liv Skrevet 3. juli 2007 Forfatter #81 Skrevet 3. juli 2007 (jeg skrev i startinnlegget at dette ikke gjaldt de som hadde barn rammet av bilsyke)
Gjest Ikke inlogget nå Skrevet 3. juli 2007 #82 Skrevet 3. juli 2007 Har valgt å logge meg ut på grunn av at denne historien kommer til å skape mye pepper. Hvor mange av dere her inne har faktisk frontkollidert med barn i bilen? Eller blitt påkjørt med barn i bilen? Begge mine barn har sittet fremovervendt fra de var 8 mnd. Da minstemann var nesten 1 år skjedde det vi fryktet mest. Vi frontkolliderte ( ikke vår skyld ). Eldstemann som da var 2, 5 år satt i pute med rygg og fempunktssele. Barn og sete var uskadd. Minstemann satt i fremovervent sete med stilling av graden til ryggen. Festet til denne instillingen røyk ( som det skulle ved kollisjon ). Barnet var uskadd. Far som kjørte uten sikkerhetssele var uskadd. Mor som passasjer med sikkerhetssele måtte sy 14 sting i halsen og brakk kragebenet på grunn av selen. Bruk setebelte, det redder liv. Men i mitt tilfelle var det den som lagde skadene. Barna som i dag er 7 og 6 år gamle sitter fortsatt fremovervendt i bilen i pute med rygg. Disse setene brukes med bilens 3 punktssele og skal brukes til rompa er for stor til å passe nedi ( mellom 10 og 12 år ) Og jeg bruker fortsatt bilbelte under enhver kjøretur. Så det vil si at det fortsatt er worst case scenario som blir diskutert her. Ikke alle får skader av en kollisjon, men det kan skje. Men folk er ikke dårligere foreldre fordi de velger ulikt enn noen av de "perfekte" foreldrene her inne.
Tule Skrevet 3. juli 2007 #83 Skrevet 3. juli 2007 Tule, du provoserer meg faktisk litt med de utrolig tåpelige utsagnene dine. Du har ingenting med å dømme andre og snakke nedsettende til dem. Selv om denne undersøkelsen trolig er riktig, så finnes det mange ekspertuttalelser som har vist seg å være feil. Jeg har aldri sagt at jeg vet hva som er best for andre, så å begynne med det fjaset "tror du darkness vet bedre enn en lege". Jeg har aldri påstått noenting, og vet ikke bedre enn andre. Om en person er lege så vet man dog ikke alt, og har ikke enrett på den ene og store sannhet, bare så det er sagt. Denne skremselspropagandaen du driver med kan du bare kutte ut. Folk tar de valgene de må, og du trenger ikke å gi dem mer dårlig samvittighet for det. Skal jeg spørre legen om tall? Det er DU som sitter og legger ut om dette i det vide og det brede som om du skulle være det allvitende orakel og guds høyre hånd der du sitter og tror du kan dømme andre for valgene de tar. Da er det du som må fremlegge bevis og fakta på bordet. Forbudt med fremovervendte seter? Da burde man forby røyk, forby alkohol, forby små drittbiler, og aller helst låse ungene inn i en luft-tett boks i bilen. Vi lever heldigvis i dag i et samfunn hvor man har frihet til å velge over sine egne liv, fremfor en diktaturstat. Så får vi håpe at de fleste tar riktige valg for både seg selv og barna sine. Men hva som er riktig, det er faktisk ikke opp til deg å avgjøre. Helst skulle jeg likevel sett at det var forbudt å komme med skremselspropagandamøl som visse bedriver. For du er jo allerede for sensurering og mener at bedrifter skal boikottes fordi de ikke tilbyr en størrelse større på setene sine. hei poenget er at i sverige så siker 9 av ti barna sine bakovervent til di er mellom tre og fire år, hvorfor er da dete så mye vanskeligere for norske foreldre? jeg mener at det da ike kan vere feil og si at norske foreldre generelt er for darlige til og sikre barna sine, jeg mener da at dersom oplysninger ike hjelper sa er strengere pabud veien og gå, hvorfor skal vi godta at barn far alvorlige skader fordi foreldre skal fa velge om di viser at di tar feil valg hilsen
prinsessa Skrevet 3. juli 2007 #84 Skrevet 3. juli 2007 Må bare si meg enig med Darkness. Jeg har prøvd å lese det du skriver Tule, har fått med meg noe av det du skriver (ikke alt jeg detter ut innimellom) og jeg syns du ikke du skal drive og skrive sånn nedlatende som du gjør. Slik jeg forstår har du ikke barn i den alderen engang og vet ikke hvordan det er og sitte med knærene oppunder haka i forsetet. Har et spr til ekspertene på bilsikring; på det bildet fra nybaktmamma ser man at man har en babystol i forsetet bakovervendt, vil man også få plass til en bakovervendt stol til en 2 åring i forsetet også? For hvis man ikke får plass til det så kan man jo ikke kjøre bilen pga for liten plass i forsetet.
Tule Skrevet 3. juli 2007 #85 Skrevet 3. juli 2007 Selv om jeg er veldig for bakovervendt så må jeg si meg enig i dette! Det er utrolig dumt at en ganske viktig sak får en usakelig og dømmende front! hei jeg beklager om det virker slik men det er sjokerende at norske foreldre tar dete sa lite pa alvor oplysninger om dete har vert tilgjengelig lenge jeg skal gi dem det at markedsforingen har vert feil men jeg syns likevel di har vert for darlige ike ale har en god grun for og snu tidlig hilsen
Tule Skrevet 3. juli 2007 #86 Skrevet 3. juli 2007 Alt for for mange sitter forovervendt, desverre. Men selv om andre setter barna sine forovervendt så betyr det vel ikke at du/jeg/vi også må gjøre det? Jeg har desverre ikke noe nøyaktig tall å gi deg, men jeg har set tall før. Og jeg har lest flere steder at de fleste av barna som får nakkeskader og andre alvorlige skader kunne kommet mer eller mindre uskadet fra en kollisjon om de bare hadde sittet bakovervendt. Ja, det er kanskje litt Worst Case vi snakker om, men er det ikke det sikkerhet dreier seg om da? "hva om", "tenk hvis" osv. Ellers så må jeg bare signere det Cathie over her. Jeg tror ikke foreldre er dumme som setter barna forovervendt, men jeg tror de mangler informasjon (mange av dem i alle fall), og uten informasjon kan man ike ta ett "riktig" valg. Jeg tror heller ikke at 9 av 10 barn under 5 år blir bilsyke daglig og derfor må sitte forovervendt. Sverige og Finnland har lavere dødstall enn oss, og da må vi jo se på hva de gjør for å få så lave dødstall - bakovervendt. Det er jo allerede påbudt med bakovervendt til 10 kg, så hvorfor ikke lenger? Folk syns jo dette er helt greit, men det er vel bare fordi det har vært sånn en stund. Om noen år er det sikkert ingen som stusser på at det ikke er lov å røyke inne lenger heller - endå så mye styr det var når de innførte den regelen.. hei jeg syns du har et got poeng pa sluten der, jeg tror mange hade funet seg til rete med et slik pabud etervert det er mest pa forsten at det er bråk hilsen
Tule Skrevet 3. juli 2007 #87 Skrevet 3. juli 2007 Det der sier jo ingenting om saken vi snakker om nå.. hei poenget er at det viser at mange ble skad og at mange av dem var barn og at det kan ha hat med sikring og gjore hilsen
Tule Skrevet 3. juli 2007 #88 Skrevet 3. juli 2007 Nyere biler blir tryggere og tryggere for voksne, men for barn blir belastningen på nakken enda større ved en krafitg oppbremsning eller kollisjon. Defor er det kjempe viktig at barn sitter bakovervendt i dagens biler. Dette viser også at bakovervendt er sikkrere enn fremovervendt. Det er faktisk sånn at det er like sikkert å sette 1 åringen på pute som i en bilstol (og det er bedre å bruke bilens seler når barnet sitter forovervendt, en bilstolens internseler). hei kan du dokumentere dete, desuten forvirende at du snaker om newton det vanlige er og male det i g krefter, en annen ting er at jeg kan ga med pa at det er riktig ved opbremsing pga kraftigere bremsing men ved kolisjon blir det lit feil, pa di nyeste bilene vil lankt mindre av kolisjonskreftene virke in pa di som er inni der på grunn av støtsabsorberende soner og sikkerhetsbjelker det vil si at bilen absorberer mer av stotet slik at det ike virker in pa pasasjerene speiselt fordi motoren blir preset under bilen og ike lager støt, det er og derfor di na abefaler og sete barn bakovervent foran igjen vis man har en nesten ny bil hilsen
Gjest Elastica Skrevet 3. juli 2007 #89 Skrevet 3. juli 2007 Har valgt å logge meg ut på grunn av at denne historien kommer til å skape mye pepper. Hvor mange av dere her inne har faktisk frontkollidert med barn i bilen? Eller blitt påkjørt med barn i bilen? Begge mine barn har sittet fremovervendt fra de var 8 mnd. Da minstemann var nesten 1 år skjedde det vi fryktet mest. Vi frontkolliderte ( ikke vår skyld ). Eldstemann som da var 2, 5 år satt i pute med rygg og fempunktssele. Barn og sete var uskadd. Minstemann satt i fremovervent sete med stilling av graden til ryggen. Festet til denne instillingen røyk ( som det skulle ved kollisjon ). Barnet var uskadd. Far som kjørte uten sikkerhetssele var uskadd. Mor som passasjer med sikkerhetssele måtte sy 14 sting i halsen og brakk kragebenet på grunn av selen. Bruk setebelte, det redder liv. Men i mitt tilfelle var det den som lagde skadene. Barna som i dag er 7 og 6 år gamle sitter fortsatt fremovervendt i bilen i pute med rygg. Disse setene brukes med bilens 3 punktssele og skal brukes til rompa er for stor til å passe nedi ( mellom 10 og 12 år ) Og jeg bruker fortsatt bilbelte under enhver kjøretur. Så det vil si at det fortsatt er worst case scenario som blir diskutert her. Ikke alle får skader av en kollisjon, men det kan skje. Men folk er ikke dårligere foreldre fordi de velger ulikt enn noen av de "perfekte" foreldrene her inne. Takk skal du ha, jeg ventet på denne.
Tule Skrevet 3. juli 2007 #90 Skrevet 3. juli 2007 Jøss, det var da voldsomt. Jeg sier ikke at det er bedre å sitte forovervendt, men at informasjon har ikke vært så bra på dette området tidligere - og dette førte til at vi kjøpte forovervendt i sin tid. Å få slengt i trynet at jeg ikke burde ha barn basert på det jeg skriver her inne, er muligens noe i overkant. Faktum er at ka er det mange 3, 4 og 5-åring-foreldre som ikke burde hatt barn. hei poenget er at du forsvarer det na og, du kune ha sakt at ut i fra det jeg vet na vile jeg ha valgt anerledes men nar du forsvarer det og stoter deg pa en bruker som bare utaler seg i steden for di som kan vise til dokumentasjon pa det di sier sa sier det lit om deg, det er ike meningen og bli styg men jeg blir bare lit opgit hilsen
Gjest Elastica Skrevet 3. juli 2007 #91 Skrevet 3. juli 2007 hei poenget er at du forsvarer det na og, du kune ha sakt at ut i fra det jeg vet na vile jeg ha valgt anerledes men nar du forsvarer det og stoter deg pa en bruker som bare utaler seg i steden for di som kan vise til dokumentasjon pa det di sier sa sier det lit om deg, det er ike meningen og bli styg men jeg blir bare lit opgit hilsen Du vet ingenting om hvilke valg jeg ville gjort idag. Faktisk synes jeg ikke dette har noe med den delen av saken jeg har kommentert. Jeg har bare skrevet at det er et faktum at mange i dag kjører med forovervendte seter, og at det kanskje er litt drøyt å si at ingen av disse burde ha barn.
Tule Skrevet 3. juli 2007 #92 Skrevet 3. juli 2007 Her er forskjellen mellom sverige og england I england er det ikke vanlig å sitte bakovervendt etter et år så fram til det er statistikken ganske lik... jepp! Men heldigvis er det på bedring... Usakligheter og drittslenging er da virkelig noe man burde holde seg for god for Tule!!! Dessuten er det umulig å forby forovervendte seter da noen faktisk må ha det! Men bedre fokusering og mer informasjon om temaet er virkelig noe som mangler her i norge (og mange andre land for den saks skyld) hei jeg ser ike noe problem med og påby at barn skal vere bakovervent til di er 18 kilo, det vil deke en stor del av grupen, kan ikke skjone at noe MÅ ha forovervente seter da dete ike er like sikert og di fleste bilene i dag har plas til bakovervente seter vis jeg har snaket om forbud sa refererte jeg til en EU regel som sier at nar man legger resultatene fra en ny type test med dukker der man og leser av resultater fra barnets hode til grun sa skal ike seter som bare kan sta forovervent godkjenes til gruppe 0+ altsa 9 til 18 kilo hts izi comfort vil da ike vere godkjent for denne grupen men hts izi kid og hts izi combi vil vere det der vel og derfor hts har begynt med kombiseter igjen noe jeg mener er viledende markedsføring og at di kaler det forovervente sete for comfort for liksom og insinuere at barna siter bedre forovervent hilsen
Tule Skrevet 3. juli 2007 #93 Skrevet 3. juli 2007 Har valgt å logge meg ut på grunn av at denne historien kommer til å skape mye pepper. Hvor mange av dere her inne har faktisk frontkollidert med barn i bilen? Eller blitt påkjørt med barn i bilen? Begge mine barn har sittet fremovervendt fra de var 8 mnd. Da minstemann var nesten 1 år skjedde det vi fryktet mest. Vi frontkolliderte ( ikke vår skyld ). Eldstemann som da var 2, 5 år satt i pute med rygg og fempunktssele. Barn og sete var uskadd. Minstemann satt i fremovervent sete med stilling av graden til ryggen. Festet til denne instillingen røyk ( som det skulle ved kollisjon ). Barnet var uskadd. Far som kjørte uten sikkerhetssele var uskadd. Mor som passasjer med sikkerhetssele måtte sy 14 sting i halsen og brakk kragebenet på grunn av selen. Bruk setebelte, det redder liv. Men i mitt tilfelle var det den som lagde skadene. Barna som i dag er 7 og 6 år gamle sitter fortsatt fremovervendt i bilen i pute med rygg. Disse setene brukes med bilens 3 punktssele og skal brukes til rompa er for stor til å passe nedi ( mellom 10 og 12 år ) Og jeg bruker fortsatt bilbelte under enhver kjøretur. Så det vil si at det fortsatt er worst case scenario som blir diskutert her. Ikke alle får skader av en kollisjon, men det kan skje. Men folk er ikke dårligere foreldre fordi de velger ulikt enn noen av de "perfekte" foreldrene her inne. hei for det forste her har du hat griseflaks, det hores ut som dete var en kolisjon i lav hastighet siden ingen ble skad du har og behendig nok unlat og si hastigheten, en annen ting er at du og har brut loven om du har hat en barn pa atte måneder forovervent nar vi i dag vet om risikoen mener jeg det er grun til og spore om vorfor sa mange flere foreldre i norge velger og sete barna forovervent en i sverige og jeg mener vi bor diskutere tiltak jeg syns sjansen er stor og ta hilsen
Tule Skrevet 3. juli 2007 #94 Skrevet 3. juli 2007 Må bare si meg enig med Darkness. Jeg har prøvd å lese det du skriver Tule, har fått med meg noe av det du skriver (ikke alt jeg detter ut innimellom) og jeg syns du ikke du skal drive og skrive sånn nedlatende som du gjør. Slik jeg forstår har du ikke barn i den alderen engang og vet ikke hvordan det er og sitte med knærene oppunder haka i forsetet. hei og va har det med saken og gjore Har et spr til ekspertene på bilsikring; på det bildet fra nybaktmamma ser man at man har en babystol i forsetet bakovervendt, vil man også få plass til en bakovervendt stol til en 2 åring i forsetet også? For hvis man ikke får plass til det så kan man jo ikke kjøre bilen pga for liten plass i forsetet. hei va mener du med det, jeg tenker vel at di snur seksaringen nar barnet i forsetet blir store hilsen
Tule Skrevet 3. juli 2007 #95 Skrevet 3. juli 2007 Takk skal du ha, jeg ventet på denne. hei herregud er det sa viktig og retferdigjore sine egne valg, va med ale di som kan fortele at di ike var sa heldige du leger altsa vekt pa di som var heldige og vor stor hastighet tror du den bilen holt hilsen
Tule Skrevet 3. juli 2007 #96 Skrevet 3. juli 2007 Du vet ingenting om hvilke valg jeg ville gjort idag. Faktisk synes jeg ikke dette har noe med den delen av saken jeg har kommentert. Jeg har bare skrevet at det er et faktum at mange i dag kjører med forovervendte seter, og at det kanskje er litt drøyt å si at ingen av disse burde ha barn. hei ja og det har jeg heler ike ment men generelt er foreldre i norge for darlige til og sikre barna i bilen riktig nar sa mange fler i sverige har barna bakovervent vorfor skal vi vere darligere hilsen
ToveM Skrevet 3. juli 2007 #97 Skrevet 3. juli 2007 Vi har vært i kollisjon med ungene forovervendt i baksete. En gang ble vi kraftig påkjørt bakfra (bilen ble reparert for over 90.000 og det er snart 20 år siden) Gutten vår satt da i baksete i midten, i forovervendt sete, Og vi har selvfølgelig hatt kraftige bråbremsinger med ungene i baksete (hvem har ikke det) En må ikke overdrive dette hysteriet. En eller annen viste til en undersøkelse som sa at 20 unger under 18 var blit drept i trafikken. men ingenting om alder på ungene eller om de satt forover eller bakover. En 16 åring kan du liksomikke sitte bakover i et bilsete heller da...På lengre turer det være veldig ubehagelig for en stor unge å sitte med bena klemt inn i seteryggen forand. Og hvorfor må vi hele tiden se til Sverige...er de storebror eller...
Cathie Skrevet 3. juli 2007 #98 Skrevet 3. juli 2007 Og hvorfor må vi hele tiden se til Sverige...er de storebror eller... Det er fordi sverige har et lavere antall drepte og alvorlig skadde skadde barn i trafikken enn det vi har her i norge, ergo er de "flinkere" til å sikre barna sine bedre. Som en motvekt til den andre historien her, før jeg ble gravid kræsjet jeg inn i en annen bil, hadde jeg ikke hatt belte på hadde jeg antagelig blitt drept mtp at jeg satt med rattet inn i magen og hodet omtrent traff dashbordet før beltet stoppet meg (så det nærmet seg, skikkelig ekkelt) Orker ikke tanken på hva som kunne ha skjedd med et barn i fremovervendt barnesete.... Litt på siden, så anbefaler jeg denne filmen En bra sammenligning på slutten... Det går litt på generell sikring og ikke bare barn.
Tule Skrevet 3. juli 2007 #99 Skrevet 3. juli 2007 Det er fordi sverige har et lavere antall drepte og alvorlig skadde skadde barn i trafikken enn det vi har her i norge, ergo er de "flinkere" til å sikre barna sine bedre. Som en motvekt til den andre historien her, før jeg ble gravid kræsjet jeg inn i en annen bil, hadde jeg ikke hatt belte på hadde jeg antagelig blitt drept mtp at jeg satt med rattet inn i magen og hodet omtrent traff dashbordet før beltet stoppet meg (så det nærmet seg, skikkelig ekkelt) Orker ikke tanken på hva som kunne ha skjedd med et barn i fremovervendt barnesete.... Litt på siden, så anbefaler jeg denne filmen En bra sammenligning på slutten... Det går litt på generell sikring og ikke bare barn. hei veldig fin og informativ film jeg husker og jeg sa en med en norsk test der vor en sa vordan et lite barn blir slenkt framover og nesten knekt i selene dersom det siter forovervent lurer pa om gjest over her skjoner vor dritheldig hun har vert men det kan hene at kolisjonen skjede i liten fart uanset bedre og vere fore var en eter snar hilsen
Tule Skrevet 3. juli 2007 #100 Skrevet 3. juli 2007 Vi har vært i kollisjon med ungene forovervendt i baksete. En gang ble vi kraftig påkjørt bakfra (bilen ble reparert for over 90.000 og det er snart 20 år siden) Gutten vår satt da i baksete i midten, i forovervendt sete, Og vi har selvfølgelig hatt kraftige bråbremsinger med ungene i baksete (hvem har ikke det) En må ikke overdrive dette hysteriet. En eller annen viste til en undersøkelse som sa at 20 unger under 18 var blit drept i trafikken. men ingenting om alder på ungene eller om de satt forover eller bakover. En 16 åring kan du liksomikke sitte bakover i et bilsete heller da...På lengre turer det være veldig ubehagelig for en stor unge å sitte med bena klemt inn i seteryggen forand. Og hvorfor må vi hele tiden se til Sverige...er de storebror eller... hei for det forste sa fins det statistikk som viser dete jeg har nevnt at nar vi ser pa di store nedgangen i tallene pa drepte fra 70 tallet og til i dag sa skyldes det i hovedsak at ike sa mange barn blir drept na, vorfor tror du det har blit brukt sa mange penger pa og utvikle sikerhetsutstyr for barn, for og lope foreldre for penger? jeg syns det er lit droyt og kale dete for hysteri fordi du hade griseflaks da du koliderte med barn og husk at vi kjorer mye mer nå en før det er bare fornuft og sikre barna vare bedre hilsen
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå