Yrjenia Skrevet 9. september 2007 #141 Skrevet 9. september 2007 (endret) "ER DET NOE GALT I MÅTEN VI TAR OSS AV BARNA? Det er godt dokumentert at barnemishandling og grov omsorgssvikt kan føre til angstrelaterte lidelser hos både dyr og mennesker. .... Dagens boliger med mange separate rom, og medfølgende mindre kontakt med foreldre, oppleves derfor trolig som mer utrygt. For voksne gir låste dører trygghet, men små barn vet ikke en gang hva en lås er." Citerad text avkortad med tanke på copyright, finn hela texten här http://forebyggende.no/PDF/fokus-angst.pdf /Furstina (moderator) Endret 9. september 2007 av Furstina
ToveM Skrevet 9. september 2007 #142 Skrevet 9. september 2007 Vel, jeg har ingen av ungene mine i barnehage. Syns det er fryktelig at barna skal sendes i barnehage, full tid, fra de er ett år... Denne biten er det nok mye vanskeligere å forandre på, da de fleste føler de er nødt til å jobbe begge to.... Jeg så jo at du ikke hadde de i barnehage, Yngsten min gikk heller ikke i barnehage, men jeg følte jo at jeg gjorde noe gale med å ikke sende henne i barnehage. det er jo slik det blir lagt opp til idag, at alle unger skal i barnehage, heslt på fulltid, enten vi trenger det eller ikke.. ps..har ingeting i mot folk som samsover med ungene sine, men det jeg ikke liker er at de forteller oss som gjør noe annet hvor synd det er på ungene våre og hvordan vi skader dem..
Yrjenia Skrevet 9. september 2007 #143 Skrevet 9. september 2007 Jeg så jo at du ikke hadde de i barnehage, Yngsten min gikk heller ikke i barnehage, men jeg følte jo at jeg gjorde noe gale med å ikke sende henne i barnehage. det er jo slik det blir lagt opp til idag, at alle unger skal i barnehage, heslt på fulltid, enten vi trenger det eller ikke.. ps..har ingeting i mot folk som samsover med ungene sine, men det jeg ikke liker er at de forteller oss som gjør noe annet hvor synd det er på ungene våre og hvordan vi skader dem.. Som sagt er jeg ikke ute etter å ta noen, mne jeg mener det er noe veldig galt i samunnet vårt på disse områdene. Og vi er et samfunn med EKSTREMT mye psykiske lidelser.
Yrjenia Skrevet 9. september 2007 #144 Skrevet 9. september 2007 Jeg så jo at du ikke hadde de i barnehage, Yngsten min gikk heller ikke i barnehage, men jeg følte jo at jeg gjorde noe gale med å ikke sende henne i barnehage. det er jo slik det blir lagt opp til idag, at alle unger skal i barnehage, heslt på fulltid, enten vi trenger det eller Jepp
Yrjenia Skrevet 9. september 2007 #146 Skrevet 9. september 2007 Så er vi i alle fall enig om det ja!
Nabodama Skrevet 9. september 2007 #147 Skrevet 9. september 2007 Det du kopierte inn der var jo en artikkel basert på tro og synsing, hvis jeg ikke tar feil. Jeg tror ikke maglende samsoving er den eneste grunn til at så mange unge i dag har psykiske problemer. Det tror jeg skyldes andre ting i samfunnet i dag, som vi ikke hadde så mye av for bare noen år siden. F.eks at barna blir overbeskyttet og ikke får lov til å bli selvstendige. Jeg tror at samsoving er bra for barna, men ikke det eneste saliggjørende. Det gjør nok barna trygge, men det er nok også andre ting som er viktig (ere) for barna.
Rubina D Skrevet 9. september 2007 #148 Skrevet 9. september 2007 Vel, jeg har ingen av ungene mine i barnehage. Syns det er fryktelig at barna skal sendes i barnehage, full tid, fra de er ett år... Denne biten er det nok mye vanskeligere å forandre på, da de fleste føler de er nødt til å jobbe begge to.... Noen foreldre MÅ faktisk jobbe begge to, for å få betalt regninger osv. Selv har jeg valgt å jobbe deltid for å kunne ha noe å gjøre utenom hjem og familie. Jeg har to barn med spesielle behov, og det tar mye tid og krefter. Og vi har sjelden råd til ting som å gå på kino, dra ut og spise og dyre ferieturer. For oss er det luksus. Når det er sagt så tror jeg at de psykiske problemene som blomstrer opp i dag har en mer sammensatt årsak enn samsoving alene. Her har også arv en del å si. Jeg samsov med min mor til jeg var 6 år. Kan du da forklare hvorfor jeg er mørkeredd og lider av panikkangst ( har ikke mange anfall, og de jeg har er i forbindelse med min mørkeredsel)???
Yrjenia Skrevet 9. september 2007 #149 Skrevet 9. september 2007 (endret) Jeg må bare si en ting. Jeg har aldri påstått at samsoving ALENE er årsak til alle psykiske lidelser. Langt der ifra. Det er hele måten man forholder seg til barna på. Les feks "peacefull pareting for a peacefull world" eller ""The Continuum Concept" " Men nå er det samsoving det handler om i denne tråden. Endret 9. september 2007 av Yrjenia
Yrjenia Skrevet 9. september 2007 #150 Skrevet 9. september 2007 Noen foreldre MÅ faktisk jobbe begge to, for å få betalt regninger osv. Vel, de aller aller fleste kan velge. Om de virkelig vil.
Yrjenia Skrevet 9. september 2007 #151 Skrevet 9. september 2007 Det du kopierte inn der var jo en artikkel basert på tro og synsing, hvis jeg ikke tar feil. "Av Bjørn Grinde Dr. Scient og dr. Philos i biologi, forskningssjef ved Folkehelseinstituttet, professor ved Universitetet i Oslo"
Gjest Thelma :-) Skrevet 9. september 2007 #152 Skrevet 9. september 2007 Vel, de aller aller fleste kan velge. Om de virkelig vil. Ja, de fleste kan det - men det betinger for veldig mange at de må bo i en kjellerleilighet. Det er ingen som kan kjøpe seg bolig idag, ha barn og overleve på èn inntekt .. I såfall skulle jeg likt å sett regnestykket.
L@dy Skrevet 9. september 2007 #153 Skrevet 9. september 2007 Det kunne ta evigheter og sosialt liv på kveldene var aldri aktuelt .. jeg fikk ikke engang sett nyheter. Ofte var jeg så trøtt av dette at jeg sovnet selv og fikk ikke gjort alt det jeg hadde planer om å gjøre etter at han sovnet. Snuppa sover også i vår seng og akkurat det synest jeg er helt ok, sover godt med henne nær meg jeg. Men vi har nok vært for lite konsekvent med det at hun ikke sovnet alene. Og får vi barn nr 2 så vil nok jeg legge det opp på en annen måte. Ang, sex når en har ett barn i senga, vår er 2 år nå, så er det klart det blir mindre. Dvs, implusiv sex er ikke så lett nei, dvs, det har igrunn ikke så mye med at hun sover i vår seng, mer at hun er vant til at en må ligge inne med henne til hun sovner. Nå bor vi i en liten leilighet og har ikke ekstra rom til henne, men når vi flytter så blir det eget rom og seng til henne.
Yrjenia Skrevet 9. september 2007 #154 Skrevet 9. september 2007 Ja, de fleste kan det - men det betinger for veldig mange at de må bo i en kjellerleilighet. Det er ingen som kan kjøpe seg bolig idag, ha barn og overleve på èn inntekt .. I såfall skulle jeg likt å sett regnestykket. jo, det går an det... Men da må den ene inntekten være relativt grei..
gaja Skrevet 9. september 2007 #155 Skrevet 9. september 2007 "Av Bjørn Grinde Dr. Scient og dr. Philos i biologi, forskningssjef ved Folkehelseinstituttet, professor ved Universitetet i Oslo" Det er det samme hva han heter og hvor han jobber. I den "artikkelen" er det ikke oppgitt en eneste kilde, og den er ikke publisert i et anerkjent tidsskrift. Dermed har vi ingen mulighet til å vite om dette er annet enn hans personlige meninger. Jeg har forskjellige titler jeg også, det betyr ikke at alt jeg skriver her er sant. Jeg må underbygge påstandene mine med vitenskapelige studier for at de skal ha noen troverdighet.
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2007 #156 Skrevet 9. september 2007 Ja, de fleste kan det - men det betinger for veldig mange at de må bo i en kjellerleilighet. Det er ingen som kan kjøpe seg bolig idag, ha barn og overleve på èn inntekt .. I såfall skulle jeg likt å sett regnestykket. Vi klarer det:) Vi må spare litt nå og da,men det går helt fint. Uansett,har ikke lest hele debatten,bare den siste sida og den første. Vi samsover fordi vi er late.Jeg gidder ikke stå opp tusen ganger om natta for å amme.Lettere å ha barnet ved siden av meg og amme i halvsøvne;) Jeg har aldri opplevd den intense trettheten som mange nybakte foreldre prater om.Og det tror jeg er pga samsovinga.Slipper jo å våkne skikkelig flere ganger hver natt.Dessuten mener jeg at samsovinga gjør barna tryggere,av grunner som allerede er nevnt tusen ganger over her;) Når det gjelder å falle ut av sengen,så har vi tepper rundt senga som demper et evt fall.Dessuten har vi 180 cm seng llen og minstemann sover inntil veggen.Tror vi hadde hørt han i babycallen før han hadde rukket å krabbe ut:)
rangi Skrevet 9. september 2007 #157 Skrevet 9. september 2007 Jeg må innrømme at jeg blir litt oppgitt av noen i denne tråden, noe av det som er skrevet oppfatter jeg som det reneste fjas. Mitt barn skal i barnehagen fra han er 1 år, det tror jeg overhodet ikke skader han. Likedan skal han sove i sin egen seng. At noen oppriktig mener at det er skadelig for barn å sove i sin egen seng, syns jeg er direkte latterlig. Selv om man blir foreldre skal man ikke sette alle sine voksenbehov til side, det er viktig for barna å ha velfungerende og glade foreldre, som er glade i hverandre og som har tid og overskudd til å ta seg av sine barn. Det kan godt være at noen her inne oppnår dette ved å sette alle sine egne behov til side, men det gjør altså ikke jeg. Og det provoserer meg at noen da mener at jeg er en dårlig forelder, og at mine barn da er i faresonen for å utvikle angst og psykiske lidelser. Det er noe av det største sprøytet jeg har lest! Som andre skriver her inne, så er barn forskjellige, og ingen har rett til å påberope seg fasitsvar på barneoppdragelse. Jeg tror ikke samsoving alene fører til verken mer uselvstendige eller mer selvstendige barn, ikke tror jeg at det alene har så stor påvirkning på et barn at det kan tillegges noe som helst betydning i forbindelse med andre lidelser heller. Det er summen av omsorg som definerer et barns trygghet og den summen utgjøres av veldig mange faktorer, ikke bare en. Alle er forskjellige, foreldre tar forskjellige valg på vegne av sine barn, og de aller, aller fleste gjør det ut fra en overbevisning om at det er til barnets beste. At noen da påberoper seg å sitte på fasiten til oppdragelsen av et "lykkelig, selvstendig og trygt barn" finner jeg latterlig og veldig snerversynt.
Jens Skrevet 9. september 2007 #158 Skrevet 9. september 2007 Vi har ikke barn i barnehage. Men vet om flere andre som har det, og samsover. Ungene mine har fint sovnet i vogn på dagtid, helt frivillig. Kan aldri tenke meg det er noe problem med samsovende barn i barnehage. Hvorfor har dere ikke barn i barnehage?
Yrjenia Skrevet 9. september 2007 #159 Skrevet 9. september 2007 Hvorfor har dere ikke barn i barnehage? Fordi barnehage er et tilbud vi ikke har behov for.
Jens Skrevet 9. september 2007 #160 Skrevet 9. september 2007 Fordi barnehage er et tilbud vi ikke har behov for. Følg for guds skyld ikke strømmen av hva storparten av folk i samfunnet gjør, men eksperimenter heller med egne oppdragelses metoder......Dere attachement parents er i så mindre tall at jeg ikke skjønner at dere kan tro at deres måte kan være rett måte å oppdra barn på og at resten av samfunnet tar feil!!!Stakkars barn når de kommer i skolen sier jeg bare.....De vokser jo opp i ett ordentlig la la land!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå