Gå til innhold

Roaccutane og kontaktlinser


Gjest Kvisete gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Hei

Jeg brukr også Roaccutan, og har nådd 200 kapsler nå (av 500). Har ikke merket stort til bivirkninger, annet enn tørre lepper, tørr hud i ansiktet og litt svie i øynene. Jeg har minsket alkoholinntaket betraktelig, men det er veldig vanskelig å ikke drikke vin eller øl innimellom. Hudlegen min sier det er greit å drikke øl og vin, men ikke sprit, samt at inntaket bør begrenses. Hva har du hørt om alkohol og Roaccutan, og hvordan forholder du deg til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg drikker minst mulig. Er ikke glad i hverken øl eller vin, og sprit drikker jeg sjelden. Jeg tar meg heller en cider i godt lag. De gangene jeg har drukket har det vært et par cider. Siden jeg ikke drikker ofte, er det heller ikke vanskelig for meg å følge pakningsvedlegget om at alkoinntak bør begrenses. ;) En stor fyllekule midt i kuren er altså ikke så lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på mulige leverpåvirkninger er det ikke spesielt smart å drikke mye alkohol under kuren, nei.

Ellers er jeg litt sur i dag.

Kroppen min håner meg.

Jeg driver og grubler frem og tilbake - skal jeg ta alle 400 kapslene og hoppe over en prøveperiode, eller skal jeg slutte i dag etter 370 kapsler? Vil jeg oppnå like god effekt med 370 kapsler, eller vil alt være "bortkastet" bare fordi jeg er så babysyk??

Og hva tror du skjer? Joda - jeg får en stor kvise PÅ LEGGEN! Gul og full av puss. PÅ LEGGEN???!! Som om kroppen min vil si - HAHAHA bare se hva som skjer, du kommer ALDRI til å bli kvitt kvisene, hvis du slutter nå så kan du bare ha det så godt...

I tillegg har jeg fått en komedon under nesa som truer med å bli betent.

Blæ blæ blæ blæ blææææææææææ.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo igjen!

Etter å ha slitt meg gjennom nesten en mnd med tetracykliner ( bivirkninger så det holder), snakket jeg med hudlegen min i går. Jeg skulle gi meg med tetracyklinene og har fått time neste fredag (18)!! Da skulle vi snakke om roacuttane.

Er det noe spesielt jeg bør spørre om, noe jeg må huske på? Og hvordan er det å begynne på denne kuren nå, når det nærmer seg vår og sommer?

:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ville spurt om er hvordan det blir med oppfølgingen. Selv har jeg vært heldig og blitt godt ivaretatt, men lille katt har måttet ordne egen oppfølging. Med oppfølging menes blodprøver for sjekk av leververdier m.m.

Ellers ville jeg spurt hvordan doseringen blir, om den blir 120mg/kg eller mer og om det blir snakk om opptrapping av doseringen underveis, til tross for at medisinene kan gjøre deg fotosensitiv.

Min hudlege og jeg valgte å ikke trappe opp, da det ikke ville gjøre annet en å korte ned på hvor mange dager jeg måtte ta tabletter og høyst sansynlig øke bivirkningene. Da er det like greit å ha en lavere dose pr. dag og heller ta de over lenger tid. En har uansett spist 120mg/kg når en er ferdig.

Legen vil nok opplyse om at du må ha prevensjon, levere blodprøve før hver ny resept og løse inn resepten innen en uke. Dessuten blir du nok godt informert om bivirkningene.

Tørre lepper kan jeg omtrent garantere t du få, så kjøp Pro lip hvis du får Roacctan. Ellers vil du nok merke at huden blir tørrere og krever mer i form av fuktighetskrem.

Lykke til hos legen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk, litt greit å få spurt om mest mulig med en gang. En annen ting, - har lest tidligere i tråden at du har anbefalt en god fuktighets krem. Fordi jeg er litt lat, og det er mange sider å lese gjennom, kan du gi meg navnet på den ? :sjenert:

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av krem bruker jeg nå A.I. creme fra Physiogel. Den fåes på apoteket og er uten parfyme, parabener og konserveringsmidler. Den er akkurat passe fet til huden min.

Er det denne du mener?

*lille katt er ikke lat*

Jeg har brukt Spenol til en tier og Decleor Essential Balm til 400 kr for 30 ml....

I den tørreste perioden brukte jeg Locobase (fettkrem) fra apoteket om natta. Det hjalp også veldig.

Anbefaler også Prolip til tørre lepper. Jeg har også hatt behov for smøring inni nesa og på hendene. Hendene har sprukket opp en del.

Lykke til med mulig Roaccutan-kur!

Jeg er ferdig med min :juhu: :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan er det å begynne på denne kuren nå, når det nærmer seg vår og sommer?

Det er veldig vanlig å bli fotosensitiv (=lysømfindtlig). Det betyr at det er stor fare for at du må være veldig forsiktig med solen i sommer. Hvis det er vanskelig eller kjipt, kan det kanskje være lurt å utsette kuren til høsten.

Jeg har selv vært fotosensitiv i årevis pga. Tetracycliner og Differin, og det er IKKE moro om sommeren. Jeg har blitt mye lettere rød og solbrent. Men dette er veldig individuelt, og avhenger selvfølgelig også av hudtype.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanlig å bli fotosensitiv (=lysømfindtlig). Det betyr at det er stor fare for at du må være veldig forsiktig med solen i sommer. Hvis det er vanskelig eller kjipt, kan det kanskje være lurt å utsette kuren til høsten.

Jeg har selv vært fotosensitiv i årevis pga. Tetracycliner og Differin, og det er IKKE moro om sommeren. Jeg har blitt mye lettere rød og solbrent. Men dette er veldig individuelt, og avhenger selvfølgelig også av hudtype.

jeg har vurdert å vente med kuren til høsten.skal til min hudlege for å få roaccutane 6.mai,men det tar vel kanskje litt tid før det er i orden at man får det mht blodprøver osv og søknad til trygdekontor?

jeg er så glad i sol og sommer og tror kanskje jeg nyter den før jeg setter i gang..sommeren er ikke så fæl heller, da jeg blir bedre av sola og at det ser jo bedre ut når man ikke er så blek.....:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har vurdert å vente med kuren til høsten.skal til min hudlege for å få roaccutane 6.mai,men det tar vel kanskje litt tid før det er i orden at man får det mht blodprøver osv og søknad til trygdekontor?

jeg er så glad i sol og sommer og tror kanskje jeg nyter den før jeg setter i gang..sommeren er ikke så fæl heller, da jeg blir bedre av sola og at det ser jo bedre ut når man ikke er så blek.....:)

Jeg fikk tablettene dagen etter at jeg var hos hudlegen. Trengte bare å ta graviditetstest og blodprøver. Måtte vente en dag for å få bekreftet at blodprøvene var fine, og da var det bare å gå på apoteket. Fikk reseptene i timen.

Refusjon fra trygdekontoret ordner du etterhvert eller etterpå.

Hvis du holder ut ventingen er det nok ingen dum ide å vente til høsten. Etter å ha fullført kuren er jeg veldig glad for at jeg tok den om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg har besøk, har det blitt lite KG.

A.I. creme kan også kjøpes på nettsiden til bootsapoteket.

Lille katt har hvertfall vært flink og hjulpet til. :)

Endret av Saeria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Har ikke orket å lese igjennom alle 13 sidene nå, men som jeg har sagt før har jeg også prøvd roaccutane, og de virket som bare rakkern :jepp:

Nå har det gått noen år siden jeg gikk på kuren, og har litt kviser i ny og ne (men så klart ikke i nærheten av hva det var!!!), og nå går jeg til hudpleier for å få huden penslet, osv.. har merket at de siste mnd har jeg hatt en del utbrudd på sidene, altså foran ørene omtrent. Da spurte hun meg om jeg drakk mye melk, spiste mye ost osv.. Det gjorde jeg jo!! MASSE. hehe.. i og med at kinnene/siden dedikerer noe "feil" med mage/tarm/kost så anbefalte hun meg å kutte ut melk, ost etc. i 4 uker. Har nå gått to uker uten, og det hjelper altså!! Helt utrolig, men det løsner opp der, og er blitt så pent :) å hvis noen sliter med kviser akkurat på det stedet, og drikker mye melk etc, prøv å kutt ut det!! Fungerer på meg :) blei kjempeglad!

