Gå til innhold

Roaccutane og kontaktlinser

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er hvertfall et fåtall som må gjennom to omganger med Roaccutan, så det er nok helt lov å håpe på en normalt pen hud.

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Jeg er ca 3 uker inn i kuren, og begynner å merke både de gode og plagsomme sidene. Huden og leppene har jeg nogenlunde kontroll på med gode produkter, men nå er hodebunnen blitt så tørr. Det klør noe helt grusomt. Er det noen som vet om gode produkter for tørr hodebunn? Og helst noe som ikke tynger håret for mye.

Jeg fikk også utrolig vondt i anklene da jeg forsøkte å jogge. Er det noen som har opplevd dette? Synes også at jeg blir mye mer støl etter trening enn det som er vanlig. Nå var jeg veldig utrent når jeg begynte, men jeg synes allikevel ikke at jeg har blitt like støl som dette tidligere.

Men virker dette så er det verdt såpass og litt til :)

Skrevet

Du skal være forsiktig med har trening, da du blir mye fortere støl og sår. Du er mer utsatt for betennelser, så styrke er fy.

Ellers ville jeg gått på apoteket eller til frisøren og fått en mild shampo for tørr og sensitiv hodebunn.

Sår gror saktere også. Det slutter å blø like fort, men gror til senere. Prolip er min beste venn til leppene og jeg kommer nok til å måtte bruke den gjennom hele kuren. Har nå 130 tabletter igjen.

Skrevet
Du skal være forsiktig med har trening, da du blir mye fortere støl og sår. Du er mer utsatt for betennelser, så styrke er fy.

Ellers ville jeg gått på apoteket eller til frisøren og fått en mild shampo for tørr og sensitiv hodebunn.

Sår gror saktere også. Det slutter å blø like fort, men gror til senere. Prolip er min beste venn til leppene og jeg kommer nok til å måtte bruke den gjennom hele kuren. Har nå 130 tabletter igjen.

Hudlegen min nevnte det med trening, men ifølge ham var det først og fremst toppidrettsutøvere eller andre som trener veldig hardt som får problemer. Men jeg får ihvertfall holde meg unna jogging. Jeg får nok kanskje holde meg til raske gåturer.

Skrevet

Jeg er ihvertfall en av dem som kan skrive under på at trening er fy. Jeg fikk en sinnsyk senebetennelse i skulderen bare av å vaske til jul... (var kanskje litt svak i armene fra før, men likevel...). Den flyttet seg så over til den andre skulderen da jeg måtte gå med armen i fatle i flere dager - fordi den andre armen måtte gjøre "alt".

Jeg ble støl i armene nesten umiddelbart etter at jeg begynte på kuren, selv om jeg ikke trente eller gjorde noe som helst spesielt. Det ble bare verre og verre helt av seg selv (bare av dagliglivets aktiviteter), og julevasken var vel dråpen som fikk begeret til å flyte over.

Hvis du allerede merker tendenser til økt stølhet etter trening samt muskel-/leddsmerter, ville jeg vært veldig forsiktig med treningen!

Enig med Saeria mht. sår også - jeg merket ihvertfall at jeg fikk mange flere småsår rundt omkring, og som grodde saaakte. I tillegg sprakk jeg en del rundt fingertuppene, og det sliter jeg litt med fremdeles (var ferdig for tre og en halv uke siden).

Har dessverre ingen råd mht. tørr hodebunn.... det hadde jeg ikke selv. Men jeg kjenner en som har slitt veldig med flass og tørr/sår hodebunn. Hun prøvde både Fungoral og SebaMed flass-shampo uten hell, mens det som faktisk hjalp var helt vanlig Head&Shoulders-shampo.

Skrevet

Jeg har totalforbud mot styrketrening og bør være forsiktig ellers. Så det er ikke bare idrettsutøvere som må holde seg på matta under denne kuren.

Svømming har gått greit, selv om det både er kondisjon og styrke, så lenge en tar det med ro. Tror det hjelper på at en blir "lettere" i vann.

Skrevet (endret)

Takk for tipsene begge to. Jeg kjenner jo at denne stølheten er noe annet enn jeg har kjent etter trening før. Det verker mye mer. Jeg har skikkelig problemer med å gå. Synd, for nå var jeg motivert (det er nemlig ingen selvfølge). Svømming er et godt råd. Det er skånsom trening.

Jeg har bestilt Kerastase Dermacalm for hodebunnen. Får håpe det hjelper litt.

Endret av Plym
Gjest tidligere gjest
Skrevet

Hei, jeg skrev i denne tråden for en stund tilbake. Jeg er hun som har prøvd Roaccutan to ganger uten varig effekt.

Vel, det kan virke som om jeg og hudlegen endelig har funnet ut hvorfor.

Siden jeg primært har kviser på rygg, bryst og halsen så lurer han på om dette faktisk er hudsopp - pityrosporum ovale. Dette er en sopp som ca 90% av befolkningen har, men som noen av oss har altfor mye av. Den gir kviseaktige utbrudd, gjerne med tørre ringer rundt kvisene. Det forekommer veldig sjeldent i ansiktet. Jeg har alltid vært plaget av flassende hodebunn, så hudlegen min mente at det også skyldes den forbanna soppen. Forhåpentligvis blir begge deler bedre av kuren jeg er på.

