Gå til innhold

Roaccutane og kontaktlinser


Gjest Kvisete gjest

Anbefalte innlegg

Endelig fikk jeg vært hos hudlege også.. Men selv om jeg sa jeg var følsom for antibiotika,- ville han at jeg skulle prøve det. Men hvis ikke det hjalp, skulle jeg få prøve roaccutane etterhvert. Så nå er jeg veldig i tvil om jeg skal starte på tetracyklin kuren som han skrev ut til meg. :sukk:

Noen råd?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøv. Det skader ikke det. Noen typer tetracykliner er mildere enn andre. Men om du får reaksjoner, så si i fra til legen.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Endelig fikk jeg vært hos hudlege også.. Men selv om jeg sa jeg var følsom for antibiotika,- ville han at jeg skulle prøve det. Men hvis ikke det hjalp, skulle jeg få prøve roaccutane etterhvert. Så nå er jeg veldig i tvil om jeg skal starte på tetracyklin kuren som han skrev ut til meg. :sukk:

Noen råd?? :)

Jeg ville prøvd. Ikke minst fordi hudleger helst ikke vil skrive ut Roaccutan før alt annet er utprøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig fikk jeg vært hos hudlege også.. Men selv om jeg sa jeg var følsom for antibiotika,- ville han at jeg skulle prøve det. Men hvis ikke det hjalp, skulle jeg få prøve roaccutane etterhvert. Så nå er jeg veldig i tvil om jeg skal starte på tetracyklin kuren som han skrev ut til meg. Noen råd?? :)

Jeg ville ha prøvd. Du vil fort merke om du tåler det dårlig, og da er det jo bare å avbryte. Med mindre du er så følsom for antibiotika at det er skadelig for deg? Det sier du ingenting om. Hvis det handler om ømfindtlig mage etc. er det vel bare å prøve.

Jeg har brukt tetracycliner i ørten år med svært god effekt og så godt som ingen bivirkninger. Men så er det å bli gravid da... da må man jo slutte med medisinene. Sleit veldig med kviser i forrige svangerskap og angrer på at jeg ikke tok motet til meg og brukte Roaccutan for LENGE siden.... lenge før jeg hadde planer om å bli gravid.

Bruker også fuktsprayen. Den er digg!

Ehrm... kanskje dumt spørsmål, men før eller etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den brukes etter, for å fiksere mineral make-upen. Hos meg gjør den at resultatet blir enda mer naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann ja..

Jeg reagerer på antibiotika med ekstrem løs mage og kvalme,som igjen gjør at jeg ikke får i meg mat. Jobber på et sykehjem,- og da skal jeg love deg det ikke er ok å være kvalm. hehe Det er nok derfor jeg er så pinglete når det gjelder antibiotika. Men jeg må kanskje bare prøve en stund. Merker jo fort om jeg får de bivirkningene. Men hudlegen var veldig grei, og jeg skjønner jo at jeg må prøve dette først. Fikk også et middel til å smøre på som er egenkomponert av legen, og som skal brukes om natten.

Skal ihvertfall dra på apoteket og løse ut resepten i dag.

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff da. Det høres ikke noe særlig ut!

Da skjønner jeg at du ikke er så lysten på å "prøve for å se", når du reagerer på den måten. Får krysse fingrene for at Tetracyclin er mildere mot magen din!

Jeg har brukt Tetracycliner i årevis uten å merke noe som helst på magen (og jeg har en temmelig sensitiv mage...), men jeg vet jo at det er svært individuelt.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg er trådstarter og egentlig lurte på dette med kontaktlinser, kan jeg jo melde at jeg har vært litt tørrere på øynene enn normalt de siste par ukene. Jeg kan fortsatt gå med linser, men de føles tørre og gufne før arbeidsdagen er slutt, og jeg må ta dem av med en gang jeg kommer hjem.

Har forøvrig ikke brukt de dråpene jeg kjøpte før jeg startet kuren, så jeg lider tydeligvis ikke så fryktelig. Kanskje jeg skal prøve dem for å se om det hjelper.

Uansett - det var jo det med linser som var min store skrekk. Tenk å gå med briller i 4 måneder, tenkte jeg (jeg har brilleangst).

Men det har vist seg å være ganske uproblematisk. Så sant det ikke blir verre, så skal jeg klare å gå med linser halve dagen resten av kuren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sant det ikke blir verre...

Glemte å si "bank i bordet". Etter 280 tabletter har jeg sluttet å bli overrasket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Synna_*

Hei! Jeg er ny her på forumet, men ble så glad av å lese mange av innleggene på denne siden!:) Jeg har selv brukt Roaccutan, det var i 2004 så begynner å bli noen år siden nå. Jeg fikk god informasjon om bivirkninger og oppfølging av hudlege. Da jeg ble satt på kuren, sa hudlegen at jeg ikke var det verste tilfellet han hadde sett, men jeg hadde da (som 19-åring) begynt å utvikle arrdannelse etter å ha slitt med akne siden jeg kom i puberteten. Jeg var mye nedfor pga uren hud, var plaget med det både i ansikt, på rygg og bryst, men ikke store byller. "Bare" vanlige kviser, som hele tiden kom igjen, og igjen og igjen.... Det klødde og det var utrolig plagsomt. Jeg husker jeg ble litt skremt av bivirkningene, men jeg bestemte meg for å prøve kuren siden jeg var fortvilet over plagene mine. Jeg var så oppsatt på å bli kvitt kvisene at jeg var veldig positiv til å ta fatt på kuren, og jeg fikk dekt en del av utgiftene. Var ikke så ille da jeg begynte å ta tablettene, men jeg hadde ofte perioder da kvisene blomstret før kuren. Kuren var et mirakel, for jeg ble helt kvisefri. Jeg har perioder nå også hvor jeg kan ha litt uren hud, men de fæle hudormene og største kvisene er helt borte. Og jeg har ikke fått flere arr, noe som er utrolig godt.

Så til grunnen til at jeg skriver inn her. I vinter søkte jeg bare tilfeldig opp Roaccutan på nettet, hadde jo nesten glemt at jeg hadde stått på kuren. Det kom opp veldig mye forskjellig, om alt fra solskinnshistoriene til rapporter om bivirkninger. For det første vil jeg si at jeg anbefaler INGEN å lese ukritisk det som står på nettet. Du kan bli helt ødelagt med mindre. Oppsøk lege eller søk info på seriøse fora!!! For noe av det jeg fant, var skremmende (useriøs) lesning. Men skrevet inn av folk som antagelig selv har lest ukritisk om Roaccutan og tatt utgangspunkt i at det er en slags rottegift. For jeg gikk inn på lommelegen og leste et svar fra en hudlege der, som skrev at leste man om Roaccutan i media ble det nærmest fremstilt som rottegift. Han hadde imidlertid gitt det til mange av sine pasienter og aldri sett en eneste alvorlig bivirkning. Og at den har hjulpet mange med sine plager. Dessuten var mange av de bivirkningene som stod omtalt, bivirkninger som man blir kontrollert for under og etter kuren. Andre hudleger har sagt det samme. Jeg - som ble hjulpet så godt av kuren og nesten hadde glemt kviser og fått høre av andre at jeg har fått så fin hud- begynte å angre på at jeg tok kuren.. Egentlig angrer jeg vel mest på at jeg søkte det opp på internett! Nå innbiller jeg meg at jeg har fått redusert gjennomstrømning i områder av hjernen som kan gi meg depresjon, dårligere hukommelse, konsentrasjonsvansker.... Mens det jeg faktisk gjør er å lage meg mine egne problemer!! Nå har jeg bestilt time på hudavdelingen der jeg ble fulgt opp for å få en samtale med hudlege - både for kontroll av verdier og samtale på grunnlag av mine utrolig teite bekymringer. Jeg har faktisk vært en utrolig positiv jente helt frem til jeg begynte å lage meg bekymringer utifra internett i vinter. Men humøret er nå på vei opp når våren nå er på vei, endelig:):)

Jeg synes det var godt å lese det du skriver inn Saeria, fordi det virker som du har litt peiling, og tar utgangspunkt i fakta og fordi du virker så realistisk:) Jeg var som sagt ikke av de verste tilfellene da hudlegen vurderte meg for noen år siden, men han valgte å gi meg kuren og det ville han jo ikke gjort hvis det ikke var grunnlag for det! Jeg har bare blitt litt skremt da det står at det bare er de som er hardest angrepet som får skrevet ut kuren. Er det ikke slik nå lenger? Og er Roaccutan blitt godkjent slik at det står i Felleskatalogen og kan skrives ut av vanlige leger også nå? Synes jeg så du skrev noe om det. Det er nemlig betryggende å se at stadig flere blir satt på kuren, fordi det viser jo at den har god effekt og at man har et bedre grunnlag for å se at bivirkningenen ikke er verre enn at det går an å kontrollere de med kremer og forebygge med blodprøver og prevensjon og god informasjon. Har forresten planer om å bli gravid ganske snart. Er det noen her inne som har gått på kuren som har blitt gravid i ettertid? Det er ingenting å bekymre seg for?:)

Dette ble et langt innlegg, men vil bare gjenta en siste ting: ikke vær ukritisk til alt som blir skrevet og sagt, jeg var det- og det eneste jeg fikk ut av det var en litt tung vinter pga alle bekymringene...;) Nå må jeg prøve å stresse ned litt her, skal jeg klare å bli gravid:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. :sjenert:

Roaccutan står i felleskatalogen nå, men det må skrives ut av hudlege. Grunnen til at det står i katalogen er at det endelig er godkjent som legemiddel i Norge, og dermed tatt av prøvebasisen den har vært på i mange år. Min hudlege var med på å få til godkjenningen av Roaccutan og han er kjempefornøyd med at godkjenningen ble vedtatt.

Det er heller ikke slik at det kun er de som har de verste byllene som skal kunne behandles. Faktisk viser det seg at Roaccutan har kjempeeffekt på infiserte hudormer(komedoner). Men det skal ikke være slik at en ikke har prøvd noe annet først, for denne kuren er jo kraftig. Så jeg antar at behandlingsstigen vil være noelunde den samme, men terskelen for å sende pasienten til hudlegen og utskriving av Roaccutan vil være lavere.

Jeg hadde ikke de verste kvisene heller, men mye komedoner som ble infisert og pussfylte. Ingen annen behandling hjalp, så jeg fikk Roaccutan for jeg hadde indikasjonen til det. Nå er jeg snart halvveis i kuren og bortsett fra standardbivirkning som litt stølhet i musklene av og til, tørr hud og lepper, samt litt eksem (som jeg er disponibel for å få), har jeg det fint.

Jeg vet det er en del skremselshistorier ute og går, men man kan ikke ta alt for god fisk. Det viktigste er å høre hva hudlegene sier. De har erfaring med sine pasienter, og min hadde heller ikke hatt en eneste alvorlig bivirkning registrert hos sine pasienter. Jeg bekymrer meg derfor ikke. Legen min er kjempedyktig og jeg får en helt fantastisk oppfølging.

Jeg har ingen planer om graviditet etter kuren, men lille katt har. En skal måtte vente en måned etter avsluttet kur før en starter prøvingen, hvertfall. Selv skal jeg til oppfølging rundt en måned etter avsluttet kur, for å sjekke at alt er tilbake til normalen. Så langt har det vist seg at kroppen min tåler kuren veldig bra, så jeg regner med at alt er innen normalen en måned etter avsluttet kur.

Langt innlegg på meg også, så jeg tror jeg slutter her. :) Ikke stress Synna. Alt er nok i sin skjønneste orden. Roaccutan hadde ikke sluppet til hvis det hadde forårsaket skader på blodtilstrømningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare blitt litt skremt da det står at det bare er de som er hardest angrepet som får skrevet ut kuren. Er det ikke slik nå lenger?...Er det noen her inne som har gått på kuren som har blitt gravid i ettertid? Det er ingenting å bekymre seg for?:)

Velkommen, Synna :). Jeg har aldri vært av de verst rammede. Men etter nesten 10 års sammenhengende behandling med Tetracycliner og diverse kremer, har jeg begynt på Roaccutan. Uten medisiner blir hele fjeset dekket av kviser, men ikke disse gigantiske byllene som enkelt får.

Jeg har altså indikasjon på Roaccutan da jeg trenger behandling for å ikke være dekket av kviser, og så lenge det er helt uvisst når det går over av seg selv (er nå 31 år, begynte da jeg var ca. 22), er det også et poeng å la folk slippe å ta Tetracyclin et helt liv.

Som Saeria skriver har jeg også planer om å bli gravid veldig snart etter kuren. I utgangspunktet har jeg en eggløsning nøyaktig en måned etter avsluttet kur (bruker ikke p-piller), men vi tror vi hopper over den for sikkerhets skyld, og prøver først syklusen etter. Jeg føler meg helt trygg i forhold til graviditet så tidlig etterpå.

Skjønner godt at du har blitt engstelig etter å lese alt mulig dritt på nettet. Er enig i at Roaccutan fremstilles som en rottegift. Bivirkningsmessig må jeg si meg enig i at Roaccutan har noen gufne effekter på kroppen, og at det derfor ikke skal være førstevalget for aknepasienter. Tørr hud etc. har vært piece of cake, men jeg har vært uheldig og har fått noen av de sjeldne bivirkningene også. Har hatt kraftige senebetennelser i begge skuldrene og har vært sykemeldt i til sammen tre uker. Har veldig ømme muskler og ledd, men det er til å leve med.

Jeg håper veldig at Roaccutan-kuren gir resultater. Har hørt om flere som har trengt to kurer for å bli helt bra - jeg håper ikke jeg er en av dem.... har ikke lyst på en ny runde pga. de heftige senebetennelsene. Uten dem skulle jeg ha klart det en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I ettermiddag er jeg nede i 106 tabletter igjen.... Er så utrooolig lei. Føler meg bare stivere og stølere i kroppen for hver dag som går. Hvis jeg sitter et par minutter i samme stilling, så stivner jeg i den stillingen.....

Skal snart til fastlegen for å ta diverse blodprøver. Er overhodet ikke tilfreds med hudlegens avfeiing av at "det går så bra så". Synes faktisk det er helt uforsvarlig å ikke gjøre noen undersøkelser i løpet av kuren! :sur:

Har tenkt mye i det siste på om jeg skal avbryte etter 360 tabletter (som er 120 mg/kg totalt). Da har jeg i tilfelle bare 22 dager igjen.... Hvis jeg tar 400 tabletter har jeg 35 dager igjen....

Det høres kanskje ikke så mye ut med de 13 dagene ekstra, men akkurat nå teller jeg hver bidige dag...

LEEEEEEEEEEEEEEIII!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg godt. Prøv å få legen din til å sjekke dette:

Hematologi- anemiutredning: trombocytter

Diabetes: glukose

Organmarkører: ALAT, GT, ALP, amylase

Lipider: kolesterol og triglyserider.

Dette sjekkes jeg for hvertfall. Hadde noen ekstra på første kontroll, men disse skal visst sjekkes hver gang jeg har kontrollsjekk av blodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har jeg vært hos hudlege igjen...og nå har vi bestemt at vi smeller til med roaccutane etter årevis med tetracykliner og kranglete mage.

jeg er så fryktelig spent, redd for å bli seende helt spedalsk ut når jeg er i jobb med mange mennesker og student.men får vel forsøke å ikke ta alle sorgene på forskudd.

men det blir spennende, og det ser jo ut til at de fleste kommer igjennom noenlunde bra.

anbefales noen spesielt gode fuktighetskremer el, for det blir vel å smøre å smøre...

er det noen andre gode sider det står litt om behandlingen osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På www.roche.no står det en del grei info fra produsenten. En del brosjyrer både for pasienter og leger.

Jeg har klart meg veldig bra med helt vanlig Locobase (fet krem) fra apoteket, som jeg har brukt om nettene. Den er litt blank til å brukes på dagtid, men jeg bruker noen greier fra Decleor som også er veldig bra.

Til tørre lepper anbefales Prolip (stiften, ikke salven), den kan du like gjerne skaffe deg med en gang :ler:.

Til skorpesår i nesa har jeg brukt Mentholatum - har bare dyttet inn en klædd før leggetid. Har hjulpet litt. Og så gjelder det å holde fingrene unna, ingen pelling :fnise:.

Til tørre øyne: øyedråper.

Til tørre hender: Vitapan fra apoteket og/eller Locobase. Har også prøvd Mentholatum o.l. til sprekker rundt neglene, men uten særlig effekt.

Jeg fikk noen store, stygge kviser i begynnelsen, men når jeg tenker tilbake så føler jeg at det gikk fort over. Hittil i år har jeg hatt ca. 2 kviser :), den siste for over en måned siden.

Det går nok bra skal du se. Jeg har klagd en del i denne tråden her, fordi bivirkningene har vært kjipe, men jeg har vært uheldig og fått noen av de sjeldne bivirkningene også. Tørr hud/hender/øyne/nese har ikke vært noe stort problem. Begynner å bli lei av stive ledd/muskler, men det er nok også veldig individuelt hvor mye man har av det.

Lykke til! Hold oss oppdatert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg godt. Prøv å få legen din til å sjekke dette:

Hematologi- anemiutredning: trombocytter

Diabetes: glukose

Organmarkører: ALAT, GT, ALP, amylase

Lipider: kolesterol og triglyserider.

Dette sjekkes jeg for hvertfall. Hadde noen ekstra på første kontroll, men disse skal visst sjekkes hver gang jeg har kontrollsjekk av blodet.

Hvem trenger hudlege når du finnes, Saeria? :ler:

Er forresten litt småsur i dag.... jeg brygger nemlig på en ny senebetennelse etter å ha ryddet bittelitt på jobben i dag - løftet noen permer og esker litt ut og inn og opp og ned. Ikke mye, men nok til at det er auauauau i armen igjen. Får holde meg i ro de neste dagene... Orker ikke en runde til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så uheldig du er med de betennelsene. :( Håper du slipper unna denne gangen. Verdiene jeg gav deg, fant jeg på skjemaet jeg har liggende til neste gang. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen..

Etter en uke på tetracykliner er magen helt i ubalanse og kvalmen er på plass.. hehe ikke bare bare dette her.. Tar ido-form og drikker biola, men synes ikke det hjelper i det hele tatt. Ihvertfall ikke foreløpig. Er bare usikker hvor lenge jeg holder ut. Utrolig hva man gjør for å bli kvitt kvisene! Det er ikke lett å bare leve på vann og knekkebrød! Noen som har noen gode råd??

:sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...