Gå til innhold

Betties krok


Bettie

Anbefalte innlegg

Ble ingen kaker i går likevel, men derimot montering av nyinnkjøpt benk/lav reol med skuffer/hyller. Typisk morogfardugnad.

Og hos deg? Ser av planen din at det er juleverksted og pakking av gaver i dag. Og da har du nok ikke tid til å dille rundt på kg! :nisse:

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Trulselinemor

:vinke: Bettie!

Skal vi hjelpe deg og komme til side 40 før jul? Inne hos caskr så skal vi prøve å få henne over på side 40 før jul.

Håper du har det bra. Ønsker deg ei god helg. Kos deg!

Endret av Trulselinemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lørdag 20.desember

Takk alle dere som har vært innom. Det er så koselig å lese gjennom hilsnene deres. Jeg får henge i å skrive, slik at jeg kanskje når 40-sidersgrensa.

Denne uka ble slett ikke som jeg hadde tenkt. Det er nå i hvert fall sikkert.

Mandag begynte jeg å sy gryteklutene. Og som vanlig irriterer jeg meg over at jeg velger slike oppgaver når jeg først er i gang. På hver grytekult er det 8 sømmer + 8 sømmer for å feste platevatten som skal være inni + sammensying av for- og bakside. Det tok mye mer tid enn jeg hadde tenkt. Siden jeg ville at det skulle se ok ut også, så sleit jeg litt med stoffene jeg hadde valgt. Det var et stoff med røde hjerter, et smårutete rødt og hvitt og et stripete i rødt og "gull". Å få hjerter, ruter og striper til å se ok ut, det krevde faktisk at jeg måtte bruke knappenåler.

Jeg måtte slutte av etter å ha laget den første "prøvekluten", for jeg var invitert i lederlunsj. Det blir jo den siste på en god stund. Så jeg fikk takk for jobben og en blomsterkvast - som jeg igjen takket for og takket for samarbeidet. Har fått en god oppdragelse, så jeg vet hva som forventes i slike settinger.

Etterpå fikk jeg handlet julegaven til Frøkna, og så var det hjem igjen for å sy videre på gryteklutene. Jeg var temmelig stiv i nakken da jeg ga meg for kvelden, men da var jeg ferdig med 8 av 12. Resten sydde jeg på tirsdag.

Tirsdag var det kuldegrader, så vindusvask utgikk helt. I steden satt jeg meg ned med brettene som jeg hadde malt med to strøk blank, hvit ineriørmaling. Og så var det fram med servietter og lim og aviser.

Jeg dekket to brett med avispapir i strimler, både innvenig, utvendig og under. Det ble litt tøft, da.

Et lite brett kledde jeg helt inn i en servitett med et stort rosemotiv. Jeg prøvde det samme på et annet brett med et annet blomstermotiv, men det ble mislykket. Et annet brett ble litt "retro", med knall røde 70-talls blomster på den hvite bakgrunnen.

Noen nissebrett ble det også. På to av dem limte jeg utklipp av en nisseserviett med et stort nissehode på, og på et annet limte jeg et annet nissemotiv med nisser på låven. Og et brett ble et englebrett, med utklipte barokkengler i gull.

Det tok resten av dagen, det.

Onsdag - da ryddet jeg vekk mye av det jeg hadde brukt - bl.a symaskinen før jeg dro til byen. Jeg hadde jo igjen julegaven til Poden. Men den fikk jeg tak i, og så kjøpte jeg en minnepenn som en ekstragave til Poden og Frøkna. Kjekt å ha, må vite. Kjøpte en "ekstragave" til Frøkna og Svigerdatter på BodyShop også. En tur innom Panduro ble det også, for å kjøpe lakk og mer lim.

Jeg var invitert på julelunsj med min nye jobb, og til å være med på en liten samling på kontoret før lunsjen. Jeg synes det er hyggelig gjort, og jeg ble godt inkludert i forsamlingen. Fikk også hilst på hun jeg skal dele kontor med.

Etter lunsjen møtte jeg Frøkna, og så handlet vi inn det vi trengte til å lage julegodter. Vi lagde rissjokolade, "negerboller" og tre typer karameller. Det tar alltid lenger tid enn beregnet, og så ganget vi alle oppskriftene med tre, for noe skulle vi gi bort i julegaver.

Etterpå ville Frøkna at vi skulle ut å fange et juletre. Jeg har en avtale med en bonde her at vi kan få hugge et tre til jul. Men det var jo temmelig mørkt, da. Så Frøkna og jeg utstyrte oss med sag og lommelykter og kjørte i vei. Der er mørkt i skogen nå, så selv med lommelykt klarte jeg å tråkke ut i vann. Og det var ikke bare enkelt å se hvordan trærne egentlig så ut. Men vi bestemte oss for et tre. Frøkna saget og jeg holdt lys og treet, og vi fikk det med oss hjem.

Før jeg la meg malte jeg 8 kopper. Jeg laget jo en kopp til hver ansatt som sommerferiegave, og to kopper var knust, og noen nye personer har blitt tilsatt i høst, så jeg laget nye kopper til de som manglet kopp. Det var greit å gjøre det, for de som manglet kopp, er av de hyggelige.

Jeg ombestemte meg med gave til den ene venninnen til Frøkna, så jeg malte to kopper til henne. På den ene koppen er det en snømann som holder på å lage en annen snømann. På den andre koppen ser vi samme snømann holde lanken til en snødame. De ble ganske søte.

Torsdag var det jobb igjen. Venninnen til Frøkna var blitt syk, så det ble ikke noe verksted. På jobben fikk jeg unna noen rapporter og litt annet snaks. Hadde en lang prat med kontordamen min. Hun synes ikke det er ok at jeg slutter, og vi har hatt et veldig godt samarbeid.

Så ble jeg med Frøkna på julegavejakt. Hun ville finne på noe helt spesielt til til kjæresten. Men uansett hva jeg foreslo, så enten hadde hun det, eller så likte hun det ikke. Jeg vet ikke hvor mange butikker vi var innom før jeg foreslo en masasjestolpute. Vi fant en el-butikk som hadde det, go frøkna fikk prøvd den og fant ut at det var julegaven. Men - de hadde den ikke inne. De trodde de kunne få den inn til lillejulaften. Ny runde - nå i alle el-butikker. Og jo - de hadde den, men prisen var mellom 2- og 350 kr høyere. Så Frøkna tok sjansen og bestilte den i den første butikken.

Da vi kom hjem, var det fram med brett og ta finishen på dem. Noen brett patinerte jeg med gull, som englebrettet, noen fikk et lite glitterdryss og alle fikk to lag klarlakk slik at de blir lette å tørke av.

Jeg fant også ut at to på jobben skulle få julegodter i steden for brett, så jeg laget to store kremmerhus som jeg dekorerte med fjær, perler og glitter. De ble ganske fine, så med godter inni var det en grei gave.

Da lakken var tørr, pakket jeg inn de gavene jeg skulle gi bort fredag, Og så laget jeg kort der jeg skrev litt til hver i sær.

Fredag var siste dag på jobben. Det var veldig spesielt. Jeg har vært på den arbeidsplassen i 11 år, og det er en del energi jeg har lagt ned der. Jeg har vært rektor, og siste dag før jul samles alle elevene i gymsalen til en fellessamling. Og da hadde elevrådet funnet ut at de ville både si noe til meg, og gi meg noe nå som jeg slutter. Lederen av elevrådet holdt en kort tale, og så kom en representant fra hver klasse fram og ga meg ei rose. Da måtte ejg stå med ryggen til forsamlingen, ellers hadde jeg ikke klart å holde maska.

Foreldrene kom også med en gave til meg - en stor, nydelig juleoppsats.

Da jeg ga gaven min til kontordama, gråt hun sine modige tårer, og det var like før jeg sippet jeg også, men som jeg sa - jeg er bare en mail eller en telefon unna. Og jeg kommer til å holde kontakt med henne videre.

En av de andre jeg har jobbet tett sammen med i mange år, kom også inn med en gave, og hun snufset, hun også.

Så var det kaffe- og kakeavslutningen. Jeg hadde jo bedt om å få slippe store taler og fagre ord, men jeg slapp ikke helt unna. Min takketale var utstudert kort, og så klarte jeg å ta de som jeg vet har jobbet mest aktivt i kulissene pent i handa da de kom for å takke for nå, og ønske meg lykke til videre. Jeg verken takket eller tok i mot lykkeønskningen - jeg ønsket dem bare en riktig god jul.

Også der ble det en del tårer, fra noen av pensjonistene.

Jeg klarte å holde maska hele dagen, ingen tårer, ikke snufs, ikke noe sentimentalitet. Men fy søren som det tok på. Jeg var helt utslitt da alle hadde forsvunnet og bare jeg var igjen. Jeg tok meg en liten stund alene før jeg dro hjem.

Så på kvelden skrev jeg julekort og julebrev, mens huset rundt meg så ut som et katastrofeområde.

I dag har jeg ryddet vekk alt som har vært brukt til juleveksteder og julegavelaging. Det tok litt tid, og det ble noen turer opp og ned trapper før jeg igjen fant bordet. Og så fikk jeg skrevet ferdig de siste julekortene og brevene.

Jeg hadde ikke tenkt meg ut i morgen, men Halvdelen mangler noen gaver til sine forretninger. Så jeg skal ut og se om jeg kan finne noen ensfargede kopper, så skal jeg male 6 kopper for ham.

Og så skal jeg finne fram resten av julestæsjet og begynne å pynte til jul. Kombinerer det med å gjøre reint, slik at jeg tørker over hyller og bord mens jeg setter nisser og engler på plass. Det skal bli godt å få ting på plass og få et julepyntet hus.

Jeg må jo opp på jobben en eller annen gang i mellomjula for å rydde ut av kontoret mitt og gjøre det klart til nestemann. Og kanskje jeg kan begynne å sette litt preg på den delen av det nye kontoret som blir mitt på min nye arbeidsplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk at du nå er ferdig med den arbeidsplassen. Nå kan du begynne på noe nytt og spennende. Også håper jeg du klarer å senke skuldrene, og kose deg med de juleforberedelsene som gjenstår. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vindusvask...? Nå? Fytti, der fikk min dårlige samvittighet næring gitt. Mine er ikke blitt vasket på tid og evighet og de ser ikke ut. Men det er sånt herk å komme til utvendig, så jeg utsetter og utsetter.

Godt du er ferdig med den arbeidsplassen. Nå er det bare å se framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei og nei, nå har jeg ikke vært her på flere sider, ser jeg...så nå må jeg lese meg opp litt igjen.

Artig med lillen som ikke liker klin på hendene sine. Man kan godt ha bestemte meninger selv om man er liten.

Ellers er jeg stadig like imponert over alt du gjør, og alt du får til. Juleverksted, masse arbeid og prosjekter med småjentene osv., jeg kjenner at det skorter på tolmodighet for meg, bare ved å lese om det. Joda, jeg syntes det var gøy da mine var små, og kanskje vil jeg synes det når jeg får barnebarn også, men neppe hvert eneste år, og ellers også, sånn som du holder på.

Mamma har også juleverksted hvert år, og jeg er imponert over henne også.

Ha en fortsatt god helg, Bettie - kos deg med store og små og ta vare på deg selv midt oppi alt. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trulselinemor

Hei Bettie!

Innom for å sjekke om du har kommet til side 40 enda og det hadde du ikke. Da må jeg prøve å hjelpe til.

Håper du har det bra.

Mange :klem: fra meg til deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Søndag 21. desember

Fint at dere haler og dytter her. Blir nesten sport i det, å skulle nå 40 sider.

Jeg er sliten i dag. Så gryteklutene som mangler noen sting ser anklagende på meg - mens jeg ser vekk.

Jeg hadde jo tenkt at barnebarna skulle få et maleri av meg. Jeg er jo ferdig med LilleFrøknas maleri - en liten alv som sitter op en månesigd og leser. Det ble jeg ganske fornøyd med. Men jeg var totalt misfornøyd med den lille alvegutten jeg malte til LillePoden. Så i dag startet jeg på nytt og malte over det jeg hadde malt før. Det tok sin tid, men jeg ble ferdig, og ble ganske fornøyd med bildet. Helt perfekt er det ikke, men det er et naivistisk bilde av en liten avlegutt som sitter på knærne og blåser på en løvetann. Ører er vanskelige greier.

Halvdelen skulle jo ha noe til sine forretningsforbindelser, så selv om jeg er motstander av søndagshandling for jeg av gårde til butikken og fikk tak i en del ensfargede krus. Så nå står 8 krus ferdigmalt med blomstermotiv og navn. Skal brenne dem i morgen.

Og så begynner stua å bli julepyntet. Jeg har halt fram all pynten, og har satt opp alle englene og en del av nissene. Resten tar jeg i morgen sammen med det selvfangede juletreet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...