Gå til innhold

Roaccutane og kontaktlinser

Fremhevede innlegg

Skrevet
Her står det en del grei info fra legemiddelfirmaet.
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_lilly_*
Skrevet

Hei!

Jeg har akkurat startet med denne kuren, og etter bare 8 dager med 1 pille daglig, er jeg kjempe tørr på leppene og sår og øm i fjeset, spesielt rundt nesa, på haka og i panna. Jeg ser nesten solbrent ut..

Jeg smører og smører og smører..

I tillegg har jeg fått veldig tørr hodebunn og er kvalm.

Er dette vanlig?

Leser at noen mister mye hår, og jeg håper virkelig ikke det skjer, og at det er en mer uvanlig bivirkning.

kan noen fortelle meg hvor fort det virker? Blir man verre, før man blir bedre?

er det underjordiske monstre på gang, eller er begynner huden min å bli så tørr at den klør?

Jeg blir veldig takkmenlig for tilbakemeldinger :)

Skrevet

Mange blir verre før de blir bedre. Kjøp prolip til leppene og Physiogel sin A.I. creme. Den fåes på boots apotekene og på boots på nett. Den er kjempebra for tørr hud og ble anbefalt av min hudlege. Den er fri for parabener og parfyme.

Skrevet

Hos meg gikk den tørre huden over etter ca. 1,5 - 2 måneder. Jeg så også litt solbrent ut i starten, men det gikk raskt over! Bare pass på å smøre deg godt med en bra krem. Du får bare holde ut at du må smøre og smøre og smøre....

Leppene mine ble mye bedre etter at jeg begynte med Prolip (stift), så den anbefaler jeg også virkelig på det varmeste.

Jeg var også guffen og kvalm, men det gikk også over etterhvert.

Krysser fingrene for at det blir sånn for deg også!

Gjest Gjest_Lilly_*
Skrevet

Tusen takk for svar, lille katt og Saeria! :)

I dag ser jeg helt forferdelig ut, kviserte, "solbrent" og flassete. Har også vært kjempe kvalm og har vondt i hodet..

Så håper virkelig det er forbigående..

Skrevet

Jeg tør påstå at det er svært sannsynlig at både kvisene, flassingen, "solbrentheten" og kvalmen vil bli bedre. :)

Bivirkningene ER tøffe.

Lykke til videre i kuren, si fra hvordan det går etterhvert da!

Skrevet

Sannsynligvis vil du merke bedring om ikke så veldig lenge. Jeg også fikk verre hud i begynnelsen, men nå har jeg fått komplimenter på hvor fin den er. :-D

Lykke til videre i kuren!

Skrevet

Jepp, jeg ble tørr, og hadde linsene på skolen, men hadde med briller i tilfelle. Jeg blødde i nesen, brukte sesamolje, og klødde i skjeden, for jeg tørket jo i slimhinnene, så så klart linser blir litt vanskelig. Prøv så godt du kan, og ha med saltvann du kan fylle på innimellom på øynene.

Bivirkningene er nok til å skremme meg slik at jeg aldri ville tatt denne kuren igjen. Gikk på den i 6 måneder, og var fin da. Men så fort jeg sluttet var de store vonde kvisene der igjen.

Har fått atopisk eksem, som aldri blir borte.

Skrevet

Har du prøvd den kremen til Pludre? Bland Spenol og så mye Udos Choice som Spenolen klarer å absorbere, rørt dette godt sammen en jevn krem. Tilsett noen dråper beroligende lavendelolje.

Barnet hennes hadde kjempeeffekt av denne. La kremen stå i kjøleskap.

Se her: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...1&hl=spenol

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei!

Har gått på kuren i 20 dager nå, og har blitt bedre av tørrheten. Bruker vitapan salve, som er veldig feit og det fungerer veldig bra.

Kommer det nye kviser, blir de fortere borte. Fjeset er bedre, ryggen ingen endring ennå..

Er ikke kvalm lenger, bare veldig tørr på leppene.

Tar to om dagen, og skal over på tre om to uker.

Fortsettelse følger:-)))

.

Skrevet

Hos meg tok det lenger tid før ryggen ble merkbart bedre. Det jeg har merket er at jeg får fortere sår, f.eks. hvis jeg raker mose (noe jeg har gjort litt, siden vi prøver å redde plenen) så gjør friksjonen det slik at det øverste hudlaget gnis av på det stedet som utsettes for mest friksjon, jeg får lettere vannblemmer og sår gror mye saktere. Jeg har fremdeles tørre lepper, men tørrheten i huden er ikke så ekstrem lenger. Den er tørr, men ikke knusk.

Regne med en økning i bivirkninger når dosen økes. Jeg har ikke trappet opp. Legen min sa at det til syvende og sist var opp til meg hva jeg ville, men at å øke dosen ikke ville utgjøre noen forskjell annet enn at kuren tok litt kortere tid. Jeg valgte bort økte bivirkninger mot å ta tabletter litt lengre. Nå har jeg nøyaktig 90 tabletter igjen.

Lykke til videre i kuren.

Skrevet
Hos meg tok det lenger tid før ryggen ble merkbart bedre. Det jeg har merket er at jeg får fortere sår, f.eks. hvis jeg raker mose (noe jeg har gjort litt, siden vi prøver å redde plenen) så gjør friksjonen det slik at det øverste hudlaget gnis av på det stedet som utsettes for mest friksjon, jeg får lettere vannblemmer og sår gror mye saktere. Jeg har fremdeles tørre lepper, men tørrheten i huden er ikke så ekstrem lenger. Den er tørr, men ikke knusk.

Regne med en økning i bivirkninger når dosen økes. Jeg har ikke trappet opp. Legen min sa at det til syvende og sist var opp til meg hva jeg ville, men at å øke dosen ikke ville utgjøre noen forskjell annet enn at kuren tok litt kortere tid. Jeg valgte bort økte bivirkninger mot å ta tabletter litt lengre. Nå har jeg nøyaktig 90 tabletter igjen.

Lykke til videre i kuren.

Hei...

Jeg blir så deprimert av å se meg selv i speilet at jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.var hos hudlege og vi ble enige om å vente til høsten med oppstart av roaccutane kuren.jeg måtte også slutte med tetrasyclintablettene da disse har gjort fordøyelsen min og urineveiene kranglete...Så nå har jeg begynt på Diane P-piller og får lysbehandling og jeg ser ikke ut!Leeeenge siden jeg har vært så ille som nå,men det tar vel en stund før Diane begynner å virke også..Eneste bittelille fordelen med utbruddene jeg får nå er at kvisene blir fort modne og kommer ut og ikke blir innkapslet.

Har lest og hørt en del om kosttilskudd for fordøyelsen også for å få magen til å fungere godt igjen, at det har mye å si for huden også..Magen min er ikke god og jeg har kronsisk UVI og skal til ultralyd for dette.Noen som har hørt om det?Man prøver jo alt i ren desperasjon og man blir så oppgitt og det koster mange penger også og prøve alt..jeg har til og med plukket brennesle og laget te av,den er veldig utrensende(les på nettet) men smaker helt jævlig,men hva gjør man ikke da...vet ikke om jeg skal le eller gråte av min egen desperasjon,men det er vanskelig å holde humøret oppe ja... :gråte:

Skrevet

Uff, skjønner veldig godt at du er lei deg.

Jeg også måtte avslutte tetracyklinene tre måneder før oppstart av Roaccutan. Det var skikkelig kjipern, selv om jeg ikke er blant de som er hardest rammet i ansiktet. Men det er jo det at tetracykliner og Roaccutan ikke skal kombineres, og da må det ut av systemet før Roaccutanen kommer inn.

Ulempen med å gå på Roaccutan om sommeren, og at det ofte unngås, er at huden kan bli veldig fotosensitiv. Det blir den i grunnen av tetracykliner også, men ikke i like stor grad. Dessuten kan man bytte piller i sommermånedene og gå på tetralysal som egner seg bedre da. Så selv om det er vanvittig kjipt å gå uten noen ting, er det en grunn til det.

Håper de finner ut hvorfor du har kronisk UVI. Det hørtes nemlig ikke godt ut. Ei heller magen. Jeg reagerer på produkter med mye hvetemel. Da blir jeg oppblåst og får mye luft. Kan det være et alternativ. Eller kanskje melk? Noen er pr. definisjon ikke laktoseintolerant, men laktosesensitive, slik at de fint tåler laktoseredusert melk.

Uansett. Lykke til videre på reisen. Trøsten her, selv om den nok er liten nå, er at du vil få Roaccutan. Frem til da er det bare å holde ut.

:klemmer:

Skrevet

Jeg gikk rett fra Ery-Max over på Roaccutan. Jeg fikk ihvertfall ikke beskjed av min hudlege at det er uheldig.

Kanskje et alternativ kan være Ery-Max istedet for tetracyclin? Ikke like effektivt for min del, men laaangt bedre enn ingenting!

Skrevet

Det kan hende. Min hudlege(hun jeg hadde helt i starten) ville også se hvordan huden min utviklet seg når den var av alt av tabletter og kun på krem.

Jeg kan tenke meg at fotosensitivitet er den største årsaken til at anjo ikke får begynne. Det kombinert med argumentet om at huden ofte blir bedre om sommeren, kanskje?

Skrevet

Hvis man er skikkelig plaget kan det jo være at man er villig til å holde seg inne hele sommeren bare for å bli kvitt kvisene...

Men Anjo, får du ikke bruke kremer da? Differin for eksempel? Blir lokalt fotosensitiv av den også, men med høy faktor og solhatt går det bra!

Skrevet

Jeg mener det var Differin jeg fikk, hvertfall. Har du faktor på 15+ går det nok greit.

Skrevet
Jeg mener det var Differin jeg fikk, hvertfall. Har du faktor på 15+ går det nok greit.

heisann

det er så fint å få litt gehør når man sliter...

jeg fikk komme inn til min hudlege idag og da fikk jeg tetralysal i stedet nå til det værste har gitt seg.han satt også kortison m/sprøyte direkte i betennelsene og det ble mye bedre selv om det gjorde f... så vondt..men det bleknet betraktelig og fikk hevelsene ned mye.jeg har heldigvis en fantastisk forståelsesfull lege.

jeg har selv valgt å vente til høsten i samråd med lege med roaccutan, men det er ingenting i veien for at jeg kan starte med roaccutan før det om jeg vil det selv.skal se nå når dette gir seg og hvor lenge det holder..kanskje velger jeg å starte tidligere om det ikke blir bedre.

så hyggelig å få svar fra dere :)

Skrevet

Lille katt og jeg har lang erfaring med problemhud. Vi har begge gått den lange veien mot Roaccutan, og vet hvor mange bekymringer, vonde tanker og hvor lav selvfølelsen kan være. Så det skulle da bare mangle at vi svarer våre medsøstre og brødre. ;)

Så bra at du fikk tetralysal. Den gis jo ofte om sommeren, da en blir mindre fotosensitiv med de tablettene. Du får se an hvordan de fungerer og vurdere underveis om du vil starte opp med Roaccutan. Regn med at du blir verre de førate ukene med Roaccutan.

Den sprøyta hørtes VOND ut, men jeg vet at man er villig til å strekke seg langt for å få finere hud.

Jeg håper virkelig du blir fin i huden og at du kun trenger en runde med Roaccutan. De fleste trenger bare en runde, noen få trenger to.

Mange gode :klemmer: til deg på veien mot en acnefri hverdag.

Skrevet

Enig med Saeria. Jeg kjenner også GODT til hvor desperat man kan bli. Jeg har smurt inn huden med de rareste ting, men brenneslete har jeg ikke prøvd :).

Det høres ihvertfall ut som om du har en bra lege.

Håper dette funker for deg! I forhold til solen er det jo lurt å vente til høsten, men ventetiden kan bli uutholdelig lang hvis man er svært plaget med kviser.

Jeg elsker sol og sommer, men jeg hadde nok klart en inne-sommer hvis det betydde at jeg kunne bli kvisefri for alltid....

Lykke til, hold oss oppdatert! :klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...