Gå til innhold

Nytt år, nye muligheter!


mysan

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvorfor er små valpegutter så rampete om kvelden?

Jeg vet ikke, men de er vel akkurat som andre barn som også blir litt "hyperaktive" når de begynner å bli trette. Hunder er jo dessuten fra naturens side "skumringsdyr" og de er naturlig aktive når natten nærmer seg.

Min hund kunne i sin tid være et mareritt om kvelden og han fant på alt mulig rart. Det eneste som fungerte, var at jeg lekte med ham til han ble så trett at han sovnet. Da gjorde han i hvert fall ikke noe annet galt og jeg gikk ned 10 kg. på to måneder mens han var valp! :ler: Fremdeles, altså tolv år senere, må vi leke en stund om kvelden. Vi fikk en ung katt for noen måneder siden og det samme var tilfelle med ham. Han kjedet jo vettet av seg inne siden han var vant til å være ute og det var ikke måte på sirkus når natten nærmet seg. Det ble ganske mange timer med diverse lekemus og fjær der også... I vårt tilfelle var det katten som angrep hunden når den kjedet seg, så jeg fikk klippet og filt klørne hans helt ned hos veterinær for å unngå at noen kom til skade og lot dem ellers ordne opp selv. Som du jo er fullstendig klar over, kan katteklør gjøre ubotelig skade på hundeøyne!

Ellers tror jeg også at du trenger en utrolig stor :klem: . Det mange ikke tenker på, er at det tar minst et år før man er tilbake i noenlunde normalt gjenge etter et dødsfall av den sorten du har opplevd og gjerne mye lenger. Bare sjokket tar jo lang tid å bearbeide!

Avslutter med nok en :klem: og håper virkelig at det går bra med deg!

For øvrig er jeg helt enig med deg i at Liten ikke kan ha ansvaret for en hund med den holdningen hun utviser! Det er koselig å ha hund, men de krever en del arbeid og de må ut enten man har lyst eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig å våkne opp til en dagbok 'full' av klemmer :klem::klem: DET gjør godt i en drittrøtt kropp (og det rimer, så det må være sant.)

Nå skal jeg kverne meg noen kaffebønner og lage meg en kopp kaffe, av den dobbeltbrente tansanianske typen...

Ble sittende lenge oppe i natt. Liten og venninnen var borte hos gutta i nabohuset og skulle egentlig dra hjem derfra når de andre skulle på byen, men det gjorde de ikke.

Halv to fikk jeg telefon fra henne: Mamma, vi er i Fredrikstad og jeg kom ikke inn på det utestedet for jeg har jo ikke legg, og de andre har gått inn, og her står L og jeg... hva gjør vi nå?

Tja... jeg er ikke kjent i Fr.stad.. jeg vet ikke et eneste gatenavn eller hva noe heter der nede, så jeg kan ikke hente deg.

De ble enige om å vente på de de hadde dratt sammen med, og jeg hørte ikke noe mer, så jeg gikk og la meg, men jeg sovnet jo ikke.

Ved firetiden var de her, da først kunne jeg sove, så idag er jeg trøtt. Og når jeg er trøtt så ser jeg ikke tallene på mobilen min når jeg skal se hva klokka er. Jeg så at den var halv ni da jeg stod opp... men den var jo halv elleve så det er ikke sååå ille da :lol:

Ja, så var det den kaffen da...

:goodbye::kaffekopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert lurt å fordele Cipralexen ja. Da jeg skulle halvere dosen så fikk jeg i allfall vite at det var greiere om jeg tok en halv tablett pr. dag enn om jeg tok en hel annenhverdag. Men det er en slags depottabletter så de henger igjen i systemet også.

Tristene kommer nok innimellom i langt tid framover enda. Det er jo ikke gått et år enda. Hovedsaken er jo at tristene ikke er tilstede permanent.

Tarketten kan jeg nok ikke komme med noe Cata'sk orakelsvar på :fnise: . Jeg har eikeparkett og holder den ganske fin med bare støvsuging og tørrmopp, men skjønner jo at det ikke går der det er en haug med firbeinte som tasser rundt. Da må det vel sterkere lut til. (Neiiiiii, mysan, jeg mener ikke lut bokstavelig :fy_fy: )

Endret av Cata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Jeg tenker gulvene ville fått kjørt seg hvis jeg pøste på med lut ja...

Men kommoden i entreen derimot, den skal få seg en omgang med lut eller annet lakk- og malingsfjernende, og så beiser jeg den i kirsebær... idag er den nemlig signalrød, fra tiden mitt pikerom hadde knallgule vegger og signalrødt tilbehør. Det er lenge siden, men kommoden har fulgt meg. Nå trenger den en bli-ny-operasjon.

Jeg kan ikke kaste den, den er i heltre furu og god som gull. Solide, store skuffer og ikke noe vinglemikk. Og i god 70-tallstil med spinkle, runde ben. Den blir lekker i kirsebær.

Kompis og jeg har vært ute og gått en liten runde. Vi har hilst på tre søte barn, som kunne fortelle meg om egne hunder, omplassering og tannsten. Søte unger :)

Deretter møtte vi en dame med en schäfertante.. dvs. hun kalte hunden sin en gammel tante, så Kompis måtte hilse veldig forsiktig så hun ikke lappet til ham over ryggen. Hun gjør nemlig sånn med unge jyplinger uten oppdragelse, som for å markere at man ikke kan oppføre seg hur som helst overfor gamle tanter. :ler:

Jeg troddet El Hypro skulle besvime av utmattethet når vi kom inn igjen, men han er fremdels oppegående. Dvs.. han ligger bak ryggen min i sofaen og gnager på gnagebenet sitt, så han har gått av seg litt hyperhet, men sover gjør han ikke. Jeg synes det kunne vært greit med litt soving nå, så jeg kan prøve å ta frem boken jeg fikk til jul, og som jeg faktisk har veldig lyst til å lese...

Jentene sover ennå, og det er også helt ok. Stillhet i heimen kan jeg like.

Yme er hos en kompis der vi bodde tidligere, og kommer hjem i dag en eller annen gang. Det blir til at jeg henter ham tenker jeg, så får jeg dratt innom de nye beboerne og hentet posten min også. Jeg var litt treg med å omadressere, så de har vel en bærepose med post til meg, tenker jeg. Får håpe de er hjemme da, jeg orker ikke kjøre den lange veien mer enn høyst nødvendig. Det er langt, og sliter på min fine bil ;)

Og der var freden over. Han kom plutselig og la seg i fanget mitt for litt hyperkosing, og nå er han på gulvet igjen. Kan noen fortelle meg hvor av- og påbryteren er på sånne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hallo mysan

Ikke rart du får slike perioder. Jeg ville syntes det var rart om du ikke fikk reaksjoner i bølger. Men at det er tungt, det forstår jeg.

Jeg legger igjen en del klemmer, så kan du ta en når du har behov for det. :klem1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite klemmelager? Tusen takk, Bettie, det var en lur innretning :klem:

Da Kompis sovnet i går, sovnet jeg også. Det ble ingen lesing...

Da han og jeg tok en tur på ettermiddagen i går, så fulgte pus med oss - hele runden. På behørig avstand, men han var med :lol:

Idag har vi også vært en liten tur ut. Jeg hadde tenkt at turen skulle bli litt lenger enn den ble, men det syntes ikke valpen. Og når han synes det er nok, setter han seg rett ned. I dag fant han en ny metode, han setter seg foran føttene mine.

Når jeg da snur nesa hjem, begynner han å løpe og dra noe veldig, vel vitende om at det er hjem vi skal. Snål og artig liten fyr faktisk.

Jeg lurer på hvordan jeg skal få ham renslig... ok, han er bare tre og en halv måned, men allikevel da.

Han og jeg var ute og gikk en tur.. vi var ute tjue minutter til en halvtime antar jeg... og nå bæsjet han på gulvet inne.

