Gå til innhold

Roaccutane og kontaktlinser

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja, hold oss oppdatert. Vi blir gjerne med på veien. :)

• 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_anjo_*
Skrevet

heisann alle sammen :)

nå er det lenge siden noen har skrevet her, og jeg er spent på hvordan det står til med dere og ikke minst huden deres?

jeg begynte med tetralysal og lysbehandling tidligere og er faktisk bedre enn på lenge både i huden og magen.den er tydeligvis mye bedre for fordøyelsen min i allefall.jeg har også begynt med bio dophilus-kapsler (helsekost) som jeg ble anbefalt av en bekjent.disse kapslene balanserer tarmfloraen og gjør at magen fungerer bedre og dermed også lettere kvitter seg med avfallsstoffer osv. som den skal når fordøyelsen blir i balanse.

jeg har også kjøpt mineralsminke og den er kjempegod(mineral-foundation). den dekker også passe synes jeg,men så er jo huden ganske bra også da...

har hudlegetime for oppstart med roaccutane nå snart og er så spent.har jo vært noenlunde bra så lenge nå og gruer meg til ev.bivirkninger osv.jeg innrømmer at jeg er forfengelig, men er så redd for å bli så ille at jeg ikke kan sminke meg.heldigvis er det mange gode råd her for gode hudkremer så jeg får vel bare kaste meg ut i kuren når jeg nå skal til hudlegen.

men det hadde vært fint å høre fra dere hvordan det går,er noen av dere ferdige også kanskje?hvor lang kur hadde dere?

klæm fra anjo

Skrevet

Jeg er ferdig. Kuren min varte fra midten av desember i fjor til begynnelsen av juli i år. Jeg tok to kapsler pr. dag. Huden min er fortsatt fin. Normal til tørr av type. I hovedsak normal. Før var den fet.

Jeg har ikke lenger noe i mot å vise skuldre og rygg i offentligheten, så hurra! :-D Kuren, med de bivirkninger jeg fikk, har vært verdt dette resultatet! Nå håper jeg dette varer. :)

Skrevet (endret)

Jeg er også ferdig, tok tre kapsler daglig, så jeg begynte 6. desember og var ferdig 6. april. 370 kapsler totalt (veier ca. 60 kg). Ble gravid fem uker etterpå :).

Jeg syntes bivirkningene var tøffe mens det sto på. Tørr hud og lepper var egentlig det minste problemet, og det finnes jo remedier for å avhjelpe dette. Selvfølgelig reagerer vi alle forskjellig, så det er jo vanskelig å si hvor tørr du blir.

Jeg brukte ihvertfall mineralsminke gjennom hele kuren, og det var bare en kort periode i starten at det syntes litt gjennom sminken at huden var tørr. Det var heller ikke særlig synlig for andre.

Jeg hadde større problemer med fingrene som sprakk og sprakk rundt fingertuppene (noe som faktisk var helt forferdelig!, fordi man ikke klarer å gjøre noen verdens ting uten pinsettgrep), og muskler og ledd som gikk bananas med senebetennelser.

Alt i alt håper jeg resultatet er varig. Jeg har hatt tre små kviser de siste to ukene :(, men jeg skal rense huden bedre fremover.

Jeg er villig til å ta kuren om igjen etter neste fødsel/ammerunde, dersom denne kuren viser seg å ikke gi varig effekt.

Endret av lille katt
Skrevet

gratulerer med endt kur!det må være deilig med fin hud både i ansikte + fram og bak... :) akkurat nå er ryggen min som er verst men d årner seg vel :)

jeg gleder og gruer meg til kuren,men etter alt slitet som har vært opp gjennom åra med prøving og godt mot - for så at d ikke hjelper d spøtt må en vel holde ut en periode når man vet at man omtrent sikkert blir mye bedre :)

ønsker dere en fortsatt god sommer!

Skrevet

Jeg har skrevet det tidligere i denne tråden: at jeg ikke tok denne kuren for mange år siden! Jeg skrev det nok før de verste bivirkningene slo inn, men nå i ettertid (når jeg har glemt hvor ille det var :ler: ), tenker jeg likevel det samme.

Alle de årene med kviser, Tetracycliner, diverse reseptbelagte sviende kremer.... mange tusenlapper og mye blod og puss kunne vært spart.

God sommer og lykke til!

• 3 uker senere...
Gjest Gjest_Anonym_*
Skrevet

Hei. Jeg begynte akkurat på en roaccutan kur selv. Det er bare en ting jeg lurer på. Jeg har betendelse i kvisene og dermed smerter (som gjør det vanskelig å dusje, sove etc..) det jeg lurer på er om det er "lov" å ta smertestillende tabletter under kuren??

Plizz svar fort.. jeg vil helst sove i natt :(

Skrevet

Hvis det ikke står noe i pakningsvedlegget skulle det vel ikke være feil å ta helt vanlige reseptfrie smertestillende.

Jeg fikk senebetennelse under kuren og hadde sinnsykt vondt, og jeg fikk ihvertfall utskrevet paralgin forte av legen. Men det var jo bare for et par uker.

Man skal passe på leveren under kuren, og da har det jo også noe å si om man vanligvis knasker store mengder smertestillende. Alt med måte :).

Skrevet

Vanlige smertestillende skal gå fint. Jeg fikk helt fantastisk oppfølging av min hudlege, som sjekket leververdiene hver eneste måned (ikke nødvendig, men fint siden de hadde egen lab i hudbygget). Det føltes betryggende når han hver gang kunne konstatere at leveren min hadde det helt fint, og taklet Roaccutanen kjempebra.

Lykke til med din kur. Jeg har nå fått fin hud, jeg tør å gå offentlig i singlet/vise ryggen min og det føles helt herlig!

Gjest Gjest_Anonym_*
Skrevet

Bra! :)

Har noen spørsmål til. Kvisene mine (viss man kan kalle de det) er bare noen store sår. Det kommer skorpe på dem, så faller de av når jeg dusjer osv og det blir store åpne sår. Helt forferdelig! :( Jeg var som sagt hos hudlegen idag og fikk en salve som jeg skal smøre på som heter dermovat. Denne skal fjerne betendelsen. Jeg har også måttet slutte med idrett nå og har ingen planer om å starte igjen før jeg er 100%.

Noen spørsmål om roaccutan. Hvor lenge må jeg regne med å vente før jeg ser effekt? Hvor lang tid tar det før jeg merker bivirkningene?

Sliter skikkelig med selvtilitten nå og gruer meg til å begynne på ny skole! :(

Skrevet

Bivirkningen tørre lepper fikk jeg i løpet av en uke. Jeg merket bedring i huden i løpet av den første måneden. Jeg ble riktignok litt verre de første 7-10 dagene, men etter det var det full fres mot fin hud.

Jeg skjønner at du kvir deg til å begynne på skolen, men du vil nok bli mye bedre ganske fort. Forhåpentligvis vil salven hjelpe deg også.

Om du sminker deg, så bytt til mineralmake up.

Om du vil tømme sorger, så er det bare å skrive her, eller registrere deg og sende PM.

Skrevet (endret)

Det med store sår og skorper som faller av høres veldig kjent ut... Forhåpentligvis blir du kvitt plagene for godt!

Synd med timingen din, jeg tipper at du gjerne skulle ha hatt full effekt FØR skolestart, sånn at du kunne bytte skole med litt bedre selvtillit. Hvis det kan trøste litt, så vil du merke effekten de neste ukene, slik at du vil bli bedre for hver dag. De på den nye skolen som eventuelt måtte ha lagt merke til huden din, vil fort glemme at du hadde kviser ved skolestart :). Sånt er fort glemt.

Høres lurt ut å kutte ut idrett. Jeg var uheldig og fikk skikkelige bivirkninger i form av vonde ledd og muskler, inkludert senebetennelse. Jeg hadde IKKE kunnet drive med idrett i noen form, jeg fikk senebetennelse bare av vanlig husarbeid....

Tørr hud og tørre lepper kom raskt, men jeg fant effektive hjelpemidler, i tillegg gikk det over etter et par måneder.

Stive ledd og muskler kom etterhvert, den første senebetennelsen etter tre uker. Hadde vondt i korsryggen nesten hele kuren.

Endret av lille katt
Skrevet

Kan forresten gi en liten statusrapport 4,5 måned etter avsluttet kur:

Jeg har hatt noen kviser. 2-3 vonde underjordiske ved nese/hake, som aldri kom ut. Et par ved haken og 4-5 i panne/tinning, og det har kommet noen sorte prikker ved nesevingene som har truet med å sprette ut.

Det høres kanskje mye ut? Jo, på en måte. Jeg hadde jo håpet å aldri mer se en kvise. Samtidig har disse kvisene vært utrolig bittesmå og "normale". Normale kviser har jeg ikke hatt siden før jeg ble 20. De er jo egentlig verken sjenerende eller vonde. Bare en liten rød hump i huden som ikke syns så godt.

Så faktisk - jeg har ikke vært plaget av dem. Jeg har vært litt bekymret, skal jeg innrømme, over hvorvidt det betyr at et tilbakefall er på vei. Men jeg har kjøpt meg en god rens, og synes at det har hjulpet litt. Så nå krysser jeg fingrene for resten av svangerskapet og neste ammeperiode - jeg tar nemlig glatt en kur til etterpå dersom det er nødvendig.

Skrevet

Ja, la oss håpe huden holder seg bra og ikke blir verre. kan hende graviditetshormoner har provosert frem de røde bumpene?

Gjest Gjest_Anonym_*
Skrevet

Wow. Etter bare en behandling med salven føler jeg meg mye bedre. Har ikke tatt smertestillende tabletter i dag og jeg sov godt i natt. De ser like stygge ut, men det er vel betendelsen som blir borte! :) Jeg fikk beskjed av legen at jeg skulle ta 2 tabletter den første måneden og 3 etter en måned hadde gått. Vanlig?

Et annent spørsmål. Vet dere om noen lipsyler/hudkremmer som faktisk fungerer for roa-pasienter?

Takk for tidligere svar forresten! :) Fint å høre fra andre som har gått gjennom samme prosess som det jeg gjør nå! :)

Skrevet

Det er vanlig med opptrapping, ja. Hudlegen min og jeg valgte å la være, da opptrapping av dose ofte fører til økte bivirkningsplager.

Lypsylen over alle lypsyler er Prolip, som fåes på apoteket.

Hudkremen jeg vil anbefale til ansikt er Physiogels AI creme. Den fåes på boots-apotekene, og nettbutikken deres. Den er helt fri for parabener, mineraloljer og konserveringsmidler. Jeg ville også kjøpt en krem til kroppen, som du kan bruke hvis du føler deg tørr. Da ville jeg gått for en av apotekets parabenfri, for tørr hudtype. A-derma eller noe.

Det er flott å høre at betennelsen er borte hvertfall. Det er en god start. Lykke til videre i kuren, og hold oss gjerne oppdatert!

Gjest Gjest_Anonym_*
Skrevet

Aha.. Takk for tipsene! :)

Hudlegen min annbefalte en lipsyl som het Ceridal, derfor gikk jeg rett til apoteket å kjøpte den. Den har iallefall fungert bra for meg de 2 dagene jeg har brukt den. Men jeg har ikke merket noe til tørre lepper enda heller da. Det eneste jeg sliter med er å dusje, som er forferdelig vondt. Jeg har også slitt voldsomt med å sove, men det endret seg etter at jeg tok på den salven legen gav meg. Den er forøvrig den sterkeste differin-salven som er å oppdrive.

Igjen. Takk for svar! :)

Skrevet

Da fortsetter du å bruke den. Er like greit å bruke det som funker. Jeg anbefaler deg å hanke inn Prolip nå. Når de tørre leppene kommer, kan jeg love deg de gjør det for fullt. Før jeg fikk tipset av lillekatt, brukte jeg lipbutter fra body shop, og allikevel fikk jeg blødende sår på leppene. De sprakk så det sang etter, var stramme og skavete.

Å glemme prolipen en dag, var krise...da bar det rett avsted på apoteket for å kjøpe ny. Ellers ble jeg sprø. Så jeg hadde en i lomma og en i veska til slutt, samt en med litt rester i bunnen, i fall jeg rotet bort de fulle Prolipene et øyeblikk. :ler:

Får håpe dusjing blir en bedre affære etterhvert. :kose:

Gjest Gjest_Anonym_*
Skrevet

Jeg tror faktisk at jeg skal gå til innkjøp av en prolip jeg også da kanskje?

Det er vel mer praktisk også for meg, siden den jeg har nå er på en svær tube. Hehe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...