Gå til innhold

Betties krok


Bettie

Anbefalte innlegg

Tirsdag 29. april

Enig med deg Cata. Hærverk er bare så simpelt.

Det var luft i hjulene i dag, Enigma, så jeg kunne holde meg til planen.

Nei, det er ikke så lett å sette grenser for henne Inlove, men jeg tror hun trenger noe å forholde seg til.

Takk for ønsker om ei god uke, Camelia.

Sykkelturen gikk over all forventning, Fakse.

Joda, hjulene hadde holdt på lufta, så Halvdelen hektet den på stativet bak på sykkelen, og jeg plukket med meg hjelm og sykkelklær.

Det var mer saksbehandling og skriving på jobben i dag, og et langt møte om omorganiseringa og følgene av dette. Det er fortsatt noen som sitter med nesa i fortiden og nekter å være med på noe som helst nytt. Men de er jo generelt negative, da. Har noen som uansett hva som skal gjøres eller skjer - så ser de bare alle mulige og umulige problemer, selv der det ikke egentlig er problemer. Men slike negative mennesker finnes sikkert over alt. En av de negative satt seg ned og furtet fordi jeg ikke ga medhold til klagesangen.

Men nok om det.

Klaget forresten selv i dag. De som styrer med varmen, fyrer mer nå enn om vinteren. Da har jeg jo hatt en 15-16 grader på kontoret mitt om morgenen, og har måttet sette inn en ekstra varmeovn. I dag ble det 26 grader inne hos meg. Og jeg har kontor på nordsiden, så der er det ikke mye sol som varmer opp kontoret. Det er ille når man blir svett av å skrive på PC. Får nok snart sette igang luftkjøleren min.

Etter jobben tuslet jeg ned i kjelleren hvor jeg hadde satt sykkelen, skiftet fra skjørt til shorts, og fra sko med høye hæler til joggesko. På med hjelmen, og vannflaska i sykkelkurven og så avsted.

Veien hjem er virkelig full av bakker, både opp- og nedoverbakker. Det er en utfordring, men jeg klarte ikke sykle opp de bratteste bakkene. Så da var det bare å traske ved siden av sykkelen. På toppen av de bakkene hadde jeg vannpause for å få igjen pusten litt.

Deler av veien er ikke så morsom å sykle, for bilistene tar ikke store hensyn til en stakkar på sykkel. Jeg har derfor lært meg å sykle litt inn i veibanen og ikke helt ut på veiskulderen. Da har jeg et lite slingringsmon i hvert fall.

Men halve veien er en mer lokal vei, så der er ikke trafikk det store problemet. Kan derimot risikere å møte ei ku eller fler. Men ingen kuer kom i min vei i dag.

Det er i grunnen koselig å sykle. Fikk med meg både fuglesangen, luktene og alle hvitveisene. Pollen fikk jeg også med meg, og det er ikke så behagelig.

Jeg brukte litt over en time på turen. Var rimelig rød i toppen, og svett da jeg kom hjem, så det gjorde godt med en dusj. Men det ga avgjort mersmak, så i morgen blir det ny sykkeltur. Kommer til å ta sykkelen de dagene jeg ikke har for mange møter utenfor huset, men hopper nok over de verste regnværsdagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er helt sant at man finner negative mennesker over alt. Og de kan være fryktelig slitsomme.

Og det hørtes utrolig deilig ut med den sykkelturen. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt at du fikk syklet. Er det ikke en vidunderlig måte å klare hodet på etter en lang dag på jobb? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag 30. april

Jeg liker å sykle, Inlove. Det pleier være sommeraktiviteten min.

Og det er godt med en slik tur etter jobben, Fakse.

I dag fikk jeg virkelig unna saksbehandlingsgreiene. Skrev brev etter brev og jobbet meg ned i bunken. Så jeg ble ferdig med alle saker som var klare. Så nå har jeg en rekke samtaler foran meg. Men det er først neste uke.

Følte meg skikkelig effektiv.

Det ble en spennende sykkeltur hjemover i dag, for det blåste en del, og vinden kom i kast. Så på slettene tok vinden såpass at at jeg lurte på om jeg skulle blåse av veien - i hvert fall når de store bilene kjørte forbi meg.

