Gå til innhold

Betties krok


Bettie

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mandag 8.desember

Takk Marianne. Dagen har vært ganske bra, den.

Det er godt å holde på med juleverksted og unger, Fakse. Man glemmer seg selv, og det er ikke så dumt.

Takk for lykkeønskinger, AnneShirley.

Jeg tror ungene synes det er moro å lage litt skikkelige ting, caskr. Og når vi holder på, bryr jeg meg katta om alt som havner på gulvet eller andre steder, så det er en stemning fri for stress.

I dag ahr jeg vært på min nye arbeidsplass. Jeg kjenner litt til den fra før - litt peridert, og jeg visste hvor kontorene er. Sånt er greit å vite på forhånd.

Jeg fikk snakket med lederen der, og henne kjenner jeg ganske godt, for vi har gått på veilederkurs sammen, og har sittet i en ressursgruppe sammen. Vi er nok ganske forskjellig. Hun er nok mer detaljopphengt enn meg, og jeg tror hun kan virke litt kontrollerende, og bokstavtro når det gjelder regler, men det går seg sikkert til. Jeg skal jobbe ganske tett sammen med henne på noen områder, bl.a skal jeg være med styringsgruppa for virksomheten. Samtidig får jeg en ganske fri jobb, hvor jeg skaper mye av jobben min selv.

Men det blir masse nytt å sette seg inn i. Nye systemer, nye program, jeg må lese meg opp på i hvert fall en 3-4 ganske store områder. Akkurat det skal nok gå greit. Så skal jeg hjelpe til med å holde avdelingen oppdatert, kjøre/organisere en del kurs, veilede en del. Jo - jeg tror det kan bli spennende.

Det er ikke en stor avdeling, og det er vel bare to som jobber fulltid der, men kontaktflaten min vil bli stor, for jeg skal holde kontakt med alle de andre virksomhetene i systemet.

Arbeidstid var det greit å forhandle om, men det stoppet på hjemmekontor, men der går jeg "rundt", for det var en av forutsetningene ved å bytte jobb.

Skal ta med meg en del lesestoff i juleferien, for jammen fikk jeg en ekstra fridag. De starter ikke før 5.januar, nemlig.

På veien hjem tok jeg en snartur innom Panduro og "provianterte" til neste verksted som er til søndagen. Hadde gått tom for noen av "ingrediensene".

Da jeg kom hjem, satt jeg i gang med å omorganisere kjøkkenet etter at Poden med familie flyttet ut. Det innbefattet å flytte på to kjøleskap, skru opp noen nye knagger. Siden jeg flyttet kjøleskapene, fikk jeg vasket bak dem, og det var i grunnen greit. Og så fikk jeg gått gjennom dressinger og annet på flaske og boks, og kastet det som var gått ut på dato osv. Fikk vasket kjøleskapene også, da. Har to kjøleskap, for Frøkna vil gjerne ha sitt eget til sine matvarer, og det er greit for meg.

Og da jeg først var i gang, satt jeg i gang vaskemaskinen, så nå er snart siste maskin ferdig. Støvsugd har jeg også gjort.

I kveld har jeg grunnet 15 serveringsbrett med hvitmaling. Skal male dem hvite først - to strøk, og så skal jeg bruke decoupage (?) teknikker for å dekorere dem. Jeg har tenkt å bruke aftenposten til noen av fatene. Klippe strimler og dekke innsiden og utsiden med avisstrimler. Noen brett blir i retrostil. Har noen orange, storblomstrete servietter, og noen med store sorte blomster på. Det blir litt 70-tall. Og noen brett blir "rosete" - tett i tett med utklipte roser. Uansett blir hvitt basisen. Skal jo lakke dem også. Frøkna skal også lage noen, så jeg får se om jeg har grunnet nok.

Jeg bruker vanlig interiørmaling til grunninga, og hadde glemt at jeg ikke hadde whitespirit. Hendene mine ble temmelig grunnet de også, men med litt matolje forsvant malinga fra hendene som dugg for solen. Lærte det på malekurset.

Jeg kjenner at jeg senker skuldrene når jeg ikke skal på jobb, men nå har jeg skuldre som øredobber igjen. Jobbedag i morgen. Jeg gleder meg ikke. Men det er bare fem arbeidsdager igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss,hva skal du med alle de serveringsbrettene?

Er veldig glad for at jeg vet du er ferdig i den jobben snart når jeg hører hvrodan det påvirker det :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en interessant jobb du har fått. Håper du får det bedre der du kommer nå.

Blir rent sliten bare av å høre om alt du får gjort aleine. Beundringsverdig med alt du får unna. Skulle gjerne lært litt av effektiviteten din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg sittet på rævva flere timer nå, og har tenkt å fortsette med det resten av kvelden. Jeg fatter bare ikke hvordan du klarer å få unna alt du gjør jeg Bettie. Blir fylt av beundring hver gang jeg leser et nytt innlegg fra deg. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så gøy med juleverksted, Bettie! :hoppe: Herlig å konsentrere seg om håndarbeid eller kroppsarbeid også, så ikke tankene får lov til å gå i ring. Nå gjelder det å se framover! :jepp:

Imponert over alle brettene. Julegaver?

