Cathie Skrevet 5. juli 2007 #181 Skrevet 5. juli 2007 Det er alltid en gyllen middelvei. Hvorfor sitter ikke voksne bakovervendt i bil(med unntak av sjåføren), det er sikkert sikrere? Hvorfor har ikke barnet på hjelm i bilen? Om man først er ute for en kollisjon er det også helt sikkert sikrere..... Hva er egentlig "for dårlig sikret"? Tipper det er en del produsenter av sikkerhetsutstyr som gnir seg i hendene her.... Grunnen til at det er viktigere at barn sitter bakovervendt er fordi et hode til et barn er mye større enn et voksen sitt ift resten av kroppen. Sånn at musklene i nakken ikke vil tåle belastningen som følge av at det tunge hodet blir kastet fremover. Her er et bilde av forholdet på kroppen hvis et barn hadde hatt samme høyde som en voksen. Legg merke til størrelsen på hodet ift den voksne. Ift det du sier om hjelm så er det ikke smellen på hodet som er værst (derfor har man ikke hjelm i bilen ) men det er belastningen på nakken, som medfører at nakken i værste fall knekker og barnet får store skader på ryggmargen. En artikkel om overlegen på ullevål som har behandlet mange trafikkskadde barn. Han forklarer mye ang dette.
Helen Skrevet 5. juli 2007 #182 Skrevet 5. juli 2007 Ingen av de to eldste mine har sittet bakovervendt. De lå i bagg med sikkerhetsnett til de ikke ville ligge der lenger da fikk de vanlig bilstol. Minstemann satt bakovervendt til han var 2 år ca.
Donpedro Skrevet 5. juli 2007 #183 Skrevet 5. juli 2007 (endret) Sånntil opplysning (om du f.eks. skulle komme borti andre med samme problem) så får man på mange barneutstyrsbutikker og sikkert andre steder kjøpt speil som man monterer på nakkestøtten i baksetet, slik at man kan se barnet (og ha øyekontakt med det) selv når barnet sitter bakovervendt. Det har vi, og jeg synes virkelig ikke det er noe bra. Ingen øyekontakt, tilogmed vanskelig å se om han har i smukk eller ei. Bare sånn til opplysning. (Visse ting funker annerledes i virkehigheten i forhold til produsentenes anbefalinger. Derfor blir ting noen ganger annerledes når man faktisk kjører bil med barn, fremfor å lese om å kjøre bil med barn) Vårt barn er bakovervendt siden han er baby, og slik skal det forbli så lenge det er mulig. Den dagen han snus vil jeg ha meg frabedt nedlatende holdninger fra andre. Vi gjør alle våre ting som ikke er bra som foreldre. Endret 5. juli 2007 av Donpedro
Gjest lillebøll Skrevet 5. juli 2007 #184 Skrevet 5. juli 2007 Min treåring sitter med beina fram og har gjort det lenge. Han bruker til og med bare pute i taxi o.l.
Cathie Skrevet 5. juli 2007 #185 Skrevet 5. juli 2007 Det har vi, og jeg synes virkelig ikke det er noe bra. Ingen øyekontakt, tilogmed vanskelig å se om han har i smukk eller ei. Bare sånn til opplysning. (Visse ting funker annerledes i virkehigheten i forhold til produsentenes anbefalinger. Derfor blir ting noen ganger annerledes når man faktisk kjører bil med barn, fremfor å lese om å kjøre bil med barn) Vårt barn er bakovervendt siden han er baby, og slik skal det forbli så lenge det er mulig. Den dagen han snus vil jeg ha meg frabedt nedlatende holdninger fra andre. Vi gjør alle våre ting som ikke er bra som foreldre. Oi, vårt speil er kjempebra! Ser hele ungen helt klart og tydelig. Sikkert forskjell på de!
Donpedro Skrevet 5. juli 2007 #186 Skrevet 5. juli 2007 Oi, vårt speil er kjempebra! Ser hele ungen helt klart og tydelig. Sikkert forskjell på de! Ser han i og for seg klart, men han blir jo så bitteliten!!
Cathie Skrevet 5. juli 2007 #187 Skrevet 5. juli 2007 Ser han i og for seg klart, men han blir jo så bitteliten!! Hmmm... syns ikke mini er liten i vårt, hvertfall ikke noe jeg har tenkt over. Vi kjøpte vårt på babyshop tror jeg...
IsaCathrine Skrevet 5. juli 2007 #188 Skrevet 5. juli 2007 Til deg som lurte på klips (og andre). Her får man både bestilt speil, klips og andre nyttige ting!
IsaCathrine Skrevet 5. juli 2007 #189 Skrevet 5. juli 2007 Jeg synes faktisk det å være nedlatende er fyfy uansett hvor gode hensikter man mener å ha. Det er jeg egentlig enig i, men noen ganger er det litt vanskelig å beherske seg. Hva gir deg rett til å vurdere hvilke grunner som er "supergode" eller beskylde foreldre for å "tulle med barns sikkerhet"? Og fordi jeg ikke kan bestemme det så skrev jeg "supergode grunner" og "tulle med barns sikkerhet", så får vær enkelt selv bli enig med seg selv hva de to innebærer. Bare sånn til opplysning. (Visse ting funker annerledes i virkehigheten i forhold til produsentenes anbefalinger. Derfor blir ting noen ganger annerledes når man faktisk kjører bil med barn, fremfor å lese om å kjøre bil med barn) Og mange som har disse speilene er veldig fornøyde med dem. Men det vil nok aldri være sånn at ALLE er enig om hvor bra/dårlig en ting er/funker. Det må vær enkelt finne ut selv ved å prøve. Så, å prøve speil er en mulighet. Bedre å prøve det enn å snu barnet uten å ha prøvd ALLE muligheter først mener jeg da.
IsaCathrine Skrevet 5. juli 2007 #190 Skrevet 5. juli 2007 Vet du hva Isa Catrine; jeg syns det er veldig dumt at du gir så mye pepper til mammaer her inne både når det gjelder bilsikring, du er 18 år og har ikke barn selv. Greit nok at du sitter inne med sinnsykt mye informasjon om sikring i bil og barnevogner. Men du har ingen anelse om hvordan det er med bilsjuke unger, sitte med knærene oppunder haka. Når har jeg gitt pepper? Prøver så godt jeg kan å være sakelig å ikke si noe nedlatende, men å informere om det jeg kan. Men kanskje noen oppfatter det som noe annet, ikke vet jeg. Jeg har full forståelse for at det ikke er noe stas med bilsyke unger, men når 9 av 10 barn er for dårlig sikret i bil, så er ikke det fordi alle spyr hver gang de er ute å kjører... Og si at man setter ungene i forovervendte gode barneseter med livets som innsats er bare helt tåpelig og si. Hadde jeg satt barnet mitt i bilen uten sete hadde jeg vært enig. Mente at en del forsvarer at de setter barnet forovervendt i bil med livet som innstats.. Men skjønner at den kunne misforståes. Du sier også at en pusslete mindre bil med bakovervendte seter er bedre enn en trygg, stor bil med fremovervendte seter. Hvor i all verden har du fått dette fra? Og forresten ; bil skal være trygg for hele familien. Ikke bare det lille barnet. Den skal være trygg for mor, far og storebror på 14. I min familie teller faktisk alle like mye og jeg vil at alle skal være trygge i bilen. Sant nok, og at bilen også bør være sikker er viktig. At de som sitter med vanlige seler sitter rett opp og ned, ikke lener seg mot døra ol, er ogs viktig. At det ikke ligger løse ting i bilen er også kjempeviktig. Men nå er det bakovervendt vs fremovervendt vi diskuterer da.
IsaCathrine Skrevet 5. juli 2007 #191 Skrevet 5. juli 2007 Det er alltid en gyllen middelvei. Hvorfor sitter ikke voksne bakovervendt i bil(med unntak av sjåføren), det er sikkert sikrere? Hvorfor har ikke barnet på hjelm i bilen? Om man først er ute for en kollisjon er det også helt sikkert sikrere..... Hva er egentlig "for dårlig sikret"? Tipper det er en del produsenter av sikkerhetsutstyr som gnir seg i hendene her.... Grunnen til at barn skal sitte bakovervendt er at de har en annen kroppsbygning enn voksne. Blant annet er hodet mye tyngre, nakken og bekkenet svakere. DERFOR er det så utrolig viktig at de sitter bakvervendt. At mange voksne også hadde kommet bedre ut av det om de hadde sittet bakovervendt er nok fullt mulig. Men for voksne er det ikke så viktig, da de har en kropp som tåler mye mer. Jada, hjelm hadde sikkert hjulpet, redningsvest også om man skulle havne i vannet med bilen. Skuddsikre vinduer hadde sikkert hjulpet det også. For dårlig sikkret kan være mange ting, forovervent, feilmontert, ikke bilsete, pute med rygg for tidlig osv osv. har samme tanke her, men nå trenger jeg ikke prøve å få det ned på papiret. SÅ ble det jo sagt her at blir en påkjørt bakfra, er det best å sikke forover, og de gangene vi har vært innblandet i en kollisjon, har vi faktisk blitt påkjørt bakfra. Men nå er det sånn at frontkollisjoner, kollisjoner hvor man kjører i en fjellvegg ol, utførkjøringer ol er langt mer alvorlig enn påkjørsler bakfra. Påkjørsler bakfra skjer i utgangspunktet ofte i liten fart og det er stor forskjell å bli påkjørt av en bil som kjører i 60 km timen når du selv kjører i 50, og en frontkolidere med en bil som kjører i 60 km/t når du kjører i 50.... (Det samme som å kræsje i en fjellvegg i 110 km/t). Hadde alvorlige ulykker av typen påkjørsel bakfra vært mest vanlig, så hadde kanskje anbefalingene fra TRYGG TRAFIKK, FOLKSAM osv. vært annerledes..
Donpedro Skrevet 6. juli 2007 #192 Skrevet 6. juli 2007 Og mange som har disse speilene er veldig fornøyde med dem. Men det vil nok aldri være sånn at ALLE er enig om hvor bra/dårlig en ting er/funker. Det må vær enkelt finne ut selv ved å prøve. Så, å prøve speil er en mulighet. Bedre å prøve det enn å snu barnet uten å ha prøvd ALLE muligheter først mener jeg da. Enig med deg, men synes du har en tendens til å forfekte sannheten ganske ensidig. Derfor skrev jeg at vi ikke har særlig utbytte av vårt speil. Så for alle er dette slettes ikke like bra som å kunne se barnet (feks om man har barn som innimellom slutter å puste fordi de setter gulp i halsen). Sånn bare for å nyansere litt.
Paradokset Skrevet 6. juli 2007 #193 Skrevet 6. juli 2007 Grunnen til at det er viktigere at barn sitter bakovervendt er fordi et hode til et barn er mye større enn et voksen sitt ift resten av kroppen. Sånn at musklene i nakken ikke vil tåle belastningen som følge av at det tunge hodet blir kastet fremover. Her er et bilde av forholdet på kroppen hvis et barn hadde hatt samme høyde som en voksen. Legg merke til størrelsen på hodet ift den voksne. Ift det du sier om hjelm så er det ikke smellen på hodet som er værst (derfor har man ikke hjelm i bilen ) men det er belastningen på nakken, som medfører at nakken i værste fall knekker og barnet får store skader på ryggmargen. En artikkel om overlegen på ullevål som har behandlet mange trafikkskadde barn. Han forklarer mye ang dette. Hva som er verst vet jeg ikke - faktum er at både barn og voksne hadde vært sikrere ved å bruke hjelm i bil. Eller benekter du det? Jeg ser argumentet mht at barn har en svakere nakke, men med antallet whiplash-skader hos voksne hadde det nok vært smart om vi også satt andre vei. Uansett var vel denne gjestens innlegg litt harselering over en holdning som tilsier "sikkerhet fremfor alt" - som man ikke nødvendigvis trenger å være enig i - selv om man elsker sitt barn.
IsaCathrine Skrevet 6. juli 2007 #194 Skrevet 6. juli 2007 (endret) Sende mail til TT og spurte etter tall/staistikk, og her er svret jeg fikk: Endret 6. juli 2007 av Furstina
IsaCathrine Skrevet 6. juli 2007 #195 Skrevet 6. juli 2007 faktum er at både barn og voksne hadde vært sikrere ved å bruke hjelm i bil. Eller benekter du det? Det hadde man helt sikkert! Det hadde nok vært sikree om vi brukte jelm 24 timer i døgnet også!
IsaCathrine Skrevet 6. juli 2007 #196 Skrevet 6. juli 2007 Jeg er ingen perfekt mor, jeg trenger ingen til å fortelle meg det. Jeg har gjort mange feil og vil gjøre flere opp i gjennom tiden. Og det er akkurat sånn det føles for oss som prøver å opplyse om fordelene med bakovrvendt. Vi "får ikke lov" fordi vi da gir mødre som har valgt annerledes (av forskjellige grunner) dårlig samvittighet og forteller dem at de er dårlige mødre (noe som i alle fall ikke er intensjonen fra min side). Dog tror jeg at man må få opplysningene ut til folket. Både de med og uten barn i denne alderen. Plutselig en dag så får du kanskj spørsmål fra en venninne, en søster ol. om barn i bil, og da er det jo greit å være oppdatert så man ikke gir feil råd. Des fler som vet siste nytt des bedre. Enig med deg, men synes du har en tendens til å forfekte sannheten ganske ensidig. Derfor skrev jeg at vi ikke har særlig utbytte av vårt speil. Så for alle er dette slettes ikke like bra som å kunne se barnet (feks om man har barn som innimellom slutter å puste fordi de setter gulp i halsen). Sånn bare for å nyansere litt. Nå fikk jeg mest lyst til å si "kjøp ett nytt speil av ett annet merke og prøv om det blir bedre". Nå trenger jeg ikke det da, siden det ikke virker som om du har tenkt til å snu ungen selv om dere ser hverandre litt dårlig, men poenget mitt er at man skal prøve ALT, absolutt ALT før man snur ett barn som er under 3-5 år. Og her er det nok mange fordeldre som "gir opp" for tidlig og velger den "enkleste" løsningen ved å bare snu barnet uten å ha prøvd andre muligheter.
Paradokset Skrevet 6. juli 2007 #197 Skrevet 6. juli 2007 Og det er akkurat sånn det føles for oss som prøver å opplyse om fordelene med bakovrvendt. Vi "får ikke lov" fordi vi da gir mødre som har valgt annerledes (av forskjellige grunner) dårlig samvittighet og forteller dem at de er dårlige mødre (noe som i alle fall ikke er intensjonen fra min side). ... Nå trenger jeg ikke det da, siden det ikke virker som om du har tenkt til å snu ungen selv om dere ser hverandre litt dårlig, men poenget mitt er at man skal prøve ALT, absolutt ALT før man snur ett barn som er under 3-5 år. Og her er det nok mange fordeldre som "gir opp" for tidlig og velger den "enkleste" løsningen ved å bare snu barnet uten å ha prøvd andre muligheter. Om dere bare hadde drevet med objektiv opplysning så hadde nok folk lettere tatt til seg budskapet. Som du ser av andre del av innlegget ditt så er det preget av påbud(les:skal) og insinuasjoner om at man er en dårlig forelder om man ikke gjør som du sier(les:velger enkleste vei).
IsaCathrine Skrevet 6. juli 2007 #198 Skrevet 6. juli 2007 Om dere bare hadde drevet med objektiv opplysning så hadde nok folk lettere tatt til seg budskapet. Som du ser av andre del av innlegget ditt så er det preget av påbud(les:skal) og insinuasjoner om at man er en dårlig forelder om man ikke gjør som du sier(les:velger enkleste vei). Men tro meg, jeg har prøvd å bare drive objektiv opplysning, men det er ikke så lett når folk begynner å motsi, og og forsvarer det valget di har tatt for alt det er verdt. Da nytter det ikke å igjen si at "forkning viser" eller "tall viser" når man alt har sagt dette, og det enda ikke glir in.n. Poenget med det siste innlegget av at man må prøve alt (og nei, det var ikke rettet mor Donpedro, men mot alle som leser her) Jeg er aldri ute etter å "angripe" en enkelt person, det går mer på foreldre som en gruppe. Og i mange tilfeller så tror jeg ikke det er foreldrene det er noe galt med i det hele tatt, men systemet som kommer med gale eller ingen opplysninger om bilsikkerhet for barn.
Rubina D Skrevet 6. juli 2007 #199 Skrevet 6. juli 2007 Men tro meg, jeg har prøvd å bare drive objektiv opplysning, men det er ikke så lett når folk begynner å motsi, og og forsvarer det valget di har tatt for alt det er verdt. Da nytter det ikke å igjen si at "forkning viser" eller "tall viser" når man alt har sagt dette, og det enda ikke glir in.n. Poenget med det siste innlegget av at man må prøve alt (og nei, det var ikke rettet mor Donpedro, men mot alle som leser her) Jeg er aldri ute etter å "angripe" en enkelt person, det går mer på foreldre som en gruppe. Og i mange tilfeller så tror jeg ikke det er foreldrene det er noe galt med i det hele tatt, men systemet som kommer med gale eller ingen opplysninger om bilsikkerhet for barn. Da vil jeg foretrekke at du ikke drar ut sitater fra mine innlegg som du har dratt helt ut av konteksten ( og ikke engang forstått hva som står der i første omgang ) Og når det gjelder det å spørre om råd til sånne ting ville jeg i alle tilfeller anbefalt dem å spørre i butikken, hvor de vil få best råd som er oppdatert. Og hvorfor motsier du deg selv? Hvis det er systemet du er ute etter, så si det. Istedenfor å klore deg fast etter de foreldrene som i dine øyne valgte feil og skal på død og liv rettlede dem til å gjøre det som er "riktig". Valg gjør man etter kunnskapen man har der og da. Om kunnskapen blir bedre fem år senere kan man allikevel ikke gå tilbake i tiden for å ta valget på nytt. Jeg står for det valget jeg gjorde den gangen, men valget ville vært annerledes i dag.
ToveM Skrevet 6. juli 2007 #200 Skrevet 6. juli 2007 (endret) Men tro meg, jeg har prøvd å bare drive objektiv opplysning, men det er ikke så lett når folk begynner å motsi, og og forsvarer det valget di har tatt for alt det er verdt. Da nytter det ikke å igjen si at "forkning viser" eller "tall viser" når man alt har sagt dette, og det enda ikke glir in.n. Poenget med det siste innlegget av at man må prøve alt (og nei, det var ikke rettet mor Donpedro, men mot alle som leser her) Jeg er aldri ute etter å "angripe" en enkelt person, det går mer på foreldre som en gruppe. Og i mange tilfeller så tror jeg ikke det er foreldrene det er noe galt med i det hele tatt, men systemet som kommer med gale eller ingen opplysninger om bilsikkerhet for barn. Leste ikke jeg en plass at du er 18 år uten egene barn. Er det noe studie du har gjort dette, siden det engasjerer deg så mye. Men du kan vel egentlig ikke vite hva det hele dreier seg om før de selv sitter med unger i baksete, og skal ta ditt valg Endret 6. juli 2007 av ToveM
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå