Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Om barnet hadde fortsatt å spy famovervendt, hadde jeg selvfølgelig snudd det igjen.

Det er kjipt å måtte velge mellom eventuelle skader og et spyfritt barn. Men jeg hadde likevel valgt som jeg har sagt, men slett ikke med lett hjerte.

Ja, de med refluks spyr hele tiden. Broren min spydde så mye at hele lukkemuskelen i halsen etset bort. Du kan jo tenke deg hvordan tennene så ut, og nei, det var ikke melketenner. Han endte opp med 'lukket hals', knapp på magen og posemat. Dette var ikke pga bilsyke, men likefullt to ganger oppkast hver dag i flere år.

Et barn vil uansett sitte sikrere forovervendt (og fastspent) i en bil, enn i vogna på en buss.

Poenget mitt er at noen av og til må ta noen kjipe avgjørelser. Og så lenge de gjør det beste de kan ut fra situasjonen, så synes jeg ikke ukjente mennesker som ikke kjenner til omstendighetene skal gå inn og gi de dårligere samvittighet enn de allerede har. Nå er det sånn at dette spysyke barnet sitter så sikkert som det kan. Det finnes mange barn der ute som ikke sitter sikret i det hele tatt. De foreldrene kan man godt gi litt dårlig samvittighet.

hei

det er ile og hore om broren din, hva slags behandling fik han? jeg mener di kan behandle det na

en annen ting du har ike svart pa det med reisesyketabletter eller det og ha barnet forovervent pa korte turer og bakovervent og bruke tableter pa lange, vis di ike har vurdert det ser jeg ike noe galt i og gi di lit darlig samvitighet

hilsen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg for min del kan ikke skjønne hvordan det er mulig å ha et barn på 4-5 år bakovervendt i setet. De må jo sitte med beina oppunder halsen og det kan ikke være mye komfortabelt.

Skrevet
Jeg for min del kan ikke skjønne hvordan det er mulig å ha et barn på 4-5 år bakovervendt i setet. De må jo sitte med beina oppunder halsen og det kan ikke være mye komfortabelt.

hei

poenget er vel at sikerheten gar foran komforten det er ike farlig

hilsen

Skrevet

Så at barna sitter ubehagelig og har det vondt har ingenting å si da? Kan tenke meg det er veldig trafikksikkert med et barn som hyler og maser over at hun har det vondt.

Skrevet
Så at barna sitter ubehagelig og har det vondt har ingenting å si da? Kan tenke meg det er veldig trafikksikkert med et barn som hyler og maser over at hun har det vondt.

hei

om barnet er over tre ar kan man jo snake med det og forklare at det ike komer noen vei og at det er farlig enda og site forovervent desuten skal det mye til at det er vont, du kan og lese i artikelen i forsten pa traden

hilsen

Skrevet

Da må jeg bare ta meg hatten for deg hvis du klarer det med din 4 åringen. Jeg har lest repotasjen og tviler om legen har barn som sitter slik i bilen til de er 5. At barn er vant med å sitte med kneet opp fra mors mage blir litt feil, det er tross alt 5 år siden de var der inne.

Greit nok at i et perfekt samfunn skal alle sitte bakovervendt til de er 5 men det er nok ikke like lett og gjennomføre. Det kreves tross alt en veldig stor bil for og få det til og ikke alle familier har råd til 2 slike biler.

Skrevet

Skjønner hva du mener i en "vanlig" bil. Vi tok høyde for dette problemet når vi kjøpte bilen vår (7 seter). Der kan vi bytte ut seter og flytte rundt omtrent som vi vil..... (ikke ta det helt bokstavlig da :ler: )

Vesla på 3 år sitter bakovervendt. Og det sete hun har bena imot har vi lagt nesten ned (bakover). Derfor kan bena hennes vokse og vokse og alikevel ha god plass. Det hun vokser fortere ifra enn benplassen, vil være selve bilsete.... men da er hun nok i teorien over 6 -7 år... og vi har ingen planer om å ha henne i en slik stol sååååå lenge.... ;)

Skjønner jo selvsagt at alle ikke kan bytte bil, men det er verdt å ta med i tankene når man bytter bil.... Passer den deres og barnas behov om noen år også???

Vi har planer om å bytte bil snart og det som er viktigst for meg er da plass, komfort og sikkerhet.

Det er desverre slutt på å se på farge og om bilen er kuul nå lenger.. :ler:

Skrevet
Da må jeg bare ta meg hatten for deg hvis du klarer det med din 4 åringen. Jeg har lest repotasjen og tviler om legen har barn som sitter slik i bilen til de er 5. At barn er vant med å sitte med kneet opp fra mors mage blir litt feil, det er tross alt 5 år siden de var der inne.

Greit nok at i et perfekt samfunn skal alle sitte bakovervendt til de er 5 men det er nok ikke like lett og gjennomføre. Det kreves tross alt en veldig stor bil for og få det til og ikke alle familier har råd til 2 slike biler.

hei

vorfor skal man ha to slike biler les myrthels inleg under

hilsen

Skrevet

Akta Graco Cosmic Comfort er godkjent som bakovervendt til 18 kilo i baksetet og 25 i forsetet. Også godkjent med bruk av bilens trepunktssele.

Det samme med Duo Flex XTP

Akta Graco

Brio Zento kan brukes bakovervendt både i baksetet og forsetet til 25 kilo. Kan også brukes forovervendt og som beltestol.

Brio Zento

Britax Two-Way Elite kan brukes både forovervendt og bakovervendt til 25 kilo, i alle seter uten airbag. Passer i de fleste biler, også i biler med korte beleter.

Britax Two-Way Elite

Britax Secura kan brukes bakovervendt til 25 kilo på alle passasjerplasser.

Britax Secura

Så å si at det ikke er noen seter til å bruke bakovervendt etter 18 kilo holder ikke som argument altså!

Skrevet

Faktisk er det mange barn i den alderen som gruer seg til å bli snudd, for da blir bena hengende rett ned, og det er IKKE behagelig.

Barn er generelt mye mykere enn voksne, og sitter nok ikke så vondt som det ser ut til for oss. Alikavel så er det jo sånn at man i noen biler har mindre plass, særlig ved bruk av visse stoler, og at det derfor blir for trangt. Da kan det være en ide å teste om andre stoler gir med benplass. OG, det er ofte bedre plass i forsetet enn i baksetet.

Skrevet
hei

vorfor skal man ha to slike biler les myrthels inleg under

hilsen

Nå skjønte jeg ikke helt hva du mener? Veldig mange fam. er avhengige av 2 biler for å få hverdagen til å fungere. Vi har da ikke en sportsbil hjemme hos oss men en vanlig fam bil. Å kjøpe 2 stk 7 setere kun for at barna skal sitte bakovervendt har vi bare ikke råd til.

Det jeg egentlig vil fram til er at det er superflott at du tule har råd til å ha en stor 7 seter, har unger som syns det er flott og sitte bakovervendt men jeg syns ikke dere skal gi alle andre dårlig samvittighet pga at de ikke har muligheten til å ha bakovervendte seter. Forresten kan jeg spørre hvilken bil du har? Er det kun 7 setere som har plass?

Bare et lite spr til Isa Catrine til slutt; jeg trodde det var virkelig fy,fy og ha unger i forsetet jeg, stemmer ikke dette? (ikke ment som kritikk men nyskjerrighet)

Skrevet
hei

det er ile og hore om broren din, hva slags behandling fik han? jeg mener di kan behandle det na

en annen ting du har ike svart pa det med reisesyketabletter eller det og ha barnet forovervent pa korte turer og bakovervent og bruke tableter pa lange, vis di ike har vurdert det ser jeg ike noe galt i og gi di lit darlig samvitighet

hilsen

Broren min og hans tilstand er en real avsporing i denne diskusjonen. Kort fortalt var det mye som var galt, reflux/oppkast var bare en liten del av sykdomsbildet. Han fikk ny, kunstig lukkemuskel operert inn og et uvisst antall utblokkeringer av denne etterhvert. Han er ikke blant oss lenger i dag.

Jeg så ikke den delen av spørsmålet ditt, beklager. Det synes jeg absolutt høres ut som en brukbar løsning :) Hadde nok også gjort det på den måten om vi hadde bilsykeproblemer.

Skrevet
Nå skjønte jeg ikke helt hva du mener? Veldig mange fam. er avhengige av 2 biler for å få hverdagen til å fungere. Vi har da ikke en sportsbil hjemme hos oss men en vanlig fam bil. Å kjøpe 2 stk 7 setere kun for at barna skal sitte bakovervendt har vi bare ikke råd til.

Det jeg egentlig vil fram til er at det er superflott at du tule har råd til å ha en stor 7 seter, har unger som syns det er flott og sitte bakovervendt men jeg syns ikke dere skal gi alle andre dårlig samvittighet pga at de ikke har muligheten til å ha bakovervendte seter. Forresten kan jeg spørre hvilken bil du har? Er det kun 7 setere som har plass?

Bare et lite spr til Isa Catrine til slutt; jeg trodde det var virkelig fy,fy og ha unger i forsetet jeg, stemmer ikke dette? (ikke ment som kritikk men nyskjerrighet)

hei

svarer pa alt jeg da

1. Nei jeg har ikke 7 seter men skal ha en storre bil nar behovet melder seg

2. ja det fins andre biler det er plass i, en Chrysler Grand Voager som det er snak om her har egentlig darlig plass sa den guten tror jeg hade hat plass elers og les elers det som er skrevet her om barn og bein for eksempel at en del gruer seg for og bli snud siden bena da blir hengende ned og det ike er behanglig heler

3. noe klarer seg med en bil desuten sa er det normalt at sete star i en bil og montere et bakovervent sete tar tid det er ikke lurt og flyte det fra bil til bil vis man ike har isofik man kan gjore det slik at man byter bil og at den som kjorer barnet har den bilen med sete

syns derfor at mange kan bli flinkere :slåss: til dem som snur bare pa grun av lit skriking eler at bena ser vont ut sel om barnet ike har sakt noe

hilsen

Gjest cathie ii
Skrevet

I sverige blir faktisk passasjersetet framme sett på som den tryggeste plassen, og de er lengre framme ift norge mtp bilsikring.

Men så lenge man han utkoblet airbag så er det ikke fyfy å sitte framme ;)

mer info finnes på www.tryggtrafikk.no

Skrevet

hei

glemte det siste

som jeg sa tidligere i tråden så er det nå anbefalt og sette barna bakovervent foran dersom man har en nyere bil av di som produseres nå, dete fordi bilene har blit sikerere og det er sikrere mater og koble ut airbagen på, vi vet at det har vert ulyker før der airbagen har lost seg ut likevel derfor er det ike riktig og si at svenskene var foran os der, den anbefalingen di hadde var omsrtrit

for og gjore det enkelt nyere biler har kolisjonsbjelker i sidene og i tileg sa er det slik at vegen på bilene kan vandre ca 5 cm inover i bilen før den støter mot et sete ved samenstøt sideover, dersom bilen har samenstøt foran vil motoren preses seg in under bilen og ikke in mot kupén slik som tidligere dete dreier seg da om di bilene som for fra 4 5 stjerner i ncap testen

i eldre biler skal man vere lit mer pa vakt, i noen kan man koble ut airbagen sikert slik som i gamle biler fra ford (som jeg kjører) :ler: der ma man pa verkstedet og der tar di ut tensatsen til airbagen og leger den i et sikert rom i motoren dermed kan den ikke utløse seg, men dise bilene er ike sa sikre foran i nyere biler kobler man den ut med nøkelen

jeg holder og en knap pa sikring bak fordi da ser man ike barnet hele tiden og blir ike ophengt i det og fokuserer pa kjoringen

haper det var opklarende

hilsen

Skrevet
Broren min og hans tilstand er en real avsporing i denne diskusjonen. Kort fortalt var det mye som var galt, reflux/oppkast var bare en liten del av sykdomsbildet. Han fikk ny, kunstig lukkemuskel operert inn og et uvisst antall utblokkeringer av denne etterhvert. Han er ikke blant oss lenger i dag.

Jeg så ikke den delen av spørsmålet ditt, beklager. Det synes jeg absolutt høres ut som en brukbar løsning :) Hadde nok også gjort det på den måten om vi hadde bilsykeproblemer.

hei

uff det var lei og hore da :klem: uanset beklager om jeg virket kverulantisk det var ike menigen men vile bare ha fram at om et barn er veldig bilsykt skal det vel noe til og unga medisinering helt, lurer pa va di som er helt i mot medisinering gjor i slike tilfeler men det er ike min sak, jeg tror uanset man bor se at medikamenter i slike tilfeler kan vere en ide noen ganger, en anen ting er at noen biler har veldig darlig utsyn, vinduene er noen ganger høyt ope slik at barnet ike ser ut det kan og vere en medvirkende arsak, vet om foreldre som hade bilsykeproblemer og di fik tak i et sete som sat hoyere det hjalp faktisk en del

hilsen

Skrevet

Ingen 7 seter dette;

http://www.nybaktmamma.com/plassen/showthread.php?t=484497

Skrevet

De som mener at barnet bør spy 2 ganger om dagen fordi de er bakovervendt, har helt klart aldri hatt problemer med bilsyke selv. Jeg tviler også på at det er å anbefale at barnet tar reisesyketabelett hver dag. Man må også ta disse ca 1-2 timer før man reiser. Hvem har tid til det da? Vil tippe at det verken er sunt for kroppen, eller at effekten vi vedvare over lengre tid.

Jeg mener at det grenser til sadisme å tvinge et barn til å sitte bakovervendt hvis man vet at dette er grunnen til at barnet spyr hver gang det kjører bil.

Ideelt sett burde man alltid gått rundt med hjelm pga faren for å falle å slå hodet også, men man må vurdere for og imot og komme frem til et valg man kan leve med selv. Det er ikke opp til andre å bestemme og være dømmende når det gjelder hva man velger her.

Det hjelper ikke med all verdens forklaring hvis et barn på 3-4 år ikke får plass til beina og det blir bilsykt hver dag. Jeg har ikke planer om å pine mitt eventuelle fremtidige barn.

De skadene som beskrives på barna er worst case scenarios. Som sagt må man vurdere for og i mot, og ingen andre enn foreldrene selv kan avgjøre hva som er riktig. Disse formanende pekefingrene kan dere holde for dere selv.

Skrevet (endret)
De som mener at barnet bør spy 2 ganger om dagen fordi de er bakovervendt, har helt klart aldri hatt problemer med bilsyke selv. Jeg tviler også på at det er å anbefale at barnet tar reisesyketabelett hver dag. Man må også ta disse ca 1-2 timer før man reiser. Hvem har tid til det da? Vil tippe at det verken er sunt for kroppen, eller at effekten vi vedvare over lengre tid.

hei

nei men man kan som jeg sa over, bruke framovervent pa korte turer og bruke bakovervent med medisiner pa lang tur, jeg tror at vis barnet er bilsykt sa sliper man ike una medikamenter uanset og snu barnet har bare begrenset virkning

Jeg mener at det grenser til sadisme å tvinge et barn til å sitte bakovervendt hvis man vet at dette er grunnen til at barnet spyr hver gang det kjører bil.

og det er vel lit sadisme og og pafore barn varige skader for og fa det stile i bilen og, barnet ma leve med varige skader dersom det smeler eler blir en brastop, barnet far ike varige skader om det blir bilsykt en gang i blant eller fordi det har vont i beina

Ideelt sett burde man alltid gått rundt med hjelm pga faren for å falle å slå hodet også, men man må vurdere for og imot og komme frem til et valg man kan leve med selv. Det er ikke opp til andre å bestemme og være dømmende når det gjelder hva man velger her.

nå generaliserer du her, barna er vart felles ansvar da skylder vi verandre og gjore opmerksom på hva som er sikrest og ta lit ansvar, det er ikke bare snak om va man skal leve med sel men va barnet skal leve med

Det hjelper ikke med all verdens forklaring hvis et barn på 3-4 år ikke får plass til beina og det blir bilsykt hver dag. Jeg har ikke planer om å pine mitt eventuelle fremtidige barn.

Nå er det vel en vere pinsel og leve med en varig nakke skade eler skade pa indre organer og kanskje miste evnen til og lere eller fungere pa grun av feil sikring en og site litt vondt i bilen, jeg piner heler barnet to år i bilen om det er det du kaller det en og pine det resten av livet på grun av skader det har fat for og site mer behaglig i bilen, og det skal slik vi har sakt det mye til at barnet siter vont pa grunn av liten plas til bena. Et barn er mykere i bena en oss, og i den andre traden sa du at noen hade plas til og ha en seksaring bakovervent i en voynger og den har liten plas bak da er det ingen unskyldning

De skadene som beskrives på barna er worst case scenarios. Som sagt må man vurdere for og i mot, og ingen andre enn foreldrene selv kan avgjøre hva som er riktig. Disse formanende pekefingrene kan dere holde for dere selv.

hei

det er ogsa skader som det er mulig og fa dersom man ike sikrer riktig jeg kjener og til folk som behandler slike skader og syns det er hareisende at foreldre sikrer sa darlig slik jeg ser det burde kravene til godkjening av seter bli strengere og kravene til sikring blir strengere

jeg vil og si at dete miner om argumentasjonen om at det var ike bakovervente seter da vi vokste op men vi levde da op vi, jeg vil da nevne at det pa søtti talet ble drept dobelt sa mange i trafiken som i dag sel om det var mindre trafik, det ble drept nesten 540 stykker i aret, na liger det pa 250 stykker, og mange av di som ble drept for var barn hovedreduksjonen i antal drepte skyldes mest at barn na komer fra det uten og bli drept fordi sikerhetsutstyret er blit bedre tenkt pa det for dere agrumenterer med at det var ike slik utstyr for

hilsen

Endret av Tule

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...