Han får godbiter når han gjør fra seg ute, og vi har pleid å ta ham ut med en gang vi ser at han gjør fra seg inne, og så får han godbit ute, men jeg begynner å lure på om han har misforstått. At det er sånn at uansett hvor han gjør fra seg, så betyr det at vi skal ut på trappa og DER vanker det godbit.

Nå prøver jeg meg på overse-metoden. Jeg plukker opp og later som ikke noe.

Men han får fortsatt mye ros og godbit når han gjør det ute.

I dag skal jeg se om ikke jeg kan få satt sammen garderobeskapet mitt. Jeg kan jo strengt tatt ikke ha de eskene ligge midt på stuegulvet til evig tid.

Jeg drømte i natt at jeg satt dem opp.. dvs. det var Yme som satt det opp, men det var kirsebærfarget så jeg måtte male det. :lol: Litt mye tanke på kirsebær i det siste tro?

Og så må jeg få båret vekk noe plast- og pappemballasje fra utsiden her, det ser ut som det bor sigøynere her. (Nei, det er ikke rasistisk ment, det er et vanlig begrep.. sånn i tilfelle noen tok seg nær av det her på KG)

Og nå tror jeg faktisk at jeg må lage meg en kopp kaffe til.

Ha en flott mandag da, alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da han og jeg tok en tur på ettermiddagen i går, så fulgte pus med oss - hele runden. På behørig avstand, men han var med :lol:

Ser for meg et aldri så lite opptog: Først Kompis med halen rett til værs, slepende på mysan i bånd (hvem lufter hvem?) og så pus som baktropp. :fnise: Artig skue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat sånn var det, Cata :jepp:

Han har nemlig ikke lært seg å ikke dra i båndet ennå, eller vimse hit og dit, eller plutselig bråstoppe mens jeg er i friskt trav... ganske artig.

I dag har vi endelig klart å få sammen kommoden til Yme, så nå har mesteparten av klærne hans fått et sted å bo. Men ikke alle, så han trenger egentlig litt mer plass... Jeg får ta noe av hans nede i mitt skap når det en gang kommer opp kanskje. Skjorter og dresser skal jeg ta uansett, men det kan nok hende jeg må avse litt hylleplass til tykke gensere også, de tar jo stor plass i skuff.

Jeg har spist så lite og så dårlig i dag at magen har slått helt krøll på seg.

2 hveteboller til frokost, og 2 boller med Honni Korn til lunsj. Så har jeg ikke spist mer før nå for en halvtime siden, men da hadde Liten laget kyllingfileeter med nudler og wokgrønnsaker, så det var ordentlig mat, men da var magen allerede så vrang at det bare ble verre.

Jeg må lære meg og ikke slurve sånn med maten. Yme sier han skal sette opp spiseprogram til meg, og det tror jeg er lurt. Gutten passer på mamman sin han :)

Nå skal jeg vegetere foran tv. Dagen er over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lat dag. Sov fryktelig lenge.

Fikk brev fra legen om at alle blodprøvene mine var helt fine.

Liten og jeg har vært og sett på hybelleilighet til henne. Veldig koselig liten leilighet. Altfor dyr i forhold til størrelsen, 6000,- for 30kvm!! Men får hun den så tar hun den, såfremt prisen er akseptabel for kommunen som må betale for henne til hun kommer seg i arbeid. Jeg vet ikke om de strekker seg så langt.

For min del må hun gjerne bare bli her til jeg er sikker på at hun er selvgående, og gjerne også til valpen er voksen nok til å kunne bli med henne, og jeg ser at hun kan ta vare på ham uten hjelp fra meg.

Nå begynner fruene om ikke så lenge, så jeg tror jeg går på badet og tar av meg ansiktet så lenge. Jepp, jeg har sminket meg i dag faktisk. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet godt hvordan det er å gå tur med en hund som ikke helt forsto at å gå tur i bånd betydde å la den som holder båndet få bestemme retning og fart.

Du må huske på å spise, vet du, ellers blir det bare krøll i systemet.

Godt at blodprøvene dine var normale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med normale blodprøver tar jeg med en liten klype salt når jeg tenker meg om. Norske verdier går ut på at man har det absolutte minimumet man trenger for ikke å få mangelsykdommer...

Jeg må prøve og spise sunnere igjen, som jeg gjorde da jeg holdt med Ingers hverdagskost. Jeg kan ikke gå rundt sånn som nå, sove til halv tolv og enda være sliten.

Nå skal jeg lage mat til Yme mens han går ut med El Propell et lite øyeblikk, og så skal jeg kjøre ham til toget så han får trent. Imens henger jeg opp lampe på rommet mitt så vi kan ta skapet når han kommer tilbake. Nå MÅ jeg bare få litt orden her, man blir ikke mindre sliten av å leve i kaos heller.

Ha en strålende dag! :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ble ingen trening på Yme, vi snudde da vi var nesten på stasjonen. Han ble akutt kvalm og dårlig. Det har ikke blitt lys på rommet mitt eller skap heller, men jeg har fått satt ben på senga mi, så noe har jeg da fått gjort. Jeg skal se hva jeg kan få gjort etter at Propell har lagt seg. Nå har jeg vært ute en halvtime med ham og prøvd å få ham til å slutte og dra så innmari i båndet. Funket dårlig. Men vi fortsetter til han skjønner det.

Nå er han litt sliten og ligger ved siden av meg i sofaen og slapper av. Om en times tid er det sengetid for små propeller.

Jeg er sulten og matlei, så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det. Får se om det finnes noe interessant i fryseren kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilige morgenstund. :kaffekopp::)

Da jeg kjørte Yme til toget var det faktisk såpass lyst ute at jeg ikke behøvde å bruke fjernlysene. Det kom fort. I forrige uke var ikke det mulig før på hjemveien igjen, så her kommer vår og sommer!!

Valp sover fremdeles, puser er det ikke noe mas med og jeg kan sitte her og rote rundt på KG mens God Morgen Norge surrer ved siden av meg.

Solen skinner ute og det er rundt 0 grader. Kan det egentlig bli bedre enn dette? Jo, det kan det selvfølgelig - en sommermorgen med solskinn er hakket bedre, men den har ikke samme forventningen i seg. Nå gleder jeg meg til sommer.

Gleder meg til å få vekk jordhaugen bak huset og få litt gress istedet.

Første kaffekrus er unnasvelget, nå skal jeg ha litt mat før propellen våkner.

Ønsker dere alle en god dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kjennes ut til å bli en god dag :D

Jeg har vært ute med Kompis i det fine været, nå ligger han ved siden av meg i sofaen med gnagebenet sitt.

Jeg har satt en brøddeig, så forhåpentligvis blir det brød i løpet av dagen. Jeg hadde ingen oppskrift og kunne ikke bruke Ingers Rugbrød helt ut, da jeg ikke har kruskakli i huset, så det ble litt improvisert, men de inneholder hvete helkorn, linfrø, havregryn, fin sammalt rug, grov og fin sammalt hvete, litt olje, salt og sukker. Ikke ett gram hvitt hvetemel :)

Det er nok litt mer rug i dem enn jeg egentlig liker, fordi det har lett for å bli for 'rått', men jeg skal steke dem med varmluft og håper at det ordner seg.

Rapport følger.

Jeg har så lyst til å sette igang med skapet mitt, men regner med at det i såfall bare blir liggende utover gulvet. Liten kan helt sikkert hjelpe meg, men det blir ikke lett med propellen spinnende rundt her uansett, så jeg tror jeg må la det være...

Det jeg imidlertid KAN gjøre er å få opp taklampe på soverommet sånn at det er lys der inne når Yme kommer hjem og kan hjelpe meg.

Nå er det en kopp te og litt bledring i Eva som ligger her.. magasinet Eva altså... fikk et gratisnummer i posten nemlig, fordi jeg er gammel kunde.

Hej då!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vakre, snille, gode Pus ble med Kompis og meg på runden vår i dag også. Han er så søt der han kommer diltende på trygg avstand for Propellen. Hele runden går han med oss. Lurer på hva han tenker når han bestemmer seg for å bli med på tur.

Brødene ble forresten veldig gode, og de er ikke klissete inni. Jeg tror jeg kan si: Hurra for varmluft!! :danser:

Ellers har jeg vært ganske flink med maten i dag.

Startet med et krus kaffe da, etter at jeg hadde kjørt Yme til toget. Deretter laget jeg meg to skiver grovt brød og en proteinshake. Litt senere tok jeg vitaminer og jern, ikke sammen med maten siden shaken lages på melk, og melk hindrer jernopptaket.

Til lunsj spiste jeg to gode tallerkner med havrevelling, og til middag og kvelds kyllingwraps, hjemmelaget på kyllingkjøttdeig.

Ikke mer mat i dag, selv om fire måltider egentlig er litt lite. Jeg er mett og kan ikke spise bare for å spise heller.

Har drukket totalt to krus med kaffe i dag, og ca en liter vann. Litt i underkant, men det er en bedring fra tidligere hvor det kun gikk i kaffe - jeg har jo vært skikkelig slurvete.

To små turer ute med Kompis har det også blitt. De blir ikke lenger før han blir eldre, sånn er det bare.

Han begynner å bli skikkelig artig nå. Han løper fremdeles og glemmer at han tilhører her når han ser andre mennesker, men nå har han i hvert fall kommet såpass langt at når han ser meg etter at jeg har halset etter ham, så kommer han løpende.

Har jeg da med båndet hans, som jeg har begynt med nå for å slippe og bære ham hjem igjen, så tar han bare båndet mellom tennene og løper i forveien hjem. :lol:

Ellers tror jeg at i hans hode betyr *flink gutt*: sett deg så skal du få godbit, for hører han de ordene nå, så setter han seg pal ned foran bena mine og ser håpefullt opp på meg. Han er bare så nuuudelig, bortsett fra når han er trøtt, før han sovner. Da er han bare rampetass, fullstendig uspiselig. Men nå kjenner vi jo tegnene så da er det bare å stappe ham i buret så sovner han. Greit nok :lol: Han protesterer ikke heller, bare tusler inn, tråkker en halv runde og legger seg ned med hodet på labbene mens han puster dypt ut... litt sånn; puuuhhft.

Jaja, jeg er drit trøtt, så det blir ikke lenge til jeg tar puta tenker jeg. Natta alle sammen :søvn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du har vært i dag. Det har ikke jeg vært.

Kompis er sikkert til å spise opp, og det er sikkert ganger du angrer på at du ikke har gjort det. Men at det er liv i heimen, det forstår jeg. Nydelig pus som er med på tur, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett, Bettie - det er ganger jeg angrer på at jeg ikke har spist ham :ler:

I dag sov vi til tolv alle sammen, så nå sitter vi her i pysj og med håret rett opp.

I dag SKAL Yme og jeg ta det skapet så jeg får de eskene vekk fra stuegulvet. De er jo to meter lange de eskene, så vi må gå rundt dem for å komme til kjøkkenet. Og rundt dem for å komme tilbake. Og Kompis liker å gnage på dem og rive av digre pappbiter som blir liggende rundt her.

I går vasket jeg trekkene til sofaen, de var blitt så sinnsykt møkkete av at vi har latt leirepropellen få ligge i den og kose seg med gnagebenet sitt. I dag har vi avvenning fra sofakos.

Mens trekkene var av, drev han og rev av den vatten som er pakket rundt skumgummien som setene og putene jo er laget av, så nå har jeg det rundt omkring også. Det ser vanvittig herlig ut her, så i dag blir det husarbeide for mesteparten av pengene.

Ser ut som om jeg bør ta verandadøren et tak også... de nederste femten centimeterne med glass er full av labber og poter av ymse slag.

Ha en fin fredag så lenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...