Gjest Elastica Skrevet 3. september 2007 #41 Skrevet 3. september 2007 Lurer bare fælt på hvordan denne samsovingen påvirker forholdet mellom mann og kone? Det har jeg også undret meg over. Og da mener jeg ikke de ungene som havner i senga en sjelden gang, men de som permanent befinner seg i dobbeltsenga. Og er det enighet om hvem som skal ha sitt faste tilholdssted der? Ikke det at jeg har noe med det, men jeg har inntrykk av at det ofte er moren som presser gjennom samsoving og fortrenger mannen. Dette har det ofte vært spøkt med av de jeg kjenner som bedriver samsoving - ikke det minste morsomt syns jeg.
Furstina Skrevet 3. september 2007 #42 Skrevet 3. september 2007 Fråga kring moderering flyttad till egen tråd på Ris & Ros /Furstina (moderator)
Yrjenia Skrevet 3. september 2007 #43 Skrevet 3. september 2007 Lurer bare fælt på hvordan denne samsovingen påvirker forholdet mellom mann og kone? Lurer på hva mennene synes om alle disse ungene oppi senga i flere år? (Hva gjør dere om dere vil pule? Puler dere med unga i senga, eller lar dere vær, eller puler dere stadig andre steder?) Jo, det er varmt og godt å ligge inntil en baby, men jeg ville heller ha ligget inntil mannen min! du vil ligge inntil mannen din, hvorfor det?
Yrjenia Skrevet 3. september 2007 #44 Skrevet 3. september 2007 Og er det enighet om hvem som skal ha sitt faste tilholdssted der? Ikke det at jeg har noe med det, men jeg har inntrykk av at det ofte er moren som presser gjennom samsoving og fortrenger mannen. Dette har det ofte vært spøkt med av de jeg kjenner som bedriver samsoving - ikke det minste morsomt syns jeg. Dette tror jeg ikke stemmer med fleretallet iallfall. For vår del har amsoving vært en selvfølge for mannen fra dag en. Og hvorfor kan man kun pule i senga?
Gjest =tentacle= Skrevet 3. september 2007 #45 Skrevet 3. september 2007 du vil ligge inntil mannen din, hvorfor det? Godt poeng. Er samsoving for par et tegn på uselvstendighet og dårlig oppdragelse fra foreldrene? Hvorfor skal på død og liv et barn under et år sove alene på eget rom, når voksne ikke synes det er naturlig for dem selv å sove uten den de er glad i?
Yrjenia Skrevet 3. september 2007 #46 Skrevet 3. september 2007 Godt poeng. Er samsoving for par et tegn på uselvstendighet og dårlig oppdragelse fra foreldrene? Hvorfor skal på død og liv et barn under et år sove alene på eget rom, når voksne ikke synes det er naturlig for dem selv å sove uten den de er glad i? Nettop. Og la oss ikke glemme hvor FUNDAMENTALT mye viktigere dette er for et barn enn for voksne. Akkurat dette å ikke måtte sove alene om natta.
Gjest Elastica Skrevet 3. september 2007 #47 Skrevet 3. september 2007 Godt poeng. Er samsoving for par et tegn på uselvstendighet og dårlig oppdragelse fra foreldrene? Hvorfor skal på død og liv et barn under et år sove alene på eget rom, når voksne ikke synes det er naturlig for dem selv å sove uten den de er glad i? Nå var det vel ikke barn under ett år som var i fokus når det gjaldt samsoving, slik jeg har forstått det. Likevel er det et godt poeng at alle ønsker trygghet om natten, også små barn. Jeg tror fremdeles det er slik at de som ikke praktiserer samsoving også ønsker trygghet for sine barn, selvom de ikke foretrekker å ha unger i senga. Det er mange måter å formidle trygghet på.
Grooo Skrevet 3. september 2007 #48 Skrevet 3. september 2007 Mener du virkelig det er heldig å ha en baby liggende i foreldrenes seng? Har du ikke lest at det faktisk kan føre til økt fare for krybbedød? Og har ikke du lest at det faktisk ikke er noen større fare for krybbedød blant barn som samsover "på rett måte" enn barn som sover i egen seng? Så lenge man tar forholdsreglene om å ikke røyke, drikke, og at barnet har egen dyne + at man passer på temp. i rommet viser statistikkene at det ikke er større fare for barna som samsover. Tvert i mot. --- Vi samsover ikke, har ikke gjort det heller. M har sovet i egen seng en halv meter fra min fra vi kom fra sykehuset og til hun flyttet på eget rom rett rundt hun var ett år. Hun trives godt i senga si bare hun får roet ned om kvelden, det blir litt kos og surring rundt i senga før hun roer seg, men da sitter vi der sammen med henne og prater eller bare er der. Hun har hele tiden roet seg raskere i egen seng, derfor ble det aldri samsoving for oss.
Gjest =tentacle= Skrevet 3. september 2007 #49 Skrevet 3. september 2007 Nå var det vel ikke barn under ett år som var i fokus når det gjaldt samsoving, slik jeg har forstått det. Likevel er det et godt poeng at alle ønsker trygghet om natten, også små barn. Jeg tror fremdeles det er slik at de som ikke praktiserer samsoving også ønsker trygghet for sine barn, selvom de ikke foretrekker å ha unger i senga. Det er mange måter å formidle trygghet på. Jeg husker godt at jeg kunne ligge en hel natt våken fordi jeg var vettskremt av noe og ikke klarte/turte å sove. Å spørre om å få sove hos foreldrene mine var aldri et alternativ. Jeg kommer ikke til å være like streng.
CeeCee Skrevet 3. september 2007 #50 Skrevet 3. september 2007 du vil ligge inntil mannen din, hvorfor det? Tja, si det... Hvorfor i all verden vil noen ligge inntil mannen sin.. Ææææssjj, noe så ekkelt! Nei, da er det nok bedre å ha en toåring og en femåring i senga.. eller noe sånt...
Grooo Skrevet 3. september 2007 #51 Skrevet 3. september 2007 Tja, si det... Hvorfor i all verden vil noen ligge inntil mannen sin.. Ææææssjj, noe så ekkelt! Nei, da er det nok bedre å ha en toåring og en femåring i senga.. eller noe sånt... Poenget hennes var vel å få fram at det sikkert var pga trygghet og kos, og det er jo det de små ønsker også.
Gjest Thelma :-) Skrevet 3. september 2007 #52 Skrevet 3. september 2007 Dette tror jeg ikke stemmer med fleretallet iallfall. For vår del har amsoving vært en selvfølge for mannen fra dag en. Og hvorfor kan man kun pule i senga? Det snakkes om at samsoving har funnet sted i århundrer .. Hvem snakker dere om da? Det gjelder ihvertfall ikke mine foreldre, besteforeldre eller oldeforeldre .. er det fra steinalderen dere mener når folk bodde i huler? Landsforeningen for krybbedød anbefaler at barnet ligger i egen seng på foreldrenes rom de første 6 månedene - det er ikke uten grunn at nettopp den foreningen har gått ut med sine anbefalinger. For en baby er det viktig å ha det luftig rundt seg - hvor luftig blir det om babyen skal ligge tett mellom foreldrene i foreldrenes seng. De anbefaler også at babyen legges med bena helt i enden av barnesengen - for å unngå at barnet vikler seg inn i dynen -hvor lett er det om babyen ligger i foreldrenes seng?
Gjest =tentacle= Skrevet 3. september 2007 #53 Skrevet 3. september 2007 Tja, si det... Hvorfor i all verden vil noen ligge inntil mannen sin.. Ææææssjj, noe så ekkelt! Nei, da er det nok bedre å ha en toåring og en femåring i senga.. eller noe sånt... Er det ekkelt at et lite barn vil sove nær foreldrene sine?
Grooo Skrevet 3. september 2007 #54 Skrevet 3. september 2007 Det snakkes om at samsoving har funnet sted i århundrer .. Hvem snakker dere om da? Det gjelder ihvertfall ikke mine foreldre, besteforeldre eller oldeforeldre .. er det fra steinalderen dere mener når folk bodde i huler? Hvis du ser på de fleste land utenfor Europa og Amerika er det ganske så vanlig, tenker da spes. på Asia og Afrika der de ikke har så stor plass som her hos oss. Det er da ganske merkelig at språk som japansk feks ikke har noe ord for krybbedød? Kan det være fordi det er et ukjent fenomen der? Samsoving er ikke farlig hvis man tar de forholdsregler jeg nevnte litt lenger opp.
Gjest Thelma :-) Skrevet 3. september 2007 #55 Skrevet 3. september 2007 Hvis du ser på de fleste land utenfor Europa og Amerika er det ganske så vanlig, tenker da spes. på Asia og Afrika der de ikke har så stor plass som her hos oss. Det er da ganske merkelig at språk som japansk feks ikke har noe ord for krybbedød? Kan det være fordi det er et ukjent fenomen der? Samsoving er ikke farlig hvis man tar de forholdsregler jeg nevnte litt lenger opp. Jeg tok ikke mine punkter utifra løse luften .. jeg leste det på Krybbedød-foreningens egne sider..
Gjest Thelma :-) Skrevet 3. september 2007 #56 Skrevet 3. september 2007 Hvis du ser på de fleste land utenfor Europa og Amerika er det ganske så vanlig, tenker da spes. på Asia og Afrika der de ikke har så stor plass som her hos oss. Det er da ganske merkelig at språk som japansk feks ikke har noe ord for krybbedød? Kan det være fordi det er et ukjent fenomen der? Samsoving er ikke farlig hvis man tar de forholdsregler jeg nevnte litt lenger opp. Så du er helt sikker på at Japan ikke har en betegnelse for uventet barnedød?
Gjest =tentacle= Skrevet 3. september 2007 #57 Skrevet 3. september 2007 Krybbedødargumentet blir vel svakere og svakere jo eldre barnet blir.
Grooo Skrevet 3. september 2007 #58 Skrevet 3. september 2007 Jeg tok ikke mine punkter utifra løse luften .. jeg leste det på Krybbedød-foreningens egne sider.. Jeg er klar over det ja, men jeg har også lest annen forskning som sier at det ikke er slik. Men jeg er samtidig helt enig i at det er bedre å advare mot kryddedød enn å ta sjansen på at folk som lever i situasjoner der samsoving ikke er bra sover sammen med barna sine. Er temmelig sikker på at Japans ikke har et ord for krybbedød eller plutselig spedbarnsdød ja, har lest det flere steder. Kan god prøve å lete opp kilder om det er interessant?
Grooo Skrevet 3. september 2007 #59 Skrevet 3. september 2007 Her er forresten en masse Fakta om samsoving samlet. Men jeg håper at dere kan være greie å holde diskusjonen her inne og ikke "spamme" forumet der med meninger og synspunkter. De har sine meninger, vi har våre. Men dette er altså masse fakta samlet på ett sted.
Gjest Thelma :-) Skrevet 3. september 2007 #60 Skrevet 3. september 2007 Krybbedødargumentet blir vel svakere og svakere jo eldre barnet blir. Ja, det er klart. Krybbedødforeningen kommer med sine anbefalinger inntil babyen er 6 mnd. Foreldren må gjøre som de selv ønsker. Men jeg kan bare ikke forstå hva som er så bra med å ha barna sovende i foreldrenes seng .. Vi har alltid fulgt ungene våre inn i egne senger når de kom inn til oss om nettene .. dette fordi jeg ikke synes det er noe særlig å sove med barn i sengen .. Så lenge vi skal tidlig opp om morgenen er det å være utsovet veldig viktig .. det er alfa omega for min måte å fungere gjennom dagen på .. Jeg har enda til gode å høre foreldre som synes det er deilig å sove med ungene i sengen sin .. Andre foreldre kommer på jobb og forteller at i morges våknet hun eller han i barnas seng - fordi ungene kom inn til dem - og da måtte de forlate sengen .. Det er ikke så mange som får kvalitetssøvn med barn i sengen .. Barna ligger sjeldent i ro .. man våknter med ben som sparker i søvne osv .. ikke særlig behagelig ..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå