Gå til innhold

Betties krok


Bettie

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fredag 6.desember

Ja, en sånn myk pakke er kjempekos å få, Cata, og hun er helt herlig.

Sitter her i stolen min og er syk.

Jeg var jo sliten før julaften, og jeg forstår hvorfor nå.

Julaften startet jeg litt tidlig, for jeg kjente at jeg måtte har litt forkjølelsesremedier fra apoteket. Og jeg hadde ikke tenkt å bevege med inn i butikker når de som var ute i siste liten hysterisk for rundt. Jeg skulle også ha en liten pakke til Poden, slik at det ble likt for Poden og Frøkna. Hun fikk nemlig et par lange, strikkasokker. Så da fikk poden få noen sokker også. Men han trenger sorte sokker, så¨jeg fant det til ham. Og så fant jeg en liten tilleggsgave til Lillefrøkna - en dagbok, og til Lillepoden - et knottepuslespill.

Jeg var også innom Helgedatter med julegave, og hun lyste faktisk opp da hun så meg, og smilte skikkelig. Det varmer.

Vel hjemme ryddet jeg vekk siste rest av julegaveinnpakking, pakket alle gavene ned i poser og sekker og gjorde meg i stand til å dra til Poden. Halvdelen ville komme etter når han hadde fått slappet av litt etter jobben.

Frøkna hadde hentet foreldrene mine, og huset til Poden var julepyntet. Jeg fikk en kjempeklem av LilleFrøkna, og hun var veldig behjelpelig med å bære opp posene med pakker. Og Lillepoden ropte "mistemor" når han så meg, og løp meg i møte for å få en klem. Slik er bare herlig.

Som tredisjonen tilsier hadde vi risgrøt da alle var kommet til Poden, og i henhold til tradisjonen fikk familiens nest yngste mandelen. Neste år må vi se hvordan vi løser den saken, for da forstår nok LillePoden hva mandel i grøten betyr.

Ellers gikk julaften som den skal. Masse deilig mat, gløgg, julekaker og det hele. Halvdelen skulle være nisse, og vi var jo litt usikre på hvordan LillePoden ville reagere når han så en stor nisse komme. Men det gikk veldig bra. Han ropte nisse-nisse da Halvdelen kom opp trappa, men han ville gjerne ha en hånd å holde i da han skulle hente den første pakken. Og han ville heller ikke gi nissen en klem, men det er jo forståeldig, da.

LilleFrøkna verket og ventet på at gavene skulle deles ut. Vi var ni stykker, men det var mange pakker selv om vi hadde blitt enige om moderasjon. Frøkna ble kjempeglad da hun fikk gitarene og Guitar Hero spillet. For ikke snakke om tatoveringsmaskinen fra tante, da. Det var innertier. Og øynene til LillePoden regelrett strålte da han forsto at alle pakkene som lå under juletreet skulle deles ut, og at noen av dem var hans. Og da han fikk pakken med Postman Pat bil av tante, var han ekstatisk og trippet mens tanta jobbet for harde livet med å få løs bilen fra esken. Resten av pakkene var det dermed ikke så farlig med, selv om han jublet da han fikk en stor pakke med bilde av Cars utenpå.

Foreldrene mine syntes at det var koselig, og de frydet seg over oldebarnas jubel. LilleFrøkna pratet med dem, og etter en liten stund skulle LillePoden opp på fanget til oldefar. Og så skulle han ha hjelp fra oldemor til å åpne pakker, så de var kjempefornøyde.Men de ble slite etterhvert, så ved ni-tiden kjørte Frøkna dem hjem, og Halvdelen og jeg dro også da, for da hadde jeg så vondt i hodet at det begynte å gå ut over synet.

1.juledag våknet jeg til en grusom hodepine, verk i hele kroppen og så tett i nesa at jeg bare kunne puste gjennom munnen.

Det er tradisjon hos oss at ungene kommer til oss 1.juledag. Da har vi en meget slækk dag. På kjøkkenet står julebuffeten, så folk kan forsyne seg med mat når de ønsker. Og så hentes spill fram og familien samles rundt spillebrettet. Jeg hadde fått tak i en DVD med redningsskøyta Elias, for LillePoden er for liten til å være med å spille enda. Og den surret og gikk gang på gang, det ble spilt Risk, og LilleFrøkna fikk spille Bellaspill på PC'n da hun gikk lei av å spille Risk. Jeg lå på sofaen og knasket Paracet. Men de hjalp ikke mye. Den beste lindringen var en kald klut på panna. Utrolig at man kan ha så vondt selv om feberen ikke var så alt for høy.

Tok med med kluten, nesedråper, Paracet og byttet til sengeleie ganske tidlig på kvelden.

I dag pleier vi å samles hos foreldrene mine, og ejg var optimist da jeg våknet. Men innen jeg var kommet ned i stua, fant jeg ut at det var ingen vits i at jeg ble med, så i dag har jeg sittet her, og gjort minst mulig, for jeg blir så ille svimmel når ejg reiser meg og prøver å gjøre noe. Og hodet er fortsatt ikke noe å skryte av. Men jeg får nå i hvert fall puste i dag.

Men det er første julen jeg ikke har lest en linje før langt ut på 2.dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har en koselig julefeiring, selv om det hørtes rett og slett ukoselig ut å være så syk. Nå må du bare pakke deg inn i et varmt pledd og holde deg i sofaen eller godstolen og ta livet med ro resten av juledagene så du blir frisk og sprek igjen.

:kaffekopp: <-- *servere varm kakao til Bettie*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjedelig å bli forkjølet nå da. Men det høres ut som du har hatt en fin jul så langt til tross for snørr og hodepine. God bedring. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rart med det, hvordan sykdom ofte slår til i jula og ellers når man har fri, men det har vel kanskje med det å gjøre at man slapper av og senker gardene litt. Håper du blir raskt bra igjen, sånn at du kan nyte juleferien, for det har du virkelig fortjent :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Søndag 28.desember

2-tallet mitt har det med å henge seg opp, så noen ganger trykker jeg uten at det kommer noe tall og noen ganger kommer det flere på en gang. Må se litt på det.

Det var en koselig julefeiring, Cata. Og det er jo litt moro å se at de tradisjonene vi lagde oss, blir fulgt opp av neste slekstsledd.

Forkjølelse er bare kjedelig, Inlove, men man blir jo bra etterhvert.

Det er sant som du sier, Fakse, man holder koken gjennom arbeidsdagene, men flater ut i feriene.

Takk for ønske og god bedring, Sjandark.

Jeg er bedre i dag enn på 1.dag i hvert fall. Har ikke fullt så vondt i hodet lenger. Men at formen er noe å skryte av, det vil jeg ikke si. Har begynt å hoste så mye, nå, så det tar på. Så i tillegg til min vanlige pillecoctail, inhalerer jeg nå også doble doser astmamedisin. Målte lungekapasitaten i dag, og den er vel omtrent havlparten av det den burde være. Så jeg er bra tett, ja.

Ringte legevakta i dag også. Egentlig ringte jeg for å få bekreftet at det var greit å vente med å dra til legen i morgen. Hoster sånn at det gjør vondt i brystet og bak i ryggen, og i de verste hostekulene, hoster jeg også opp litt blod. De stakkars lungene får kjørt seg. Egentlig ville de at jeg skulle komme i dag, i tilfelle jeg har fått en lungebetennelse, men jeg sjekket ventetiden og den er på flere timer, så da venter jeg til i morgen og ringer legen tidlig i morgen. Jeg har heldigvis ikke noe særlig feber lenger, og det er et godt tegn.

Skal vi se- jeg skal forsøke meg på en oppsummering av julegaver i år. Kjekt å få takket de som skal takkes.

Fra ungene fikk jeg en sånn "brusautomat" eller kullsyremaskin. Jeg drikker stort sett farris eller farrislignende vann, og da syntes ungene at jeg likegodt kunne lage mitt eget kullsyrevann når jeg vil ha det. Må finne en plass til maskinen på kjøkkenet.

Og så fikk jeg en ny nisse. Den er noe så inni hampen stygg at den er morsom. Så da var årets nisse på plass. Og så fikk jeg den siste enya-cd'n. Hører på den nå.

Sammen fikk Halvdelen og jeg også barnehagebilde av LillePoden. Og det er et kjempegodt foto der han har skøyersmilet sitt på plass. Det skal opp på familieveggen i trappa.

Av venninnen til Frøkna, hun som hadde juleverksted sammen med oss, fikk jeg også en nisse - en morsom en med masse skjegg og lue, sittende i spagaten. Hun vet også at jeg i beskjedent format samler på nisser.

Fra foreldrene mine fikk vi et fint fat til å ha langpannekaker på, men oppskrift på "verdens beste" eller Kvæfjordkake. Har aldri bakt den, men skal prøve meg på den etterhvert. Og så fikk jeg en vakker nålepute, så nå kan jeg kassere den lappen jeg har brukt til å sette nåler i til nå.

Fra Broder og Svigerinne fikk vi ei bok om solbær - hiostorie, dyrking og oppskrifter. Så ut til å være mye godt der. Niese hadde laget appelsinmarmelade og Nevø hadde laget tomatsild. Jeg synes det er så flott med gaver som er hjemmelaget, jeg.

Fra Helgedatter fikk vi et pledd - som jeg har brukt flittig nå.

Fra Halvdelen fikk jeg jo en vakker pus, og så fikk jeg en god, litt lang ulljakke. Den blir fin å ha med på jobben, for som sagt et kontoret mitt i et gammelt hus, og jeg er blitt advart mot at det trekker godt fra vinduene.

Lillefrøkna hadde laget engler av gullmalte nøtter. De har selvfølgelig fått plass på englehylla.

Fra mine nærmeste medarbeidere på "gammeljobben" fikk jeg også en gave - et gavekort hos Panduro. Det var en veldig hyggelig gave, og det skal få bein å gå på. Mye for meg å handle der.

Og fra "nyjobben" fikk jeg også en gave - ikke dårlig, hva? Der fikk jeg en cd. Jeg har den fra før, så jeg skal bytte den - etterhvert.

Vi har nå endelig funnet et navn til pus. Det var Svigerdatter som fant det, etter at vi hadde tenkt flere navn - som ikke passet. Pus er mørk, mørk brun med gylne tegninger, og har et lite, men skøyeraktig fjes. Hun er fortsatt veldig kattunge, og har sine rabiattider hvor hun hopper fra stol til stol, sniker seg innpå legoklosser og gjør forsøk på å klatre i gardinene. Vannpistolen er funnet fram. Men det er det skøyeraktige fjeset som har gitt henne navn. Hun heter nå AnneKatt.

Endret av Bettie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnneKatt var jo et fint navn til en skøyerpus. :ler:

Håper at den leie forkjølelsen gir seg snart. Og det er nok lurt å ta kontakt med legen i morgen. For lungebetennelse er ikke godt. :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra foreldrene mine fikk vi et fint fat til å ha langpannekaker på, men oppskrift på "verdens beste" eller Kvæfjordkake. Har aldri bakt den, men skal prøve meg på den etterhvert.

Husk bakepapir :ler: . Første gang jeg skulle bake den var jeg ca. 13 år tror jeg. Jeg fulgte oppskriften til punkt og prikke, men trolig piska jeg marengsmassen for lite for den falt sammen i stekinga og ble bare noe seig guffe.

Vel, det var nå i og for seg ingen "Catastrofe", den smakte jo godt uansett.

Meeeeeeen...jeg brukte ikke bakepapir. I stedet smurte jeg langpanna etter alle kunstens regler og tenkte jo ikke i det hele tatt på at selve kakebunnen i "Verdens beste" også er smekkfull av sukker. Da kaka var ferdig så våget jo ikke jeg (pingleCata) å "helle" den ut av forma mens den enda var varm så jeg ventet. Vel, hva skjer med store sukkermengder som har vært varmet opp når de kjølner? Akkurat ja - knekk. Nesten hele bunnen av langpanna var dekket av noe som sterkt minnet om knekk i konsistensen og jeg måtte nesten låne fars hammer og meisel for å få ut kaka. (Har ikke gjort den tabben senere og kakene er som oftest kommet hele ut av forma. ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forkjølelsen høres ikke bra ut, best du kommer deg til lege, Bettie.

Jeg bakte ofte Verdens Beste før, den var min spesialitet. Nå blir det ikke så mye baking lenger.

Ønsker deg noen gode dager i romjula, kos deg med AnneKatt. Fint navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mandag 29

Vi synes Svigerdatter traff godt med navnet på pus, Inlove

Flott - nå har jeg to eksperter å spørre til råds når det gjelder kakebaking, Cata og Sjandark.

Ringte legen på morgenen i dag, og fikk time ganske tidlig. Der var det folksomt, gitt, av snufsende pasienter som ventet på å bli stukket i fingeren. Nå var jeg litt bedre i dag enn i går, men jeg fant likevel ut at det ville være lurt å sjekke luftsystemet.

Diagnosen er litt uklar i og med astmaen også spiller inn, men vi ble enige om en avventende resept - hvis jeg ikke er bedre i morgen, så kan jeg hente medisiner og ta en kur.

Etterpå drp jeg til "gamlejobben". Jeg visste at der var det tomt i dag, så jeg fikk brukt dagen til å rydde meg ut av kontoret. Jeg er den fjerde lederen som har vært der, og ingen av de andre har ryddet etter seg. Jeg tok jo et kjemperufs før sommerferien. Rart med det der, jeg ryddet i papirer og kastet mye gammelt før ferien med en tanke i bakhodet om at det kunne være lurt.

Likevel - jeg hadde to tavler fulle med diverse oppslag som jeg måtte gå gjennom og se hva som skulle tas vare på og hva som skulle kastes. En hel arkivskuff med hengemapper ble gjennomgått med finkam, og to gulv-til-tak-hyller med permer.

Det som står igjen er ei hylle med permer, med innhold det er kjekt å ha for nye ledere, noen penner og sånt småtteri.

Jeg samlet tre søplesekker med papirer, og en med annet "dritt". Og så pakket jeg to pappesker jeg skal ha med meg til nytt kontor, en eske som skulle hjem, og to kurver med stæsj og småpynt jeg har hatt, et pledd og blomstervaser.

Og jeg tørket ut av alle hyller, skuffer og skrivebordet mitt. Der var det mye støv gitt. Vannet ble mørkegrått, men det blir jo mye støv av papirer.

Jeg har sikkert kastet noe jeg har bruk for, men det får så være. Godt å ikke ha for mye stæsj med seg heller, for jeg klarer sikkert å fylle noen permer der jeg kommer også.

Jeg ble nesten helt ferdig. Har igjen:

Ta med meg blomstene mine

Makulere en del papirer

Skru ned en knaggrekke jeg har hatt bak døra

Kaste reserveskoene jeg har hatt på jobben

Kjøre søpla ned til kontaineren

Sette på plass bøtte og klut

Levere nøklene.

Levere telefonen.

Det ble en liten skrivestopp her, for AnneKatt skulle ha kos nå,og for å få det hen mener hun har rett til, legger hun seg oppå hendene mine så jeg ikke kan se tastaturet. Jeg har fått hendene fri, men hun ligger fortsatt sånn at jeg ikke kan se tastaturet, og maler så det skikkelig durer. Hun vet ikka at jeg planlegger å ringe veterinæren i morgen for å avtale tid til sterilisering og merking. Like greit å gjøre det med en gang, før hun får sjangs til å produsere kattebarn.

Ungene mine spurte meg om jeg syntes det var vemodig å pakke så mange år ned i pappesker, men jeg synes faktisk ikke det. Det var i grunnen en lettelse. Ett skritt nærmere å avslutte helt.

Jeg holdt på til halv fem på kontoret mitt. Da så det rent og ryddig ut, og på kontorpulten satt jeg en kaffekopp som jeg hadde malt skolens logo på og navnet til min etterfølger på, sammen med en liten lapp hvor jeg ønsket ham lykke til og håpet han ville trives.

Så var det bare å stupe ned i kjelleren på skolen, for der har jeg hatt et lite privat lager. Jeg har lagret litt, og ungene har lagret litt der nede. Også der ryddet jeg før sommerferien, så det var bare tre pappesker vi skulle ha med hjem. Frøkna hadde sortert sitt på formiddagen, Poden kom ved halv fem tiden for å rydde i sitt og alt skulle deles i tre hauger:

Ta med hjem til oss for lagring

Gi bort til Fretex eller Blåkors

Kastes

Alt som skal hjem til oss, er kommet hjem til oss, og siden vi hadde ryddet, eller egentlig bare satt tingene i kjelleren tettere sammen, så har vi plass til å lagre det ungene vil ta vare på.

Så skal Halvdelen, Poden og Frøkna hente det som skal gis bort og kjøre det bort, og så ta resten og kjøre på fyllinga. Men det kan de ta til uka.

Men jeg kjenner at dette var ikke det lureste jeg har gjort. Det ble mye hark og host med papirer og støv. Og det var temmelig slitsomt. Til slutt hadde jeg ikke krefter igjen, så da jeg skulle løfte på ei eske i kjelleren, klarte jeg rett og slett ikke løfte den. Men - jeg fikk jo ikke ryddet i tidligere i romjula for da var jeg dårligere enn nå, og ikke søren om jeg skal ha det på meg at det ikke er skikkelig etter meg. Jeg får ståpels ved tanken på de som ville gosset seg hvis det kom fram at jeg ikke fikk ryddet fordi jeg hadde vært syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner også den ryddesjauen ja, men papirer og støv var sikkert ikke det rette for en "forkjølt astma". Du får kompensere med et godt varmt bad i kveld, samt sofakrok med koseklær og pledd.

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...