Gå til innhold

Roaccutane og kontaktlinser


Gjest Kvisete gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Veronica Mars

Så vidt jeg forstår er hun sjefen der (og den eneste hudlegen) så det er nok ikke så mye vits i å klage. Men den kommentaren hadde jeg virkelig ikke ventet meg (hvor gammel mente hun egentlig at jeg så ut som jeg var?).

Skal snakke med legen når jeg skal dit om tre uker eller noe. Får bare håpe på at ventetiden til hudlege ikke er altfor lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kom inn før tiden på Haukeland som tross alt betjener en veldig stor pasientmasse.

Jeg må si at leger noen ganger er lite følsomme og utviser liten respekt for det faktum at de inngår i en veldig assymetrisk relasjon i forhold til pasienten. Denne assymmetrien gjør jo at vi blir "avhengig" av legen og på mange måter er prisgitt vedkommendes lune.

Jeg ble sikkert like satt ut som deg, da min gamle lege sa at jeg gjerne kunne vente med hudlege, for jeg var så ung. Jeg kunne jo vente til jeg ble 40, for jeg hadde vel ikke sett så mange førtiåringer med kviser?

Jeg satt sikker sånn: :overrasket:

Du får oppdatere underveis. Selv er det ikke mye å melde. Femdeles tørre lepper og jeg har litt tørrere hud og. Skal til kontroll på mandag.

Men før den tid har jeg en ekamen, så jeg burde ikke være her. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Veronica Mars

Man blir litt oppgitt ja. Det er jo greit å gå rundt med kviser til man blir førti, klage over sånt når man er i tjueårene da gitt, det er jo helt normalt. :ironi:

Jeg skal oppdatere etterhvert. Du får ha lykke til på eksamen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk...er litt nervøs.

Javisst blir en oppgitt. Dessuten er det ikke før jeg blir førti at jeg vil vise meg i bikini på stranden. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kvisete gjest

Huffda, Veronica Mars. Det det var IKKE greit. Prøv de andre hudlegene i Trondheim heller, James Johnsen eller Midelfart, selv om de nok har lang ventetid. Hvis du er fleksibel, kan du jo ringe dem og be om å få stå på venteliste i tilfelle noen avbestiller på kort varsel.

Jeg har ofte opplevd å ikke bli tatt på alvor. Har av en eller annen grunn vært hos flere hudleger - kanskje i håp om at NESTE hudlege skal vite om en magisk kur som de andre ikke har visst om.... jadda.... man blir jo desperat etterhvert :fnise:. Men siden jeg har knasket tetracycliner og smurt meg med div. kremer så godt som sammenhengende de siste 8-9 år, så har jeg jo ikke sett så verst ut hos hudlegen heller. Og de bare ser dumt på meg og lurer på hva problemet er, og det hjelper liksom ikke at jeg sier at jeg står på tetracycliner.... Ærlig talt, hvorfor er det så vanskelig å forstå??? Jeg kommer jo fordi jeg vil prøve noe ANNET!

Er veldig glad for at jeg er i gang med Roaccutan. HVORFOR HAR JEG IKKE GJORT DETTE FØR???????

Har ikke vondt i musklene lengre, huden er ikke tørr. Bare leppene er tørre (og litt sprukne) og inni nesa er det tjukt med skorper som jeg prøver å ikke pelle på :fnise:. Ellers ingen bivirkninger, og jeg har spist snart 140 kapsler....

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fremdeles tørr i huden og har tørre og til tider sprukne lepper. Er litt støl i muskene, men jeg har ikke knasket 90 tabletter enda en gang. ;)

Skal til kontroll i morgen tidlig, og da skal det vel avgjøres om jeg skal trappe opp medisinene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Veronica Mars

Jeg må vel ha henvisning først for å komme inn til James Johnsen eller Midelfart eller? Det er litt fare for at jeg rett og slett ikke "har tid", siden jeg vil begynne å prøve når jeg får fast jobb da. Men jeg skal definitivt spørre hos legen, ja.

Jeg føler rett og slett at jeg ikke blir trodd ja, og jeg vet liksom ikke hva jeg skal gjøre med det. Å slutte med behandling av kvisene med håp om at det skal klaffe med skikkelig utbrudd når jeg en gang kommer inn til riktig person er liksom ikke noe alternativ heller. Jeg sliter med angst og dårlig selvtillit fra før, og å gå rundt med store byller i ansiktet på ubestemt tid gjør at jeg rett og slett sliter med å komme meg ut døra.

Siste alternativ er eventuelt å få faren min til å ut roaccutan da (han er tannlege), men vi har litt dårlig erfaring med at han tar ut ting han overhodet ikke har greie på, så det er mildt sagt litt skummelt det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man MÅ være hudlege for å skrive ut roaccutan. Dessuten kreves det månedlige gravitester (blodprøve) for oss kvinner. Da kan desverre ikke han skrive det ut.

Endret av Saeria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Veronica Mars
Man MÅ være hudlege for å skrive ut roaccutan. Dessuten kreves det månedlige gravitester for oss kvinner. Da kan desverre ikke han skrive det ut.

