Cathie Skrevet 4. juli 2007 #121 Skrevet 4. juli 2007 Det med at skjer færre dødsulykker i Sverige, det kan ikke ha noe med at bilparken er nyere pga lavere avgifter og bedre veier? Også hadde jeg blitt veldig glad om jeg hadde fått svar på man kan ha et stort barn bakoverevendt i forsetet - er det plass til det i de fleste biler? Det er større plass i forsetet enn i baksetet i de aller fleste biler. Da kan vi jo gå til tyskland da, med enda lavere avgifter, og ikke minst like bra veier... De har enda mer dødsulykker/alvorlig skadde barn enn i norge. Der er det helt uvanlig å sitte bakovervendt etter et år.
Gjest Mayamor Skrevet 4. juli 2007 #122 Skrevet 4. juli 2007 Jeg spør kun fordi jeg lurer, hvorfor er det uaktuellt med barn forran? Jeg står nemlig ovenfor et problem med at bilstolen ikke passer i baksetet, og hører at folk snur barnet sitt fordi de ikke vil ha de forran. Jeg skjønner ikke (understreker jeg) at noen vil redusere sikkerheten til barnet sitt med 40% fordi de selv vil sitte forran. Så jeg lurer på om det er en annen grunn. Fordi vi voksne snakker sammen om hvor vi skal, hva vi skal ha til middag, hvordan den ande har hatt det på jobb etc... Vi har 5 barn, så forsetet vårt har ikke passet til alle dem... Dessuten føles det feil å sitte klumpet sammen i baksetet sammen med de andre barna slik at et lite barn på 1,5 - 4-5-6-7-? år skal sitte bakovervedt... Et annet aspekt: hva er best: * et barn bakovervendt i en liten puslete bil? * et barn forovervendt i en solid bil? Vi velger sistnevnte. Du har opplyst om din kunnskap og hva du mener. Jeg har opplyst om min kunskap og hva jeg mener. Vi tar alle våre valg.
Gjest Elastica Skrevet 4. juli 2007 #123 Skrevet 4. juli 2007 Det mener jeg ikke er hysteri men usakeligheter jeg da... Syns bare det er så kjipt at det er så "in" å kalle alle hysteriske for ditt og datt... Enten det er sikring av barn, hva man skal spise når man går gravid, alkohol eller noe annet. Man har liksom lov å si at noe er hysteri, mens på den motsatte enden har man ikke lov å si at det er farlig eller ikke bra, for da er man dømmende å nedlatende. Er det ikke like nedlatende å kalle noen hysterisk? Jeg sikter ikke spesiellt til denne diskusjonen, siden jeg mener at når man sier "du er en dårlig mor/jeg håper ikke du har barn" så fortjener man ikke noe bedre tilbake. Jeg hiver meg på denne, siden det muligens var meg du siktet til i utgangspunktet. For så vidt er jeg enig i at det er dumt å ufarliggjøre åpenbare uheldige ting ved å kalle det hysteri. Enkelte ting er farlige, det er det ikke noe tvil om. Å sikre barn i bil er selvsagt en av de viktigste tingene vi gjør. Det er opplest og vedtatt at det er farlig å kjøre bil, statistisk sett kanskje det mest farlige vi gjør i løpet av en hel dag. Når man tenker på den skadefølgen som kan inntreffe dersom det skjer en bilulykke er det rart mange kjører bil i det hele tatt, så engstlige som noen er. Og da mener jeg ikke ironisk. Det er vel 400 som dør i trafikken hvert år, (arrester meg hvis jeg tar feil, har ikke sjekket tallet, men mener det er ca riktig) og dette er selvfølgelig altfor mange. Nå var det slik at mitt innlegg tidligere siktet til de som hiver ut av seg at man ikke burde ha barn dersom man ikke bruker bakovervendt sete til 5 års alder. Dette synes jeg selvsagt er helt uholdbart å slenge ut av seg i et debattforum, hvor det eneste gale man har gjort er å har forovervendt barnesete. (Jeg har sikkert gjort mye annet galt også opp gjennom tidene, men det var dette som var temaet her.) I min tid var det ikke mye informasjon rundt dette - og for all del - det er flott at man nå opplyser barnestolkjøpere om noe annet. Dessuten var vår situasjon slik at jeg ikke engang hadde med meg ungene i bilen daglig. Alt dette er selvsagt overflødige opplysninger, men det er en slags oppklaring av eget valg, når man blir stemplet som uegnede foreldre. Og Tule, merk deg at jeg ikke forsvarer valget, men forklarer det! Det er en forskjell på det. Når dette er sagt synes jeg fremdeles det er noe som ikke rimer når a) man fremdeles får kjøpt godkjente seter som er forovervendt og b) veldig mange fremdeles bruker forovervendte seter. Det er ikke tilrådelig å drikke seg sørpefull under svangerskap, det er liksom noe alle vet. At det er katastrofalt å bruke forovervendte seter er det ikke like mange som er klar over, tror jeg. Opplysningsbaserte innlegg er bra og det trenger vi. Det var ikke dette jeg siktet til da ordet "hysteri" glapp ut av fingrene mine i går.
Kykkelikokos Skrevet 4. juli 2007 #124 Skrevet 4. juli 2007 Tyskland har jo også AutoBahn da, med ekstremt mye høyere fartsgrenser.
Cathie Skrevet 4. juli 2007 #125 Skrevet 4. juli 2007 (endret) Elastica: Jeg siktet overhode ikke til deg (innlegget ditt var hvertfall ikke i tankene mine) , kun generellt! Tyskland har jo også AutoBahn da, med ekstremt mye høyere fartsgrenser. Det er sant. Men det forklarer ikke hvorfor aller færrest dør/blir hard skadet i finland og sverige hvor mange fler sitter bakovervendt enn resten av europa! Og det er ikke en liten forskjell, den er veldig tydelig. Bakovervendt er sikrest, det blir bare dumt å diskutere mot det. Endret 4. juli 2007 av Cathie
Cathie Skrevet 4. juli 2007 #126 Skrevet 4. juli 2007 (endret) Når dette er sagt synes jeg fremdeles det er noe som ikke rimer når a) man fremdeles får kjøpt godkjente seter som er forovervendt og b) veldig mange fremdeles bruker forovervendte seter. Det er ikke tilrådelig å drikke seg sørpefull under svangerskap, det er liksom noe alle vet. At det er katastrofalt å bruke forovervendte seter er det ikke like mange som er klar over, tror jeg. Bag med nett er også godkjent! Her og her kan du se hvordan en sidekollisjon foregår med bag med sikkerhetsnett. Ville du lagt babyen din i det hvis du hadde visst det? Godkjent er ikke alltid det samme som sikkert, desverre! Endret 4. juli 2007 av Cathie
Gjest Elastica Skrevet 4. juli 2007 #127 Skrevet 4. juli 2007 Bag med nett er også godkjent! Her og her kan du se hvordan en sidekollisjon foregår med bag med sikkerhetsnett. Ville du lagt babyen din i det hvis du hadde visst det? Godkjent er ikke alltid det samme som sikkert, desverre! Nå har jeg ikke sett på linkene, men jeg hadde sikkert valgt annerledes idag. Bagnett hadde vi aldri, fordi vi allerede da hørte at det var dårligere sikring enn med sete.
Cathie Skrevet 4. juli 2007 #128 Skrevet 4. juli 2007 Fordi vi voksne snakker sammen om hvor vi skal, hva vi skal ha til middag, hvordan den ande har hatt det på jobb etc... Vi har 5 barn, så forsetet vårt har ikke passet til alle dem... Dessuten føles det feil å sitte klumpet sammen i baksetet sammen med de andre barna slik at et lite barn på 1,5 - 4-5-6-7-? år skal sitte bakovervedt... Et annet aspekt: hva er best: * et barn bakovervendt i en liten puslete bil? * et barn forovervendt i en solid bil? Vi velger sistnevnte. Du har opplyst om din kunnskap og hva du mener. Jeg har opplyst om min kunskap og hva jeg mener. Vi tar alle våre valg. Jeg respekterer at du har tatt ditt valg og skal ikke bry meg med det. Men må bare kommentere det med solid bil. I dag er bilene bygget mye mer solide og hardere enn de var før, sånn at en kræsj vil bli mye hardere bråstopp enn med eldre biler som bremset litt for kræsjen ved å gi etter. Derfor er det enda viktigere da å ha bakovervendt. Belastning på barnets nakke (Newton) Forovervendt barnestol 90-tallsbil 1700 Newton Forovervendt barnestol 80-tallsbil 950 Newton Bakovervendt barnestol 250 Newton Ikke for å kommentere ditt valg, men for å opplyse andre.
Hermula Skrevet 4. juli 2007 #129 Skrevet 4. juli 2007 hei na har du ackta graco setet da som er godkjent bakovervent til 25 kilo da om du har plas i bilen det er og en test viner og testene er som vi ser ikke helt gode heler jeg tror man bor bruke lit magefolelsen her hilsen Dette er godkjent bakovervendt til kun 18 kg. Etter 18 kg SKAL setet snus forovervendt, og bilens seler SKAL benyttes!!
Cathie Skrevet 4. juli 2007 #130 Skrevet 4. juli 2007 Dette er godkjent bakovervendt til kun 18 kg. Etter 18 kg SKAL setet snus forovervendt, og bilens seler SKAL benyttes!! Akta sine er godkjendte i fremsetet til 25kg. Her er siden deres
monja Skrevet 4. juli 2007 #131 Skrevet 4. juli 2007 (endret) Nyere modell det da? Har Akta Graco Cosmic XTP, og den kan benyttes bakovervendt til 18 kilo, da må stolen snus og bilens trepunktssele benyttes i stedet for stolens fempunktssele. Den hadde vi og. Måtte snu han forover da han var ca 2,5 år. Da må jeg legge til at vi har airbag i fremsetet så der er det uaktuelt å sette han. Endret 4. juli 2007 av monja
Gjest ikke inlogget nå Skrevet 4. juli 2007 #132 Skrevet 4. juli 2007 hei det var nesten riktig, grensen er 140 cm ikke 110 cm altsa en person under 140 cm bor ike site foran, som en tomelfingerregel kan man si at barn under 12 ar ikke bor sitte foran elers er det riktig elers er det at barn under fire ar kan site foran bakovervent i nyere biler hilsen Og igjen har du misforstått. Jeg snakket om FØR. Ikke nåværende regler. Jeg mener å huske at FØR var det ikke anbefalt å ha barn under 110 cm i forsetet. Spørsmålet var jo hvorfor mange ikke har barna i forsetet. Og det er altså grunn til å tro at folk ikke har fått med seg alle de nye reglene. Er jo så absolutt enig i at informasjonen er for dårlig, og da er det lett å henge ved de gamle kunnskapene.
Tule Skrevet 4. juli 2007 #133 Skrevet 4. juli 2007 Fordi vi voksne snakker sammen om hvor vi skal, hva vi skal ha til middag, hvordan den ande har hatt det på jobb etc... Vi har 5 barn, så forsetet vårt har ikke passet til alle dem... hei hm man kan snake sammen om man siter foran og bak sikerheten til barnet bor vere viktigere en det dersom man har en nyere bil der det er anbefalt og sikre barnet bakovervent foran argumentet blir derfor darlig Dessuten føles det feil å sitte klumpet sammen i baksetet sammen med de andre barna slik at et lite barn på 1,5 - 4-5-6-7-? år skal sitte bakovervedt... sa lenge det gar pa sikerheten til det kjereste man har borm an kune klare det, jeg kjener di som gjor det fordi di mener at sikerheten til barnet er viktigst, tenk deg at du star pa sykehuset og du far beksjed om at barnet har fat varige skader du hade kune ungat dersom det hade sitet forovervent det er ike let og leve med det heler Et annet aspekt: hva er best: * et barn bakovervendt i en liten puslete bil? * et barn forovervendt i en solid bil? Vi velger sistnevnte. hei va har dete med saken og gjore kolisjonsenergien virker mindre in pa barnet nar det siter bakoverent og det har ike noe med vilken bil man velger mate du ha valgt en anen bil for og ha det bakovervent Du har opplyst om din kunnskap og hva du mener. Jeg har opplyst om min kunskap og hva jeg mener. Vi tar alle våre valg. sporsmalet er om det er riktig og ta valg pa vegne av barna som kan gi store folger en det som er nodvendig hilsen
Tule Skrevet 4. juli 2007 #134 Skrevet 4. juli 2007 Tyskland har jo også AutoBahn da, med ekstremt mye høyere fartsgrenser. hei na er det altsa slik at ulykene i tyskland stort set skjer pa sideveiene på autobahn skjer det ca tilsvarende 4% av alle ulykker pa tilsvarende veier i andre land sa di veiene er di sikreste i verden det er en grun til at ferre barn dor i norden det er sikring og vorfor er det sa vanskelig og inse det, i sverige dor det enda fere en her hvorfor er det sa vanskelig og inse at vi kan bli bedre til og sikre barna i bilen og vorfor er det sa vanskelig og tro pa di som tester seter? hilsen
Tule Skrevet 4. juli 2007 #135 Skrevet 4. juli 2007 Jeg respekterer at du har tatt ditt valg og skal ikke bry meg med det. Men må bare kommentere det med solid bil. I dag er bilene bygget mye mer solide og hardere enn de var før, sånn at en kræsj vil bli mye hardere bråstopp enn med eldre biler som bremset litt for kræsjen ved å gi etter. Derfor er det enda viktigere da å ha bakovervendt. Belastning på barnets nakke (Newton) Forovervendt barnestol 90-tallsbil 1700 Newton Forovervendt barnestol 80-tallsbil 950 Newton Bakovervendt barnestol 250 Newton Ikke for å kommentere ditt valg, men for å opplyse andre.¨ hei igjen pa en nyere bil blir faktisk mer av kolisjonsenergien absorbert av bilen ved hjelp av myke soner sa det du sier er ike helt riktig det er og derfor flere overlever krasj og ike blir skad, de siste arenes biler har og inklemingsoner i sidene plus at setene vandrer sideveis mot miten ved kolisjon sidefra, det er riktig at det har vert noen som er harde men det gjelder ikke alle, ved opbremsing er det mulig at det kan bli mer kraft pa di som sitter inne men hovedsaklig merker man mindre av kolisjonen i en ny bil, som man sier jo vere bilen ser ut eter en ulykke store sjanse er det for at det har gat bra med dem ini der, jeg snaker her da om biler produsert pa 2000 tallet det er riktig at det var noen stivere pa 90 talet men det er ike na en annen ting som jeg sa det hadde vert greit og set dete i g krefter jeg tror folk er mer vant til og lese det i det hilsen
Tule Skrevet 4. juli 2007 #136 Skrevet 4. juli 2007 Jeg spør kun fordi jeg lurer, hvorfor er det uaktuellt med barn forran? Jeg står nemlig ovenfor et problem med at bilstolen ikke passer i baksetet, og hører at folk snur barnet sitt fordi de ikke vil ha de forran. Jeg skjønner ikke (understreker jeg) at noen vil redusere sikkerheten til barnet sitt med 40% fordi de selv vil sitte forran. Så jeg lurer på om det er en annen grunn. hei jeg syns det var veldig godt skrevet jeg skjoner det heler ike, det ma vere bedre og site lit ubehaglig sel og vite at barnet sit siter sikert mener na jeg men klart noen henger lit igjen i fortida jeg skjoner heler ike poenget med og la barnet skrike seg til og snu i andre situsasjoner skal man ike gi eter for at barnet skriker, man kan ike kjøpe brus til barnet ver gang man er i en butik fordi det skriker vorfor er det da letere og gi eter nar det gjelder sikerhet hilsen
Tule Skrevet 4. juli 2007 #137 Skrevet 4. juli 2007 Den hadde vi og. Måtte snu han forover da han var ca 2,5 år. Da må jeg legge til at vi har airbag i fremsetet så der er det uaktuelt å sette han. hei na kan du koble ut airbagen da men du skal vere lit forsiktig med det pa en gamel bil siden det har skjed at den har utlost seg likevel men det skal ike skje med nyere biler di sier at det skal vere sikert der hilsen
ToveM Skrevet 4. juli 2007 #138 Skrevet 4. juli 2007 hei na kan du koble ut airbagen da men du skal vere lit forsiktig med det pa en gamel bil siden det har skjed at den har utlost seg likevel men det skal ike skje med nyere biler di sier at det skal vere sikert der hilsen Ikke alle har nye biler, der en selv kan koble ut airbagen. Og jeg har hørt at det er veldig dyrt og koble fra/til airbag. En annen ting er det sies her at så veldig mange barn dør her i forhold til Sverige for det at de sitter forovervendt. Jeg kan godt se at det kan være sikrere med ungene bakorvendt. Men finnes det noen reell statistikk på dette, hvor mange som har dødd på grunn av at de har sittet forover. Det er jo ikke spesielt trafikksikkert med en unge som hyler i baksetet heller da. Så det er visse ting man må veie opp mot hverandre her. Det aller tryggeste er jo og la vær å ta ungene med i bil i det hele tatt, eller ta de med ut i det hele tatt
Tule Skrevet 4. juli 2007 #139 Skrevet 4. juli 2007 Ikke alle har nye biler, der en selv kan koble ut airbagen. Og jeg har hørt at det er veldig dyrt og koble fra/til airbag. En annen ting er det sies her at så veldig mange barn dør her i forhold til Sverige for det at de sitter forovervendt. Jeg kan godt se at det kan være sikrere med ungene bakorvendt. Men finnes det noen reell statistikk på dette, hvor mange som har dødd på grunn av at de har sittet forover. Det er jo ikke spesielt trafikksikkert med en unge som hyler i baksetet heller da. Så det er visse ting man må veie opp mot hverandre her. Det aller tryggeste er jo og la vær å ta ungene med i bil i det hele tatt, eller ta de med ut i det hele tatt hei det er da ike noe og bli sint for jeg tenkte bare at du kanskje ike hade tenkt på det og at noen kanskje ikke hadde tenkt på at det på nyere biler er trykt og koble ut airbagen og pa de fleste biler uner fem seks ar kan man koble ut airbagen sel og man bor jo kune ta seg rad til det nar det gjelder barnets sikerehet men jeg ser poenget dersom man skal ha med seg en voksen foran en dag, men i nyere biler er det og bedre plass bak en pa eldre jeg tror ike dete vil bli noe stort problem framover når det gjelder dete med skrikene unger er det noe man bare ma ta, det hjelper og ignorere dem slik at di skjoner at di ike komer noen vei, eller som jeg sa i en annen diskusjon her ine der en person mente at man ike kune gi foreldre ansvar for at barn var sikret i bil i og med at di kune ta av seg beltet etterpå mens man kjorte, der ble det git rad at man kune stope bilen og nekte og kjore vidre til barnet opforte seg jeg ser ike at det ikke kan brukes her, jeg kan og si at di fleste barn jeg vet om som har vert sikret bakovervent til di er tre fire ar har hat en trass periode da di var sirka et ar for di roet seg igjen det er normalt nar det gjelder det med statistikk ma du bare søke etter det selv, men jeg vet at en sier at mye av grunnen til at antall drepte i dag er halvert siden søttitallet selv om trafiken er okt med mye over det dobbelte skyldes i hovedsak at barn i mindre grad blir drept, det var heler ike bakovervente seter før, desuten er barn mye mer i bil i dag noe som viser at det er en samenheng, nesten det eneste som har skjedd med barnesikring siden søttitalet er jo at det er bakovervente seter og at man har fat babyseter og si at det er greit og sikre barn forovervent fordi det er tilat sier ike at det er sikkert, det er tilat og bruke bag med net og men det frarådes og er ike sikert det burde egentlig vere forbudt Tilatelser som det gjor at det blir mer forvirende for foreldrene og vanskeligere og na frem med budskapet om va som er best hilsen
ToveM Skrevet 4. juli 2007 #140 Skrevet 4. juli 2007 ikke sint i det hele tatt jeg, men det finnes alltid flere sider av en sak...i alle fall 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå