Gå til innhold

Nok om det og mer om noe annet!

Leo

Anbefalte innlegg

Ikke besøker jeg deg som jeg sier jeg skal, ikke ringer jeg engang....

Ja, så flink som jeg er til å ringe og besøke folk, skulle det bare mangle om du ikke fulgte opp! :nei:

:ironi:

Stille her for tiden. på ferie? Kommet hjem?

Kom hjem sent i kveld. Mye vind i hele Europa og etter å ha tatt av og lettet en del ganger er ikke magen min helt seg selv, så nå sitter jeg å venter på at den skal roe seg... Ikke er det spesielt avslappende å fly sammen med noen som er direkte redd for å fly heller... Det ble ikke akkurat bedre av at han våknet til sjøsprøyt på vinduene i 5. etasje! Det er det man virkelig kan kalle valuta for pengene når man har bestilt "Ocean Wiew" :skratte:

Vi har ellers hatt en flott ferie! Det er utrolig hvor mye man kan få med seg når man har en erfaren og villig sjåfør som behersker venstrekjøring! Varmen har ikke vel ikke akkurat vært slitsom, men vi hadde faktisk noen dager da shorts og t-skjorte var det eneste fornuftige antrekket.

Jeg tror dette var 6. eller 7. gangen jeg var på Malta, men av en eller annen grunn har jeg aldri vært på Gozo. Det anbefales imidlertid på det varmeste! Renere, vakrere og mer genuin enn Malta. Og "Den Blå Lagune" ved Comino kan ikke beskrives! (Nå i januar var vi selvfølgelig temmelig alene der og badet naturligvis ikke. I juli minner den vel mest om Middagsbukta på St. Hansaften vil jeg tro...).

Det var faktisk bare 2 - 3 varmegrader inne da vi kom hjem (Med vilje, da...), men nå tror jeg det begynner å ta seg opp... Dyrene henter vi i morgen :) Bortsett fra den godt og vel myndige skotske whiskeyen jeg har kjøpt til "dyrepasseren", tror jeg at jeg må finne på litt "ekstra"... Det er jo intet mindre enn fantastisk å kunne overlate dyrene sine til noen man vet tar 110% vare på dem!

Temperaturen tar seg opp og magen roer seg, så da er det kankskje på tide å legge på "nattkubben" og gå og legge seg? Jepp! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres ut som en flott ferie! Vi har faktiskvært inne på Malta når vi har snakket om ferie i det siste. Er det noe spesielt du i så fall anbefaler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe spesielt du i så fall anbefaler?

Ja, mye! Holder derfor på å skrive en PM til deg, men den blir nok desverre ikke ferdig i dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mye! Holder derfor på å skrive en PM til deg, men den blir nok desverre ikke ferdig i dag...

Ja, jeg er litt treg, salsera :sjenert: ...

Lille Mjau var tydelig glad for å komme hjem og var overbegeistret over å få komme ut igjen, så de siste nettene har han vært ute. Synes det virker litt kaldt og ukoselig å være ute alene hele natten jeg da :ler: , men jeg er jo ikke katt og dessuten bestemmer katten det helt selv siden han kan komme inn når han vil. T.o.m. min kjære våkner nemlig så snart det lille dyret så mye som piper utenfor soveromsvinduet! :fnise:

Hudproblemene til Voffe har blusset litt opp igjen og det er høyst sannsynlig min skyld siden jeg glemte å sende med fiskeoljen hans da vi reiste bort alle sammen. Den hjelper nemlig veldig! Har også tenkt å prøve å begynne å gi ham "Vom og hundemat" i stedet for tørrfôr siden jeg ser at mange anbefaler dette. Siden vi likevel skal til veterinæren senere i dag, tenkte jeg å forhøre meg litt der også.

Nå skal jeg vaske kattekassen og deretter se om jeg får like bra fremmøte når vi skal til veterinæren som når det serveres tunfisk! Begge dyrene skal vaksineres og få ormekur. Hvor viktig det er fikk jeg nemlig en påminnelse om på Malta hvor det lever horder av mer eller mindre ville katter og svært mange av dem bærer preg av å være angrepet av sykdom og/eller parasitter :tristbla: .

