Gå til innhold

Roaccutane og kontaktlinser


Gjest Kvisete gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke merket at jeg er tørr i munnen.

Men nesa ja, den er et eneste stort skrubbsår. Innvendig altså. Jeg prøver å motstå fristelsen med å pelle på skorpene, har blitt en skikkelig nesepeller :fnise:.

Hørtes lurt ut med olje-nesespray, men skal man "inhalere" den eller bare spraye inn i neseborene? Har aldri brukt nesespray, mulig det er et dumt spørsmål.... Jeg kan gå på apoteket og høre.

Den venstre armen blir forresten bare vondere og vondere... men denne gangen skal jeg PASSE PÅ slik at jeg ikke overbelaster den. Vil IKKE ha en ny runde med senebetennelse slik jeg hadde i jula..... auauauauaauuauauauauauuuu!

Vi holder ut de rareste ting :ler: , men det er jaggu meg verdt det. Og jeg synes ikke det er så ille, jeg. Ikke verre enn at jeg kan stå i det i fire måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er heller ikke tørr i munnen. Leppene er nå blitt imponerende bra, så bra at jeg kommer til å be hudlegen tipse sine fremtidige Roaccutanpsienter om Prolipen. ;)

Ellers er vi støl, men i hvis jeg kan gå med singlet i sommer, for første gang på over ti år, så er det vel verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kommer til å be hudlegen tipse sine fremtidige Roaccutanpsienter om Prolipen. ;)

Enig! Jeg skal verve meg selv som offisiell spokesperson for Prolip :).

Ellers er vi støl, men i hvis jeg kan gå med singlet i sommer, for første gang på over ti år, så er det vel verdt det.

Enig igjen... jeg drømmer om et medisinfritt svangerskap nr. 2 hvor jeg slipper å se ut som pizzamonsteret på slutten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært noe. Jeg har ikke barn, men husker min søster så helt grusom ut i huden på slutten av sitt første svangerskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. For å si det sånn - så snart jeg var i stand til å reise meg og gå etter fødselen, gikk jeg på sykehusapoteket og fikk Ery-Max. Det kan nemlig brukes under amming i stedet for Tetracyclin....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min søster visste ingenting som sånne ting da hun fikk sitt barn for 12 år siden. Dessuten var hun opptatt med å holde seg i live, da hun var helt alene og hadde et kolikkbarn som hylte hele natten og halve dagen.

Godt hun slapp samme hudproblemene under sitt andre svanerskap. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan klarer du Saeria, og dere andre som bruker Roaccutan, å huske å ta tablettene? Jeg strevde litt i begynnelsen. Greit å huske den ene til frokost, verre med de to til middag.

Tenkte først at jeg burde hatt dosett eller noe, men fant en løsning som jeg selv synes er veldig lur :). Jeg skriver med tusj bak på pillebrettet, på hver tablett, hvilken dag de skal tas. M M M T T T O O O To To To F F F etc. Jeg skriver på for en uke av gangen så jeg ikke skal blande. Og vips så har jeg full kontroll på om jeg har tatt pillene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alarm på mobilen. Den gir beskjed hver eneste dag klokken 17.00, som er rundt middagstid. Er ikke middagen klar, så gjør jeg likevel dagens dose klar på bordet. Ellers bruker jeg å legge merke til om "noe" mangler hvis middagen er ferdig før 17. :ler:

Jeg tar ingen om morgenen, så jeg har bare middagsdosen å forholde meg til.

*Notere seg bak øret at ny resept ble fakset til apoteket i dag og skal løses ut i morgen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

idag skal jeg øke dosen til 4 piller fra 3. Menne synes jeg fremdeles får kviser jeg da menne.. mulig det tar lengre tid før resultat. Har runna 50 piller nå hvertfall.

Leppene brenner, øynene brenner til tider, flass i ansiktet som smøres konstant.. sikkert ikke så bra at det er panel ovn på kontoret og air kon, men men.

det var min oppdatering so far. ingen depresjon eller agresjons tegn enda så da får jeg håpe jeg slipper de værste bivirkningene.. hehe.

Hilsen

Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er noen trøst så har jeg rundet 200 tabletter og har fått to kviser nylig. En liten en ved leppa, og en gigantisk en ved .....erhm.... albuen....?!? Hvorfor i huleste har jeg fått en kvise ved albuen?? Det står ikke i pakningsvedlegget :ler:.

Rart at dere har startet forsiktig for så å gå opp i dose. Jeg gikk rett på 3 tabletter med en gang. Og skal ta samme dose hele tiden. Og jeg skal også ta 400 tabletter, verken mer eller mindre. Har inntrykk av at det varierer litt - skal ikke du Saeria ta færre??

Urettferdig! :(

Jeg vil bli fort ferdig sånn at vi kan lage barn :)

Får spørre mannen min om jeg har blitt mer aggressiv, men jeg føler meg ihvertfall verken deprimert eller suicidal. Blir tvert imot mer lykkelig av å være kvisefri :).

Bortsett fra støle muskler og skorpenese synes jeg det suser og går for tiden :)

Og til Tor - min tørre hud gikk over etter ca. 100 tabletter. Er fortsatt tørr på leppene, men anbefaler Prolip fra apoteket. Løp og kjøp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar to og skal fortsette med det, for hudlegen sa at bivirkningene ofte ble sterkere når en gikk opp i dose.

Jeg har fått noen røde tørre flekker (utslett) som ikke klør, men som bare er der. Gjør ikke noe det, så lenge de forsvinner etter kuren. Jeg nærmer meg nå hundre stk. og er fortsatt tørr på leppene. Jeg er litt tørr i huden også selvsagt, men fikk en prøve på en krem fra hudlegen som jeg skal teste ut. Nå må jo huden tilføres litt fettstoffer også, og ikke bare fukt som jeg gav den før.

Hvis du har fortalt det, så kan jeg kan tenke meg at du lille katt går på tre av gangen for å bli fortere klar for barn. Hvis ikke, er det vel bare annen praksis.

Du får gjerne kjøpe deg tårer på flaske, Tor. Jeg sjekka det ut rimelig kjapt etter jeg startet kuren, men har ikke fått bruk for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøpte også øyedråper før jeg begynte på kuren, men har brukt dem en eller to ganger :).

Har også fått noen tørre røde flekker, som bare er der. Sikkert det samme som deg, Saeria.

Hvor mange tabletter skal du ta tilsammen da? Jeg skal ta 400, og med 3 pr dag blir det 133 dager, litt over 4 mnd.

Synes å huske at du skrev tidligere i tråden at kuren din skulle vare i 3 mnd? Men med 2 tabletter pr dag blir det jo bare 180 tabletter... det kan vel ikke stemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg skulle gå tre måneder før neste kontroll. ;) Kuren strekker seg nok over 5-6 måneder til sammen, da jeg skal ha ca 360 tabletter.

Jeg fortærer 60 i måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du veier kanskje mindre enn meg. Jeg er 60 kg og tar derfor 60 mg. Men jeg begynte rett på vanlig dosering, ikke startdose (se nedenfor).

Fra Felleskatalogen:

"Startdose: 0,5 mg/kg daglig. Deretter tilpasses dosen individuelt. Vanlig dosering er 0,5-1 mg/kg pr. dag. Remisjon og tilbakefall er relatert til total administrert dose, og det oppnås ingen vesentlig bedre effekt med kumulativ dose >120-150 mg/kg. Behandlingsvarighet avhenger av daglig dose, og behandlingstid på 16-24 uker er normalt tilstrekkelig".

Det tar ca. 19 uker for meg å spise 400 tabletter. Da har jeg fått i meg 133 mg/kg totalt. Så det høres jo riktig ut ihht. Felleskatalogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

  • 2 uker senere...

Heisann

her er status fra herre fronten, knusktørre lepper... spiser vaselin heletiden føler jeg... utbrudd av knall SVÆRE kviser, ekstremt tørr hud, kanskje litt mer irretert enn ellers. Et par røde tørre flekker på hendene.

Kjøpte en ny fukt krem igår på apoteket som hu lovte skulle hjelpe og den ser ut til å hjelpe lengre enn den dagkremen jeg kjøpte i matbutikken. Leppen vet jeg søren hva jeg skal gjøre med bortsett fra vaselin.

om en uke har jeg knasket i meg 100piller. men jeg veier 85kg og tar 4 piller.. dere snakker over her om mye større antall.. går jeg på for lav dose?

Mvh

Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Felleskatalogen:

"Startdose: 0,5 mg/kg daglig. Deretter tilpasses dosen individuelt. Vanlig dosering er 0,5-1 mg/kg pr. dag. Remisjon og tilbakefall er relatert til total administrert dose, og det oppnås ingen vesentlig bedre effekt med kumulativ dose >120-150 mg/kg. Behandlingsvarighet avhenger av daglig dose, og behandlingstid på 16-24 uker er normalt tilstrekkelig".

Det tar ca. 19 uker for meg å spise 400 tabletter. Da har jeg fått i meg 133 mg/kg totalt. Så det høres jo riktig ut ihht. Felleskatalogen.

...jeg veier 85kg og tar 4 piller.. dere snakker over her om mye større antall.. går jeg på for lav dose?

Normal dose er 1 mg/kg. Så hvis du veier 85 kg er 4 tabletter riktig (4x20 mg=80mg). Vi skal ikke opp i høyere dose, men vi har snakket litt om KUMULATIV dose, altså hvor mange mg/kg vi får i oss totalt i hele kuren.

Anbefaler også Prolip fra apoteket til leppene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...