Gå til innhold

Roaccutane og kontaktlinser


Gjest Kvisete gjest

Anbefalte innlegg

Innom med en oppdatering:

70 tabletter igjen = 23 dager.

Er inne i en god stim. Smertene i ledd og muskler er borte! Inkludert armene! Eneste bivirkningene nå er tørre hender og lepper. Må kjøpe ny Prolip :).

Krysser fingrene for at det holder seg slik de neste tre ukene. Kan eventuelt avbryte etter 360 tabletter, som bare er 10 dager til :):):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må bare si at min største frykt (grunnen til at jeg startet tråden), tørre kontaktlinser, har gjort sitt inntog de siste ukene.

Har vært nødt til å ta av linsene tidligere og tidligere på kvelden. De siste dagene har jeg vært nødt til å dryppe øynene flere ganger i løpet av dagen. I dag måtte linsene av rett etter jobb.

Har bare 15,5 dager igjen, så jeg krysser fingrene for at jeg kan bruke linser ihvertfall på jobb til jeg er ferdig med kuren. Skal alltids klare brillene på fritiden....

BLÆ! Gleder meg til å bli ferdig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt du snart er ferdig da. Her er det bare letter svinginger i humøret, men om det skyldes Roaccutan eller nuvaring, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;) Er i grunnen sykt, hvordan en kan være på topp en dag og på bunn en annen. Skal se litt på hormoninnholdet i Loette og Mercilon. Yasminelle tør jeg ikke tenke på. Jeg friket jo helt ut på Yasmin.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal ihvertfall ikke komme med noen råd, som kuttet ut hormonell prevensjon for seks år siden.... ;)

Har brukt LadyComp siden - også under Roaccutankuren. Møtte heldigvis en hudlege som ga meg "lov" til å slippe p-piller under kuren.

Har vært veldig påpasselig selv - kondomer i de sikre periodene og avholdenhet i de usikre.... Det tilsvarer på en måte dobbel prevensjon :).

Om 14 dager har jeg 1 tablett igjen :):):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer nå pessar. Tror det er det beste alternativet for meg som ikke har reagert særlig bra hverken på hormonell prev. eller kobberspiral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noengang hatt så lange pauser i bruken av hormonell prevensjon at du har funnet ut hvorvidt det påvirker (evt. forårsaker) kviseplagene? (det har du sikkert altså, men måtte bare spørre....)

LadyComp er ikke et dumt alternativ dersom du ikke vil bruke hormonell prevensjon. Den har både fordeler og en del ulemper, men totalt sett er vi fornøyde etter de 6 årene vi har brukt den.

Pessar kan man jo bruke i de "usikre" periodene, men det som er digg er at man ikke trenger beskyttelse i de sikre periodene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til Roaccutan: nå har jeg valgets kvaler.

Jeg har nådd 360 kapsler, altså 120 mg/kg. Kan velge å ta 40 kapsler til (13 dager), som legen har anbefalt, for å nå 133 mg/kg.

Men - så er det dette med graviditet da. Jeg har nemlig eggløsning om 7-10 dager. Hvis jeg slutter nå, kan vi prøve å bli gravide neste syklus, om ca. 5 uker.

Hvis jeg fullfører, må vi hoppe over en syklus.

Har sendt mail til Roche themselves og har fått bekreftet/blitt trygget på at graviditet 4 uker etter siste kapsel er OK. Mannen er litt småskeptisk, og jeg synes det høres litt skummelt ut, men stoler likevel på informasjonen jeg får.

Så var det å bestemme seg da... har jo veldig lyst til å bli gravid fortest mulig. Og etter alt jeg har lest å dømme, så oppnår jeg ikke nevneverdig større effekt ved å ta de siste 40 kapslene...

Hjeeeeelp... vanskelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noengang hatt så lange pauser i bruken av hormonell prevensjon at du har funnet ut hvorvidt det påvirker (evt. forårsaker) kviseplagene? (det har du sikkert altså, men måtte bare spørre....)

LadyComp er ikke et dumt alternativ dersom du ikke vil bruke hormonell prevensjon. Den har både fordeler og en del ulemper, men totalt sett er vi fornøyde etter de 6 årene vi har brukt den.

Pessar kan man jo bruke i de "usikre" periodene, men det som er digg er at man ikke trenger beskyttelse i de sikre periodene.

Joda, jeg gikk en god stund på kobberspiralen. Kvisene ble ikke noe bedre for å si det sånn. Ladycompen hadde vært et fint alternativ hvis jeg bare hadde hatt en stabil syklus, men det er et gjennomgangstema i min familie at den ikke er det. :forvirret: Da tar jeg heller og setter inn pessaret før samleie og lar det bli minst seks timer etterpå. Når en har prøvd et par ganger, tar det nok ikke lenger tid en et kondom. Dessuten håper jeg å få tilbake lysten, som all hormonprevensjon har tatt knekken på. Spiralen tok ikke bort lysten, men siden jeg hele tiden blødde litt var det det som var utslagsgivende for at jeg ikke syntes det var så vannvittig kult å ha seg.

Angående ditt problem, så tror jeg at jeg ville tatt kuren fullt ut. Det er nok en grunn til at legen har lagt seg der. Jeg også kommer til å overskride 120mg/kg, men det bunner i at jeg har gått litt ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående ditt problem, så tror jeg at jeg ville tatt kuren fullt ut. Det er nok en grunn til at legen har lagt seg der.

Ja, jo... legen sa jo at det var 400 kapsler som var "pakka" for pasienter på min kroppsvekt.

Huff. Er så usikker. Er veldig utålmodig etter å starte prøvingen, og ser liksom ikke helt at 40 kapsler til skal være så avgjørende i forhold til effekten.

Har sendt ny mail til Roche for å høre hva de sier om effekt av 120 versus 133 mg/kg. Håper de svarer i løpet av morgendagen....

:katt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ladycompen hadde vært et fint alternativ hvis jeg bare hadde hatt en stabil syklus, men det er et gjennomgangstema i min familie at den ikke er det.

Hvor ustabil syklus er det snakk om? Min varierer fra 27-34 dager. Ladycompen fungerer likevel, men den blir jo strengere (flere røde dager) når syklusen varierer.

Endret av lille katt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper du får svar fra produsenten. :)

Min syklus varierer fra standard 28 dager til 2-3 måneder. Sånn er kroppen min, og det må jeg bare finne meg i. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk naturlig nok ikke et veldig tydelig svar fra Roche. De kan jo selvfølgelig ikke komme med noen form for vurdering av min behandling eller overprøve min leges vurderinger.

De har ingen andre anbefalinger enn det som står i felleskatalogen, at man ikke oppnår nevneverdig bedre effekt utover >120-150 mg/kg. De kunne heller ikke vise til studier som sier noe om effekten av f.eks. 120 mg/kg versus høyere doser/kg.

Jeg må da gjøre en avveining i forhold til å risikere en litt dårligere effekt hvis jeg slutter etter 360 tabletter, hvis det er viktigere for meg å starte prøvingen tidligere.

Jeg ble anbefalt å ta dette opp med min hudlege (naturlig nok). Men det er jo der problemet ligger - jeg betalte 700 kroner for følgende svar:

"Du bør fullføre kuren (400 tabletter)".

"Du har så god effekt at du kan godt slutte litt før".

"Du kan trygt bli gravid 4 uker etter siste kapsel".

"Du kan jo vente en ekstra måned for sikkerhets skyld".

Jadda.... :sukk:

Så jeg må nok bestemme på egenhånd.

Jeg må si at akkurat nå frister det mest å stoppe etter 370 tabletter (om et par dager) og starte prøvingen neste syklus :sengekos:

Du Saeria skulle jo i utgangspunktet ta 120 mg/kg?

Endret av lille katt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig! For en lege...

Jeg skal i utgangspunktet ha 120mg/kg, men jeg står løpet ut, såfremt jeg ikke må kjøpe en ekstra pakke, bare for å ta to av den. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skal i utgangspunktet ha 120mg/kg, men jeg står løpet ut

Står løpet ut hvor langt da? Lengre enn 120mg/kg?

Beklager at jeg maser om det... men det vil være en trøst for meg dersom jeg vet at andre hudleger mener at 120 mg/kg er lang nok behandling.

Jeg heller mer og mer mot å slutte etter 370 tabletter. Vurderer å ringe hudlegen på mandag for å høre hva han sier om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. For jeg vil nødig kaste bort tablettene hvis jeg ved å gå noen dager lengre bruker opp hele pakka. Da har jeg fått full valuta for kjøpet. :ler:

Jeg skal spørre legen min den 15. Har time da. Det var ikke han som bestemte doseringen, men hun jeg hadde før han. Men 120mg/kg mente hun var godt nok i mitt tilfelle hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. For jeg vil nødig kaste bort tablettene hvis jeg ved å gå noen dager lengre bruker opp hele pakka. Da har jeg fått full valuta for kjøpet. :ler:

Hehe, enig. Men i mitt tilfelle spiser jeg den siste kapselen ca. fire dager etter ventet eggløsning :sukk: .

Så sånn sett kaster jeg bort en hel prøveperiode. Jeg vet at sannsynligheten er svært liten for å å full klaff på første forsøk, men det føles likevel bortkastet.

I teorien kunne jeg spist kapsler helt til førstkommende eggløsning. Da hadde jeg spist nesten alle kapslene. Men jeg har lyst til å ha en ukes sikkerhetsmargin.... det hadde vært litt skummelt å bli gravid nøyaktig 4 uker etter siste kapsel... og så er det jo veldig vanskelig å vite nøyaktig når befruktningen skjer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...