Gå til innhold

Betties krok


Bettie

Anbefalte innlegg

1.januar

Godt nytt år

Først vil jeg få lov til å takke alle dere som har vært innom dagboka mi i løpet av 2007. Jeg setter utrolig pris på alle hilsner, trøst og klemmer, oppmuntringer og tilbakemeldinger jeg får her. Tusen takk. :blomst:

Nyttårsaften ble en rolig kveld for oss. Jeg hadde tatt med meg Halvdelen i butikken på formiddagen, og da hadde han brukt opp energien sin for den dagen. Han småsov gjennom ettermiddagen og kvelden, men våknet tidsnok til å få i seg en bedre middag med vin til. Ikke at han drakk så mye vin. Det passer ikke så godt sammen med tablettene han knasker nå.

Men jeg synes jeg ser en bedring på Halvdelen. Han har vært tilnærmet feberfri i to dager nå, og det er et godt tegn. ikke sant?

Rakettene for til værs rundt oss allerede fra femtiden på ettermiddagen. Var litt bekymret for Lillepusen, men hun tok det med knusende ro.

Ved midnatt tuslet Halvdelen og jeg ut og tittet på fryrverkeriet. Det var mye som for til værs gitt.

I dag har jeg vært litt flink. Har et skap hvor jeg putter brev, regninger, papirer etc inn i, og nå trengtes en opprydding. Så mens nyttårskonserten gikk, sorterte jeg i vilden sky. Så nå er alt satt inn i permer, og skapet er ryddet.

I morgen er det første arbeidsdag etter nyttår, og jeg vet det blir hektisk i morgen. Men det er greit å være forberedt, da.

Og torsdag skal jeg begynne å trimme. Nå i jula har det blitt mer mat enn vanlig, og jeg har bevilget meg litt snop, og jeg har beveget med mindre enn vanlig, så jeg har lagt på meg. Men med normalt kosthold og trim, forsvinner de kiloene nok, og jeg skal ned 10 kg til. Nyttårsforsett?

Så da blir det trim mandag og torsdag rett etter jobben, og kor på onsdag. Nok program, det.

Jeg har mistet kortholderen min, og der har jeg bankkortet. Det er krise. Jeg trodde kanskje den hadde havnet innimellom alle papirene jeg kastet i dag, så jeg gikk gjennom hele sekken, men der var den ikke. Og jeg husker ikke når jeg brukte kortet sist. Må sjekke i bilen, men da må jeg ha lys. Håper kortholderen dukker opp igjen - raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kortholder på vidvanke er krise ja. Du får hive deg på telefonen og få kortene sperret hvis du ikke finner den innen rimelig tid. Bra Halvdelen har vært feberfri. Enig med du - det må være et bra tegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt nyttår Bettie. Godt og høre at Halvdelen er på bedringens vei. Håper du finner kortholderen også, sånne ting er utrolig fortvilende å miste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sagt det i den gamle boka di, men sier gjerne godt nytt år her også! Gleder meg til å følge med deg i 2008! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt nytt år, Bettie, og takk for besøk i dagboka mi. Jeg håper at halvdelen blir fort frisk, og at 2008 blir et år hvor du også har tid til å ta vare på deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt nyttår Bettie og gratulerer med ny dagbok!

Det er nok flere som har lagt på seg litt i løpet av desember vil jeg tro. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blanke ark må til innimellom.

Jeg har sletta dagboka mi og har oppretta en blogg. Har lagt deg til der så du har tilgang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant du kortet?

Ja, det har jeg også lurt på. Kort på avveie er noe herk. Husker jeg satt på Kastrup for noen år siden og oppdaget med ett at Eurocardet mitt sikkert var blitt igjen i Dublin. Ingen god følelse.....

Er for øvrig i disputt med banken min om et kort som burde vært ankommet by now...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsdag 3. januar

Hallo Fakse. Godt nytt år til deg også. Jeg setter stor pris på at du stikker innom, og på dine innspill og tilakemeldinger. Du har så mye klokt å si.

Godt nytt år til deg også Shakira. Jeg håper du har det bra.

Hei Kira. Jeg håper jo Halvdelen snart blir bedre, jeg også.

Huff ja, Malou. Jula er ikke akkurat tiden hvor man går ned i vekt. I hvert fall ikke jeg.

Har et fargeskrin med masse nydelige fargen, mysan. Jeg håper jo at jeg får mer bruk for gla'fargene enn grått og sort.

Takk for tilgangen Midnattsol. Det er så kos å følge med deg - særlig nå som du har et lite frø i magen.

Godt å se deg også i denne boka, caskr

Hallo Liv. Jo jeg fant kortet. Jeg har holdt øye med kontoen min, og det har ikke vært noen endringe der, og i natt kom jeg til å tenke på at det kunne ha sklidd nedimellom i stolen min. Så jeg sjekket i natt - og der var det.

Kort som blir borte av en eller annen grunn er noe herk, ja, Cata.

Har igjen en periode hvor jeg sover dårlig. Jeg sovner så innmari seint. Natt til i går sovnet jeg vel ved halv fem/femtiden, og da blir det lite søvn når jeg måtte opp ved sjutiden for å tusle meg av gårde på jobb. Skulle ta bilen til Poden, for den står her til han får sertifikat. Men den ville jo ikke starte i går. Så jeg måtte vekke Halvdelen og få han til å kjøre meg på jobben.

Og på jobben var det full rulle, tut og kjør. Men vi hadde mange gode drøftinger og fant en del nye løsninger til hvordan vi skal jobbe videre.

Men det var tungt å komme igang, ja.

I natt sov jeg litt mer, men før jeg sovnet kom jeg til å tenke på at jeg ikke hadde sjekket nedimellom på stolen min etter kortet mitt. Og der var kortholder og alt. Jeg var rimelig lettet da.

På jobben holder jeg på med et oppsett over de spesielle utfordringene vi har. Skal ha et møte med sjefsnivået om dette. Det tar sin tid, for jeg må beskrive både normalsituasjon og det spesielle, og jeg må sette en "prislapp" på det spesielle.

Hjemme har jeg ikke gjort det skapte grann. Jeg sovnet litt, leste avisa og leita ltt fram i lovverket.

Poden har fått problemer med jobben sin. Like før jul opplevde han å bli presset ut av jobben sin, uten at han fikk noen forklaring på hvorfor de ville bli kvitt ham. Det har vært en maktkamp på jobben over tid, og flere har blitt rammet av baksnakkelser og ryktespredning. Så tiden var vel kommet til ham. Det var et par andre som siklet etter jobben hans og ikke godtok ham som sin overordnete.

Han gikk med på å gå av mot en sluttpakke på 6mnd. etterlønn. Den avtalen har lederen av firmaet nå brutt, og påstår at Poden har skulket jobben (etter først ha uttrykt at de ikke ønsket ham der, han kunne få jobbe med noen få områder hjemmefra).

Så de har rett og slett ikke utbetalt lønn i desember. Det setter jo Poden i en stor knipe. Han har jo både husleie, strømregning og annet å betale, og han har jo familie med små barn.

Det er klart at han vil få en ny jobb etterhvert, men det er jo et dårlig utgangspunkt å ha en uavklart jobbsluttsituasjon på sin CV. Men han må jo ha noe å leve av inntil da.

Så nå har jeg sjekket lovdata mm og skal hjelpe Poden å skrive et brev til firmaet. Har anbefalt ham å kontakte arbeidstilsynet, for de kan hjelpe ham, og så får vi se om det blir en arbeidsrettssak ut av det.

Nå er ikke Poden den som er flinkest til å stå i en konflikt. Magekataren blomstrer som bare det.

Og Nurket er bedre. Han kaster ikke opp så mye lenger, og beholder mer mat.

Jeg bare håper jeg får sove litt mer i natt. 2 - 4 timers søvn er for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Helen Parr

Hei Bettie!

Godt nytt år. :)

Jeg håper det løser seg med Poden. Det er ikke gøy å ha konflikter på jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en lei situasjon Poden har kommet opp i. Også så irriterende!

Håper virkelig det ordner seg.

Her er det også problemer med nattesøvnen. Satser på at vi får en god natts søvn i natt både du og jeg. Det trengs! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er visst søvnproblemer om kvelden og trøtte tryner om morgenen over hele fjøla nå om dagen, men det er kanskje ikke så rart nå rett etter jula. Vi er vel vrangsøvde noen og enhver tenker jeg, så da er det bare å håpe at man kommer i rytmen igjen smått om senn :)

Kjedelig med problemene Poden har i forhold til jobben. Og det verste i en sånn situasjon er vel egentlig ikke de praktiske problemene, men alle bekymringene som svirrer rundt i hodet før man får situasjonen avklart. Jeg kan ingenting om arbeidsrett, men for meg høres der ikke ut som om det et noen tvil om at han har retten på sin side i alle fall. Også har han ei beintøff mamma bak seg også, så jeg tror nok at dette ordner seg på et vis.

Hvordan går det med Halvdelen nå forresten, er han fortsatt feberfri og på bedringens vei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gratulerer med ny dagbok! Og mange mange gode ønsker for det nye året til deg :) Jeg leser at det starter ganske så røft. Jeg håper det ordner seg for Poden - og jeg sier det igjen, du er fabelaktig til å stille opp for dine.

Jeg håper du får en god og avslappende helg :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag 4.januar

Hei Helen. Kjekt å se deg her.

Nattesøvn er kjekt, ja, Midnattsol. Ønsker meg det nå, og håper du også får sove

Det tar litt tid å komme inn i tralten etter noen fridager, ja, Fakse. Og så er det så mørkt ute. Ja, det er kjedelig med Podens situasjon.

Tusen takk for gode ønsker, Fresi.

I dag fikk jeg unna en ganske stor sak på jobben. Masse regneark og masse merknader. Og det var viktig, for det har en del å si for driften av dette året. Så mandag kan jeg sende hele greia over til neste nivå. Godt å kunne sette strek over slike oppgaver, for det tok mesteparten av dagen min.

Hjemme går det bedre. Halvdelen blir sakte med sikkert i bedre form. Han spiser litt mer, orker litt mer, og er fortsatt feberfri. Men han er fortsatt slapp og blir fort sliten, men det går sakte, sakte framover, og det er jeg glad for.

Etter jobben dro jeg til Poden. Han hadde fått et brev fra jobben hvor de rotet sammen snørr og barter, og hvor ingenting var i henhold til lov og regelverk. Og i tillegg ringte firmaets advokat og ba Poden komme på et møte hvor alle sjefene i firmaet, styreleder og advokaten skulle være tilstede. Poden fikk beskjed av meg at det møtet skulle han ikke møte på alene. Jeg hadde også tipset ham å kontakte Arbeidstilsynet og der mente de at han hadde en god sak, og at han burde skaffe seg en advokat. Jeg er enig.

Så nå har han kontaktet en advokat, og gitt beskjed om at han ikke møter på noe møte før han har med seg en advokat - og meg. Jeg kan jo litt om arbeidsrett ut fra at jeg må håndtere ulike saker som personalansvarlig. Jeg sa jeg kunne være med på møtet - hvis han ønsket det, for de skal ikke outnumber ham, heller. Frekke folk.

Så mandag har han en avtale med en som kanskje kan bli hans advokat. Vi har sagt at dersom han ikke får fri rettshjelp, så skal vi hjelpe ham med advokathonoraret.

Når noen tråkker mine nærmeste på tærne, er jeg ikke akkurat god å komme ut for. Jeg har lært mye om hersketeknikker og annet som kan komme godt med i slike situasjoner. Jeg bruker det sjelden, men jeg kan - gjett om jeg kan.

Mens jeg snakket med Poden, for Halvdelen ut og kjøpte ny tv til oss. Han har ønsket det seg lenge, da. Så nå er ny tv på plass i stua. Han ble fornøyd, da. Måtte le litt da vi holdt på å koble ledninger, for da alt var på plass og han skulle skru på tv'n, skjedde ingenting. Og han bak og sjekket. Og jeg bak - og ser at han hadde glemt å sette i kontakten. Måtte erte ham litt, da.

Selv kjenner jeg at jeg mobiliserer reservetanken nå. Sykdommen til Halvdelen har tatt på, og nå dette med Poden. Så for tiden får armene mine ungjelde litt. Klarer liksom ikke finne noe ro. Så nå håper jeg bare at jeg ikke blir smittet av Nurket. Han har fortsatt omgangssyke, men får heldigvis i seg væske. Og i dag hadde Svigerdatter også fått det. Jeg måtte jo holde Nurket litt mens jeg var der......

Endret av Bettie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Begonia

Heisann Bettie! Er litt treg jeg, og har ikke fått med meg at du har flyttet før nå... Men koselig med en ny liten krok.

Håper Nurket er bra igjen. Er ikke noe kjekt med omgangsyke på sånne småtasser. De tåler så lite. Også får vi håpe at du og de andre slipper unna smitten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bettie, du står jamen i krigen med begge bena - ikke bare din egen.

Er du som meg, så finner du det antakelig lettere å kjempe andres kriger enn dine egne... det er kanskje mammagenet?

Ønsker deg en god helg i hvert fall :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...