Gå til innhold

Roaccutane og kontaktlinser


Gjest Kvisete gjest

Anbefalte innlegg

Hm. Nå er jeg litt i stuss her....

Har studert Ladycompen min, og har kommet fram til at jeg har en eggløsning sånn omtrent 35 dager etter siste tablett. Noe som eventuelt medfører at jeg ikke tar fullt 400 tabletter, for å få med meg en ekstra prøveperiode.

Hudlegen har sagt til meg at man må bruke prevensjon i 30 dager etter siste tablett.

MEN - i Felleskatalogen står det at man må bruke prevensjon i 30 dager OG ta graviditetstest 5 uker etter avsluttet behandling!

Det har jeg ikke lagt merke til før. Betyr det at man ikke kan bli gravid likevel etter 30 dager?? Mannen min er veeeldig skeptisk, han har gigaskrekk for å få et barn som ikke er friskt, og vil nok gladelig hoppe over en PP.... men jeg kjøre på hvis jeg får vite at det er trygt....

Må visst bestille time likevel hos hudlegen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal sjekke alt etter avsluttet kur jeg. Leververdier og sånn. Full pakke. Jeg tror jeg ville forsikret meg ekstra om at det var trygt å kjøre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

142 tabletter igjen :)

Skal bestille time hos hudlegen, til helsike med de 700 kronene. Men han har visst flyttet til et annet legesenter, som ikke svarer på verken telefon eller mail. Han kan vel umulig tjene noe særlig der, hvis han ikke får pasienter :fnise:.

Får prøve igjen, og igjen, og igjen, og igjen.....

Edit: skriveleifer

Endret av lille katt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Festlig da.

Selv var jeg hos hudlegen i går. Vi tok like godt gravitesten og sjekket leververdier, blodplater og lipider samtidig. Jeg er kjempefornøyd med han. Han så på utslettet og konkluderte med at gitt min historikk så er jeg disponibel for eksem og Roaccutanen har bare trigget det nå som huden er så tørr. Etter kuren vil det nok forsvinne, for da stabiliserer huden seg. Jeg fikk resept på en krem jeg skal smøre på eksemet hver kveld i 2 uker.

Han så på ryggen min og konkluderte med at kuren hittil har vært såpass bra at en omtrent må være hudlege for å i det hele tatt se at huden har vært et problem. De arrene jeg har fått har begynt å bli så lite fremtredende at de knapt syns. :-D

Nå er jeg fornøyd og skal til og med takle at jeg ikke kunne gå på trening i dag fordi jeg fikk en begynnende irritasjon i skulderleddet etter sist trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra da! Fantastisk at arrene også er på vei tilbake. Jeg tror jeg også kommer til å være heldig i så måte. Har bare ett kraftig arr på det ene kinnet som antakelig blir permanent. Resten av arrene som fremdeles er synlige, er små søkk som jeg håper ikke vil vedvare. Ikke sånne dype groper som man ser hos enkelte eks-akne-pasienter, men mindre søkk. Krysser fingrene... De kan iallefall sminkes bort.

Nå er jeg fornøyd og skal til og med takle at jeg ikke kunne gå på trening i dag fordi jeg fikk en begynnende irritasjon i skulderleddet etter sist trening.

Ikke for å krisemaksimere, men vær forsiktig med skuldrene dine....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal være forsiktig. Har hørt hvor uheldig du er, så forsiktig skal jeg klare å være.

Jeg har noen mindre søkk i ansiktet, men det skyldes vannkoppene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

heisann :)

jeg er en dame på 36 år som har slitt i årevis med huden i ansiktet og på ryggen.jeg har blitt tilbudt roaccutan-behandling, men vært skremt av bivirkninger. jeg har prøvd alt som tenkes kan, og det blir dyrt i det lange løp og ingenting hjelper inevneverdig. er lei av å se den dårlige huden min i speilet hver morgen, man mister jo humøret før dagen har begynt..... og ikke minst lei av å prøve å dekke den til også. jeg er blitt ekspert i "sparkling"...... drømmer om en såpass bra hud at jeg kan smøre meg med fuktighetskrem og se noenlunde bra ut! :-D

men nå er jeg drittlei altså, og tror det blir til at jeg tar en kur koste hva det koste vil.etter år med tetrasykliner er det vondt å være fordøyelse og spes. sundt i det lange løp er det jo heller ikke.

jeg er fremdeles litt skeptisk til bivirkningene og særlig den ekstremt tørre huden.blir det så ille at det ikke nytter å sminke seg mens man holder på?jeg er jo så vant til å bruke foundation (exuviance), og lurer på om huden blir så "umulig" at det ikke nytter å sminke seg?

takknemlig for alle gode råd :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som TS har jeg gått på allverdens midler i 8–10 år uten noen som helst hjelp, og da jeg byttet hudlege etter å ha flyttet fikk jeg spørsmål fra nye legen om hva i allverden slags unnskyldinger min tidligere lege hadde gitt for å ikke gi meg roaccutane.

Nå er jeg kommet til 80/400 og har allerede merket bedringer. Av bivirkninger har jeg vanlige tørre leppene og huden. Er mye i fjellet om vinteren og har pådradd meg frostbitt på hender og armer, kjedelig ettersom medisinen fører til at det leges senere, men jeg kunne nok vært flinkere å smøre og dekke meg til i utgangspunktet. Videre har jeg litt tørrere øyne enn vanlig, men jeg har vanligvis ganske fuktige øyne, så jeg lider ingen nød. Når det kommer til det psykologiske har jeg bare blomstret etter å ha blitt så mye bedre, nesten så jeg er blitt utålelig høy på meg selv. Det kanskje beste er at jeg nå har muligheten til å barbere meg omtrent når det selv passer meg, i motsetning til tidligere hvor jeg måtte vente på en «god dag», slitsomt når man har en del vekst.

Jeg ville ikke nølt med å ta imot roaccutane, bare sørg for å være obs på hva du skal se etter av bivirkninger. Legen min har skrevet sin egen versjon av pakningsvedlegget som utdyper alle bivirkningene, så jeg føler meg klar hvis noe skulle komme. Alt i alt er fordelene så mye, mye, bedre enn de vanlige bivirkningene. Skrekkhistoriene er nærmest så lav prosentandel at det er mer sannsynlig at man blir drept i meteornedslag enn å oppleve dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er fremdeles litt skeptisk til bivirkningene og særlig den ekstremt tørre huden.blir det så ille at det ikke nytter å sminke seg mens man holder på?jeg er jo så vant til å bruke foundation (exuviance), og lurer på om huden blir så "umulig" at det ikke nytter å sminke seg?

Jeg kan bare svare hvordan det har vært for meg. Jeg var veldig tørr i ansiktet den første måneden/halvannen. Brukte forøvrig gode produkter (både dyr Decleor og billig Locobase), og det var aldri et problem. Har hele tiden brukt mineralfoundation uten tørre flekker.

Det tørreste har vært leppene (men Prolip fra apotek har hjulpet svært godt), hendene (med sprukne fingertupper :(, har brukt Vitapan og Locobase om nettene med god hjelp) og inni nesa (har dyttet oppi Mentholatum).

Det verste for meg har vært senebetennelser i skuldrene, men det tror jeg er en sjelden bivirkning. Jeg har hatt to sykemeldinger på tilsammen tre uker... :(. Har aldri hørt om andre som har fått det.

Kan ellers melde at tørrheten stort sett forsvant etter halvgått kur (2 mnd), litt tørr på leppene fremdeles. Jeg startet tråden med å lure på om man kunne bruke linser, og selv jeg som til vanlig er plaget med tørre øyne har brukt linser som normalt hele tiden.

Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke gjorde dette for mange år siden!!!

Til Kevlar: godt å høre at det fungerer bra for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære tråstarter

Jeg gikk på kuren i 6 måneder. OG DEN KOSTET 13.000 KR den gang, fikk dekket litt av summen.

Linser gikk greit, men ikke for lenge om gangen.

Jeg var ok og ganske fri for kviser under kuren, men så fort jeg sluttet kom de tilbake i full sving etter bare 3 uker.

ALDRI om jeg tar den igjen. Følte meg nedstemmt!!! Jeg er skikkelig glad-jente, og forstod ikke helt hvorfor jeg ble så underlig rar. Klarte ikke helt å identifisere følelsen med noe jeg hadde hatt før...Etter kort stund etter kuren lettet det tunge teppe som om ikke noe hadde skjedd, og DET var skummelt. Både at det kom og at det gikk...Var skikkelig deppa asså, hele tiden...

Jeg utviklet atopisk eksem, noe jeg kommer til å ha resten av livet.

Kjipt, om jeg blir stressa osv får jeg sår på fingere, håndledd, og armledd.

Jeg var oxo ekstremt lyssky, solen skinnte EKSTREMT, og det hadde jeg oxo ett par år etterpå.

Sjangsen for å bli kvitt kviser 100% resten av livet tror jeg er minimal!

Tetrasyklin er for sterk for magen min. GÅr på Tetralysal for å holde ting i sjakk nå. Og må ta leverprøver årlig, før jeg starter på en ny 1 års kur, kjipt m ikke bare kviser, men konger!.

Og jeg husker jeg var tørr i nesa! Kjøpte olje på sprayflaske på apoteket. Locobase måtte jeg smøre meg med hele tiden. På natten sov jeg med hansker som skulle forhindre meg i å klø meg til blods, hjalp litt. Fikk også en stor tube av legen mot disse områdene med eksem. Etter kuren gikk jeg på lysbehandling på Ullevål U Sykehus. Hjalp veldig lite, men hva gjør man ikke for å få vekk svineriet???

Ha noen rundt deg som du veit ville sagt noe om du forandrer humør...Jeg tenkte ikke over det, for det kommer så sakte. Men ikke sitt med noe inni deg du, fortell gjevnlig hvordn du har det.

Ikke overse humørsvingningene i hvert fall, ikke med den selvmordsstatistikken Roaccutane har! Det er jo da ganske klart at NOE skjer i hjernen som ikke er sunnt..., jeg opplevde det i hvert fall sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen føler seg fæle med kviser, men jeg tenker ikke sånn.

Jeg er glad min last synes på utsiden.

Tenker ofte på alle de mennesker som bærer på mye fælt inni seg, gjennom hele livet.

Vonde ting, som ingen kan se. Da føler jeg meg oppløftet, det er jo bare kviser jeg har.

Jeg har ett fantastisk selvbilde, mye pga min innstilling og oppbacking fra jeg var barn.

To øyne kan smile

en munn kan le.

Men sorgen i hjerte

kan ingen se.

Dette diktet ble viktig for meg under kuren, for over 10 år siden. Og jeg glemmer ikke følelsen av lettelse fordi kvisene var nesten helt borte og jeg ikke hadde vondt fordi de ikke var betente lenger.

Men på en annen måte var jeg engstlig fordi det var noe som ikke helt stemmte, noe som dro meg under, til steder av tankegangen jeg aldri hadde vært før, som ikke var sunnt. Og jeg er glad jeg er såppas glad og åpen jente, for jeg kan aldri tenke meg å gått igjennom denne tiden igjen, for det var så tøfft at det hadde tatt knekken på meg er jeg redd. Er blitt spurt av hudspesialist og lege om jeg vil, men neimen om jeg skal nei. Da har jeg heller kviser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjangsen for å bli kvitt kviser 100% resten av livet tror jeg er minimal!

Trist å høre at du fikk så fæle bivirkninger og at det ikke hjalp engang! Jeg siterer deg og lurer på om du mener kun deg selv, eller om du generaliserer. For hvis du generaliserer tror jeg du tar feil. Roaccutan er ganske godt dokumentert etterhvert.

Men det er noen som ikke har effekt av Roaccutan, og det er også noen som får psykiske plager. Ifølge pakningsvedlegget er dette svært sjeldne bivirkninger. Tørr hud og lepper, derimot, er vanlig bivirkninger.

Jeg har ikke merket humørforandringer. Har jo hatt senebetennelse to ganger, og det har vært fryktelig vondt, og da har jeg ikke vært god å ha med å gjøre... Men det handler om smertene.

Jeg krysser fingrene for at jeg er blant de heldige. Det er tross alt sjeldent at folk ikke har effekt. Og det er sjeldent at folk har forferdelige bivirkninger.

Kuren koster vel ca. 3000 nå, utenom legetimer. Man kan få refundert noe, men det har jeg ikke satt meg inn i enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker to pakker à 30 stk. Roaccutan i løpet av 30 dager og det koster meg 520 kroner. Jeg skal ha ca 360 tabletter i løpet av min kur.

Jeg sminker meg enda. Jeg bruker Glo minerals kompakte mineralfoundation og har ingen problemer med det. Av krem bruker jeg nå A.I. creme fra Physiogel. Den fåes på apoteket og er uten parfyme, parabener og konserveringsmidler. Den er akkurat passe fet til huden min.

Angående selvmord, så har dette sammenheng med at Roaccutan har blitt skrevet ut til pasienter med alvorlige depresjoner. Det kombinert med en hendelse i en amerikansk senators familie har gjort at medisinen har blitt hauset opp til å være mye farligere enn den faktisk er. I dag er legene påpasselige med å ikke skrive ut til pasienter som har denne problematikken.

Det er en bivirkning å få utslett. Eksem er ikke det, men om en er disponibel for eksem i utgangspunktet, kan Roaccutan trigge dette. Dette er som oftest forbigående, og særlig knyttet til den tiden huden er på det tørreste under behandlingen. Jeg har fått eksem, men også en krem for dette. Det er ikke atopisk eksem, men en annen type.

Det er også slik at større doseringer øker faren for kraftigere bivirkninger. En må uansett ta et gitt antall kapsler roaccutan, så økt dosering korter bare ned lengden på kuren. Ikke effekten. Øker man dosen og man merker økte bivirkninger, kan legen fint sette deg tilbake på gammel dose.

Acne er en hudsykom som kan påvirke mennesker på mange måter. For min del har det gitt utslag i det daglige livet mitt i form av begrensinger. Det er ikke noe gøy. Jeg har kjempet meg opp behandlingsstigen i mange år og angrer ikke på at jeg har valgt roaccutan.

Endret av Saeria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Hei! Jeg er ei jente på 19år som brukte roaccutan da jeg var ca 16 år. Hadde et skikkelig problem med det, og brukte ALT av kremer og midler. Begynte først med tetracyklin en liten stund, men fant ut at det var et middel som bare satte kvisene på "vent", og ikke fikk dem ordentlig ut!

Etter litt fram og tilbake, blodprøve og div. fikk jeg endelig begynne på roaccutan! Og SÅ FORNØYD!! :) Selv om det var mye tørr hud ol. fikk jeg aldri noen spesielle andre "ekstreme" bivirkninger. Alle blodprøvene var kjempefine, og jeg fikk fin oppfølging! Det var så deilig å kunne ta på ansiktet og ikke kjenne en ruglete overflate.

Jeg brukte det i ca et halvt år, og nå er fortsatt huden veldig pen ( på ryggen er ALT borte), det eneste er at jeg merker litt kviser her og der, men det er nok mye pga stress og dårlig kost i perioder. Derfor går jeg nå på MD-serien. Det er en renseserie som er nokså dyr, men den er veldig fin! I tillegg bruker jeg sminke fra ID-serien! Veldig bra sminke (dyr riktignok),men basert på rene mineraler. Det anbefales til alle som ikke har plettfri hud. I og med at den ikke gjør huden noe skade, man kan til og med sove med den sier reklamen.

Jeg går hos en hudpleier hver 4-6uke og tar en slags "pensling" som hun kaller det. Det er en "sterkere" verson av de midlene jeg bruker hjemme hver dag.

Så jeg anbefaler alle å spise sunt (prøve å kutte mye sukker, brus ol), det forårsaker mye dårlig hud. I tillegg bør dere prøve ID-sminken!

:klemmer: Lykke til alle sammen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ID har jeg prøvd, men da likte jeg ikke den skinnende looken. Det har nok noe med at huden min var fet og glinsende nok fra før. Jeg bruker derfor Glo minerals sin pressede foundation som er mattere. Ellers er jeg helt enig i at MD er bra. Jeg bruker selv rens fra MD. Nattkremen er fra exuviance og jeg har jojobaolje under.

Noen reagerer på bismuthen i Glo og ID, mend et finnes alternativer i mineralmake up som er bismuthfri. Kiss me er et norsk alternativ.

Ellers varierer forskningen på linken mellom mat og kviser. Det kan nok forårsake pustler (man spiser fet mat og tar seg til fjeset), men i hovedsak er acne/kviser en hudsykdom som i stor grad skyldes hormoner.

Det er supert at roaccutanen hjalp deg og at du ville dele din histore og dine tips med oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært hos hudlege, tatt gravitest og hentet ut de siste 100 tablettene...

Det var forøvrig 700 kroner rett ut av vinduet... Det var visst ikke nødvendig med blodprøver (!).

Jeg mistenker hudlegen for å være litt mer enn gjennomsnittlig distre.

Jeg hadde inntrykk av at han strevde med å huske spørsmålene mine inntil han hadde svart ferdig på dem, og jeg måtte spørre om og om igjen om de samme tingene før han svarte på riktig spørsmål.

Han svarte både at jeg burde ta 400 tabletter og at jeg kunne stoppe litt før. Og så anbefalte han meg å vente i 1 mnd med å bli gravid, og så anbefalte han meg å vente i 2 mnd....

Jeg startet konsultasjonen med å si at jeg hadde tatt 270 av 400 tabletter. Likevel snakket han som om jeg var ferdig med kuren, og skrev i journalen min at jeg var ferdig med Roaccutan-behandling...

Så jeg gikk ut derfra like (u)klok.

Konklusjonen min er vel kanskje at jeg tar 400 tabletter, og går glipp av den prøveperioden som vi kunne ha rukket hvis jeg stopper etter ca. 350 tabletter (har EL ca. 1 måned etter at jeg har tatt 350 tabletter).

Så er vi ihvertfall 150% sikre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg bruker også Glo pressed base. Synes også ID er for blank for meg.

Synes å huske Saeria at du har skrevet at Glo dekker alle arr etc.?

Jeg strever litt med det, men jeg bruker kanskje ikke nok? Er nybegynner på mineralsminke, og vet ikke hva som er "normalt". Jeg synes jeg tar på mye, flere ganger oppå hverandre, men jeg ser fortsatt ikke særlig sminket ut. Men det er vel det som er poenget :). Men jeg synes ikke den dekker så veldig godt, kanskje jeg bare skal pælme på mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må det nok være noen andre som har sagt. Glo er ikke av det heldekkende slaget, men for min del dekker det nok. Jeg har vannkopparr i ansiktet og ingenting dekker de, for arrene er små groper i huden. Skulle noe ha dekket det, måtte det ha vært flytende foundation som ble lagt lik sparkel. :ler:

Jeg bruker en flattop når jeg påfører Glo. Jeg kjøpte min flattop med langt skaft på kiss me sin nettbutikk. Det er kunsthårkosten jeg har, og den er super!

Endret av Saeria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en flattop når jeg påfører Glo. Jeg kjøpte min flattop med langt skaft på kiss me sin nettbutikk. Det er kunsthårkosten jeg har, og den er super!

Den har jeg også :ler:. Men jeg har ikke noe å sammenlikne den med, siden jeg kjøpte den nesten med en gang. De første ukene brukte jeg bare en gammel rouge-kost fra H&M som røytet noe sinnsykt...

Men den føles bra :)

Men da virker det ihvertfall ikke som om jeg gjør noe feil med Glo. Jeg har ikke peil på mineralsminke. Det var faktisk sånn jeg havnet på KG - googlet GloMinerals (fordi jeg hadde hørt om det, men visste ikke hva det var), og fant ørten tråder om det på KG. Og vips så var jeg her...

Kjøpte ID på impuls, og kastet meg på Ebay og skaffet meg like gjerne Glo i samme slengen. Så da var jeg plutselig mineralsminkebruker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vips, så er det gjort, ja. :ler:

Så lenge jeg avset et minutt eller to til påføring og bruker sirkelbevegelser med kosten, blir resultatet bra. Bruker også fuktsprayen. Den er digg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...