Roaccutan hadde effekt mens jeg tok det fordi det tørker ut huden og gjør leveforholdene vanskeligere for soppen. Antibiotika (som Tetracyklin) gjør vondt verre.

Nå har jeg fått 20 Funguraltabletter.

Jeg krysser fingrene for at det hjelper. Selv om det selvsagt er noe irriterende at dette blir oppdaget før nå... Jeg skriver min lille historie for at andre også skal være klar over at det kan skje. Jeg hadde aldri hørt at hudsopp kunne gi kviser..

Skrevet

Hei, tidligere gjest, så fint at du forteller dette! Håper disse sopptablettene hjelper da. Det er helt forferdelig å tenke på at du har pint deg gjennom to Roaccutan-tabletter med mulig feil diagnose...

Stikk innom og fortell hvordan det går :klem: !

Skrevet

Du har altså en form for seborreisk eksem på ryggen. Jeg har det i hodebunn, på nesen, i øyenbryn og av og til på ørene. Er sjelden jeg får utbrudd da. Håper uansett at Fungoraltablettene funker på deg.

Skrevet

Jeg har fått en kvise :(. Vær så snill og si at det ikke er det første tegn på at kuren ikke har virket...

Et gulhodet troll på haka/under munnviken - typisk hormonelt plassert. Vel venter jeg EL når som helst... men jeg trodde dette var over nå :gråte:

Skrevet

Jeg har også en kvise på kinnet, av typen "sånne kan alle få en gang". Den som du har fått, har sikkert sammenheng med EL. kan hende du må belage deg på en pustel eller to rundt disse tider.

Skrevet

Forøvrig: 120 tabletter igjen! Bare 60 dager! :-D

Skrevet
kan hende du må belage deg på en pustel eller to rundt disse tider.

Det skal jeg leve med. Bare det ikke er starten på et tilbakefall :(....

Forøvrig: 120 tabletter igjen! Bare 60 dager! :-D

Så bra! Håper du har kjøpt inn masse solfaktor til sommeren da ;).

Her er det fire uker og fem dager siden avsluttet kur :).

Skrevet

Nei, la oss håpe at det bare er en EL greie.

Jeg har faktisk en 15 faktor dagkrem fra MD stående, og jeg har brukt den litt i ansiktet nå som det er så varmt. Dessuten er det litt faktor i mineral make-upen også. :)

Skal nok kjøpe en til skrotten også. 20-25 faktor, tror jeg. Er greit å ha i ferien.

Skrevet

Er jo en viss fare for fotosensitivitet under kuren. Er VELDIG glad for at jeg er ferdig, med tanke på kanonværet som er for tiden!

Skrevet

Ja. Jeg er litt rødere i kinnene og har fått mine første fregner. *miff* :sur:

Gjest Fylkeslegen!
Skrevet

Hei!

man kan ikke bruke kontaklinser under kuren, og om man har gått på tetracycliner, så får man ikke bruke denne kuren før enn en viss tid etter endt kur av tetracycliner..

Man kan ikke sole seg, og heller ikke bli gravid før enn 1 mnd etter endt kur med roaccutan.. Før man kan bruke roaccutan må man ta blodprøve, man skal også blodprøve 1 etter påbegynt kur og opptil 1.5 år etter endt kur..

Bivirkningene er ikke for å skremme folk, men det er en opplysningsplikt legene har, etter at folk har fått disse når de har brukt roaccutan.

Vennlig hilsen fylkeslege i Oppland!

Skrevet

Jeg var tetracyklinfri i rundt tre måneder før jeg begynte på Roaccutan og fikk masse info før kuren. Jeg avleverer gravitest hver måned og har faktisk fått full sjekk 4 ganger i løpet av kuren. Jeg leverer fastende blodprøver til gravitest og sjekk av andre parametre hver måned og har alt fått satt meg opp til første sjekk etter endt kur. :) Jeg har hatt hvertfall 3 timer med legen hvor han har sjekket meg og snakket godt med meg.

Jeg er påpasselig med solkrem (spf 15), og bruker dekkende klær.

Så alt i alt kan jeg si at min lege på Haukeland har vært fantastisk med oppfølgingen. DEt er betryggende med leger som gir god info og oppfølging.

Skrevet

Jeg er i utgangspunktet skeptisk når det kommer "autoriteter" med "titler" inn på KG, selv om du kjære "fylkeslege" sikkert mener det godt når du vil opplyse oss.

Jeg vil heller oppfordre interesserte til å gå inn på www.roche.no og klikke dere frem til Roaccutan. Der kan man finne veiledere både til pasienter og leger angående Roaccutan.

Jeg har brukt kontaktlinser under hele kuren. Merket økt tørrhet i en kortere periode, slett ikke i hele kuren. Det blir også litt voldsomt å si at man ikke kan sole seg. Det finnes solfaktor, og folk har forskjellige hudtyper. Det står i pakningsvedlegget at man kan bli fotosensitiv, det betyr ikke at man må unngå solen helt.

Dette er en lang tråd, og vi har nok allerede vært innom mange av temaene du nevner, "fylkeslege" ;).

(sorry altså, men jeg liker ikke "fagfolk" på KG....)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...