Sammenlignet med deg er jeg en skikkelig latsabb! :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsdag 11.desember

Severingsbrettene skal bli julegaver, Fakse. Til venninner.

Ja, bella, og nå er det bare to dager igjen.

Er et skippertaksmenneske, Enigma. Så jeg hufser i vei noen dager, og gjør minimalt andre.

Det er godt å gjøre ingenting også, Inlove.

Juleverksted er gøy, mummi. Skal ha et søndag, og så skal Frøkna og jeg holde på litt neste uke.

Tirsdag ble jeg ferdig med å male serveringsbrettene. De har fått to strøk hvit, blank interiørmaling. Så nå kan jeg sette meg ned en dag og finne ut hvordan jeg skal dekorere dem. Andre strøket tok litt lenger tid enn jeg hadde tenkt, men det er nå gjort i alle fall.

Denne uka har jeg vært på jobb tirsdag, onsdag og i dag. Det har blitt mye skrivearbeid på meg. Men jeg er nå ferdig med en stor jobb - å oppdatere hele rutinepermen med alle rutiner, regler osv. Det er 10 kapitler, det. Og jeg har lagt den elektronisk slik at det skulle være lett å finne rutiner, prosedyrer og skjemaer. Så jeg etterlater meg den i god stand, så får andre sørge for å holde den ajour videre.

Jeg har også nøstet videre i en økonomisak. Har jo kranglet med sjefsnivået om at det er feil i budsjettet, og nå fikk jeg en ganske provoserende mail om at jo - det var nok en feil, men regnskapet ville bli saldert i null ved årsoppgjøret. Snøft - jeg vet at jeg skulle etterlate meg "et bo" med overskudd, så jeg nekter å la meg avspise med utnulling. Så i dag har jeg sjekket og regnet og holdt på. Det er irriterende å skulle bruke så mye tid fordi sjefsnivået ikke gidder å følge opp påviste feil. Har holdt på med denne saken siden september.

Jeg har dessuten forfattet et brev som går ut til alle berørte parter der jeg kunngjør at jeg går av og over i annen stilling. Jeg gjorde det ganske kort, for jeg gidder ikke komme med lange forklaringer, så får heller folk tolke det som de vil. Må jo si at jeg brukte litt tid på formuleringene, da, for å være kort nok.

Det er ikke mye piff i meg når jeg kommer hjem fra jobb, det må jeg innrømme. Men - nå er det bare to arbeidsdager igjen. Hurra for det. Jeg kommer nok til å jobbe litt mer enn mine 50%, men jeg kommer til å jobbe hjemme. Og så må jeg få ryddet kontoret osv. Men det tar jeg antagelig i mellomjula.

I kveld har jeg vært bestemor. Det var juleavslutning for LilleFrøkna, og jeg ble invitert med. Så jeg fikk se henne synge, spille blokkfløyte, danse og være med i julespill på engelsk. Det er hyggelig å få være med på sånt. LillePoden var også med. Og han ble kjempebegeistgret, for ungene hadde kledd seg ut som nissekor. Så under sangen sto han og begeistret ropte "nisse".

I morgen har jeg fri. Jeg får se hva jeg gjør da. Hvis Frøkna er hjemme, kan det hende vi tar en julegavetur. Hvis ikke, tror jeg at jeg venter til begynnelsen av neste uke før jeg gjør ferdig julehandelen. Jeg vet ikke hva jeg skal kjøpe til Halvdelen enda.

Og så må jeg finne en avskjedsgave til kontordamen min. Hun har vært et støtte i de årene jeg har vær på jobb der jeg er nå, og vi har kommet ganske nær hverandre. Jeg lurer på om jeg skal kjøpe et sånt glasshjertesmykke til henne. Jeg har også tenkt at jeg kunne male et slikeskjerf til henne, men hun fikk et da hun fyllte 50, så det har hun i grunnen fått. Det må være en personlig ting. Jeg kan jo kanskje stikke innom et av glassblåseriene og se om jeg finner noe der. Gode ideer mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo kanskje stikke innom et av glassblåseriene og se om jeg finner noe der. Gode ideer mottas med takk.

Hva med et vinglass, type "kunstglass"? Et glassblåseri har da sikkert det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, et helt kor med nisser tenker jeg nok han ble begeistret for, ja!

Decoupage-teknikk har jeg tenkt på å prøve mange ganger. Serveringsbrettene høres ut som morsomme og personlige julegaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdag 13. desember

Tenkte litt på det samme, Cata - et vinglass.

Det var moro med så mange nisser, ja, caskr.

LillePoden har funnet ut hva han skal kalle meg, nå. Når han roper på meg, roper han missemor, som da skal bety bestemor. Det er helt greit å være missemor, da. Mangler badedrakten og våndet på snei, men ellers har jeg det som trengs.

I dag har bankkortet nesten gått varmt. Frøkna skulle lufte mor i dag, så vi dro til Sverige for å handle julegaver. Og jammen er jeg nesten i mål.

Skal vi se hvor langt jeg er kommet

Til Frøknas mer eller mindre samboer:

en addidas joggedress til en grei pris. Det er både jule- og

bursdagspresang.

Til Svigerdatter: en velurkosebukse, for det liker hun å gå i

Moren og faren min: en lydbok.

De skal få - hvis jeg blir fornøyd noe, et bilde jeg har malt og et sett

hjemmesydde grytelapper, og en hjemmelaget hagekalender for 2009.

Bror og Svigerinne: en kokebok med sjokoladefristelser. Boka var lekker i seg

selv, og det var noen lekre oppskrifter også, så jeg. De skal også få

grytekluter og hjemmelaget hagekalender for 2009.

LilleFrøkna: Et GuitarHero spill og to gitarer, og en pakke med badestæsj og go-

lukt

LillePoden: Garasjehus med biler og et puslespill.

Helgedatter: "Tatoveringssett"

Halvdelen: Ei bok og et nytt spill til PC'n.

Da har jeg igjen å kjøpe gaver til Poden og Frøkna. Får drøfte litt med Halvdelen hva vi skal finne på. Og så skal jeg kjøpe noe velværesmåtteri til Samboer og Svigerdatter.

Og jeg fant gave til kontordamen min. Jeg fant et nydelig, litt bredt men enkelt. sølvkjede med armbånd til.

Skal vi se, hva ellers jeg har igjen på gavefronten:

Venninne 1: Serveringsbrett og grytekluter

Venninne 2: Serveringsbrett og grytekluter

Venninne 3: Serveringsbrett og grytekluter

Venninne 4: Serveringsbrett og grytekluter

Jobb 1: Serveringsbrett

Jobb 2: Serveringsbrett

Jobb 3: Serveringsbrett

Jobb 4: Serveringsbrett

Det betyr at jeg har litt å produsere. Søndag skal jeg kopiere opp julekalenderne, og i morgen skal symaskina fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Søndag 14.desember

Hei Frigg og Inlove.

Da var snart denne helgen over. Det har vært en arbeidshelg.

I går flyttet jeg klærne mine fra soverommet vårt og inn i skap og skuffer der de egentlig hører hjemme. Jeg måtte jo flytte klærne mine da hele familien bodde her.

Etterpå ga jeg meg i kast med bildene. Da Frøkna flyttet inn, måtte jeg jo ta ned "familieveggen", og bildene har bare blitt liggende i en haug. Så i går fant jeg fram småspiker, tommestokk og hammer og satt i gang. Det tok sin tid, for jeg har bilder av barnebarna (selvfølgelig) og ungene fra barnehagetiden og fram til i dag. Og så har jeg bilder av Halvdelen og meg, av foreldrene våre og av broren min med familie. Så nå er hele trappeoppgangen full fotografier.

I dag har jeg hatt juleverksted nr. 2 her. Frøkna har en venninne som pleier ha juleverksted sammen med oss. Denne gangenhadde hun med seg to unge jenter, så det var livlig rundt bordet. Det ble nå produsert en del julegaver mens de var her. Og det var hyggelig å ha venninnen til Frøkna her. Hun har vært ofte hos oss, og vi ble til og med invitert i bursdagene hennes.

Etter at de dro, har jeg kuttet opp stoff til grytekluter. Jeg kan jo nesten ikke lage noe som er rett fram. Må liksom finne på noe annet. Så jeg har laget i stand remser til å sy logg-cabin. Det skal jeg gjøre i morgen.

Skal vi se - hvordan ser uka ut. Har en følelse av at den blir heftigere enn jeg liker.

Mandag:

Handle inn julegavene til Frøkna og Poden, pluss litt småtteri

Kopiere opp kalenderne

Henge opp de maleriene som ble tatt ned da huset var fullt.

Male litt mer på bildene mine

Sy grytekluter

Tirsdag:

Vaske vinduer

Skifte gardiner

Skrive ferdig julekortene

Gjøre ferdig kalenderne

Begynne på serveringsbrettene

Lage tomatsild

Onsdag:

Skifte på sengene

Male ferdig bildene

Bake

Lage julegodter sammen med Frøkna

Torsdag:

Jobb

Juleverksted med Frøkna og en arbeidskollega av henne, hvis det passer.

Pakke inn julegaver

Fredag:

Jobb

.... og så får jeg se hva annet som gjenstår før jeg skal hale fram julepynten.

Og så må jeg jobbe litt med saker jeg skal avslutte før jeg slutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jobben pluss ett av punktene dine hadde vært mer enn nok for meg på en hverdag! Men det er vel sant som det sies; skal du ha noe gjort så spør en som har det travelt fra før... :laugh:

Jeg har det egentlig veldig travelt nå. Med å kose meg, altså. Fyr i ovnen, julemusikk i spiller'n og te i koppen. Mmmmmm! :happy: Du driver vel og baker og maler og skifter på senger... :hoppe:

Kanskje jeg fikk lyst til å bake litt likevel? Skal kjenne etter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...