Gå til innhold

Roaccutane og kontaktlinser


Gjest Kvisete gjest

Anbefalte innlegg

Status fra meg:

Ca. 175 tabletter igjen av 400. Er sur. Har fått ny senebetennelse, med påfølgende sykemelding.

Det er heldigvis ikke så ille som sist, fordi jeg skjønte hva som var i ferd med å skje, så jeg tok mine forholdsregler... Jeg begynte med Voltaren (hadde en halv eske igjen fra sist) FØR jeg dro til legen, bare for å komme i gang...

Det er likevel ganske vondt. Jeg er skeiv i hele overkroppen fordi armen ikke henger ordentlig ned. Jeg sliter med å kle på meg, dusje, kjøre bil og bære datteren min.

Jeg prøver å ta det med ro, men det er ikke så lett... kjefter på meg selv når jeg herjer for mye!! :kjefte:

Har ikke sagt noe til arbeidsgiveren min om at jeg bruker Roaccutan. Har egentlig ikke sagt det til så mange. Synes det er slitsomt å forklare/rettferdiggjøre en sånn behandling ("DU?? Trenger DU det da, du har jo ikke noen problemer med huden..."), og spesielt arbeidsgiveren min trenger ikke å vite at jeg har hatt to sykemeldinger nå pga. noen piller jeg knasker på....

Huff. Er det bare jeg som får senebetennelse altså? Irriterende!!!

Edit: noe positivt også: jeg er ikke tørr på hendene eller i nesa lengre!

Endret av lille katt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har så langt sluppet unna bettennelser, men har fått et par kommentarer på at jeg er på Roaccutan. De har vært av samme typen som de du har fått, men da sier jeg bare at det er ikke ansiktet som er hovedproblemet. Da har de klappet igjen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ambivalenta

Hei, jeg er ny i tråden. Jeg har brukt Roaccutan to ganger.

Hovedproblemet mitt var (og er, sukk) kviser på skuldre og bryst. Dette sa hudlegen skyldtes hormoner, og at jeg derfor var en ideell kandidat for Roaccutan.

Og den første kuren hadde en fantastisk effekt. Helt til kvisene kom tilbake :( Jeg husker ikke dosene jeg gikk på, men det var relativt høye doser. Jeg var veldig plaget av munnsår pga tørre lepper, og knusktørre hender. Merket ingenting til betennelser eller tørre øyne.

Men jeg tror man nesten må ha levd med kviser i mange år for å forstå at bivirkningene er VERDT DET hvis en slipper å ha kviser mer!!

Jeg fikk uheldigvis ikke ønsket effekt av kur nr 1. Og ikke av kur nr 2 heller. Det er visstnok veldig sjeldent.. Men det kan skje. Huden min er kanskje blitt noe bedre, men det kan like gjerne skyldes alderen min (26).

Allikevel vil jeg anbefale Roaccutan til de som sliter med hudproblemer. Kanskje dere er mer heldig enn jeg var :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var hos en vikarlege nylig pga. siste senebetennelse, fikk jeg spørsmålet "hvor er det du har de kvisene hen, da?"

Kjempemorsomt. Ikke rart jeg gidder ikke gidder å fortelle det til noen.

Jeg er halvrusa på Paralgin Forte, men er fortsatt ganske sur. Jeg har VONDT og det ser ikke ut til å bli bedre heller, etter fem dagers behandling :(

Dumt å høre om deg, ambivalenta, som ikke har hatt effekt av Roaccutan. Jeg håper virkelig jeg er en av de "heldige".....

Hvor lang tid tok det før kvisene kom tilbake, husker du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare klage litt, unnskyld... :(.

Etter en uke på Voltaren har jeg bare blitt verre. Paralgin forte tar ikke toppen av smertene en gang, og jeg begynner å bli utslitt....

Må ringe til fastlegen i morgen for ny sykemelding. Gruer meg litt, fordi jeg vet hva hun kommer til å si - at jeg må seponere Roa.

Og hvordan skal jeg rettferdiggjøre en slik behandling når den gjør meg sykemeldt?

Har 157 tabletter igjen... dvs. 52 dager....

Men det verste er ikke sykemeldingen. Det verste er at jeg ikke kan løfte datteren min, jeg kan ikke legge henne, stelle henne, heller ikke passe på henne alene fordi jeg ikke klarer å ta imot hvis hun f.eks. faller...

Blir helt deppa jeg :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjedelig! :troest: Du kan jo spørre om det er bedre dersom du tar to om dagen? Grunnen til at legen min ikke ville at jeg skulle trappe opp var at økt dose ofte gav økte bivirkninger. Jeg må jo spise samme antall tabletter uansett, derfor valgte han heller lengre behandling fremfor mer bivirkninger. Det var jeg enig med han i.

Håper du blir bedre snart. :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann

nå har jeg kjøpt prolip.... men står mot munnsår? blir skeptisk til å gå å smøre leppene konstant med sånne ting jeg da.

Og til deg Lille Katt, Jeg har slitt med dobbel prolaps i ryggen og gjør det fremdeles. Når det gjelder smertestillende så bør du ta 2 voltaren og to paragin forte samtidig, det funker, jeg tok bare en av hver i begynnelsen av rygg skaden min uten at jeg merka en pøkk, livet ble bare en sløv deprimerende fest. Men ved å øke dosen så ble livet tilfredstillende og mye mindre smerter.

Det eneste er at det sammen med roaccutan kuren blir hardt for leveren din. Så du må nok få legen din sin blessing for det.

Ellers er huden generelt sett SINNSYKT tørr, på ryggen spesielt, hjelper ikke om kona smører den engang med fukt krem til 250kr ( som er jævlig dyrt, hehe ) vurderer å gjøre noe så feminint som body butter med noe oliven olje opplegg i. Jeg har også fått mye mindre lunte merker jeg, fortere irretert og sint, så det hjelper ikke akkurat at mine 3 barn daglig setter meg på en del prøver . hehe.

mvh

Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en krem på apoteket som heter tri xera. Den er for tørr, atopisk hud og har hjulpet med veldig. Den er fri for parabener og parfyme, noe hudlegen min anbefalte.

Ellers vil jeg bare si at jeg ikke hadde visst hva jeg skulle gjøre uten prolipen. Etter et par dager gikk smørefrekvensen ned til en til to påføringer. Kanskje tre, nå som jeg er forkjølet og puster mer med munnen. Dessuten har jeg jo sprukket opp på leppene og prolip hjelper helingsprosessen.

Ellers har jeg merket, vet ikke om det er Roaccutan eller p-ringens feil, at jeg svinger mye mer i humøret. Jeg kan gå fra å være på topp til å synke langt ned i løpet av en dag. Andre dager er jeg på en "just so".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker billig Locobase fra apoteket om nettene, det funker for meg. Bruker også prolip sjeldnere nå, ca 3-4 ganger om dagen. Jeg satser på at det ikke er skadelig. Har jo munnsår pga. de tørre leppene, men det er jo ikke pga. herpesvirus. Trodde ikke prolip var mot herpes heller?

Har sovet godt i natt, tok 2x2 paralgin forte med 1,5 t mellomrom før sengetid (huff...), og det hjalp.

Har fått klarsignal fra fastlege om å øke dosen Voltaren, og fortsette i noen dager til. Kan også forlenge sykemeldingen om jeg ikke er bedre i morgen. Hun var heldigvis støttende! Snill fastlege :klem:

Innbiller meg at jeg er LITT bedre i dag, har f.eks. ikke så sterke hvilesmerter og er ikke fullt så stiv og skakk i kroppen... Krysser fingrene.

Har fortsatt ikke vært hos hudlegen.... er så usikker på om jeg skal bestille time.... 700 kroner for å vise meg fram? Hva kan han gjøre, egentlig? huff...

Jeg er også litt deppa og irritabel for tiden, men skylder på smertene...

Tungt å skrive innlegg med en arm....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Googlet litt...

Jeg bruker Prolip care, stiften, ikke Prolip Herstat, salven.

Tror Prolip Herstat er mer til kortvarig bruk mot munnsår, mens Prolip care er mer til hverdags ved tørre/sprukne lepper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke skylde på smerter. Uansett er det kjipt å svinge sånn i humøret. Jeg er over hodet ikke vant til det, men hva gjør man vel ikke for å bli fin i huden.

