Gå til innhold

Nytt år, nye muligheter!

mysan

Anbefalte innlegg

Nå skal jeg fortelle dere en stooooooor hemmelighet....jeg var elendig til å hjelpe til i huset ;) . Men heldigvis flyttet jeg ut da jeg var 19 og skjønte fort at skulle gulvene bli rene så måtte faktisk jeg vaske dem. Og skulle det bli middag så måtte jeg jammen lage den selv også....

Tror de færreste unge liker å hjelpe til hjemme så enten må de få klar beskjed om det eller så får opphavet bare slite med umuliusene.

Men det der er en av grunnene til at jeg ikke tror det er helt sunt å bli boende i foreldreheimen til langt over de 20. Man blir litt initiativløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men det der er en av grunnene til at jeg ikke tror det er helt sunt å bli boende i foreldreheimen til langt over de 20. Man blir litt initiativløs.

Helt enig! Jeg skal gjøre alt som står i min makt for å få ut sønnen min før han er 20! Jeg måtte forøvrig gjøre veldig mye hjemme fra jeg var 10-11 år, handling, matlaging, husvask, klesvask osv. Det var ikke noe alternativ å nekte eller prøve å lure seg unna, jeg bare måtte. Moro var det ikke, men det var bare noe man gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pet - hva gjør du oppe kl halv tre om natten?

Jeg satt nå bare og spilte backgammon på nettet og tok meg en tur på KG innimellom. Ikke så ofte jeg er på kl halv tre på natta, nei, jeg er ingen natterangler lengre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg skryte litt av babyen min... vovsen altså..

Jeg skulle i bursdag hos lille niese i dag, og tok med meg Kompis for jentene til broren min har ikke hilst på ham, og de må jo få se ham nå mens han er liten og nomiiiin, ikke sant?

Vel, på veien skulle jeg plukke opp mamma og pappa. Kompis har vært hos dem én gang tidligere.

Jeg satte på ham båndet og tok han ut av bilen. Han gikk pent og pyntelig foran meg opp bakkene foran rekken nedenfor og rekken hvor mine gamle bor. Ved deres inngang gikk han rett inn, stilte seg på to mot døren og skrapte og ville inn! Jeg ble helt stum!

Borettslaget hos mamma og pappa består av 6 eller 7 helt like rekker som ligger i en skråning.

:ler: Han er bare verdens herligste lille vovve... sett fra et helt nøytralt ståsted selvfølgelig.

Nå skal jeg legge meg, og så håper jeg at Liten, kjæresten og en venninne er stille som mus når de kommer, i motsetning til i går kveld. Liten har jo blitt kjent med folk i veien her, og de er der på fest ikveld. Hun lovet å ta det med ro ikveld.. og det håper jeg, ellers går hun i søpla :lol:

Vel :søvn: Natta alle sammen - ikke sitt her og heng, gå og legg dere :sove:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny dag, nye muligheter...

Jeg våknet halv åtte i morges av noe jeg trodde var en liten valp som var våken og tissatrengt. Jeg stakk hodet ut i entreen for å høre om det kunne stemme, men da var det stille. Lydene fortsatte imidlertid, men jeg har ikke klart å finne ut hva det var.

Lilleste pusen har løpetida si nå, og har egentlig utenekt, men hun klarte å forte seg ut i går da jeg prøvde å få inn vovsen.

Da jeg ropte inn puser litt senere på kvelden, kom moren hennes, men hun ville ikke. Jeg gikk for å hente henne, men hun vred seg ut av armene mine ja, hun skulle ikke inn for noen pris.

Hun kom nå, like murrete og mjauete, noe Kompis anser som inbydelse til lek, så han hiver seg jo over henne så fort han ser henne, og tar skikkelig monsegrep på henne. Han biter henne i skallen istedet for i nakken, men dog... og hun løfter rompa i været og piper så godt hun kan, samtidig som hun prøver å klore seg fri... for et styr.

Han ender i buret hver gang, men lærer ingen ting.

I dag skal jeg gjøre ikkenoe, annet enn kanskje å få hengt opp noen bilder... som jeg vel har snakket om i et par uker nå... :klø:

Og jeg tror jeg skal slå av både tv og data, og se om jeg kan få lest litt istedet. Disse elektroniske duppedittene med skjerm tar jo vekk både initiativ og kreativitet. Skam!

Gratulerer med dagen, alle mødre! Lad batteriene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du lest noe i går?

Katter med løpetid er noe styr. Heldigvis er lillepusen sterilisert, så vi slipper det styret. Etter å ha hatt to hunnkatter med hver sine kull kattunger samtidig,(11 katter i huset) bestemte vi oss for at alle katter - uansett kjønn - skulle fratas reproduksjonsmulighetene. Har ikke angret en dag.

Flink Kompis som fant veien selv. Skal se det er et intelligent dyr du har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lest, nei? Neida... jeg glemte til og med å prøve :sjenert:

I dag hadde lillepusen med seg frieren sin hjem. Dvs. det så ut som om hun gjerne ville slippe unna, det var heller han som fulgte etter henne. Helt inn i stua, hvor han ikke ble ønsket velkommen av lillepus sin bror og mor, som klart gjorde rede for hva de mente om han. Han tuslet ut igjen.

Jeg tok med Kompis på en litt lenger tur i skogen i dag. Vi var nok ikke borte lenger enn en halvtime, jeg må jo være litt forsiktig med lengden på turene hans foreløpig, så han ikke får leddproblemer som voksen. Jeg tenkte at turen skulle brenne litt energi for ham, men det ser ikke sånn ut nei. Nå løper han rundt her og jager innbildte fiender eller smådyr eller hva det nå er han ser, knurrer og småbjeffer og hiver seg hit og dit... :ler:

Han er virkelig underholdende.

Jeg gikk fra godbitene hans hjemme, ellers skulle vi trent litt på ikke å dra så veldig i båndet, men vi får heller ta en liten tur til senere i dag.

Nå skulle jeg ønske han kunne ta seg noen minutter på sengen sin.

Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye en liten hund skal lære seg. Og godbiter er alltid lurt å ha med. Det er utrolig hvor godt en godbit kan virke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag skal Liten avgårde på en visning av en leilighet. Før det skal vi i samtale med et behandlingssted, så får vi bare se hva det ender opp med.

Leiligheten er i nærområdet vi flyttet fra, hvor hun har både kjæresten og vennene, så jeg skjønner at hun gjerne vil tilbake jo dit. Hun mener nå (igjen) at rusen er et tilbakelagt stadium, og hvem vet. Det kan hende det funker denne gangen, og det kan hende hun sprekker igjen. Jeg skulle ønske hun ville prøve et trinnprogram, for å lære hva hun egentlig har å kjempe mot, men vi får høre hva de sier på fredag da. Det kan jo hende at hun kan få noe poliklinisk hjelp som et alternativ kanskje istedet?

Nå må jeg gjøre en innsats i kjøkkenavdelingen, det ser ikke ut der. Man har ikke før ryddet og stappet maskinen full, så flyter det utover bord og benker igjen... hvordan skal jeg få en slutt på den evige dansen - jeg blir gal??

Ellers har jeg søkt på en interessant jobb inne i Oslo i dag, hos et ganske kjent selskap. De krever ikke annet enn at man har gode IT-kunnskaper, og det mener jeg at jeg har, så søknaden gikk avgårde i formiddag. Kryss fingre for meg!

Så - til verks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal krysse fingre og tær, jeg.

På en måte vil det jo bli lettere for deg hvis Liten flytter for seg selv, men på en annen måte vil det sikkert bli vanskelig å slippe taket også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bettie og Pax.

Joda, Bettie, det kan nok være greit at hun flytter for seg selv, selv om jeg nok vil bekymre meg en del når hun får helt frie tøyler til å gjøre akkurat hva hun vil. Og skal styre sin egen økonomi... men hun må jo bare lære. Jeg tror imidlertid ikke at jeg lar henne ta med vovsen. I såfall får hun bruke ukene frem til hun kan flytte til å vise for meg at hun fikser ansvaret, uten at jeg løfter en finger for å hjelpe henne.

Pax, jeg tror ikke du behøver å smiske for å få komme på besøk. :)

I går kveld var vi i Fredrikstad hos dyrlege med vovsen. Nærkontakt med sovende katt. Han hoppet opp og grep tak i halen på Pus som sov. Da fikk han en klo rett over øyet så blodet sprutet. Vi var redd det var inne i øyet så vi ringte veterinær med en gang. Heldigvis var det bare på øyelokket, så ingen skade skjedd, og ikke lærte han noe av det heller.

Jeg snakket med en dame ute i veien her nettopp som jobber på bo- og rehab.-senteret her i kommunen, og hun kunne fortelle at de er i beita for folk, så jeg lurer på om jeg skal ta en telefon. Om man ikke får fast jobb der, så kan det kanskje være greit å ta en helgevakt eller kveldsvakt i ny og ne. Alle monner drar, man trenger penger faktisk.

Jeg MÅ få kjøpt meg persienner til stuesiden, jeg blir gal av denne vintersola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:kaffekopp:

Det blir lysere og lysere om morgenene nå, og det er så utrolig deilig.

Når jeg kjører Yme til toget er det bekmørkt ute, men mens vi venter på toget kommer lyset. Nå er det alldeles vakkert ute. Klar, lys blå himmel med et lite snev av rosa ned mot tretoppene... egentlig burde jeg bare kle på meg å gå en tur akkurat nå. :jepp:

Men jeg vil drikke kaffe først, så kan jeg heller gå en tur og ta med vovsen når jeg vekker ham om en times tid.

Vi begynte å pakke ut alle delene til Litens garderobeskap igår... nå ligger det i sine enkelte deler utover i annen etasje, og jeg skjønner ikke bæret. Jeg pleier ikke ha problemer med bruksanvisninger jeg, men dette kommer mer med en slags oversikt over deler, og veldig lite anvisning på hva som skal hvor. Jeg ga opp, men jeg skal se på det en gang til senere i dag...

Er det noen som kan låne meg en handyman?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kjøpt persienner på øyemål og dårlig hukommelse idag. Jeg sitter her og ser at vinduene er ca 90 brede, men da jeg kom på Jysk syntes jeg at 90 så så smalt ut, så jeg kjøpte 100. De er selvfølgelig for brede :ler: Jeg får bytte dem i morgen, så jeg får hengt dem opp. Er ganske lei den sola som alltid skal lyse meg midt i øyet.

Fikk også kjøpt meg en overmadrass så jeg slipper å kjenne spiralene rett i hoftekammen. Det blir nemlig ikke god søvn av slikt.

På lørdag får jeg besøk av en kjempegod venninne som jeg bare ser så altfor sjeldent. Jeg ble kjent med henne i 14-15 årsalderen, kanskje litt før, da jeg begynte i koret hun gikk i. Vi var uadskillelige i flere år, men så fikk jeg plutselig mann og barn og alt det der, mens hun ikke gjorde det, og da skled vi mer og mer bort fra hverandre. Tonen er på plass hver gang vi møtes, så det er ikke noe problem, men det hadde vært hyggelig å se henne litt oftere egentlig.

Nå kommer hun i hvert fall, så jeg skal finne på noe god mat og kjøpe et par flasker vin. Hun må jo overnatte, så vi kan like godt drikke vin. Tror jeg skal kjøpe både rød og hvit, en søt hvit til en god, skarp blåmuggost. Og en lett rød som kan brukes til både rødt kjøtt, kylling og sjømat... i hvert fall rødt kjøtt og kylling. Tenkte jeg skulle surre sammen litt surf'n turf.

Nå har 'stompen' lagt seg, så nå er det kveld. Jeg skal lene meg tilbake og se på tv!

God aften, damer og herrer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kveld, stompen sover etter at Yme har lekt all energi ut av ham - han blir nemlig utrolig bøllete om kvelden alltid.. ikke Yme, men Kompis. Den lille firbente har faktisk humor og jeg ser f lyser i øynene på ham når han gjør en masse greier for å få oppmerksomhet, nekter å høre på 'nei' og glefser og biter etter alt som kommer i nærheten av ham.

Jeg fikk byttet persiennene i dag, så nå henger de oppe og skjermer for sola. Med min flaks nå så blir det full snøstorm de neste åtte ukene. Men det er ikke så farlig - det ble veldig mye hyggeligere og lunere her inne med dem oppe. De har samme farge som salongbordet, subwooferen og det lille blomsterbordet mitt. Nemlig kirsebær. Bokhyllen min er teak og det er nært nok. Det ble helhet over det.

I morgen er planen å bake brød og rundstykker, og prøve varmluften til det. Videre skal jeg få hengt opp bilder på veggene mine, og se om jeg kan få unna de to siste eskene som står på gulvet i stua. Den ene er kokebøker, og jeg har ikke noe sted å gjøre av dem, men jeg kan vel stappe dem under trappa i entreen så lenge kanskje? Få dem ut av stua bare...

Jeg fant forresten et innmari praktisk og greit spisebord med stoler på Jysk, til en innmari ok pris. Det skal jeg ha.

Det var også i kirsebærfarge, og var såpass langt at det kan stå med tre stoler på hver side, og man får også kjøpt to klaffer til det, slik at det faktisk kan gå fem personer på hver langside. Stolene var høyryggede i sort kunstskinn, sånn som 'alle' har nå for tiden. De er gode å sitte i. Hvis jeg kjøper bordet, to klaffer og to ekstra stoler, så kommer hele pakka på drøyt seks tusen om jeg ikke husker helt feil. Det er jo ikke ille. Jeg MÅ ha det, om jeg ikke plutselig finner noe annet.

Nei, nå skal jeg lene meg tilbake å se på Grosvold.

Ha en herlig helg, alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes også de har endel ok ting på jysk, Bettie, bare man er litt obs og kjenner litt på kvaliteten liksom. Det bordet jeg så på var skikkelig massivt, så det tror jeg er greit. Stolene vet jeg ikke, for alt jeg vet kan det jo hende at trekkene spretter opp og løsner før lunsj :ler: Men de koster jo knapt mer enn mine gamle pinnestoler, så.. de dyre til å være pinnestoler husker jeg, men pinnene under løsnet i hytt og gevær. Det endte med at en noget overvektig venninne av meg plutselig satt på gulvet og trodde at hun hadde ødelagt stolen min.

Kompis og jeg har vært ute på en kort, frisk liten tur. Deilig ute, men han gidder ikke gå så langt. Helt ok, for jeg må finne ut hvor langt han KAN gå med sine unge staffeledd, før jeg prøver å tvinge ham på lengre turer.

Nå er det kald kafferest, og så skal jeg sette brøddeig.

Ha en fin lørdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også sett litt på senger der, Bettie. Yme ønsker seg en sånn automatisk heise- og senkeseng, men det vet jeg ikke om jeg tør kjøpe så billig, så jeg tror nok kanskje at han får nøye seg med normal seng med litt fastere madrass.

Og så var det plutselig søndag kveld, gitt... :roll: Tiden flyr litt i overkant fort noen ganger.

Jeg har som sagt hatt besøk i helgen av min venninne A-L som jeg har kjent i trettifem år faktisk..

Hun er en dame med tak i, så vi har montert skapet til Liten! Det hadde ikke blitt gjort på en stund uten henne ;)

I går spiste og koste vi oss. Yme satt her og spiste med oss, mens jentene - Liten og to venninner - var ute og festet med gatas unge menn. De var hjemme ved ett-tiden og da ble de sittende sammen med oss også.

Vi spiste scampi som jeg freste med hvitløk og chilisaus, lammekoteletter med rosmarin og freste grønnsaker, samt ymes fantastiske avocadosaus.

Jeg hadde kjøpt en kurv med assortert ost på Smart, og der var det Camembert, en røkt ost som jeg ikke husker navnet på, en Roquefort, en hvitløkskrem (den var mer krem enn ost) og en mild, rund Chévre... nå har jeg lært at både Roquefort og Chévre er nydelig sammen med honning. :jepp:

Ellers fikk jeg en liten coffee grinder i innflyttningspresang, samt dobbelbrente kaffebønner som hun importerer fra Tanzania, direkte fra bondene. DET kaller jeg fair trade. Hun tar ikke fortjeneste selv, så det blir faktisk billigere enn fair trade i butikken og bonden får omtrent dobbelt betalt. Sånn kan vi like. Jeg skal nok kjøpe kaffen min av henne heretter.

Idag har jeg stekt kyllingfileter og laksefileter. Kyllingfiletene var først og fremst beregnet på jentene, så de krydret jeg kun med salt og pepper og litt biffkrydder.

Laksefiletene ga jeg en omgang med fersk ingefær, sweet chilisaus og sitronpepper. Det ble bare nydelig!

Jeg laget potetstappe av mandelpoteter og gulrøtter, purreløk og hvitløk. Desverre var hvitløken litt for fremtredende, da feddet jeg brukte var enormt, og jeg rørte det i etter at mosen var ferdig slik at den beholdt den rå smaken. Det skal jeg ikke gjøre neste gang. Dropper hele hvitløken neste gang tror jeg, for den var egentlig innmari god allerede før jeg puttet den i.

Nå skal jeg straks maule litt ost, men må vente litt. Jeg er altfor mett. :)

Ha en fortsatt god helg, det lille som er igjen av den! :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig med besøk, da. Og beskrivesen av maten gjorde meg sulten enda jeg har spist i dag. Nam.

Vi kjøpte sånne heve-senkesenger på jysk, og de funker helt flott fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...