Men jeg er en skikkelig sykkelbølle. Når jeg sykler ligger jeg ikke pent på veiskulderen og gir god plass til biler. Nei - jeg ligger mer mot midten av kjørefeltet, for der er det minst hull, og så har jeg litt slingringsmor for vingling. Bilister får pent ta en skikkelig forbikjøring av meg.

Som jeg skrev er det en masse opp- og nedoverbakker på hjemveien, men i dag syklet jeg opp en bakke mer enn i går. Hadde tatt med meg musikk, og det var i grunnen fint. Hadde en del musikk som det var fint å tråkke takten til. Så jeg brukte fem minutter kortere tid i dag.

Har som mål å klare de fleste bakkene, men med mine sju gear er det nok en bakke eller to som blir i bratteste laget.

Nå skal jeg ha fri til over helgen. Avspaserer fredagen. Så da skal jeg få klippet plenen og fyllt jord i urtespiralen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et stk nattevakt er å snoker litt i natten ;) Nå er 24-runden ferdig, og nå kan jeg sette meg ned en stund :smile: Håper du sover godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den urtespiralen høres spennende ut. Hvilke urter har du tenkt å ha i den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jamen flink med barn, Bettie. Jeg kjenner helt hit at jeg ikke kunne vært helgemamma for noen... jeg kan egentlig bare forholde meg til barn som jeg enten kjenner godt, eller som er sprudlende utadvendte.

Ellers har du nå inspirert meg til å få luft i dekkene på sykkelen min og vende meg til å sykle litt innimellom... kanskje ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reka

Enig med Mysan, du imponerer meg stadig med alle dine prosjekter og påfunn!! Håper jeg blir som deg når jeg blir voksen! :klem: God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag 2.mai

Langhelg er deilig, Marihan

Kos at du sniker deg innom på nattevakt, Lille Ballerina.

Å slappe av er jo å gjøre noe annet, så det skal jeg i hvert fall, Enigma

Skal ha litt av hvert i spiralen, Inlove.

Om jeg er så flink, vet jeg ikke, mysan. Men jeg har jo et lite lager av ideer til ting man kan gjøre med barn. Gjorde mye med ungene da de var små.

Takk for helgehilsen, Reka.

I går sov jeg litt lenger enn når det er arbeidsdag. Det er det beste ved å ha fri. Jeg måtte rydde litt og støvsuge for Poen med familie skulle komme innom en tur, og Lillepoden er en "støvsuger" som plukker opp det minste pjusk på gulvet.

Lillefrøkna var veldig fornøyd da hun kom og fikk se hvordan frøene hennes hadde spiret.

I dag var det grått da jeg sto opp, så jeg tok tak i regnskapet for bedriften. Nå er det like før vi går i null!!! Det betyr at vi om en måned eller to kanskje begynner å få et lite overskudd. Det skal bli bra, for det er ganske trangt økonomisk her nå. Vi har jo minstet en halv inntekt, og har hatt en del utgifter til firmaet så langt.

Og så kom sola, så jeg fant ut at det var på tide med den store gressklipperdagen. På en eller annen måte har gresset plutselig skytt fart, og på kort tid gått fra plen til bølgende eng. Gressklipperen tygde og slet og jeg dyttet og dro. Tre timer tok det å forvansle enga til plen igjen. Så nå står bare rakinga igjen. Det tar sin tid det også, men det er slikt arbeid jeg liker å holde på med.

Siden det er meldt pent vær i morgen og søndag, blir det mer hagearbeid på meg. Jeg skal ha jord i urtespiralen. Jeg skal ha timian, basilikum, rosmarin, oregani, litt mynte, gressløk - og så får jeg se hva annet det er plass til der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at det går fint med firmaet, tenker det er deilig å se at det kommer inntekter snart!

Jeg blir forresten veldig nysgjerrig på den urtespiralen din. Skulle hatt et urtebed i hagen her, så om du er villig til å dele en nærmere beskrivelse av hvordan du har bygget den opp, eller kanskje laste opp et par bilder, så blir jeg veldig glad :). Men det har ingen hast altså, for her hos meg har vi fortsatt en halvmeter snø...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndag 4.mai

Det blir godt å få inntekt og ikke bare utgifter, ja, Fakse.

I går morges ble det er rask støvfjerning innendørs før jeg ikledde meg hageantrekk og ga meg i kast med å rake opp alt gresset som lå avkuttet på plenen. Poden med familie skulle komme, så jeg fant ut at jeg ville ha vekk det verste der vi skulle sitte og gå, slik at ikke halve plenen ble med inn når vi gikk ut og inn. Jeg ble ferdig med den delen av plenen før de kom. Og jeg var nede i butikken og kjøpte en wienerstang til å ha til kaffen.

Da de kom, fant jeg fram en liten bøtte til Lillepoden, og fylte den med kongler. Det var kjempespennende leke syntes han, og han satt og pludret og puttet kongler ut og inn av bøtta i nesten en time.

Lillefrøkna tok riva og rakte litt før hun hentet pleddet og la seg i solen og leste.

Til nå har Lillepoden syntes det har vært skummelt å gå rundt på plenen, for det er jo litt ujevnt, men i går fikk han opp farta og utvidet sitt territorium ganske så betraktelig. Så nå nytter det nok ikke sitte i sola og tro at han holder seg i ro.

Lillefrøkna tok med Lillepoden på trampolina også, og det er kjempestas.

Jeg hadde lovet å ta med meg svigerdatter på en øvelseskjøringstur. Hun har øvelseskjørt tidligere, men det er lenge siden. Og hun hadde glemt det meste. Så vi var på vei ut i grøfta flere ganger. Jeg måtte ta tak i rattet og få oss opp på veien igjen et par ganger, og jeg måtte holde på rattet når vi møtte biler, ellers hadde vi kjørt av veien. Men vi kom oss nå helskinnet tilbake hit igjen. Før vi kjører noe mer, må hun ta det trafikale grunnkurset, og så må vi skaffe oss en L.

På ettermiddagen pottet vi om plantene til Lillefrøkna. Jeg instruerte og hun plantet. Det morsomste var visst å vanne plantene.

I dag raket vi resten av plenen, Halvdelen og jeg. Jeg raket og han hentet haugene med gress. Og så gjorde jeg om urtespiralen.

I "bunnen" eller som en kant nederst, har jeg lagt noen vridde epletregreiner i en sirkel. Og så har jeg lagt murstein i en spiral, som et sneglehus, rundt og rundt og høyere og høyere inni denne sirkelen.

Jeg har fyllt opp spiralen med gammelt gressavklipp, tilnærmet kompost, og lagt et lag jord på toppen. Og så har jeg flyttet oreganoen, timianen og rosmarinen inn i spiralen.

Fordelen ved å bygge en slik spiral, er at steienene tar opp solvarmen og lager et lundt vekststed. Og så er det plass til mange planter på et lite areal. Dekorativ er den også når alle urtene er plantet der. Og så lukter det så godt.

Kjenner at kroppen har vært i bruk nå. Ryggen er ikke helt god, men det kommer sikkert av kombinasjonen gressklipping/raking, og jeg har fått en vannblemme inne i hånda.

Så nå har jeg vært ute i boden og pumpet opp bakdekket til sykkelen. Det holder ikke helt tett, så jeg må stadig pumpe det opp. Store lekkasjen er det dog ikke, så jeg fortsetter å bruke pumpa, jeg. I morgen er det jobb og sykkeltur hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder hagearbeid, så gleder jeg meg til denne sommeren. Da skal jeg sitte på terassen med iskald drikke, og se på at husverten slår plen. Jeg har ikke noe ansvar for plenklipping, luking eller annet i hagen. Og jeg nyter det. Hadde en altfor stor hage der jeg bodde før.

Men jeg blir litt inspirert av den urtespiralen din. Jeg må nok ha meg noen friske urter i sommer. Men da blir det i en krukke på terassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske jeg kunne komme opp med en god ide til eget firma også, som ikke skulle koste skjorta å starte, og som ville gi inntekter før to år har gått liksom... men hva i all verden skulle det ha vært?

Moro å se at det går så bra :klappe::klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...