skapene også.

Og når vinduene var blanke, så jeg jo støvet også, så da tørket jeg likegjerne støv. Og da måtte jeg flytte på en del filmer. Jeg hadde ikke plass til flere filmer i skuffene, men jeg fant ut at hvis jeg omroganiserte noen hyllet oppe, ville jeg få frigort en smal bokhylle, så da gjorde jeg det. Og så fikk jeg plass til alle filmene på et sted.

Men det førte til at jeg måtte ta noen bøker ned, og da måtte jeg flytte litt om i bokhyllene. Det hadde jeg tenkt at jeg skulle gjøre en eller annen gang, så da fikk jeg gjort det nå.

Og så fikk jeg ryddet borti "rotekroken" av stua. Der har jeg garn, ukeblader og sånt.

Resultatet er at stua er ryddet.

Jeg vasket vinduet på kjøkkenet også, og der skiftet jeg gardiner med det samme. Og da måtte jeg ta et kjøkkenrufs med det samme.

Så jeg har holdt på i hele dag, men det er litt deilig å gjøre noe praktisk også, og kunne holde på til jeg er ferdig. Det som står igjen nå, er å støvsuge og vaske gulvene, så er huset støvfritt, ryddig og med blanke vinduer. Det er en god følelse.

I morgen skal jeg vakse klær og legge på plass en del klær som har blitt liggenede etter at de har vært vasket og tørket. Og blir det fint vær, skal jeg være ute. Det er min siste feriedag i denne omgangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden som du har stått på, Bettie :)

Min overflate- og midtpågulvet innsats kan ikke måle seg :vetikke:

Den fjellhytteturen hørtes forresten veldig hyggelig ut, selv om du sov ikkesågodt. Sporty som du er så tok du jo den på hælen :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Imponert over hvor mye du får gjort. Jeg er litt sånn at når jeg plutselig ser hvor mye som må gjøres for å få gjort en liten ting så gir jeg opp. (Ja, jeg HATER å rydde ;) )

Hytteturen hørtes koselig ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marihan

Herremin så mye du fikk gjort på en dag! Vinduene her hadde også trengt en vask, men foreløbig får de bare være sånn.. Håper du koser deg resten av ferien din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååh, av en eller annen grunn fikk jeg plutselig lyst til å dra på hyttetur ;). Er jo kjempekoselig med slike turer da. *mimre*

Ble dessverre ikke fullt så inspirert av "rydde hjemme" delen av beretninga ;) , men er jo godt å få tatt et rufs innimellom. Her er Tusle i sving i gangen akkurat nå, og så skal jeg hive på en vaskemaskin litt senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...