Cathie Skrevet 5. juli 2007 #161 Skrevet 5. juli 2007 (endret) Du er ikke en dårlig forelder for de valgene du måtte ta, og jeg synes ikke du skal måtte ta i mot dritt fra andre for dette. Signerer!!! Men tar de valgene man selv føler er riktigst utifra sin situasjon! Og selvfølgelig var det helt andre forutsetninger før enn det er i dag, det kan ikke sammenlignes, og man skal da ikke måtte stå til ansvar fordi man ikke visste da hva man vet i dag! Men jeg skjønner ikke helt vitsen med å prøve å tilbakevise at bakovervendt er sikrest (sikter ikke til noen enkelt, men som en generell holdning). Det som er viktig er å opplyse om hva som er sikrest, så folk får muligheten til å ta ett opplyst valg, for det er veldig få som faktisk vet at små barn bør sitte bakovervendt etter ett år! Der har trygg trafikk en god del å jobbe med! de 3-4 første sidene her inneholder noe statistikk hvertfall... Eneste jeg fant i farten. Endret 5. juli 2007 av Cathie
Gjest Gjest_Tone_* Skrevet 5. juli 2007 #162 Skrevet 5. juli 2007 Les en gang til: Pute med rygg med 5-punktssele i til eldstegutten på 15 mnd. Yngstemann brukte ikke dette fordi festet til ryggen gikk i stykker etter ett ublidt møte med bakken. Og egentlig uten at jeg trenger å forklare deg det så er yngstemann ett diagnosebarn. En av tingene ved sykdommen hans gjør at han er grådig sterk ( da han var 2 brakk han to av fingrene mine bare med å klemme dem. Fester han grepet må man være to for å løsne det.) Medisinene han brukte den gangen gjorde at han var veldig overvektig og ikke passet i noen av stolene vi prøvde bortsett fra ett som ikke passet i bilen. Siden han den gang ikke hadde noen diagnose hadde vi ikke rett til tilpasset stol og vi hadde ikke råd til å kjøpe en selv. Det er nettopp slike faktorer som gjør at folk ikke har rett til å dømme. Så når det gjelder det å bruke hodet, så gjorde jeg det etter det jeg visste den gangen. Hadde jeg gjort annerledes etter det jeg vet nå? Ja så absolutt. Men etterpåklokskapen er den beste visdom vi har. Hva har skjedd med sikkerheten frem til 2017? Jeg vil nok tippe at den har kommet enda lenger. Og da er det nok dere som gjør alt "riktig" nå ( misforstå den rett ) som sitter og får pepper for de valgene dere tok i dag. Jeg står inne for de valgene jeg tok den gangen og det vil jeg gjøre til den dagen jeg dør. Nå har jeg lest litt fort igjennom disse sidene, for det står mye her.. Men jeg må si jeg reagerer på dine innlegg. Trodde du hadde barn som var nærmere voksne nå, utifra din uviten ang sikring. Skrev du ikke at du hadde barn som bare er 6-7 år....??? Jeg har barn som er 10 år nå, og har hele tiden oppdatert meg på det nyeste inne trafikksikkerhet. Jeg har da vist om disse tingene du sier ikke "fantes" og var regler for for bare 7 år siden.... Jeg har også barn på 7 år, så for meg er din uviten uforståelig. Og siden du nevner et diagnosebarn, ville jeg krevd hjelp til sikring av mitt barn. (vet det er en tung vei, for jeg jobber selv med slike saker (barn med spesielle behov) og det er desverre foreldrene som må kjempe selv....)
IsaCathrine Skrevet 5. juli 2007 #163 Skrevet 5. juli 2007 Har valgt å logge meg ut på grunn av at denne historien kommer til å skape mye pepper. Hvor mange av dere her inne har faktisk frontkollidert med barn i bilen? Eller blitt påkjørt med barn i bilen? (..) Så det vil si at det fortsatt er worst case scenario som blir diskutert her. Ikke alle får skader av en kollisjon, men det kan skje. Men folk er ikke dårligere foreldre fordi de velger ulikt enn noen av de "perfekte" foreldrene her inne. Så bare fordi det gikk bra med dere i denne forntkollisjonen så trenger man ikke sette barna bakovervendt. Anbefalinger fra trygg trafikk og folksam betyr ingen ting fordi det gikk bra med dere. Det er bare teit! Forskning og statistikk viser at det er ikke abre frontkollisjoner i 100 km/t som gir alvorlige skader på barn som sitter forovervendt. Ja, du fikk skader av bilbeltet, men tenk hvilke skader du hdde fått om du ikke hadde brukt bilbeltet.
IsaCathrine Skrevet 5. juli 2007 #164 Skrevet 5. juli 2007 Har et spr til ekspertene på bilsikring; på det bildet fra nybaktmamma ser man at man har en babystol i forsetet bakovervendt, vil man også få plass til en bakovervendt stol til en 2 åring i forsetet også? For hvis man ikke får plass til det så kan man jo ikke kjøre bilen pga for liten plass i forsetet. Det er større plass i forsetet enn baksetet, så man vil nok få plass til både en 2 og en 4 åring der. Akta Graco sine stoler er godkjent til bruk mellom 18 og 25 kilo kun i forsetet, og regner ikke med det hadde vært sånn om det ikke var plass.
IsaCathrine Skrevet 5. juli 2007 #165 Skrevet 5. juli 2007 hei kan du dokumentere dete, desuten forvirende at du snaker om newton det vanlige er og male det i g krefter, en annen ting er at jeg kan ga med pa at det er riktig ved opbremsing pga kraftigere bremsing men ved kolisjon blir det lit feil, pa di nyeste bilene vil lankt mindre av kolisjonskreftene virke in pa di som er inni der på grunn av støtsabsorberende soner og sikkerhetsbjelker det vil si at bilen absorberer mer av stotet slik at det ike virker in pa pasasjerene speiselt fordi motoren blir preset under bilen og ike lager støt, det er og derfor di na abefaler og sete barn bakovervent foran igjen vis man har en nesten ny bil hilsen Limer inn fra TT je Enda viktigere i nye biler Med dagens nye biler er det enda viktigere i dag at barn sitter sikret bakovervendt så lenge som mulig. Årsaken er at at biler produsert fra og med 90-tallet har en stivere konstruksjon som bevarer bilens kupe intakt selv ved en kollisjon i høy hastighet. Det øker muligheten til at personene i bilen overlever, men stiller samtidig høye krav til bilens øvrige beskyttelsessystem. Derfor har bilene kollisjonsputer og bilbelter med kraftredusering som gjør det sikrere for voksne. For barn som sitter forovervendt derimot øker belastningen på nakken i en ny bil, fordi mindre av kreftene ved en kollisjon tas ut ved at kupeen deformeres. Kollisjonstester med en tre år gammel testdukke i en forovervendt barnestol viser at kreftene nakken utsettes for er atskillig høyere i en helt ny bil, sammenlignet med en bil fra 80-tallet. Barn bør derfor sitte bakovervendt helt til ca fireårsalderen, da nakken og muskulaturen vil være mer utviklet. Belastning på barnets nakke (Newton) Forovervendt barnestol 90-tallsbil 1700 Newton Forovervendt barnestol 80-tallsbil 950 Newton Bakovervendt barnesto 250 Newton Nakkekraften (belastningen) mål på testdukke tilsvarende tre år gammelt barn ved frontkollisjonstester. Grenseverdien for skade ligger på om lag 1000 Newton. (Kilde: Folksam, Sverige)
IsaCathrine Skrevet 5. juli 2007 #166 Skrevet 5. juli 2007 Vi har vært i kollisjon med ungene forovervendt i baksete. En gang ble vi kraftig påkjørt bakfra (bilen ble reparert for over 90.000 og det er snart 20 år siden) Gutten vår satt da i baksete i midten, i forovervendt sete, Og vi har selvfølgelig hatt kraftige bråbremsinger med ungene i baksete (hvem har ikke det) En må ikke overdrive dette hysteriet. En eller annen viste til en undersøkelse som sa at 20 unger under 18 var blit drept i trafikken. men ingenting om alder på ungene eller om de satt forover eller bakover. En 16 åring kan du liksomikke sitte bakover i et bilsete heller da...På lengre turer det være veldig ubehagelig for en stor unge å sitte med bena klemt inn i seteryggen forand. Og hvorfor må vi hele tiden se til Sverige...er de storebror eller... Påkjørsel bakfra er ikke så ille som frontkollisjoner. Og når ungen sitter forovervendt i en påkjørsel bakfra, blir det "riktig" vei.
IsaCathrine Skrevet 5. juli 2007 #167 Skrevet 5. juli 2007 Men det jeg syns er litt "trist" er at her er det tydlig lov å kalle folk hysteriske og man skal liksom dysse ned så veldig at det faktisk er en vesentlig forskjell på fremovervendt kontra bakovervendt. Mens hvis noen (sikter ikke til de som ikke gjør det) kommer med konstruktive råd/oppfordringer eller fakta, så skal det dokumenteres til minste detalj, eller oversett og "dysset ned" med hysteri og "vi overlevde da vi å" kommentarer... Veldig enig i det her. Man får fort "hysterisk" stempelet om man mener bakovervendt er best. Er det virkelig så vanskelig å fatte at bakovervendt er best at det må dokumeteres ned til hver minste detalsj og inn med teskje? Eller er det samvittigheten som gjør at man må forsvare at man har satt barna fremovervendt med livet som innsats?
IsaCathrine Skrevet 5. juli 2007 #168 Skrevet 5. juli 2007 Ja!! Min mor er helt hysterisk på det der! Men mulig det var annerledes før?? At bilene var konstruert på en annen måte så det var farligere... vetikke jeg. Men jeg hadde nok forsøkt å flytte fram først ja, og koble ut airbaggen seff! Ikke sikkert det. Biler før var ikke laget helt på samme måte som nå, så mye av kreftene i en kollisjon ble tatt ut inne i bilen, men om det da hjalp å sitte bak vet jeg ikke. Jeg er vokst opp med airbag og fikk av den grunn ikke lov til å sitte forran, men nå som airbaggen kan kobles ut er det jo ikke noe problem. Ikke noe værre å sitte forran enn bak i dag for barn.
IsaCathrine Skrevet 5. juli 2007 #169 Skrevet 5. juli 2007 Også hadde jeg blitt veldig glad om jeg hadde fått svar på man kan ha et stort barn bakoverevendt i forsetet - er det plass til det i de fleste biler? I mange biler er det nok plass. Noen biler har plass til 6 åringer bakovervendt i baksetet, noen i forsetet. Noen har kun plass til 4 åringer i baksetet/forsetet og noen bare 2 åringer. Å svare generelt på dette blir vanskelig da bilene er veldig forskjellig. Om du lurer på om det er plass i din bil så er det vel lettest å prøve. det var nesten riktig, grensen er 140 cm ikke 110 cm altsa en person under 140 cm bor ike site foran, som en tomelfingerregel kan man si at barn under 12 ar ikke bor sitte foran Denne regelen gjelder pga airbaggen. Det er like sikkert å ha en 4 åring i fremovervendt barnesete i forsetet (med utkoblet airbag) som i barnesetet.
IsaCathrine Skrevet 5. juli 2007 #170 Skrevet 5. juli 2007 Fordi vi voksne snakker sammen om hvor vi skal, hva vi skal ha til middag, hvordan den ande har hatt det på jobb etc... Vi har 5 barn, så forsetet vårt har ikke passet til alle dem... Dessuten føles det feil å sitte klumpet sammen i baksetet sammen med de andre barna slik at et lite barn på 1,5 - 4-5-6-7-? år skal sitte bakovervedt... Hva er så galt med det? Er det virkelig viktigere for deg å sitte forran enn sikkerheten til dine barn? Et annet aspekt: hva er best: * et barn bakovervendt i en liten puslete bil? * et barn forovervendt i en solid bil? Vi velger sistnevnte. Bakovervendt i en solid bil. Om man kan ha ungen bakovervendt i en liten bil kan man ha ungen bakovervendt i en stor bil også. Men jeg tror en liten puslete bil med bakovervendt er bedre enn en stor il med forovervendt!
Daria Skrevet 5. juli 2007 #171 Skrevet 5. juli 2007 Veldig enig i det her. Man får fort "hysterisk" stempelet om man mener bakovervendt er best. Er det virkelig så vanskelig å fatte at bakovervendt er best at det må dokumeteres ned til hver minste detalsj og inn med teskje? Eller er det samvittigheten som gjør at man må forsvare at man har satt barna fremovervendt med livet som innsats? Det er vel nettopp sånne nedlatende formuleringer som gjør at folk reagerer... Jeg har hverken barn eller bil og har knapt ofret temaet barnesikring i bil en tanke før, men den nedlatende "jeg vet best og alle som ikke gjør som meg er dumme"-holdningen er vanvittig provoserende. De aller fleste vet hva som er best og sunnest og tryggest i de fleste sammenhenger -det være seg bilsikring, kosthold, soling osv, men ettersom verden hverken er ideel eller sort/hvitt må man i de fleste sammenhenger vurdere fordeler, ulemper og risikoer og ta de avgjørelser som er mest riktig for den faktiske situasjonen man er i, selv om det ikke er den ideelle anbefalte løsningen.
IsaCathrine Skrevet 5. juli 2007 #172 Skrevet 5. juli 2007 Der snakker man om de som tar av skulderstroppene. Når jeg snakker om å ta av seg selen mener jeg at han klarte å ta opp selefestet ( klikke av seg beltet ). Med en sånn en ville han jo ha blitt kvalt om vi hadde kræsjet med det. Jeg prøvde å tape over festet, men da fikk jeg jammen meg 500 kr i bot i teknisk kontroll fordi det forståelig nok vil ta for lang tid å få ungen ut ved en evt brann. Så jeg står fortsatt ved at han var tryggere forovervendt med sele enn bakovervendt uten sele. Sånntil opplysning (om du f.eks. skulle komme borti andre med samme problem) så får man på mange barneutstyrsbutikker og sikkert andre steder kjøpt speil som man monterer på nakkestøtten i baksetet, slik at man kan se barnet (og ha øyekontakt med det) selv når barnet sitter bakovervendt.
IsaCathrine Skrevet 5. juli 2007 #173 Skrevet 5. juli 2007 Det er vel nettopp sånne nedlatende formuleringer som gjør at folk reagerer... Jeg har hverken barn eller bil og har knapt ofret temaet barnesikring i bil en tanke før, men den nedlatende "jeg vet best og alle som ikke gjør som meg er dumme"-holdningen er vanvittig provoserende. Og igjen, når vi "hysteriske" er nedlatende så er det fyfy med en gang.. De aller fleste vet hva som er best og sunnest og tryggest i de fleste sammenhenger -det være seg bilsikring, kosthold, soling osv, men ettersom verden hverken er ideel eller sort/hvitt må man i de fleste sammenhenger vurdere fordeler, ulemper og risikoer og ta de avgjørelser som er mest riktig for den faktiske situasjonen man er i, selv om det ikke er den ideelle anbefalte løsningen. Men 9 av 10 foreldre har ikke supergodegrunner (og ja, grunnen bør være supergod før man setter ungen forovervendt når man vet hvor mye sikrere bakovervendt er. Man tuller ikke med barns sikkerhet) for å sette barnet forovervedt, eller på en annen måte ikke sikrer barnet godt nok (9 av 10 norske barn ER for dårlig sikret i bil!)
IsaCathrine Skrevet 5. juli 2007 #174 Skrevet 5. juli 2007 Her så sitter småen (2,5 år) bakovervendt. Jeg mener jeg hørte en gang at barnet skulle sitte bakovervendt til det var 3 år,men forstår nå at jeg ikke er helt oppdatert... Ser nok ut til at småen må belage seg på å sitte bakovervendt en god stund til ja Trygg Trafikk anbefaler 3-4 år, Folksam som er enda lenger fremme anbefaler 4-5 år. Tror ikke det er så lenge siden TT forandre fra 3 til 3-4.. Men vet ikke. Jeg så en link i denne tråden at det var noen klips man kunne feste på selene, men er det noen som kan si hvor jeg bestiller slike? WF Hvis han vil ha kontakt med dere kan jo ett slikt speil dere fester på nakkestøtta i baksetet være en ide, da får dere øyekontakt. Kan høre på NM hvor man får tak i klips. Det som er viktig med disse klipsene er at de er laget av seriøse produsenter. En voksen skal lett kunne knekke en slik knips ved f.eks. brann i bilen. (Har hørt om folk som bruker skireimer og gudene vei hva som slike klips).
IsaCathrine Skrevet 5. juli 2007 #175 Skrevet 5. juli 2007 Signerer!!! Men tar de valgene man selv føler er riktigst utifra sin situasjon! Og selvfølgelig var det helt andre forutsetninger før enn det er i dag, det kan ikke sammenlignes, og man skal da ikke måtte stå til ansvar fordi man ikke visste da hva man vet i dag! Men jeg skjønner ikke helt vitsen med å prøve å tilbakevise at bakovervendt er sikrest (sikter ikke til noen enkelt, men som en generell holdning). Det som er viktig er å opplyse om hva som er sikrest, så folk får muligheten til å ta ett opplyst valg, for det er veldig få som faktisk vet at små barn bør sitte bakovervendt etter ett år! Der har trygg trafikk en god del å jobbe med! Kan ikke annet enn å signere! Sender mail til TT og Folksam for å høre om statistikker jeg.
Daria Skrevet 5. juli 2007 #176 Skrevet 5. juli 2007 Og igjen, når vi "hysteriske" er nedlatende så er det fyfy med en gang.. Jeg synes faktisk det å være nedlatende er fyfy uansett hvor gode hensikter man mener å ha. Men 9 av 10 foreldre har ikke supergodegrunner (og ja, grunnen bør være supergod før man setter ungen forovervendt når man vet hvor mye sikrere bakovervendt er. Man tuller ikke med barns sikkerhet) for å sette barnet forovervedt, eller på en annen måte ikke sikrer barnet godt nok (9 av 10 norske barn ER for dårlig sikret i bil!) Hva gir deg rett til å vurdere hvilke grunner som er "supergode" eller beskylde foreldre for å "tulle med barns sikkerhet"?
prinsessa Skrevet 5. juli 2007 #177 Skrevet 5. juli 2007 Vet du hva Isa Catrine; jeg syns det er veldig dumt at du gir så mye pepper til mammaer her inne både når det gjelder bilsikring, du er 18 år og har ikke barn selv. Greit nok at du sitter inne med sinnsykt mye informasjon om sikring i bil og barnevogner. Men du har ingen anelse om hvordan det er med bilsjuke unger, sitte med knærene oppunder haka. Og si at man setter ungene i forovervendte gode barneseter med livets som innsats er bare helt tåpelig og si. Hadde jeg satt barnet mitt i bilen uten sete hadde jeg vært enig. Du sier også at en pusslete mindre bil med bakovervendte seter er bedre enn en trygg, stor bil med fremovervendte seter. Hvor i all verden har du fått dette fra? Og forresten ; bil skal være trygg for hele familien. Ikke bare det lille barnet. Den skal være trygg for mor, far og storebror på 14. I min familie teller faktisk alle like mye og jeg vil at alle skal være trygge i bilen.
Rubina D Skrevet 5. juli 2007 #178 Skrevet 5. juli 2007 Sånntil opplysning (om du f.eks. skulle komme borti andre med samme problem) så får man på mange barneutstyrsbutikker og sikkert andre steder kjøpt speil som man monterer på nakkestøtten i baksetet, slik at man kan se barnet (og ha øyekontakt med det) selv når barnet sitter bakovervendt. Samme råd er er gitt og svart på litt etter det innlegget. Bare for å oppklare en ting: Bakovervendt er best og sikrest. Det vet jeg nå, men det visste jeg ikke for 4 år siden. Jeg er ingen perfekt mor, jeg trenger ingen til å fortelle meg det. Jeg har gjort mange feil og vil gjøre flere opp i gjennom tiden.
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2007 #179 Skrevet 5. juli 2007 Men 9 av 10 foreldre har ikke supergodegrunner (og ja, grunnen bør være supergod før man setter ungen forovervendt når man vet hvor mye sikrere bakovervendt er. Man tuller ikke med barns sikkerhet) for å sette barnet forovervedt, eller på en annen måte ikke sikrer barnet godt nok (9 av 10 norske barn ER for dårlig sikret i bil!) Det er alltid en gyllen middelvei. Hvorfor sitter ikke voksne bakovervendt i bil(med unntak av sjåføren), det er sikkert sikrere? Hvorfor har ikke barnet på hjelm i bilen? Om man først er ute for en kollisjon er det også helt sikkert sikrere..... Hva er egentlig "for dårlig sikret"? Tipper det er en del produsenter av sikkerhetsutstyr som gnir seg i hendene her....
ToveM Skrevet 5. juli 2007 #180 Skrevet 5. juli 2007 (endret) Det er alltid en gyllen middelvei. Hvorfor sitter ikke voksne bakovervendt i bil(med unntak av sjåføren), det er sikkert sikrere? Hvorfor har ikke barnet på hjelm i bilen? Om man først er ute for en kollisjon er det også helt sikkert sikrere..... Hva er egentlig "for dårlig sikret"? Tipper det er en del produsenter av sikkerhetsutstyr som gnir seg i hendene her.... har samme tanke her, men nå trenger jeg ikke prøve å få det ned på papiret. SÅ ble det jo sagt her at blir en påkjørt bakfra, er det best å sikke forover, og de gangene vi har vært innblandet i en kollisjon, har vi faktisk blitt påkjørt bakfra. Endret 5. juli 2007 av ToveM
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå