Gå til innhold

Roaccutane og kontaktlinser


Gjest Kvisete gjest

Anbefalte innlegg

Kjøpte Prolip (stift, ikke stick, visstnok) på apoteket. Koster en hundrings, men jeg synes den hjelper. Hadde en sprekk på leppa som aldri grodde, og Mentholatum hjalp heller ikke (har alltid brukt den før på sprekker i hud og fingre).

Hørte om en som fikk en heftig infeksjon i leppene pga. Roaccutan og sprukne lepper, så det er sikkert lurt å passe på....

Fingertuppene mine (rundt neglene) sprekker også opp, og det blir jo ømt og betent så lett som bare det. Fingrene kommer jo i kontakt med en del bakterier.

Men jeg har ikke funnet noe som hjelper.... Den gode gamle Mentholatumen med plaster oppå om natta ser ikke ut til å være sterk nok kost.

Hyggelig å være en "person" her ja :). Har vært bruker før også, men slettet meg fordi det tok litt for mye tid.... og vips så var jeg her igjen ja.... :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er en del som sletter seg, for å så komme tilbake.

Det hørtes vondt ut med de sprukne fingertuppene. Jeg er fin bortsett i fra leppene da. Har fått et par salige kviser, men det er jo normalt så tidlig i kuren.

Får ta meg en tur innom apoteket i morgen eller fredag. Er litt slitsomt med sviende lepper når en skal spise f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesen din da? Nesen min er et eneste skorpebelagt kjøttsår (unnskyld beskrivelsen). Det er dødsvondt og umulig å la være å pelle på. Dytter den evig populære Mentholatum inn der også, men det hjelper så lite...

Vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre for å avhjelpe sår nese og sprukne fingre.

Men det er så lite å klage over egentlig, når jeg tenker på hvor mye jeg har fryktet disse bivirkningene..... Ikke føler jeg meg spesielt suicidal heller :ler:!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sår i nesa (har en herlig skorpe som hindrer luft), men så er jeg litt forkjølet også da. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med nesa jeg heller. Prøver å la den være, men så må man jo pusse nesa av og til også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

Har lest tråden, og har et par ting jeg lurer på..

Er det bare huden, og evt øynene som blir tørre?? Hva med slimhinner og sånn?

Tenker da spes på tørrhet v sex hehe. For all del, hadde overlevd det en stund altså... :sjenert:

Har blitt 33 år, og får ganske store "byller" på haka, ikke alltid de blir gule engang, bare store, røde, verkende kuler.. Og når de endelig går tilbake,- blir det igjen mørke røde/blå "arr".. Begynner å bli sabla lei, har også prøvd alt av kremer ol.. Tenkte å få meg henvisning til hudlege,- må jo se om det er noe mer å gjøre. Og så fant jeg denne tråden. Det er jo ihvertfall verdt et forsøk, hvis hudlegen er enig.

Hadde aldri kviser før,- de begynte å komme etter jeg hadde fått 2 barn, og og slutta på p-sprøyta... Kanskje hormonforstyrrelser??

Oså til neste spørsmål: Jeg bruker mineralsminke,- det dekker jo ordentlig, uten at jeg ser "sparkla" ut, men den siste tiden har disse kvisene på haka kommet med få dagers mellomrom,- kan det være mineralsminken som tetter porene ? Er veldig nøye med å vaske av all sminke om kvelden, og bruker clinique 3 step serien...? Noen som vet??

:lete:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Veronica Mars
Oså til neste spørsmål: Jeg bruker mineralsminke,- det dekker jo ordentlig, uten at jeg ser "sparkla" ut, men den siste tiden har disse kvisene på haka kommet med få dagers mellomrom,- kan det være mineralsminken som tetter porene ? Er veldig nøye med å vaske av all sminke om kvelden, og bruker clinique 3 step serien...? Noen som vet??

Mineralsminke skal i prinsippet være så rent at du ikke en gang trenger å vaske den av om kvelden, så sånn sett burde det ikke være den. Men det kan vel komme an på hvilken mineralsminke du bruker, om den faktisk er helt ren (uten at jeg vet forskjellen på de). Jeg bruker ID, og har i hvertfall aldri merket at jeg får kviser av den. Jeg bruker ikke sminke hver dag, og før har det vært tydelig at jeg får oppblomstring av enkelte typer akkurat etter jeg har brukt dem.

