Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
De skadene som beskrives på barna er worst case scenarios. Som sagt må man vurdere for og i mot, og ingen andre enn foreldrene selv kan avgjøre hva som er riktig. Disse formanende pekefingrene kan dere holde for dere selv.

Faktisk kan en kraftig bråbrems gi alvorlige skader for små barn fremovervendt, så nei, det er ikke bare worst case scenarios, det er ting som skjer de fleste med (u)jevne mellomrom.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jenta vår begynte å bli bilsyk av det bakovervendte setet.. kastet opp over hele seg flere ganger. Hva skal en egentlig gjøre da?

Sett henne forovervendt en stund, men prøv med jevne mellomrom om hun kan begynne å sitte bakovervendt igjen.

En del barn har en periode hvor de er bilsyke, men så går det bra å kjøre bakovervendt igjen.

Skrevet
Bla bla bla bla

Hvor mange barn under 5 år sitter forovervendt pr. i dag? Jeg vil gjette at det er ekstremt mange barn som gjør det.

Hvor mange barn får nakkeskader av å kjøre bil? Gi meg gjerne et tall.

Det er OK å informere, men måten du skriver på er å snakke nedsettende og krevende til foreldre som har tatt et valg som de må leve med selv. Og det har du rett og slett ingenting med!

Det er forskjell på å være bilsyk HVER DAG og å MULIGENS få en nakkeskade. Hvor mange prosent sjanse er det for at barna får en nakkeskade ved 4års alder pga fremovervendt sete?

Det er en pinsel å være bilsyk hver dag. Og det har ingenting med å få barnet til å være stille. Det har med å ønske at barnet ikke lider hver dag. Det valget er det opp til foreldrene og ta, og det har du som sagt ingenting med.

Skrevet
Har sett på dette bildet og hvis man skal ha en voksen person til å sitte i forsetet må man brekke beina på vedkommende.

Jo men det ville vært det samme om barnet er 1 eller 5 år

Gjest Elastica
Skrevet

Må bare legge til at jeg ikke kjenner et eneste barn i vår omgangskrets som sitter bakovervendt i en alder av 3 år. Jeg må si meg enig i darkness' utspill angående worst case scenario.

Skrevet

Nå er det heldigvis de aller færreste barn som blir så bilsyke!

Jeg hadde nok ikke hatt mitt barn bakovervendt hvis han spøy hver dag!

Men når 9 av 10 barn sitter for dårlig sikret i bil tviler jeg veldig på at alle de 9 er bilsyke! Når det er så mye sikrere å ha barn bakovervendt, hvorfor er det så få som har barn bakovervendt etter 1 1/2 år?? Jeg tror det er mangel på kunnskap og informasjon!

Selvfølgelig er det noen som ikke har mulighet til å ha barna bakovervendt, men det er ikke flertallet!! Men flertallet sitter alikevel forovervendt.

Og det jeg mente med at svenskene var lenger framme ift bilsikring enn oss er at hvis man ser på statistikken så er det færre barn som omkommer pr år der enn her i norge. I finnland er det enda færre, og der er det veldig almenn kjent at barn skal sitte bakovervendt lengst mulig.

Jeg syns man må ta et valg en kan leve med, men jeg syns man skal gjøre en ekstra innsats for å prøve å sikre barnet sitt best mulig!

Skrevet
Hvor mange barn under 5 år sitter forovervendt pr. i dag? Jeg vil gjette at det er ekstremt mange barn som gjør det.

hei

det er mulig men i sverige siter 9 av ti barn bakovervent derfor kan vi bli bedre vi bor pa ingen måte godta det talet som er i dag vi bor bli like flinke som di i sverige foreldre her sikrer i stor grad barna alt for darlig

hvor mange barn får nakkeskader av å kjøre bil? Gi meg gjerne et tall.

det far du sporre legen om men tallet er der, di anbefaler ikke dete for moroskyld? tror du det?det er sjokerende at sa mange tror at anbefalingen om bakovervent er for og lage drit for foreldrene :overrasket:

Det er OK å informere, men måten du skriver på er å snakke nedsettende og krevende til foreldre som har tatt et valg som de må leve med selv. Og det har du rett og slett ingenting med!

hei

vel foreldre i sverige er mye flinkere en her da har jeg ret til og snake nedsetende til dem pa generelt grunlag folk for sel finne ut om det jeg sier angar dem, jeg har presisert dem som har mulighet til det og jeg har sakt at det er greit og ha et barn fremovervent pa korte turer om det er bilsykt men har man ingen grun til og snu ma man tale nedsetende tale om man gjor det

Det er forskjell på å være bilsyk HVER DAG og å MULIGENS få en nakkeskade. Hvor mange prosent sjanse er det for at barna får en nakkeskade ved 4års alder pga fremovervendt sete?

sjansen er der sinden di sier det tror du virkelig at di bruker sa mye tid pa det for moro skyld og va om det skjer vile du kune klare og leve med deg sel da nar du kune ha sikret bedre, nei jeg syns dete er for mye slik det skjer ike meg tenking det gar an og vere fore var barnet ma leve hele livet med det valget man tar, vert fall pa lange turer ma det da vere bedre og ha barnet bakovervent og gi det medisiner om det er bilsykt siden sjansen er der da bor man unga den jeg kan vere enig i at det er droyt og anbefale det til barnet er over fire ar mange barn er over 25 kg da men man skal ha dem bakovervent sa lenge som mulig

Det er en pinsel å være bilsyk hver dag. Og det har ingenting med å få barnet til å være stille. Det har med å ønske at barnet ikke lider hver dag. Det valget er det opp til foreldrene og ta, og det har du som sagt ingenting med.

hei

for noen foreldre er det desvere san at di snur barnet for og fa det stile i bilen og det er feil, man kan bare ignorere klagingen sa skjoner det at det ike komer noen vei og ma kan forklare at det andre er farlig, og er man konsekvent ser barnet det og site bakovervent som naturlig om barnet siter lit vont sa skal det mye til og men det er bedre at barnet lider lit i bilen di forste arene pa grunn av plasen en at det ma lide med en nakeskade i 80 ar pa grun av et valg foreldrene tok, det er og flere tilfeller der vi ma påføre barna lidelser for at di ike skal ha det resten av livet og, det kan vere operasjoner og ingrep som er vone men skal vi la ver det og da fordi barnet kan lide av det? noen ganger koster forebyging lit og da ma vi vere vilige til og gjore det

hilsen

Skrevet
Har sett på dette bildet og hvis man skal ha en voksen person til å sitte i forsetet må man brekke beina på vedkommende.

hei

men vorfor ma man apsolut ha en voksen i framsete da og her siter det et barn her herregud na er du kverulantisk uanset sa er sikerheten til barnet viktigs og det vile som noen sier vert det same uanset vor gamelt barnet var og i nye biler kan du sete barnet foran tilbakovervent og om barnet siter bak kan vel den voksne site bak ved siden av barnet

hilsen

Skrevet
Må bare legge til at jeg ikke kjenner et eneste barn i vår omgangskrets som sitter bakovervendt i en alder av 3 år. Jeg må si meg enig i darkness' utspill angående worst case scenario.

hei

sa du mener at darkness vet dete bedre en en lege som driver med til daglig, da haper jeg du ike har barn, det er ike worst case scenario det skal ike mer en en brabrems til og det kan vere gjort det er pa tide at rene forovervente seter blir forbudt slik det var forelsatt sa blir ike forviringen til foreldre sa stor :frustrert:

jeg syns uanset det er lurt og stole pa ekspertene en og hore pa foreldre som prover og retferdigjore sit valg

hilsen

Skrevet
Nå er det heldigvis de aller færreste barn som blir så bilsyke!

Jeg hadde nok ikke hatt mitt barn bakovervendt hvis han spøy hver dag!

Men når 9 av 10 barn sitter for dårlig sikret i bil tviler jeg veldig på at alle de 9 er bilsyke! Når det er så mye sikrere å ha barn bakovervendt, hvorfor er det så få som har barn bakovervendt etter 1 1/2 år?? Jeg tror det er mangel på kunnskap og informasjon!

Selvfølgelig er det noen som ikke har mulighet til å ha barna bakovervendt, men det er ikke flertallet!! Men flertallet sitter alikevel forovervendt.

Og det jeg mente med at svenskene var lenger framme ift bilsikring enn oss er at hvis man ser på statistikken så er det færre barn som omkommer pr år der enn her i norge. I finnland er det enda færre, og der er det veldig almenn kjent at barn skal sitte bakovervendt lengst mulig.

Jeg syns man må ta et valg en kan leve med, men jeg syns man skal gjøre en ekstra innsats for å prøve å sikre barnet sitt best mulig!

hei

jeg er enig med deg jeg syns du skriver bra :klappe: mange foreldre i norge er alt for slurvete med sikringen det ser vi og i dene traden men det er ike bare foreldrenes skyld det er og et problem at det er fortsat tilat og selge seter som bare star forovervent for barn fra ni til 18 kilo det burde vere et minimumskrav at setene skule kune brukes bege veier slik det var forelsat mener og det var derfor hts kom med sit nye sete da hade og forviringen for foreldre blit mindre

hilsen

Skrevet

Tule, du provoserer meg faktisk litt med de utrolig tåpelige utsagnene dine. Du har ingenting med å dømme andre og snakke nedsettende til dem.

Selv om denne undersøkelsen trolig er riktig, så finnes det mange ekspertuttalelser som har vist seg å være feil. Jeg har aldri sagt at jeg vet hva som er best for andre, så å begynne med det fjaset "tror du darkness vet bedre enn en lege". Jeg har aldri påstått noenting, og vet ikke bedre enn andre. Om en person er lege så vet man dog ikke alt, og har ikke enrett på den ene og store sannhet, bare så det er sagt.

Denne skremselspropagandaen du driver med kan du bare kutte ut. Folk tar de valgene de må, og du trenger ikke å gi dem mer dårlig samvittighet for det.

Skal jeg spørre legen om tall? Det er DU som sitter og legger ut om dette i det vide og det brede som om du skulle være det allvitende orakel og guds høyre hånd der du sitter og tror du kan dømme andre for valgene de tar. Da er det du som må fremlegge bevis og fakta på bordet.

Forbudt med fremovervendte seter? Da burde man forby røyk, forby alkohol, forby små drittbiler, og aller helst låse ungene inn i en luft-tett boks i bilen. Vi lever heldigvis i dag i et samfunn hvor man har frihet til å velge over sine egne liv, fremfor en diktaturstat. Så får vi håpe at de fleste tar riktige valg for både seg selv og barna sine. Men hva som er riktig, det er faktisk ikke opp til deg å avgjøre.

Helst skulle jeg likevel sett at det var forbudt å komme med skremselspropagandamøl som visse bedriver. For du er jo allerede for sensurering og mener at bedrifter skal boikottes fordi de ikke tilbyr en størrelse større på setene sine.

Skrevet
Tule, du provoserer meg faktisk litt med de utrolig tåpelige utsagnene dine. Du har ingenting med å dømme andre og snakke nedsettende til dem.

Selv om jeg er veldig for bakovervendt så må jeg si meg enig i dette! Det er utrolig dumt at en ganske viktig sak får en usakelig og dømmende front!

Skrevet

Hvor mange barn får nakkeskader av å kjøre bil? Gi meg gjerne et tall.

Alt for for mange sitter forovervendt, desverre. Men selv om andre setter barna sine forovervendt så betyr det vel ikke at du/jeg/vi også må gjøre det?

Jeg har desverre ikke noe nøyaktig tall å gi deg, men jeg har set tall før. Og jeg har lest flere steder at de fleste av barna som får nakkeskader og andre alvorlige skader kunne kommet mer eller mindre uskadet fra en kollisjon om de bare hadde sittet bakovervendt.

Ja, det er kanskje litt Worst Case vi snakker om, men er det ikke det sikkerhet dreier seg om da?

"hva om", "tenk hvis" osv.

Ellers så må jeg bare signere det Cathie over her.

Jeg tror ikke foreldre er dumme som setter barna forovervendt, men jeg tror de mangler informasjon (mange av dem i alle fall), og uten informasjon kan man ike ta ett "riktig" valg.

Jeg tror heller ikke at 9 av 10 barn under 5 år blir bilsyke daglig og derfor må sitte forovervendt.

Sverige og Finnland har lavere dødstall enn oss, og da må vi jo se på hva de gjør for å få så lave dødstall - bakovervendt.

Forbudt med fremovervendte seter? Da burde man forby røyk, forby alkohol, forby små drittbiler, og aller helst låse ungene inn i en luft-tett boks i bilen. Vi lever heldigvis i dag i et samfunn hvor man har frihet til å velge over sine egne liv, fremfor en diktaturstat.
Det er jo allerede påbudt med bakovervendt til 10 kg, så hvorfor ikke lenger? Folk syns jo dette er helt greit, men det er vel bare fordi det har vært sånn en stund. Om noen år er det sikkert ingen som stusser på at det ikke er lov å røyke inne lenger heller - endå så mye styr det var når de innførte den regelen..
Skrevet
1 850 personer under 18 år kom til skade på norske veier i 2005. 20 barn mistet livet.

De fleste barn som var involvert i trafikkulykker i 2005 var passasjerer i bil (44 prosent).

Det er ganske mange det!

Skrevet

Det der sier jo ingenting om saken vi snakker om nå..

Skrevet
Belastning på barnets nakke (Newton)

Forovervendt barnestol 90-tallsbil 1700 Newton

Forovervendt barnestol 80-tallsbil 950 Newton

Bakovervendt barnestol 250 Newton

Nyere biler blir tryggere og tryggere for voksne, men for barn blir belastningen på nakken enda større ved en krafitg oppbremsning eller kollisjon. Defor er det kjempe viktig at barn sitter bakovervendt i dagens biler.

Effekt av ulike beskyttelsessytemer

Bakovervendt barnestol 90-95 %

Forovervendt barnestol/bilpute 50-60 %

Bilbelte for barn under 10 år 20-30 %

Bilbelte for voksne 50-60 %

Dette viser også at bakovervendt er sikkrere enn fremovervendt.

Det er faktisk sånn at det er like sikkert å sette 1 åringen på pute som i en bilstol (og det er bedre å bruke bilens seler når barnet sitter forovervendt, en bilstolens internseler).

Skrevet
Det der sier jo ingenting om saken vi snakker om nå..

Nehei?

Gjest Elastica
Skrevet
hei

sa du mener at darkness vet dete bedre en en lege som driver med til daglig, da haper jeg du ike har barn, det er ike worst case scenario det skal ike mer en en brabrems til og det kan vere gjort det er pa tide at rene forovervente seter blir forbudt slik det var forelsatt sa blir ike forviringen til foreldre sa stor :frustrert:

jeg syns uanset det er lurt og stole pa ekspertene en og hore pa foreldre som prover og retferdigjore sit valg

hilsen

Jøss, det var da voldsomt. Jeg sier ikke at det er bedre å sitte forovervendt, men at informasjon har ikke vært så bra på dette området tidligere - og dette førte til at vi kjøpte forovervendt i sin tid. Å få slengt i trynet at jeg ikke burde ha barn basert på det jeg skriver her inne, er muligens noe i overkant. Faktum er at ka er det mange 3, 4 og 5-åring-foreldre som ikke burde hatt barn.

Skrevet (endret)

Her er forskjellen mellom sverige og england

I england er det ikke vanlig å sitte bakovervendt etter et år så fram til det er statistikken ganske lik...

Jøss, det var da voldsomt. Jeg sier ikke at det er bedre å sitte forovervendt, men at informasjon har ikke vært så bra på dette området tidligere - og dette førte til at vi kjøpte forovervendt i sin tid. Å få slengt i trynet at jeg ikke burde ha barn basert på det jeg skriver her inne, er muligens noe i overkant. Faktum er at ka er det mange 3, 4 og 5-åring-foreldre som ikke burde hatt barn.

:ler:

jepp! Men heldigvis er det på bedring...

Usakligheter og drittslenging er da virkelig noe man burde holde seg for god for Tule!!!

Dessuten er det umulig å forby forovervendte seter da noen faktisk må ha det!

Men bedre fokusering og mer informasjon om temaet er virkelig noe som mangler her i norge (og mange andre land for den saks skyld)

Endret av Cathie

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...