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...i og med at kinnene/siden dedikerer noe "feil" med mage/tarm/kost så anbefalte hun meg å kutte ut melk, ost etc. i 4 uker. Har nå gått to uker uten, og det hjelper altså!! Helt utrolig, men det løsner opp der, og er blitt så pent :) å hvis noen sliter med kviser akkurat på det stedet, og drikker mye melk etc, prøv å kutt ut det!! Fungerer på meg :) blei kjempeglad!

Det er litt interessant det der. Jeg ble fortalt av en hudpleier at typiske "hormonelle" utbrudd gjerne sitter på haka, under munnvikene. Og det er jo påfallende mange jenter som har kviser i det området akkurat rundt mensen.

Min kvisekarriere begynte i panna og flyttet seg så til hakepartiet. Ubehandlet sprer det seg oppover i kinnene, men har hovedfokus rundt haka og pannen.

Jeg har aldri til dags dato aldri hatt en kvise på nesa (med unntak av puberteten) til tross for store porer og hudormer, og kinnene/foran ørene har også i stor grad vært skånet. Jeg tenker at det kan vitne om hormonell påvirkning/sensitivitet til androgene hormoner.

Mitt inntrykk er at hudlegene fokuserer veldig lite på akkurat dette. Lurer på hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde akkurat samme kvisekarriere som deg, lille katt. Pluss ryggen og til dels brystet da.

Men...nå kan jeg berette om mitt første sommerkjolekjøp hvor en faktisk kan se store deler av øvre ryggparti. Jeg bekymrer meg ikke litt en gang for å gå med den. :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er litt interessant det der. Jeg ble fortalt av en hudpleier at typiske "hormonelle" utbrudd gjerne sitter på haka, under munnvikene. Og det er jo påfallende mange jenter som har kviser i det området akkurat rundt mensen.

Min kvisekarriere begynte i panna og flyttet seg så til hakepartiet. Ubehandlet sprer det seg oppover i kinnene, men har hovedfokus rundt haka og pannen.

Jeg har aldri til dags dato aldri hatt en kvise på nesa (med unntak av puberteten) til tross for store porer og hudormer, og kinnene/foran ørene har også i stor grad vært skånet. Jeg tenker at det kan vitne om hormonell påvirkning/sensitivitet til androgene hormoner.

Mitt inntrykk er at hudlegene fokuserer veldig lite på akkurat dette. Lurer på hvorfor?

Det lurer jeg på også.. Også min hudpleier fortalte at utbrudd på haken skyldes hormoner. Mange som sier kosthold ikke ha noe å si.. er nødvendigvis ikke at alle må holde seg unna alt usunt, men som sagt, melk/ost er noe som kan slå ut veldig, på noen i alle fall.. hørt fra ei på jobben at hun gjorde det samme som meg, fungerte på henne og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde akkurat samme kvisekarriere som deg, lille katt. Pluss ryggen og til dels brystet da.

Jeg har også hatt litt på ryggen, men det har vært mest kløende småkviser, så det har vært lite synlig. Fet solfaktor om sommeren har ført til større utbrudd, men det har jeg jo kunnet påvirke. Men pokker for en kløe!!!

Gratulerer med sommerkjolekjøp! Jeg krysser bare fingrene for at dette vedvarer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette MÅ bare vare. Det ER så herlig å ha en helt glatt rygg for første gang på 12 år! :hoppe:

jeg gleder meg så mye,men det har tatt sånn tid at det blir trolig at jeg venter til høsten da jeg tross alt pleier å være litt bedre om sommeren med sol på kroppen.men det må være fantastisk å oppleve glatt hud!jeg gleder meg til å bli så bra at jeg ikke trenger å sminke for ikke å si sparkle meg etter alle kunstens regler i ansiktet!håper det er reelt å håpe på....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...