Ellers tar det fortsatt vinter og vår for de få kvisene som fortsatt kommer, å forsvinne igjen. Utslettet har bredt litt om seg. Ikke mye, men en liten flekk her og der. Får maile legen senere. Akkurat nå holder jeg egentlig på med en oppgave som skal leveres i midten av mars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste kvisen jeg fikk i fjeset (ved leppa) fikk jeg 11. februar, altså 14 dager siden. Den var liten, men gjenstridig, og forsvant først for noen dager siden.

Er uansett glad for at jeg ikke har sett snurten av de der store, grønne, trehodede jævlene på en laaaaang stund! Håper, håper jeg er kvitt dem for godt....

Kan ellers melde at jeg hittil i dag har merket en bitteliten bedring i armen, har ikke så sinnsykt vondt, kan bevege armen bittelitt (skriver nå med to hender, selv om det ikke er så veldig lurt), men kan fortsatt ikke bruke armen til noe annet og alle bevegelser må gjøres saaaaakte.

Men - en bedring ihvertfall. Krysser fingrene for at jeg er på bedringens vei! Er så lei av å sitte hjemme uten å kunne gjøre noe som helst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har salven... typpisk å kjøpe feil.. svidd av nok penger på dette.

Tror nok det er denne kuren som gir humør svingningene, så lenge det ikke går over i depresjon så bør det jo gå bra. Det som er viktig er at man er klar over det.. mye lettere å ta seg selv i nakken og tenke at nå snakker pillene igjen.

2x2 smertestillende er bra dose det, du kan kjøpe voltaren salve på apoteket som du kan smøre på armen din i tillegg til pillene.. Faren min mener det er enda bedre, mens jeg tyr helst til piller. hehe

men denne kuren gjør jobben sin, det gjør den.. for fytti grisen som den tørker ut huden. flau av å vise trynet på jobben.. enten kommer jeg sleip og skinnende i huden eller så uttørka og tonnevis med flass. pest eller kolera.

Jeg har også lest at man kan gå på vitamin b5 kurer. Riktignok må dette kjøpes på nettet, det gir omtrent samme effekt og ikke samme bivirkninger som roaccutan kuren. Så planen er at når jeg er ferdig med denne kuren så kjøper jeg med et par mnd'er med b5 vitaminer. Skal visst få veldig fin hud da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Tor - hvis du bruker fet krem i ansiktet og blir blank og skinnende, kan det hjelpe å ta litt tørkepapir/dopapir el. lign. og "klappe" eller trykke forsiktig (sånn at du ikke gnir bort kremen) mot de blanke områdene. Da trekker papiret til seg litt av det ytterste fettet, mens kremen likevel trekker inn og godgjør seg.

Eller så kan du vurdere pudder :)

Jeg har brukt uttørkende kvisekremer i årevis og har dessverre landet på et dyrt produkt som det "eneste" som jeg synes er optimalt - Decleor Essential Balm. Veldig dyrt på hudpleiesalonger i Norge, men supert mot kjemisk svidd og uttørket hud. Veldig tykk og fettete, uten at huden virker fet og blank etterpå. Super under f.eks. mineralsminke også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for tippset, menne der går grensa. greit nok at jeg skriver på kvinneguiden, menne å puddre meg utgår hehe. Synes det er ille nok å måtte smøre meg inn konstant med fukt krem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du kan jo se om du kan få en prøve på Physiogel sin A.I. krem. Den fikk jeg prøve på og den er for tørr, kløende eksemhud. Uten parfyme, konserveringsmidler og parabener. For meg er den akkurat passe fet. Jeg blir ikke blank av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ambivelenta
Dumt å høre om deg, ambivalenta, som ikke har hatt effekt av Roaccutan. Jeg håper virkelig jeg er en av de "heldige".....

Hvor lang tid tok det før kvisene kom tilbake, husker du det?

Hm...jeg husker ikke helt. Kanskje 6 mnd til ett år? Det startet med noen småkviser på brystet, og etterhvert kom det flere. Forbanna irriterende, men jeg overlever vel :)

Vil helst slippe en tredje kur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte en mail til legen og fortalte om utslettet mitt, og jeg fikk tilbud om å komme til han i morgen eller på fredag. Takket ja til fredag. :)

Jeg leste på pakningsvedlegget at en kunne få utslett, men det er jo betryggende å få sjekket det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...