Saeria Skrevet 5. januar 2008 #41 Skrevet 5. januar 2008 Noen er uheldige og får påvirkninger i humøret. Forhåpentligvis har en lest litt om medikamentet (hudleger er generelt glad i å sende med info om Roaccutan til de som er under vurdering) og at en da er obs på at dette er en bivirkning og at en da skjønner hvorfor en har endret humøret. Da kan en også ta det opp med legen. Håper din mann slipper flere runder. Det er veldig kjedelig å ha betente kviser. Vondt også.
Gjest Veronica Mars Skrevet 5. januar 2008 #42 Skrevet 5. januar 2008 (endret) -- Endret 2. april 2008 av Gjesten
Saeria Skrevet 5. januar 2008 #43 Skrevet 5. januar 2008 Bytt fastlege og be om henvisning av neste, krev henvisning til hudlege av din nåværende lege, eller gå privat. Forklar situasjonen. Det er ikke bra å gå i årevis på tetracykliner. Ang. graviditet sier felleskatalogen at en må bruke prevensjon minst en måned før og etter kuren. Legemiddelhandboka sier et halvt år, så der ville jeg hørt med hudlegen. Går du privat får du jo kjapt svar. Det er heller ikke bra å gå på tetracykliner når en er gravid eller ammer, da det kan skade emaljen på fosterets tenner. Andre skader kan heller ikke utelukkes.
Gjest Anne, Gjest Skrevet 5. januar 2008 #44 Skrevet 5. januar 2008 Jeg har selv slitt med kviser i godt over tre år, gikk lenge bare på kremer, og nektet å begynne på Tetracycliner som min bror, men ga til slutt etter og begynte. Jeg fikk svært dårlig effekt, og hudlegen rådet meg til å bytte til en annen type antibiotika, som jeg har forøvrig glemt hva heter, men endte opp med Ery-max. Ery-maxen hjelper en del, tar to piller daglig, sammen med Skinoren.. Hjelper ikke for bra mot rygg kviser, og har en del arr i ansiktet. Tar synfase p-piller og, er ikke sikker på om det har noen innvirkning i det hele tatt. Hudlegen har viftet ideen om roaccutane, men er noe vi heller vil unngå, tror han nevnte noe om hårtap og at det vil drepe talgkjertlene for godt? Så vil det bety at jeg vil bli svært avhengig av kremer og vil tåle sol dårlig etter en eventuell kur?
Saeria Skrevet 5. januar 2008 #45 Skrevet 5. januar 2008 POenget med Roaccutan er å redusere produksjonen av talg. Ikke drepe noenting som helst. Bivirkningene er generelt sett reversible, men noen kan vedvare. Jeg takker meg heller til litt tørr hud som jeg kan smøre bra med en god fuktighetskrem, hvis det gir meg muligheten til å gå med halterneck om sommeren. Uavhengig av roaccutan skader det ikke huden å bruke en dag og nattkrem som er tilpasset huden. Min hudlege sa ingenting om sol spesielt, det er gjerne fordi fotosensivitet ligger under sjeldne bivirkninger. På tetracyklinene ble jeg gjort veldig oppmerksom på at en kunne bli ømfintlig for sol.
Gjest Veronica Mars Skrevet 5. januar 2008 #46 Skrevet 5. januar 2008 (endret) -- Endret 2. april 2008 av Gjesten
Gjest Anne, Gjest Skrevet 5. januar 2008 #47 Skrevet 5. januar 2008 Ok, takk for opplysningene, Saeria. Virker som dere vet en del om dette! Hudlegen min fremstilte Roaccutane som noe veldig negativt, og jeg fikk litt panikk da han nevnte hårtap. Veronica: Jaha, vil du anbefale et annet merke? Er ikke spesielt fornøyd med disse pillene, spesielt ikke i det siste, da jeg har hatt blødninger før jeg har begynt på sukkerpillene, spesielt ikke siden jeg hadde tenkt til å hoppe over nå.