Andre grunner kan jo være at du ikke har helt ren børste, eller at huden din ikke liker renseserien eller kremer du bruker f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Clinique serien har jeg brukt en stund, og har ikke problemer andre steder i ansiktet.

Kosten til mineralsminken jeg bruker er helt ny, og forøvrig er jeg veldig nøye med å vaske dem.. merket et ID, og everydayminerals.. :)

Men tusen takk for innspill, og kan jo prøve en stund uten renseserien og sminke.. Problemet er at da får jeg holde meg inne... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville byttet ut Cliniquen. Den var veldig feil til min hud hvertfall. Jeg bruker for tiden rens fra MD, krem fra Babor med q-10 og nattkrem + øyekrem fra Exuviance, med jojobaolje under nattkremen. Alt ble kjøpt hos hudpleier, men kremene og rensen er drøye.

Jeg tror jeg ville gått til legen eller bestilt time hos privat hudlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare huden, og evt øynene som blir tørre?? Hva med slimhinner og sånn?

Tenker da spes på tørrhet v sex hehe.

Jeg er trådstarter, og lurte på om øynene kom til å bli tørre. Men etter (snart) halvgått kur, er konklusjonen at jeg ikke merker noe særlig forskjell. Må kanskje ta av linsene litt tidligere på kvelden enn før, men jeg fryktet jo fire måneder med brillebruk (som hadde vært helt gruuusomt for meg...).

Har ikke merket noen forandringer i andre slimhinner enn i nesen. Ingen endring i underlivet (noe jeg også fryktet på forhånd).

Det er jo ihvertfall verdt et forsøk, hvis hudlegen er enig.

Bare vær klar over at Roaccutan sjelden er førstevalget... Det er et alternativ når "alt annet er prøvd", og du må nok regne med å prøve Tetracyclin (antiobiotika) evt. sammen med reseptbelagte kremer en periode først.

Kanskje hormonforstyrrelser??

Kviser kommer vel hovedsaklig av gener og hormoner.... Ikke usannsynlig at noe har forandret seg i kroppen din etter fødslene. Kanskje en økning i noen hormoner, eller økt sensitivitet til hormonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!!

Beklager at jeg kuppet tråden din.. :sjenert:

Har allerede prøvd en del kremer på resept ( og uten), men ingen har egentlig hjulpet meg noe.

Har hatt store problemer med å prøve Tetracyclin fordi jeg reagerer så fryktelig på endel antibiotika. Derfor har det aldri kommet opp når jeg har snakket med legen om problemet. Så det var derfor jeg tenkte at dette var et bedre alternativ. Men jeg får så klart snakke med en hudlege og høre hva han har og si..

Tusen takk for svar!!! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg kuppet tråden din.. :sjenert:

Du kupper da ikke tråden, alle er velkomne her i Roaccutan-diskusjonen :klem:

Hvis du har prøvd kremer både med og uten resept uten effekt, og i tillegg har gode grunner for å unngå antibiotika, er du i målgruppen for Roaccutan. Kom deg til hudlege :), og lykke til!

Og Saeria - jeg er ikke så veldig tørr på leppene lengre, og sprekkene har grodd, etter at jeg kjøpte den Prolip-stiften! Trenger bare å bruke den noen få ganger til dagen! Magisk!

Edit: i tillegg er jeg SYKT tørr på hendene. Det hjalp en ukes tid med Vitapan, men nå er jeg like tørr. Nesten litt sånn psoriasis-aktig :(...

Endret av lille katt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd hemp håndkremen fra body shop? Den er super for knusktørre hender. Får prøve å komme meg på apoteket i dag. Det har ikke blitt noe av, ser du.

Ellers må jeg bare si som lille katt. Alle er velkomne her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann Jenter

hehe, jeg vet dette er kvinneforum men kom over dette da googlet om Roaccutane.

Har begynt på min 2. uke nå og mine bivrkninger er Knall tørr hu i ansikt. Jeg er 29 år, har lite kviser i ansikt osv, men rygg og rompe derimot har konger. Vært opperert 2 ganger mot tvilling og for å slippe flere i fremtiden går jeg nå på Roaccutane. Ingen garanti mot å bli frisk og jeg tar sjangsen på denne kuren til tross for bivirkningen som ikke er så bra... hvis man tar dem som er litt mer alvorlige.

Jeg har ikke blitt spesielt tørr i munnen, men merker forandringer i øynene, blir fortere sliten og til tider svir dem. Har ikke sett noe resultater i huden selv om kona påstår noe annet.

Spennende å lese om andres bivirkninger for det forteller jo litt om gjennomsnittet.

betalte bare 280kr for konsultasjon hos min hudlege jeg da :eeeh: men da må dere til det blide sørland.

Jeg sliter med rygg smerter nå om dagen og så knasker voltaren i tillegg og det går bra, legen sa at det ikke var noe problem.

Kommer til å følge med på her så har jeg noe å samenligne meg med. Selv om dere er kvinner og jeg mann ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen hit, Tor.

Hvis du blir tørr på leppene, så kjøp Prolip med en gang. Den funker som ei kule. (Tusen takk for tips lille katt. ;) )

Håper du får god nytte av kuren og hold oss gjerne oppdatert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg skal til legen til mandag. Så får jeg satse på at han sender meg videre til hudlege.

Får vel sette opp en liste over alt jeg har prøvd, og han er jo klar over mitt problem med antibiotika!!! :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei Tor :). Hudlege her koster ca. det samme, men jeg har valgt å gå til privat hudlege fordi jeg ville slippe henvisning og ventetid. Dessuten ville jeg gå til en spesifikk hudlege, som ikke har refusjon.

Jeg sier igjen, som jeg har sagt mange ganger før :), at jeg virkelig burde ha gjort

dette for mange år siden. Jeg har fryktet bivirkningene, men ergrer meg virkelig over det nå. Det er bittelitt plagsomt, men overhodet ikke noe å grine over.

Til helgen er jeg halvveis, 200 tabletter! Her er status:

For tiden har jeg litt tørre lepper, som avhjelpes 100% med Prolip fra apoteket (ikke sant den var bra, Saeria?).

Jeg har ikke tørr hud lengre, ihvertfall ikke tørrere enn normalt.

Jeg har fryktelig vondt i musklene, er stiv og støl. Merker at litt stress, f.eks. på jobben, setter seg i musklene. Stiv i korsryggen og ekstremt støl i armene.

Litt tørr i øynene i dag, men ellers har det ikke vært noe problem! Har brukt kontaktlinser hver dag som før. Kanskje tatt dem ut litt tidligere på kvelden noen ganger.

Jeg er knusktørr på hendene, så tørr at jeg sprekker på fingertupper og ellers på hendene.... :(

De alvorlige bivirkningene har jeg ikke merket noe til. Det verste var vel senebetennelsen i skulderen.

Håper de som googler "Roaccutan og bivirkninger" kommer inn på denne tråden her, så de kan lese litt om hvordan andre opplever det :).

Og lykke til, Yougogirl!

Endret av lille katt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Prolip var genial.

Jeg merker også litt av denne stiv- og stølheten. Det legger seg godt i korsryggen hos meg og. Jeg trener litt kondisjon og merker at jeg blir fortere sår, særlig i skuldrene og overarmene, når jeg løper på ellipsemaskinen.

Avene har en god krem som heter Tri xéra. Den er uten parfyme og parabener, og beregnet for veldig tørr, sensitiv og atopisk hud. Kanskje den kunne være noe for hendene?

Jeg bruker denne på armene og ryggen. Jeg har fått noen utslettlignende røde flekker her og der etter jeg begynte på kuren. Det er vel ikke mer enn en 4-5 flekker som har dukket opp en etter en. Huden er rød og jeg er knusk tørr. De klør ikke da. Er bare litt skjemmende. Regner med de går bort etter kuren. Skal høre med legen på mail når jeg sender han svaret på blodprøven jeg tok på mandag (hcg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjänare flickor

Når det gjelder nesen så vet jeg at man kan kjøpe en nesespray som inneholder olje som mothindrer tørre slimhinner i nesen veldig effektivt. Kjøpes på apoteket.

Nå bruker jeg nese spray ganske ofte og faller vell i kattegori avhengig, så jeg blir spent på hvordan det blir for meg fremover når jeg leser hvordan dere har det.

Drikker dere mye vann?

på jobb har vi vanndunker så tilgjengeligheten på vann er god for min del og jeg drikker mye vann.. Hadde jeg ikke gjort det så hadde jeg blitt tørr i munnen merker jeg.

Legen min sa at jeg kom til å bli tørr uansett hvor mye vann jeg drakk så kan nok være fordi det er tidlig for meg enda.

hilsen Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...