Så på felleskatalogen nå ja, du har nok rett i det. Det er nok like greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kvisete gjest
Å slutte med behandling av kvisene med håp om at det skal klaffe med skikkelig utbrudd når jeg en gang kommer inn til riktig person er liksom ikke noe alternativ heller.

Helt sant! Det der har jeg også tenkt mye på. Jeg utsetter meg ikke for så mye psykisk ubehag bare for at en hudlege skal "tro" på meg... man skulle liksom tro at de var proffere enn som så!

Når det er sagt så har jeg følt at Ole Fyrand har tatt meg på alvor, da.

Og det er nok sant som Saeria sier, at bare hudleger har lov til å skrive ut Roaccutan. Apoteket er også strenge ift. å gi det ut, de skal ha dokumentasjon på at du ikke er gravid, og du får bare piller for en måned om gangen.

Tenkte forresten også å si - siden jeg er trådstarter (jfr. overskriften) - at det ikke er noe problem med kontaktlinsene! Tenk det - jeg har kvidd meg for å begynne på Roaccutan i så mange år uten grunn! *ergrer meg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kvisete gjest
Jeg må vel ha henvisning først for å komme inn til James Johnsen eller Midelfart eller? Det er litt fare for at jeg rett og slett ikke "har tid", siden jeg vil begynne å prøve når jeg får fast jobb da. Men jeg skal definitivt spørre hos legen, ja.

Ja, det må du nok. Så det vil ta litt tid. Jeg skjønner at du vil begynne med prøving så fort du får fast jobb, men det er jo mulig at det er verdt det å utsette prøvingen noen måneder for å bli kvitt kvisene først. Det var IKKE moro å gå gjennom graviditeten uten tetracycliner eller Differin. Jeg utsetter min egen prøving på nr. 2 pga. Roaccutan-kuren. Vi kan ikke begynne å prøve før til 17. mai.... og jeg har vært klar i flere mnd. allerede :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo faren for fosterskader som gjør det da. Det står faktisk på tablettbrettet "Graviditet forbudt!".

Hvor lang tid bruker det å gå fra du slutter på tetracyklinene til du får byller? Stoffene er ute av systemet etter ca 2 uker. Man må nemlig ha to ukers slutt før en evt. blodgivning.

Vet du hvor lang tid det tar, kan du evt. slutte med tablettene i så lang tid før du skal inn til en time i det offentlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Veronica Mars
Hvor lang tid bruker det å gå fra du slutter på tetracyklinene til du får byller? Stoffene er ute av systemet etter ca 2 uker. Man må nemlig ha to ukers slutt før en evt. blodgivning.

Vet du hvor lang tid det tar, kan du evt. slutte med tablettene i så lang tid før du skal inn til en time i det offentlige.

Nei, jeg aner egentlig ikke. Helt klart mer enn 2 uker. Det kommer veldig an på, av og til kan jeg jo greie meg uten tetracykliner i perioder også, jeg har f.eks sluttet med dem for ca to uker siden nå. Skal prøve differin en stund, og se hvordan det går. Jeg får skikkelige utbrudd lettere om sommeren og høsten, hvis jeg reiser, når det er værforandringer, når jeg har mensen osv, så det er egentlig ikke noe jeg greier å beregne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da kan jeg melde at alle prøvene mine var fine og jeg fortsetter i samme tralten med tablettene. :) Legen syntes jeg så ganske så bra ut også, så det ser ut til at denne kuren kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Kvisete gjest

Saeria, vet du hva slags prøver du tok?

Har ingen avtale med min lege om oppfølging (noe jeg synes er litt dårlig), annet enn at han synes jeg bør "stikke innom en tur når jeg er halvveis". Eeeh... jeg stikker ikke bare innom for å si hvordan det går, når det koster 700 kroner!!!

Men jeg kan dra på samme legesenter for å ta gravitest. Det er mulig jeg kan be om blodprøver også, siden jeg er i pågående behandling hos en lege på legesenteret. Men hvilke prøver tar man?

150 tabletter, 250 igjen.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se... På mitt neste sjekkskjema som jeg skal ta om 10-11 uker skal jeg sjekke...

Hematologi - anemiutredning: Trombocytter

Diabetes: Glukose

Organmarkører: Alat, GT, ALP og Amylase

Lipider: Kolesterol og Triglyserider

Første gangen hadde jeg to prøver til, men jeg husker ikke hvilke to.

Jeg fikk en intern rekvirering fra sykehuset som jeg leverer i resepsjonen på legekontoret.

90 tabletter i dag. Ca 270 igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er Kvisete gjest :).

Får vel ringe hudlegen og høre. Tror ikke laben tar diverse blodprøver på meg bare fordi jeg vil det selv.

Men det er surt å betale 700,- for en konsultasjon bare for å få rekvirert blodprøver.

Snart halvveis, nærmer meg 200 tabletter. Konklusjonen er som før: hvorfor har jeg ikke gjor dette før???

Har funnet noe som hjelper på tørre, sprukne lepper: prolip stick.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei...Koselig å sette et nick og en avatar på deg. :) Hvor kjøpte du Prolip stick? Apoteket? Jeg bruker Body shops lip butter, men det funker ikke optimalt. Helt greit, men ikke noe som har en varende effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...