Gjest Veronica Mars Skrevet 5. januar 2008 #48 Skrevet 5. januar 2008 (endret) -- Endret 2. april 2008 av Gjesten
Gjest Anne, Gjest Skrevet 5. januar 2008 #49 Skrevet 5. januar 2008 Kanskje jeg skal vurdere det. Takk! Men jeg har hørt av en hudpleier som brukte p-piller mot problemhud, at det på en eller annen måte bare 'utsatte' kvisene, og at de kom tilbake når hun sluttet. Merkelig, det kan da ikke være mulig, det må vel være fordi hun uansett ville fortsette å ha kviser i så lang tid? Nå ble det mye spørsmål her, hehe
Gjest Veronica Mars Skrevet 5. januar 2008 #50 Skrevet 5. januar 2008 (endret) -- Endret 2. april 2008 av Gjesten
Gjest Kvisete gjest Skrevet 5. januar 2008 #51 Skrevet 5. januar 2008 Veronica Mars - det høres ut som om vi har litt felles skjebne. Jeg har også hatt god effekt av Tetracycliner i mange år (8-9), og har ofte hatt fin hud hos lege/hudlege. Jeg går nå til Ole Fyrand i Oslo - han har ihvertfall tatt meg på alvor, selv om huden ikke så helt ille ut første gangen jeg var der. Jeg gikk til ham etter et svangerskap uten medisiner, så jeg hadde en del kviser, men ikke det verste jeg har hatt. Anne, Gjest - hvis man er kviserammet, er det gjerne hormonelt. Og det kan vare og vare og vare i mange, mange år. Derfor vil problemet komme tilbake om man slutter med f.eks. Diane. Jeg har hatt kviser i snart 10 år, er 30 år. Fikk beskjed av hudlegen at det kan ta slutt neste år, eller om ti år eller om 20 år.... Helt umulig å forutsi. Derfor Roaccutane. Det er grenser for hvor lenge man kan knaske tetracycliner. Graviditet: jeg har planer om å begynne å prøve så snart jeg "får lov". En måned etter siste pille, har jeg fått beskjed om. Bivirkninger: jeg er positivt overrasket. Ikke så tørr hud som jeg hadde fryktet. Ikke tørre øyne. Mest tørre lepper. Vonde/støle armmuskler, som ble senebetennelse nylig. Det var ikke noe særlig, men jeg tåler det
Gjest Kvisete gjest Skrevet 5. januar 2008 #52 Skrevet 5. januar 2008 Veronica Mars: hvis du vurderer å bli gravid om et år eller så, så hiv deg rundt og få tatt Roaccutane-kuren NÅ. Det er virkelig min anbefaling. Jeg har fullført min første måned nå, og angrer noe helt utrolig på at jeg ikke har gjort det for mange år siden. Jeg hadde det helt pyton i svangerskapet med alle kvisene som poppet fram, og har fremdeles (ett år senere) flere arr fra den tiden. Nå prøver jeg å skynde meg gjennom kuren før neste graviditet , for det der orker jeg ikke en gang til....
Gjest Anne, Gjest Skrevet 6. januar 2008 #53 Skrevet 6. januar 2008 Veronica Mars: Må si meg enig i påstandene dine. Og tror jeg skal teste de p-pillene, hehe Tror jeg vil vente en stund til, neste år regner jeg med, før jeg eventuelt begir meg ut på en sånn kur, får å se hvordan hudtilstanden er. Diane er vanlige p-piller med sukkerpiller, eller?
Saeria Skrevet 6. januar 2008 #54 Skrevet 6. januar 2008 Nå har jeg bare egen erfaring å gå på. Jeg har en tørrere hudtype på armer og ben. Særlig armene sliter jeg med, da jeg har flekker som er ekstra tørre (ikke særlig synlige) og som blir røde og kløende etter dusjing. Disse har jeg hatt i mange år og kløen slutter når jeg er tørr og bedrer seg fortere når jeg smører. Huden på leggene mine har alltid hatt en tilbøyelighet til å være litt tørr. Nå som jeg går på Roaccutan har ikke dette endret seg. Jeg er blitt tørrere i ansikt, på brystet og ryggen, hvor jeg sliter med kviser og komedoner, men har ikke merket noe andre steder. Hvorfor kan jeg ikke forklare. Ang. arrene dine, så er det visst kommet en krem på apoteket som skal virke mot enkelte typer arr.
Gjest Veronica Mars Skrevet 6. januar 2008 #55 Skrevet 6. januar 2008 Jeg har hatt kviser i snart 10 år, er 30 år. Fikk beskjed av hudlegen at det kan ta slutt neste år, eller om ti år eller om 20 år.... Helt umulig å forutsi. Derfor Roaccutane. Det er grenser for hvor lenge man kan knaske tetracycliner. Jeg er 26, men har hatt kviser siden jeg kom i puberteten. Ventet lenge på at det skulle bli slutte, men det blir tydeligvis ikke særlig bedre. Hvis noen har noe forslag til lege i Trondheim kom gjerne med det. Veronica Mars: hvis du vurderer å bli gravid om et år eller så, så hiv deg rundt og få tatt Roaccutane-kuren NÅ. Det er virkelig min anbefaling. Jeg har fullført min første måned nå, og angrer noe helt utrolig på at jeg ikke har gjort det for mange år siden. Jeg hadde det helt pyton i svangerskapet med alle kvisene som poppet fram, og har fremdeles (ett år senere) flere arr fra den tiden. Nå prøver jeg å skynde meg gjennom kuren før neste graviditet , for det der orker jeg ikke en gang til.... Jeg skal til legen om en måned så jeg skal be om en henvisning da. Håper jeg får time hos hudlegen fort da, for det blir kjipt å måtte vente på kuren før jeg kan bli gravid også. Veronica Mars: Må si meg enig i påstandene dine. Og tror jeg skal teste de p-pillene, hehe Tror jeg vil vente en stund til, neste år regner jeg med, før jeg eventuelt begir meg ut på en sånn kur, får å se hvordan hudtilstanden er. Diane er vanlige p-piller med sukkerpiller, eller? Diane har ikke sukkerpiller, det er bare 21 piller. Diane regnes vel egentlig ikke som vanlige p-piller, det er mer som en kvisemedisin (og medsin mot uønsket hårvekst bl.a) som også fungerer som prevansjonsmiddel, men i praksis vil jeg si at det er akkurat som en vanlig p-pille ja. Ang. arrene dine, så er det visst kommet en krem på apoteket som skal virke mot enkelte typer arr. Hmm, må forhøre meg om denne, det hadde kanskje hjulpet litt. Men utfra hva jeg har hørt om andre slike kremer fungerer de i så fall bare på de nye arrene. Det hjelper jo det også, men de gamle arrhullene jeg har fra mange år tilbake er det vel bare laser som kan gjøre noe med.
Gjest Kvisete gjest Skrevet 6. januar 2008 #56 Skrevet 6. januar 2008 Hvis noen har noe forslag til lege i Trondheim kom gjerne med det. Jeg har vært hos hudlege Midelfart i Kjøpmannsgata. Han er helt grei. Tror det var han som foreslo første gang Roaccutane også. Men han har nok lang ventetid. Kan kanskje være verdt pengene å gå på privat legesenter. Koster flesk, men kort ventetid og du trenger ikke henvisning.
Gjest Veronica Mars Skrevet 6. januar 2008 #57 Skrevet 6. januar 2008 Jeg har vært hos hudlege Midelfart i Kjøpmannsgata. Han er helt grei. Tror det var han som foreslo første gang Roaccutane også. Men han har nok lang ventetid. Kan kanskje være verdt pengene å gå på privat legesenter. Koster flesk, men kort ventetid og du trenger ikke henvisning. Vet noen om en privat hudlege i Trondheim da? Og hvor mye koster det i så fall?
Gjest Kvisete gjest Skrevet 6. januar 2008 #58 Skrevet 6. januar 2008 Jeg har gått til James Johnsen også. Begge to er helt greie. Så på gulesider.no (søkte på "hudlege Trondheim" og "lege trondheim"), men det var ingen private legesentra som åpenbarte seg.
Saeria Skrevet 6. januar 2008 #59 Skrevet 6. januar 2008 Du kan jo se her: http://www.gulesider.no/gs/categoryList.c?...dlege+trondheim Per Skalle kan du få time hos etter henvisning fra legen. Du kan jo høre hvor lang ventetiden er. Du kan jo også ringe og høre med hudlegesenteret om det er nødvendig med henvisning og hvor langt ventetiden er.
Gjest Veronica Mars Skrevet 6. januar 2008 #60 Skrevet 6. januar 2008 (endret) -- Endret 2. april 2008 av Gjesten
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå