Gå til innhold

Betties krok


Bettie

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Lørdag 26.januar

Jeg er frisk igjen nå, Begonia.

Og ryggen kommer seg, caskr.

Det er kjempesepnnende med firmastart.

Fredag var en hektisk dag på jobben. Fristen for årsrapporten er snart ute, men jeg begynner å se slutten på den. Har satt det meste inn i tabeller, nå. Det er bare så synd at jeg ikke får jobbet uforstyrret, for fredag kokte det flere steder, så jeg måtte bare ta unna noen saker innimellom-

Da jeg kom hjem, satt jeg i gang med å registrere firmaet i Brønnøysundregisteret, så nå er det gjort. Det vil si - jeg fikk ikke gjort det ferdig før i dag, for jeg manglet en kode.

Har litt sommerfugler i magen, men det får briste eller bære. Og det vil nok helst bære.

I dag har jeg sunget det meste av dagen. Det er korseminar denne helgen. Fem timer med sang er ganske mye, men så begynner en del å sitte. Vi har begynt med litt jazza låter, med spennende arrangement, og det er slitsomt, men moro.

Da jeg kom hjem, var jeg flink husmor og fikk ryddet og støvsuget. Poden med familie kommer i morgen, og siden Nurket beveger seg mye på gulvet, er de greit at det ikke er for mye støv og psjusk der.

Halvdelen vil ha firmakontoret nede i stua, i den delen vi kaller biblioteket (et flott navn på en liten tarm av et rom som er et vedheng til stua). Jeg hadde en liten PC-pult på kontoret mitt, men den bruker jeg lite. Så jeg flyttet den og arbeidsstolen til Halvdelen ned, og en go'stol opp på rommet til Halvdelen. Så kan vi gjøre om det rommet til en ekstra TV-stue. Halvdelens hule blir det nok uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du rekker utrolig mye, Bettie. Dessuten er du en strålende og engasjert bestemor. Heldige Poden og resten av familien som har deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mandag 28.januar

Jo, Halvdelen gleder seg nok, Midnattsol, men det er litt blandede følelser ute og går.

Koste meg masse, jeg, Begonia.

Takk for hilsen, caskr

Tror ikke jeg rekker så mye, Kira. Det ser nok mer ut enn det er, tror jeg.

Søndag var det ny femtimers kordag. Men nå begynner en del av de nye sangene å sitte. Jeg drømte til og med om sangene i natt, og jammen surret et par av dem inne i hodet mitt på dagen i dag.

Da jeg kom hjem, for Halvdelen ut. Det var ishockeykamp i går. Poden med familie ble litt ut over kvelden slik at jeg fikk kost meg med barnebarna jeg også. Lillefrøkna hadde fått et smykkelagesett i adventskalenderen, men hun hadde ikke funnet ut hvordan det skulle brukes, så hun og jeg lagde ringer og hårspenner i går.

Jeg hadde jo kjøpt noen bøker på salg, bla en barne-/ungdomsbok, så Lillefrøkna fikk den av meg i går. Svigerdatter fikk også en bok - oppfølgeren til Sara som hun har fått tidligere.

Poden viste meg litt på demoen av mamut, regnskapssystmer osv. Det virket oversiktlig og logisk, så jeg skal nok lære meg programmet.

Jeg fant fram litt mer om regler og lover i går, og fikk sett på fordeler/ulemper med firmabil, bruk av egen bil i firma og leasing. Leasing er utelukket i oppstarten, og firmabil var lite lønnsomt, så da blir det å bruke egen bil i firmaet.

Halvdelen fikk beskjed av arbeidsgiveren sin at han ikke trengte å komme på jobb noe mer, selv om han har oppsigelsestid. Han ville ikke ha ham der mer. Så jeg fant en mal på en sluttavtale og skrev den ut for Halvdelen. Arbeidsgiveren hadde tenkt å avspise Halvdelen med 50% av lønna den siste måneden pga omorganisering av virksomheten. Jeg har sagt til Halvdelen at det må han ikke gå med på, for selv om han ikke får jobbet, skal han ha 100% av lønna i oppsigelsestiden. For en som jobber på provisjonsbasis, betyr det et normalt gjennomsnitt av en månedslønn. Halvdelen har gitt arbeidsgiveren en avtale å se på, så får vi se hva som skjer der.

I tillegg har arbeidsgiver vært rundt i butikkene som Halvdelen vil konkurrere med ham om. Der har han lagt fram til dels grove påstander om Halvdelen. Jeg har gitt Halvdelen beskjed om at han ikke skal svare med samme mynt. Han skal forholde seg avventende og ikke snakke noe dritt om arbeidsgiver. Sånt passer seg ikke i et seriøst firma.

Det er Halvdelen som skal stå for kundekontakt, så da har han noe å gjøre inntil vi kan starte opp for alvor.

Litt avhengig av hva arbeidsgiver svarer på sluttavtalen, så må jeg komme meg til både NAV og skattekontoret for å få svar på en del spørsmål jeg ikke finner på nettet. Har to nettsteder som er gode, og med masse aktuelle linker.

Jeg sover for lite nå. Det vil si - jeg sovner for seint, for det surrer så mye rundt i hodet mitt at jeg sovner ikke. Og så våkner jeg stuptrøtt om morgenen etter max fire timers søvn. Ikke lurt.

Men jeg ble ferdig med årsrapporten i dag. Jeg knota med en del tabeller, men jeg fikk det til tilslutt. Og fristen er ikke før torsdag. Da har jeg bare to store oppgaver foran med - en plan for virksomheten de nærmeste fem årene - det har jeg tre uker på meg å bli ferdig med, og en risikoanalyse til arbeidstilsynet. Det har jeg bare tre dager på meg til å bli ferdig. Får sette i gang i morgen.

Ellers lurer jeg på om jeg kommer meg ned trappa i morgen. Dro rett fra jobben og trente. Først tok jeg en time i sal, og etterpå en time spinnng. Kondisen er råtten - det fikk jeg i hvert fall konstantert ettertrykkelig på spinninga. Klarte ikke følge programmet helt, så jeg valgte meg litt unnaluring på de tøffeste tråkkene. Men jammen ble jeg varm, så det var bare å - ikke hoppe - men komme meg i dusjen da jeg kom hjem. Regner med at jeg kommer til å kjenne det i morgen, ja.

Men jeg lurer på når jeg kommer dit (om jeg kommer dit) at jeg synes trening er morsomt. Jeg klarer ikke helt å lure meg til å tro på det. Så jeg overtaler meg selv til å trene ut fra at jeg vet det er lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen, Bettie (bortsett fra at det sikkert ikke er morgen når du leser dette).

Å lese om din hverdag setter fart i morgenen for meg i hvert fall. Nytter liksom ikke sitte her og være lat når man leser alt du strir med.

Jeg håper virkelig at Halvdelens arbeidsgiver ikke klarer å stikke for tykke kjepper i julene deres med slarvinga si... makan til barnslig oppførsel?? Jeg blir like sjokkert hver gang jeg hører om voksne mennesker som oppfører seg på den måten.

Husk å ta vare på deg selv midt i alt da, Bettie :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tirsdag 29.januar

Klarer ikke alt heller, Begonia. Det jeg bruker minst tid på er husfronten. Men nå er vi jo bare to, så det er begrenset hvor mye vi klarer å rote til.

Det er barnselig oppførsel, ja, mysan. Og vi skal ikke ned på det nivået i hvert fall.

I dag hadde jeg en skikkelig god arbeidsdag hvor jeg fikk unna en masse smådritt og litt stordritt. Jeg ble ferdig med tilsvaret til arbeidstilsynet. De var på tilsyn hos oss i høst og vi fikk noen punkter å dokumentere. Fristen er torsdag, men jeg ble ferdig i dag og fikk sendt det av gårde. Det er så godt å kunne stryke ut oppgaver som ferdig.

Og jeg ble nesten ferdig med sykemeldingsrutinene. De har ligget nede, fant jeg ut. Hun som skulle ha fulgt rutinene er sykemeldt, og når jeg går inn i systemet finner jeg ut at hun ikke har fulgt opp rutinen. Så jeg har ryddet i det i dag Og jeg er nesten ferdig med det. Blir helt sikkert ferdig i morgen, for jeg har bare et dokument igjen.

Hjemme har jeg skrevet et svar på et brev Haldelen fikk fra arbeidsgiveren sin i dag. Det inneholdt en del faktiske feil + at han ikke har holdt seg til lover og regler. Så har får svar på tiltale fra meg, men beskjed om hvilke lover han har overtrått. Og så gir jeg ham en mulighet til å betale seg ut av hele greia fort og enkelt. Vi får se hva han sier til det.

Og nå er firmaet registrert i Brønnøysundregisteret, og jeg har fått org.nummer. Så nå er jeg offesielt firmaeier. Hurra????

Men jeg er lite flink med slankinga nå. Skeier helt ut og går på sjokoladejakt i huset. Klarer ikke være flink på det området nå. Trøster meg med at jeg i hvert fall trenen, så får jeg ta et slankekrafttak igjen når jeg får hodet litt mer over vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg er lite flink med slankinga nå. Skeier helt ut og går på sjokoladejakt i huset. Klarer ikke være flink på det området nå. Trøster meg med at jeg i hvert fall trenen, så får jeg ta et slankekrafttak igjen når jeg får hodet litt mer over vannet.

Fornuftig! Man kan ikke føre "krig" på alle fronter samtidig, og av og til er faktisk sjokolade ganske nødvendig.... Det er grenser for hvor flink man klarer å være hele tiden.

Lykke til med firma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bettie!

Jeg lir helt svett av å lese alt det du strever med for tiden. Jeg skjønner ikke hvordan du rekker over alt og hvor du henter energien fra. er når jeg leser dagboken din at jeg ser at jeg ikke har noe å klage over :ler: Men noen ganger må man få satt ting i perspektiv før man slutter å klage.

Håper du får en fin dag!

Varm :klemmer: fra meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bettie!

Jeg lir helt svett av å lese alt det du strever med for tiden. Jeg skjønner ikke hvordan du rekker over alt og hvor du henter energien fra. er når jeg leser dagboken din at jeg ser at jeg ikke har noe å klage over :ler: Men noen ganger må man få satt ting i perspektiv før man slutter å klage.

Håper du får en fin dag!

Varm :klemmer: fra meg

Jeg tenker akkurat det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn som du står på, jeg gir meg helt over! Og den arbeidsgiveren til Halvdelen, at det går an! Hadde blitt skikkelig :sinna:, men er nok lurt å ikke ta igjen med samme mynt og legge seg på andres lave nivå. Huff...

også må du ta andres arbeidsoppgaver i tillegg til dine egne...nei, jeg håper virkelig året vil ta seg opp for din del. Det fortjener du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Torsdag 31.januar

Det er riktig, det, Cata. Noen ganger må man gi opp en front. Så her har det gått i sjokolade et par dager.

Tusen takk for varm klem, Bare meg selv

hallo mysan. Man gjør det man må, når man må. Sånn er det bare.

Kos å se deg igjen, Trulselinemor

Tusen takk for komplimang, Begonia

kan ikke si annet enn at jeg håper på bedre tider, caskr.

I går var jeg hos psykologen min. Ikke at jeg går fast til samtaletimer, men jeg har avtaler sån ca hver 6.uke som en oppfølging fra sykehuset. Han har ansvaret for medisineringa også. Han var ikke fornøyd med meg. Og jeg kan jo se det jeg også, for jeg driver veldig med øvelsen "hale meg opp etter håret". Det tar jo på.

Og i går var det korøvelse igjen. Etter det seminaret vi hadde i helgen, satt en av sangene fast i hodet mitt, så det har summet "bop-bopi-bop-bop" både natt og dag. Tar meg i å nynne melodien også. Så den sangen har jeg tydeligvis lært.

Halvdelen kom med bursdagspresang til meg i går kveld også. Har bursdag i dag, men Halvdelen visste at jeg ville være opptatt til langt på kveld i dag, så jeg fikk pakkesangen i går. Nydelige øredobber i gull - akkurat sånn som jeg liker.

For i dag har det vært lang dags ferd mot natt. Jeg forsov meg akkurat nok til at jeg fikk det kjempetravelt på morgenen, men rakk jobben. Måtte ta det litt saktere på veien gjennom skogen, for der var det glatt.

Har stort sett sittet og jobbet ved PC-n i dag - bortsett fra et par møter. Jeg fikk skrevet et større dokument uten at jeg ble avbrutt for mange ganger, og var ferdig med det ved fem-tiden. Da hadde Poden invitert meg til en kopp kaffe og bursdagsgaver, så jeg tok en halvannentimes pause. Jeg fikk to filmer og ei bok, så da har jeg litt å kose meg med framover.

Halvdelen var innom jobben hos meg på ettermiddagen med en diger bukett roser. En rød rose for hvert år jeg jeg fyller. Han er jo romantisk, da.

Ved sjutiden var det et stort møte jeg måtte delta på, med politi og utekontakt og helsearbeidere. Frammøtet var ganske bra, stormen til tross. Så jeg var ikke hjemme før halv ti i kveld.

Så noen bursdagsfeiring ble det ikke i dag. Skal ha ungene med familier hit søndag, og det blir bursdagen min.

Halvdelen er i litt bedre humør i dag. Han klarte å forhandle fram en grei sluttavtale med arbeidsgiveren. Brevene jeg skrev gjorde susen, og særlig når jeg kunne hekte på en paragraf her og der. Så nå er det kapittelet slutt for ham.

Men vi har fått tre kunder allerede, og to til er på vippen til å tegne kontrakt med oss. Får vi de to siste, har vi et greit grunnlag for firmaet. Det vil jo bli spennende å se. Men når Halvdelen fikk disse tre kundene lettet humøret hans, og det er bra.

Så nå er det bare å lage systemer som holder. Men det skal jeg sette meg med neste uke. Da tror jeg at jeg har en rolig uke på jobben om ikke annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Begonia

Gratulerer med sluttpakke for Halvdelen. Gratulerer med kontrakter for firmaet.

Og ikke minst GRATULERER MED DAGEN!!! :bursdag:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...