I går fikk jeg forresten en lampe fra USA. Den var kjempelekker, men jeg må selvfølgelig bytte ledning og lampesokler. Blir spennende å se om jeg får det til slik jeg har tenkt. Jeg begynner nemlig å bli litt lei av denne lampejakten nå...

Endret av Leo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er litt treg, salsera :sjenert: ...

På grunn av diverse ting kan vi ikke bestille ferie ennå uansett, så jeg har god tid. :) Veldig snilt av deg å komme med tips.

Jeg gjentar meg selv, men jeg synes det er veldig koselig å lese om katten og Voffe. Siden det ikke er mulig for oss å tilby et dyr et bra hjem i overskuelig framtid, er det nesten som en liten erstatning å lese om dyrene dine her inne. Du beskriver dem på en så levende måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var på hengende håret vi ble fulltallige til veterinærbesøket! Lille Mjau pleier jo å komme stormende når jeg roper på ham og i hvert fall når han hører lyden av en tunfiskboks, men denne gang ei. Heldigvis hadde jeg beregnet god tid, så jeg tok meg en runde for å se etter ham. Jeg har sett på sporene at han nok helst ikke forlater tomten her, så jeg må si jeg stusset litt over å ikke finne ham. Følte meg litt dum ved tanken på å gå rundt å rope på en katt, men etter hvert tenkte jeg at jeg fikk forsøke likevel. Som tenkt, så gjort og plutselig syntes jeg at jeg hørte svak mjauing. Voffe, som selvfølgelig måtte være med, begynte å bjeffe og mjauingen ble tydeligere. Plutselig var det ingen tvil om hvem det var og hvor han var. Han var nemlig innelåst på loftet i naboens garasje! Heldigvis var de hjemme, så det var en tydelig fornøyd liten katt som ble sluppet ut noen minutter senere. Han lærte sannsynligvis ingenting av det :ler: , men jeg håper han fortsetter å "svare" når jeg (Og Voffe...) roper på ham! Hadde han ikke gjort det, kunne han ha blitt der temmelig lenge... Nå er han i hvert fall behørig vaksinert om ikke annet.

Den som ikke kunne vaksineres var stakkars Voffe. Han hadde nemlig et sår på øret som var langt mer alvorlig enn jeg hadde trodd :tristbla: , så han måtte få antibiotika og salve i stedet. Såret har sannsynligvis oppstått fordi lille Mjau ikke kan motstå Voffes lange, flagrende ører og "hekter seg på" når han går forbi. Av og til setter klørne seg fast i pelsen og da får lille Mjau litt panikk og fekter en del med potene for å komme løs. Jeg har selvfølgelig oppdaget såret, men det virket faktisk helt uskyldig så jeg har bare renset det overfladisk og tenkt at det gror av seg selv :sprettoy: .

Vel hjemme igjen klarte jeg å snuble med en på alle måter full kattekasse i hendene. Trenger jeg si at det, bokstavelig talt, var en drittjobb å rydde opp og at fremmøteprosenten var på topp mens jeg holdt på? :roll:

Om ikke annet var det heldigvis mye enklere enn forventet å skifte ledninger og lampesokler på den amerikanske lampen. Faktisk så enkelt at jeg lurer på om jeg kanskje ikke skal kjøpe en til i samme serie :klø: ... Jeg får kanskje prøve å vente til jeg har sett lyset! (I lampen altså... :ler: ).

Holder på med et annet og strengt tatt mer spennende prosjekt om dagen også, så i løpet av denne uken venter jeg en viktig telefon :mobil: . Jeg bør m.a.o. legge meg... I går tror jeg at jeg sovnet mens jeg lo av Anne B. Ragdes "Ligge i grønne enger" og det kan bli interessant å høre fortsettelsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På grunn av diverse ting kan vi ikke bestille ferie ennå uansett, så jeg har god tid. :) Veldig snilt av deg å komme med tips.

Jeg gjentar meg selv, men jeg synes det er veldig koselig å lese om katten og Voffe. Siden det ikke er mulig for oss å tilby et dyr et bra hjem i overskuelig framtid, er det nesten som en liten erstatning å lese om dyrene dine her inne. Du beskriver dem på en så levende måte.

Tenkte du skulle få både tips, bilder og linker, så det er derfor ting tar litt tid...

Jeg synes i hvert fall det er hyggelig og skrive om dyrene og jeg setter faktisk stor pris på at jeg har mulighet til å tilbringe mye tid sammen med dem akkurat nå. Det er ganske mye arbeid og "styr" til tider, men rutinene begynner å sitte og vennskapet dem i mellom fungerer greit, så da blir det vel roligere etter hvert. Jeg skriver selvfølgelig mest for meg selv, men det er selvfølgelig også veldig hyggelig hvis noen har glede av å lese det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det spennende prosjektet går i boks!

Jeg koser meg også med å lese om dyrene dine. Skulle så gjerne hatt selv, men det fungerer dårlig. Litt dyrehistorier er i alle fall koselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det spennende prosjektet går i boks!

Har fremdeles ikke hørt noe, så det er egentlig litt mer spennende enn jeg setter pris på. Det ser imidlertid ut til at jeg må ta en telefon selv på mandag eller tirsdag for å få klarhet...

Været er mildt sagt ufyselig og selv ikke lille Mjau har noe ønske om å være ute så alt for lenge av gangen. Forrige kvelden var det temmelig kaldt og jeg syntes det ble for lenge for en liten katt å være ute alene i 6 -7 timer. Det syntes han åpenbart selv også så da jeg hadde pusset tennene og var klar til å legge meg lå han i sengen sin. I natt og i dag har han åpenbart vært av den oppfatning av det er for vått…

Ellers skal jeg gladelig innrømme at jeg fra tid til annen nesten får tårer i øynene når jeg ser de to små dyrene sammen. Voffe har vel ikke hatt så store problemer med å takle omveltningene, men når jeg ser lille Mjau ligge på ryggen og legge potene rundt halsen på Voffe mens han slikker ham i munnvikene, blir jeg helt rørt. Jeg kan riktignok ikke så mye om katter, men jeg innbiler meg at en katt ikke gjør det med noen den er redd eller ikke liker noe særlig. Det er også rimelig tydelig at Mjau setter stor pris på å ha et hjem! Jeg har faktisk aldri sett maken til sosial katt! Han er ikke klengete på noe vis, men han trives åpenbart best der resten av "familien" hans er :katt: .

Jeg må også smile når jeg ser dem ligge oppå hverandre i sofaen slik de gjør akkurat nå :) .

Ellers har jeg ”sett lyset” og den lampen var, i hvert fall i mine øyne virkelig lekker! (De nye lysholderne er større og det gjorde den i mine øyne mer "harmonisk"). Faktisk så fin at jeg kjøpte en til på en auksjon i natt som med tid og stunder skal plasseres over spisebordet… I det hele tatt har jeg shoppet ganske mye den siste uken. I går var jeg på IKEA og mens jeg var der fant jeg ut at jeg er for gammel til å ha litt slitne halvlitersglass i kjøkkenskapet :ler: , så jeg kjøpte 36 nye glass og kastet alle de gamle. Jeg har også lenge vært på jakt etter nye sofaputer og forrige dagen fant jeg faktisk noen helt greie på Europris av alle steder. Fargene passet perfekt og med nye innerputer i dun ble de riktig fine. Jeg har tidligere vært på nippet til å kjøpe noen i silke og lin, men dyre, ikke vaskbare sofaputer går dårlig sammen med mine ”puteliggere” av noen kjæledyr…

Jeg må selvfølgelig også innom brukthandlerne ”mine” med jevne mellomrom og hos en av dem fant jeg noe jeg betrakter som en liten skatt; et ca. 100 år gammelt skinninnbundet album med originale interiørfotografier fra en storgård på Hadeland. Bildene er tatt omtrent slik man i dag gjør når man skal lage prospekt ved boligsalg og er i mine øyne unik dokumentasjon på hvordan det kunne se ut i et svært velstående hjem ved forrige århundreskifte. Jeg kunne godt ha tenkt meg å ramme inn noen av dem og ha dem på veggen, men jeg vil jo helst beholde albumet i sin originale stand også da. Mulig jeg kan få laget kopier :klø:

Jeg er også ferdig med ”Ligge i grønne enger”. Historien er på ingen måte fullendt, så jeg håper forfatteren skynder seg å skrive mer! Jeg vil vite hvordan det går med Neshov nå!!! :ler: .

I morgen må jeg ut på jakt etter skikkelig steinovnsbakt brød. Min kjære ble nemlig hektet på bruscetta på Malta og jeg har alltid vært veldig glad i det, så da blir det ”lørdagskos”. Nydelig kaldpresset olivenolje kjøpte jeg med meg, men det blir sikkert ikke enkelt å finne like gode tomater. Tomatene som er å få her til lands smaker jo ingenting i forhold til de som er å få lenger sør i Europa, så jeg lurer på om jeg ikke må ordne meg med et lite drivhus slik at jeg i hvert fall kan nyte ferske, søte tomater noen uker om sommeren. Jeg tenkte også at jeg skulle så noen krydderurter. På sikt skal jeg ha en bitteliten urtehage, men inntil den blir ferdig, kan jeg jo ha dem i store potter.

Nuh tror jeg at jeg skal bevilge meg et glass Chablis eller to! :vin:

Endret av Leo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si at jeg er storfornøyd med den nye bærbare PC'en min og at det er utrolig deilig å slippe at noen klager over hvordan jeg organiserer mappene mine og hva jeg laster ned! De bærbare jeg har hatt tidligere har formelt sett tilhørt arbeidsgiver og da har jeg, selvfølgelig, følt meg litt bundet selv om jeg ikke akkurat har for vane å utføre tvilsomme handlinger via f.eks. internett. Denne PC'en er imidlertid bare min og de som vil bruke den må spørre pent! :fnise:

Den er rett og slett mitt helt private verktøy og jeg setter enormt stor pris på det! :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan tenke meg det er deilig med bærbar PC, ja! Selv om jeg ikke skriver her så ofte, så følger jeg med og oppdaterer meg :)

Men jeg må si jeg er veldig nysgjerrig hva dette spennende prosjektet ditt er, altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp oppdaget at jeg har tatt feil av en dato og jeg kan vel ikke si annet enn at jeg er fryktelig lei meg! :tristbla:

Men jeg må si jeg er veldig nysgjerrig hva dette spennende prosjektet ditt er, altså...

Høyst sannsynlig har det gått i vasken det også. Det er visst ingen grenser for hvor mye livet har tenkt å krangle med meg! :tristbla: På den annen side finnes det helt klart de som har det usannsynlig mye verre... Jeg føler meg egentlig ganske dum når jeg må ta stilling til en ydmyk forespørsel som vedrører om jeg kan vente 14 dager ekstra på noen stoler :sprettoy: .

Det eneste som føles greit akkurat nå er at jeg har et rimelig velfylt lager av arabisk kaffe, men å påstå at den hjelper på nattesøvnen er vel å ta i! :skratte:

Endret av Leo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:klem:

Huff da... Hørtes ikke ut som det var noe særlig humør på Leo nå... Håper ting blir bedre snart!!

:klem:

Det blir bedre! Saker og ting ser ut til å ordne seg og jeg har nå fått skriftlig bekreftelse på at prosjektet mitt går i orden selv om det kommer til å ta litt lenger tid enn forventet! :hoppe:

På komfyren har jeg to store gryter med tilsammen ca. 10 middager, så jeg føler meg fryktelig "husmoderlig" akkurat nå :ler: . Nå mangler det bare litt inspirasjon til lå rydde og vaske, men det får heller bli i morgen... Trur eg... I det hele tatt er jeg rimelig håpløs på det området. D.v.s. jeg holder det rent på kjøkken og bad, skifter sengetøy og holder dyrene og deres ting rene, men ellers er jeg slapp. Fryktelig slapp! Imidlertid blir moren min pensjonist ganske snart og da vurderer jeg seriøst å ansette henne som vaskehjelp. Av en eller annen grunn liker hun å gjøre slike ting (Jeg har m.a.o. ikke arvet de genene...) og selvfølgelig skal hun få betalt!

Nå skal jeg fortsette litt på den PM'en jeg hadde tenkt å sende til salsera ;) . Uken har vært litt mer hektisk enn denne dagboken gir uttrykk for, men jeg håper i hvert fall å få sendt fra meg noe fornuftig før helgen er omme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. innlegg i dagboka mi: Alt i orden!

Så flink du er som lager stooooore middagsporsjoner. Det er ikke jeg. Jeg og ex kjøpte en gang et halvt hjort av en nabo. Jeg stekte hjortekaker til den store gullmedalje (vi fikk 15 kg. kjøttdeig, eller noe sånt...) og var til slutt så irritert på hele hjorten at jeg egenhendig kunne kvalt den med en skolisse og partert den med en skje. (Litt ulogisk ressonement siden den alt var særdeles død og partert)

Eller: Det jeg kanskje var mest irritert på, var vel ordvekslingen etter at denne hjorten var i hus (litt motvillig fra min side) og ex'en presterte å si noe sånt som at det var fint for meg å få så mye vilt, da kunne jeg lære hva jeg laget av det (det ble etterfulgt av min kommentar om at jeg ikke helt visste hva jeg skulle gjøre med alt dette kjøtte/kjøttdeigen/margbena). Da jeg sa at det var vel fint for han også, slik at han kunne lære seg det, endte det hele selvfølgelig i en veldig lite avvslutning på kvelden.... Komme her og insinuere at HAN skulle lage middag! Makan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Det blir bedre! Saker og ting ser ut til å ordne seg og jeg har nå fått skriftlig bekreftelse på at prosjektet mitt går i orden selv om det kommer til å ta litt lenger tid enn forventet! :hoppe:

På komfyren har jeg to store gryter med tilsammen ca. 10 middager, så jeg føler meg fryktelig "husmoderlig" akkurat nå :ler:

Ti middager :overrasket:

Så bra at prosjektet ditt ser ut til å gå i orden. :)

Da jeg sa at det var vel fint for han også, slik at han kunne lære seg det, endte det hele selvfølgelig i en veldig lite avvslutning på kvelden.... Komme her og insinuere at HAN skulle lage middag! Makan!

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at prosjektet går i orden.

Er det ikke tilfredsstillende når det går masse ferdige middager i fryseren? Jeg føler meg alltid som alle tiders superhusmor når jeg får gjort noe sånt. (Så får det heller være at superhusmoren har et heller rotete hus med mye støv i hjørnene og barnegrøt oppover veggen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. innlegg i dagboka mi: Alt i orden!

Det var slett ikke meningen, men hils å si at jeg hadde veldig lyst og ble veldig lei meg da det ble som det ble. *kryptisk*

Så flink du er som lager stooooore middagsporsjoner. Det er ikke jeg. Jeg og ex kjøpte en gang et halvt hjort av en nabo. Jeg stekte hjortekaker til den store gullmedalje (vi fikk 15 kg. kjøttdeig, eller noe sånt...) og var til slutt så irritert på hele hjorten at jeg egenhendig kunne kvalt den med en skolisse og partert den med en skje. (Litt ulogisk ressonement siden den alt var særdeles død og partert)

Eller: Det jeg kanskje var mest irritert på, var vel ordvekslingen etter at denne hjorten var i hus (litt motvillig fra min side) og ex'en presterte å si noe sånt som at det var fint for meg å få så mye vilt, da kunne jeg lære hva jeg laget av det (det ble etterfulgt av min kommentar om at jeg ikke helt visste hva jeg skulle gjøre med alt dette kjøtte/kjøttdeigen/margbena). Da jeg sa at det var vel fint for han også, slik at han kunne lære seg det, endte det hele selvfølgelig i en veldig lite avvslutning på kvelden.... Komme her og insinuere at HAN skulle lage middag! Makan!

Dette "sirkuset" gjentar jeg hver høst, men da er det stort sett snakk om elg. Etter flere år som ungkar med mye Grandiosa og hamburgere på menyen, setter min nåværende stor pris på hjemmelaget mat, så han deltar med liv og lyst og har heldigvis forstått at det er mye arbeid. Om det blir så billig vet jeg ikke, men kvaliteten blir utvilsomt en helt annen enn når man f.eks. kjøper karbonadedeig.

Prosjektet ditt... Er det det jeg har hørt om i en PM og som du ikke har gjort på en stund? *like kryptisk som deg*

Jepp! Den som venter på noe godt osv... *enda mer kryptisk*

Ti middager :overrasket:

Ja, når man lager supper og gryteretter fra bunnen av, synes ikke jeg det er så mye ekstra arbeids å lage noen porsjoner ekstra når jeg først er i gang. Kanskje ikke så aktuelt for deg ;) , men tre griseknoker koker like fort, eller rettere sagt sakte, som en.

Er det ikke tilfredsstillende når det går masse ferdige middager i fryseren? Jeg føler meg alltid som alle tiders superhusmor når jeg får gjort noe sånt. (Så får det heller være at superhusmoren har et heller rotete hus med mye støv i hjørnene og barnegrøt oppover veggen)

Jo, det er ekstremt tilfredsstillende! Og enda bedre er det når man er "utsultet" og på vei hjem og vet at man kan ha ferdig middag på fem minutter uten å måtte ty til halvfabrikata. Et besøk i matvarebutikken i den tilstanden har dessuten en tendens til å bli en svært kostbar affære...

Appropos mat, så har jeg vært i nabolandet og handlet i dag. Mat er vel ikke så mye billigere der, men her går det til dels store mengder pålegg bl.a. til matpakker og det er ganske mye billigere når man kjøper store pakker som man fordeler i porsjonspakninger og fryser ned. Det er en del arbeid og og jeg har nettopp vært i fryseren med den siste ladningen, men til gjengjeld slipper vi å kjøpe noe særlig annet enn melk og brød de nærmeste ukene.

Akkurat nå er jeg m.a.o. ganske lei av mat og det passer bra for jeg har funnet ut at jeg har valget mellom å gå ned 5 - 10 kg. og å kjøpe et lass med nye bukser. Når skapet inneholder et drøss med mer eller mindre ubrukte bukser fra diverse shoppingturer i inn- og utland er svaret gitt. Jeg må rett og slett bli finkere til å begrense middagsporsjonene og å gå raske turer. Jeg går jo turer nå også, men de er i følge med verdens mest saktegående hund. Voffe vil nemlig helst løpe løs, men det kan han selvfølgelig ikke når vi går langs veien, og når han må gå i bånd foregår det i snegletempo med snusing og tissing på hver minste gresstust :hund: ... Selvfølgelig kan jeg gå alene, men jeg har store problemer med å takle det ivrige og bedende uttrykket han setter opp når han forstår at det er tur på gang. Så, hva gjør man? :klø: Sniker seg ut på tur mens hunden sover? :ler: Noe må i hvert fall gjøres! Heldigvis kan det virke som om våren kommer tidlig i år og da blir alt så mye enklere!

Den som ikke er verken feit eller saktegående er lille Mjau! Her en natt våknet vi av noen hjerteskjærende pipelyder og da vi kikket ut av soveromsvinduet, så vi lille Mjau som moret seg stort med å plage livet av en mus. Ikke visste jeg at et så lite dyr kunne lage så mye lyd! Ut over det, merker vi ikke egentlig ikke så mye til at vi har katt lenger. Han er stort sett ute hele natten og sover mesteparten av dagen. Han står riktignok opp noen ganger i løpet av dagen for å ta seg litt mat og få litt kos og ellers hvis det skjer noe han tror er spennende, men ellers er det helt rolig.

Nå har jeg akkurat lastet ned en ny lydbok, så da tror jeg at jeg skal ta kvelden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...