Elle Melle Skrevet 30. juni 2007 #21 Skrevet 30. juni 2007 (endret) Har en som er drøye 2, og vi kommer til å ha henne bakovervendt lenge ennå. Vi har HTS combi som går til 18 kg. bakovervendt, og i besteforeldrenes bil har vi Britax two-way-elite som kan brukes bakovervendt til 25 kg. Kunne ikke ramlet meg inn å snu henne, og skjønner rett og slett ikke hva folk tenker med når de snur barn under tre år. Hva er egentlig vitsen med bilsikring hvis man ikke gjør regning med å kollidere og sikrer ungene deretter? :klø: At et sete er godkjent betyr ingen ting, så lenge man faktisk VET at sjansen for uopprettelig skade er mange ganger høyere med forovervendte stoler enn hvis barnet sitter bakovervendt. At folk er dumme i hodet i resten av Europa, betyr ikke at vi trenger å være det her, selv om vi blir tilbudt de samme setene. Endret 30. juni 2007 av Elle Melle
jolie Skrevet 30. juni 2007 #22 Skrevet 30. juni 2007 Veslesnuppa er 14 måneder og sitter enda i babysetet. Og hun har god plass og lenge igjen til toppen av hodet stikker utenfor.
mamma_mia Skrevet 30. juni 2007 #23 Skrevet 30. juni 2007 Jenta vår begynte å bli bilsyk av det bakovervendte setet.. kastet opp over hele seg flere ganger. Hva skal en egentlig gjøre da?
jolie Skrevet 30. juni 2007 #24 Skrevet 30. juni 2007 Jenta vår begynte å bli bilsyk av det bakovervendte setet.. kastet opp over hele seg flere ganger. Hva skal en egentlig gjøre da? Jeg synes faktisk velvære går foran sikkerhet i slike situasjoner. Ikke minst fordi sjåføren konstant blir sittende på alerten og vente på at det skal skje noe i baksetet. Og det kan gjøre enhver til en dårligere sfåfør. Bakovervendt er best, men det er ikke alltid det er mulig og da er forovervendt det nest beste alerternativet. Hovedsaken er at alle barn i bil er sikret, også på korte turer!
Tule Skrevet 30. juni 2007 #25 Skrevet 30. juni 2007 Jeg synes faktisk velvære går foran sikkerhet i slike situasjoner. Ikke minst fordi sjåføren konstant blir sittende på alerten og vente på at det skal skje noe i baksetet. Og det kan gjøre enhver til en dårligere sfåfør. Bakovervendt er best, men det er ikke alltid det er mulig og da er forovervendt det nest beste alerternativet. Hovedsaken er at alle barn i bil er sikret, også på korte turer! hei mener du virkelig det hva om barnet dit får uopretelige skader av en ulykke og det kune ha vert ungåt om det hade sitet bakovervent, ville du kunne levd med deg selv da? jeg syns det er sjokerende som noen over her sier at du kan tenke slik om du har barn, tror du barnet dit vile ha tilgit deg? nei sikerheten ma aldri ga pa bekostning av alerten man kan ha den andre bak til og passe pa og eller ha speil desuten er det ike sikert det hjelper pa bilsyken og snu heller jeg hade heler satt pa smekke det er ikke farlig og spy det er farlig og fa nakke skader hilsen
Tule Skrevet 30. juni 2007 #26 Skrevet 30. juni 2007 Jenta vår begynte å bli bilsyk av det bakovervendte setet.. kastet opp over hele seg flere ganger. Hva skal en egentlig gjøre da? hei som jeg sier under jeg hadde nok satt pa barnet en smekke og skaffet reisesyketableter jeg hade uanset hat verre for og leve med at barnet var alvorlig skad eterpa fordi jeg ga eter er ike sikert at og snu jelper komfort er aldri viktigere en sikerheten det er bare og kjøre mindre og roligere og stope unerveis og sjekke hilsen
Tule Skrevet 30. juni 2007 #27 Skrevet 30. juni 2007 Har en som er drøye 2, og vi kommer til å ha henne bakovervendt lenge ennå. Vi har HTS combi som går til 18 kg. bakovervendt, og i besteforeldrenes bil har vi Britax two-way-elite som kan brukes bakovervendt til 25 kg. Kunne ikke ramlet meg inn å snu henne, og skjønner rett og slett ikke hva folk tenker med når de snur barn under tre år. Hva er egentlig vitsen med bilsikring hvis man ikke gjør regning med å kollidere og sikrer ungene deretter? :klø: At et sete er godkjent betyr ingen ting, så lenge man faktisk VET at sjansen for uopprettelig skade er mange ganger høyere med forovervendte stoler enn hvis barnet sitter bakovervendt. At folk er dumme i hodet i resten av Europa, betyr ikke at vi trenger å være det her, selv om vi blir tilbudt de samme setene. hei er helt enig med deg, men du kjopte ike det sam setet sel da, det ma vere iriterende nar hts setet sluter og kun brukes ved atten kilo, det er og grunen til at jeg er i mot det setet hilsen
Myrthel Skrevet 30. juni 2007 #28 Skrevet 30. juni 2007 Minstesnuppa vår er 3 år og jeg har ingen planer om å snu henne på lenge ennå. Hun sitter fint og har god plass bakovervendt. Vi har stor bil - 7 seter, så hun sitter høyt og ser godt. (uansett vei...) God plass til bena. Vi har kjøpt bil utifra barna. Jeg reagerer også veldig på at mange snur setene mens barna er veldig små.... Det er litt sånn "det skjer ikke meg" holdning ovenfor barns sikkerhet føler jeg....
Gjest Mrs Darcy Skrevet 30. juni 2007 #29 Skrevet 30. juni 2007 Våre barn på 2,5 og 4 år sitter stort sett bakovervendt. Jeg skriver stort sett fordi vi har enkle puter i reserve for bil nr to og krisesituasjoner (f.eks. hvis mormor må hente sykt barn i bhg), og fordi vi ved ekstremt vintervær er nødt til å kjøre den stødigste vinterbilen, og den er ittebitteliten og har ikke plass til setene bakovervendt. Vi har valgt bil utfra behov og økonomi, og da måtte dessverre plass til bakovervendt sete vike for mulighet til å komme seg opp bakken og hjem på ekstremt vinterføre. Så lenge det er mulig sitter de bakovervendt og sånn kommer det nok til å være så lenge setene vi har (Acta Graco) er store nok.
Elle Melle Skrevet 30. juni 2007 #30 Skrevet 30. juni 2007 hei er helt enig med deg, men du kjopte ike det sam setet sel da, det ma vere iriterende nar hts setet sluter og kun brukes ved atten kilo, det er og grunen til at jeg er i mot det setet hilsen Det er faktisk jeg som har kjøpt begge setene. Kjøpte HTS til vår bil siden jeg oppfatter det som det aller sikreste setet, så får vi heller bytte når hun runder 18kg. Men egentlig burde man boikotte HTS for å kjøre så knallhard markedsføring av fremovervendte seter som "best i test". Jadda...
jolie Skrevet 30. juni 2007 #31 Skrevet 30. juni 2007 hei mener du virkelig det hva om barnet dit får uopretelige skader av en ulykke og det kune ha vert ungåt om det hade sitet bakovervent, ville du kunne levd med deg selv da? jeg syns det er sjokerende som noen over her sier at du kan tenke slik om du har barn, tror du barnet dit vile ha tilgit deg? nei sikerheten ma aldri ga pa bekostning av alerten man kan ha den andre bak til og passe pa og eller ha speil desuten er det ike sikert det hjelper pa bilsyken og snu heller jeg hade heler satt pa smekke det er ikke farlig og spy det er farlig og fa nakke skader hilsen Ja, det mener jeg faktisk. Hva om barnet spyr i bilen to ganger hver eneste dag? Den ekstra vasken skulle jeg greid å ta (det holder ikke å sette smekke på et barn som spyr altså, men håndklær i hele baksetet hadde nok tatt den verste spruten). Men hva med det stakkars barnet? Det er ikke bra for verken tenner eller lukkemuskelen i halsen å spy så mye. Magesyren svir kraftig. For min egen og barnets del ville jeg sett på andre transportmetoder til og fra, men enkelte ganger har man ikke noe valg. Nå er ikke dette noe vi kommer til å gjøre med det første. Snuppa har aldri vist tegn på bilsyke, og hun kommer til å sitte bakovervendt til hun er minst tre år. Det er tross alt det beste. Men jeg har altså forståelse for de som velger å gjøre det annerledes enn oss, da barnet har best av det.
Tule Skrevet 1. juli 2007 #32 Skrevet 1. juli 2007 Det er faktisk jeg som har kjøpt begge setene. Kjøpte HTS til vår bil siden jeg oppfatter det som det aller sikreste setet, så får vi heller bytte når hun runder 18kg. Men egentlig burde man boikotte HTS for å kjøre så knallhard markedsføring av fremovervendte seter som "best i test". Jadda... hei er egentlig enig med deg og tenkte det samme selv, jeg skjoner ikke at du kan se pa det som det sikreste setet nar det ikke går lenger, i svenske tester far acta like gode karakter jeg tror det spiler lit in pa det nasjonale her, desuten er det bortkastede penger siden det ikke gar lenger en til atten jeg vil ike ha det i vert fall hilsen
Tule Skrevet 1. juli 2007 #33 Skrevet 1. juli 2007 Det er faktisk jeg som har kjøpt begge setene. Kjøpte HTS til vår bil siden jeg oppfatter det som det aller sikreste setet, så får vi heller bytte når hun runder 18kg. Men egentlig burde man boikotte HTS for å kjøre så knallhard markedsføring av fremovervendte seter som "best i test". Jadda... hei en ting til bare, du sier du vil ha barnet bakovervent sa lenge som mulig men vorfor har du da kjopt et hts combi sete i steden for og kjope et hts izi kid sete som bare kan sta bakover med det er det mindre fare for og montere feil hilsen
Tule Skrevet 1. juli 2007 #34 Skrevet 1. juli 2007 Ja, det mener jeg faktisk. Hva om barnet spyr i bilen to ganger hver eneste dag? Den ekstra vasken skulle jeg greid å ta (det holder ikke å sette smekke på et barn som spyr altså, men håndklær i hele baksetet hadde nok tatt den verste spruten). Men hva med det stakkars barnet? Det er ikke bra for verken tenner eller lukkemuskelen i halsen å spy så mye. Magesyren svir kraftig. For min egen og barnets del ville jeg sett på andre transportmetoder til og fra, men enkelte ganger har man ikke noe valg. Nå er ikke dette noe vi kommer til å gjøre med det første. Snuppa har aldri vist tegn på bilsyke, og hun kommer til å sitte bakovervendt til hun er minst tre år. Det er tross alt det beste. Men jeg har altså forståelse for de som velger å gjøre det annerledes enn oss, da barnet har best av det. hei men du har ike svart pa det med varige skader her, greit en del av det du sier og jeg vile og ha begrenset kjoringen, men alikevel og snu er ike garanti for at barnet ike blir sykt heler tvert i mot, bilsyke komer av mange ting og sikt er bare en av det, er man slik at man blir reisesyk er dete noe man kanskje ma slite med, jeg vile heler da ha brukt tableter og begrenset kjoringen, om det spyr lit kan jeg ike se den helt store konsekvensen, va med di med refluks di har det san hele tiden og di klarer seg di og og jeg tror det skal lit til at tenene tar skade og en ane ting er at dete er jo melketener og melketener skal jo feles hilsen
jolie Skrevet 1. juli 2007 #35 Skrevet 1. juli 2007 hei men du har ike svart pa det med varige skader her, greit en del av det du sier og jeg vile og ha begrenset kjoringen, men alikevel og snu er ike garanti for at barnet ike blir sykt heler tvert i mot, bilsyke komer av mange ting og sikt er bare en av det, er man slik at man blir reisesyk er dete noe man kanskje ma slite med, jeg vile heler da ha brukt tableter og begrenset kjoringen, om det spyr lit kan jeg ike se den helt store konsekvensen, va med di med refluks di har det san hele tiden og di klarer seg di og og jeg tror det skal lit til at tenene tar skade og en ane ting er at dete er jo melketener og melketener skal jo feles hilsen Om barnet hadde fortsatt å spy famovervendt, hadde jeg selvfølgelig snudd det igjen. Det er kjipt å måtte velge mellom eventuelle skader og et spyfritt barn. Men jeg hadde likevel valgt som jeg har sagt, men slett ikke med lett hjerte. Ja, de med refluks spyr hele tiden. Broren min spydde så mye at hele lukkemuskelen i halsen etset bort. Du kan jo tenke deg hvordan tennene så ut, og nei, det var ikke melketenner. Han endte opp med 'lukket hals', knapp på magen og posemat. Dette var ikke pga bilsyke, men likefullt to ganger oppkast hver dag i flere år. Et barn vil uansett sitte sikrere forovervendt (og fastspent) i en bil, enn i vogna på en buss. Poenget mitt er at noen av og til må ta noen kjipe avgjørelser. Og så lenge de gjør det beste de kan ut fra situasjonen, så synes jeg ikke ukjente mennesker som ikke kjenner til omstendighetene skal gå inn og gi de dårligere samvittighet enn de allerede har. Nå er det sånn at dette spysyke barnet sitter så sikkert som det kan. Det finnes mange barn der ute som ikke sitter sikret i det hele tatt. De foreldrene kan man godt gi litt dårlig samvittighet.
Nightingale Skrevet 1. juli 2007 #36 Skrevet 1. juli 2007 (endret) - Endret 14. januar 2009 av Nightingale
momo Skrevet 1. juli 2007 #37 Skrevet 1. juli 2007 Jenta mi satt bakovervendt til hun var 3 år. Vi hadde da liten bil og stor unge. Nå har vi stor bil så lillebror kommer til og sitte bakovervendt til han blir 4 år. Men skjønner faktisk de som har forovervendt ved bilsyke barn, og det er jo stor forskjell på et barn som spyr flere ganger de er på tur, selv ved korte turer og de som bare spyr en gang innimellom. Hadde jeg hatt et barn som spydde bakovervendt i bil hver eneste gang uansett hvor kort tid så hadde jeg valgt framovervendt på korte turer og på lange turer hatt bakovervendt og gitt medisiner.
Cathie Skrevet 2. juli 2007 #38 Skrevet 2. juli 2007 hei en ting til bare, du sier du vil ha barnet bakovervent sa lenge som mulig men vorfor har du da kjopt et hts combi sete i steden for og kjope et hts izi kid sete som bare kan sta bakover med det er det mindre fare for og montere feil hilsen Kid og Combi monteres akkurat likt! Kid setet kommer også bare i en farge, og det er få som selger det...
Tule Skrevet 2. juli 2007 #39 Skrevet 2. juli 2007 Kid og Combi monteres akkurat likt! Kid setet kommer også bare i en farge, og det er få som selger det... hei da skjoner jeg poenget mit var bare at da hts lanserte et rent bakovervent sete og et rent forovervent sete var argumentet at kombiseter var letere og montere feil eterpa lanserte di et nyt sete som kan monteres bege veier altsa enda en grun til og boikote hts skjon det den som kan hilsen
Tule Skrevet 2. juli 2007 #40 Skrevet 2. juli 2007 Jenta mi satt bakovervendt til hun var 3 år. Vi hadde da liten bil og stor unge. Nå har vi stor bil så lillebror kommer til og sitte bakovervendt til han blir 4 år. Men skjønner faktisk de som har forovervendt ved bilsyke barn, og det er jo stor forskjell på et barn som spyr flere ganger de er på tur, selv ved korte turer og de som bare spyr en gang innimellom. Hadde jeg hatt et barn som spydde bakovervendt i bil hver eneste gang uansett hvor kort tid så hadde jeg valgt framovervendt på korte turer og på lange turer hatt bakovervendt og gitt medisiner. hei det er et got poeng, og jeg tro en ike komer utenom reisesyketableter uanset om et barn er bilsykt hilsen
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå