Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Folk må få lov til å ta de valgene de gjør selv, uten at andre skal skrike opp og si at man ikke bør ha barn etc.

Jeg ser at mange argumenter her er f.ex:

Det er bare å kjøpe ny bil:

Nei det er ikke bare å kjøpe ny bil. Det koster penger og jeg har ikke noe hemmelig pengetre i min hage. Nyere biler i dag har minimalt med muligheter til å skru selv. Og verkstedregninger er ikke noe man har råd til i tide og utide.

Min 85 Nissan Laurel 2.4 liter holder i mange år til. Den kan jeg skru på selv og til å være såpass gammel har den faktisk kræsjsoner den også ( motor faller ned og rattet forsvinner ) Og den er stor nok til at jeg kan ha bakovervendte barneseter hvis jeg vil.

Sett ungen foran hvis det ikke er plass bak:

Hva med oss som har barn som er tett i alder. Hvordan skal vi velge hvilket barn som skal sitte sikrest? Hadde barnesetet til eldstemann foran, men det havnet bak etter bare en liten stund. Grunn: Barnesetet var i veien for sidespeilet og det er jeg avhengig av.

Vi hadde pute med rygg og 5 punktssele til eldstemann fra han var 1,5 år (lillebror overtok da det gamle setet ) Fra han var 3 satt han på bare pute ( det andre setet røyk i festet), men vi kjøpte ny pute med rygg som brukes med bilens 3 punktssele da han var 4.

Lillebror ble snudd da han var 15 mnd fordi han begynte å ta av seg selen og det var lettere å oppdage hvis han satt foroverlent. For jeg tror faktisk at hvis uhellet skulle være ute var det bedre at han satt forovervendt med sele enn bakovervend uten sele.

Da han var 3 hadde han vokst ut av setet og vi fant ikke noe sete som passet. Når de endelig passet til baken så var skuldre og nakkestøtte feil. Og da vi fant ett sete som passet alle kriterier så passet det ikke i bilen. Siden har han hatt pute med rygg han også.

Eldstemann er i dag lang nok til å bare bruke pute, men siden han har god plass i setet og nakkestøtten kan reguleres enda litt til blir han nok sittendes der til han har vokst ut av det.

Glemte å si at siden det er ubehagelig å sitte å dingle med bena har vi løst dette med å sette inn baderomskrakker fra ikea på gulvet :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Lillebror ble snudd da han var 15 mnd fordi han begynte å ta av seg selen og det var lettere å oppdage hvis han satt foroverlent. For jeg tror faktisk at hvis uhellet skulle være ute var det bedre at han satt forovervendt med sele enn bakovervend uten sele.

Ingen kritikk men opplysning til andre som sliter med det samme;

Se på tredje bildet, i første innlegget Det finnes en klips som hindrer at små barn i å ta av skuldrestroppene

Skrevet
Ingen kritikk men opplysning til andre som sliter med det samme;

Se på tredje bildet, i første innlegget Det finnes en klips som hindrer at små barn i å ta av skuldrestroppene

Der snakker man om de som tar av skulderstroppene. Når jeg snakker om å ta av seg selen mener jeg at han klarte å ta opp selefestet ( klikke av seg beltet ). Med en sånn en ville han jo ha blitt kvalt om vi hadde kræsjet med det.

Jeg prøvde å tape over festet, men da fikk jeg jammen meg 500 kr i bot i teknisk kontroll fordi det forståelig nok vil ta for lang tid å få ungen ut ved en evt brann.

Så jeg står fortsatt ved at han var tryggere forovervendt med sele enn bakovervendt uten sele.

Gjest Gjest
Skrevet
Der snakker man om de som tar av skulderstroppene. Når jeg snakker om å ta av seg selen mener jeg at han klarte å ta opp selefestet ( klikke av seg beltet ). Med en sånn en ville han jo ha blitt kvalt om vi hadde kræsjet med det.

Jeg prøvde å tape over festet, men da fikk jeg jammen meg 500 kr i bot i teknisk kontroll fordi det forståelig nok vil ta for lang tid å få ungen ut ved en evt brann.

Så jeg står fortsatt ved at han var tryggere forovervendt med sele enn bakovervendt uten sele.

Mtp at den er utviklet av HTS så blir nok ikke barnet kvalt ;)

Med et speil montert på nakkestøtten får man bedre oversikt over barnet enn når det sitter fremovervendt siden man slipper å snu seg.

Men vil man ikke så vil man ikke ;)

Skrevet (endret)
Mtp at den er utviklet av HTS så blir nok ikke barnet kvalt ;)

Med et speil montert på nakkestøtten får man bedre oversikt over barnet enn når det sitter fremovervendt siden man slipper å snu seg.

Men vil man ikke så vil man ikke ;)

Og hvilken nedlatende holdning er dette?

Dette har ikke noe med å ville eller ikke ville. Siden begge mine barn går på skolen er ikke dette lenger en problemstilling for oss

Da jeg var på jakt etter nytt sete til minsten var vi innom mange forskjellige butikker. Ingen av dem hadde speil fremme og ingen opplyste om at det var å få kjøpt. Så for oss var det eneste valget å snu gutten.

Og selv om dette klipset er laget av hts så er det laget for at barna ikke skal ta av seg skulderstroppene. Kan de ikke lage sikkerhetsutstyr for at barn ikke skal få opp selefestet da?

Dere som har små barn i dag har andre forutsetninger enn de som hadde små barn for ti år siden. Bare for å nevne noen:

*lovverket er endret og forbedret.

*bredere utvalg i barneseter

*bedre barneseter

Så de som hadde små barn for ti år siden var ikke dårligere foreldre enn dere som har små barn nå. Vi fulgte lovverket som var da vi hadde små barn, hadde vi hatt småbarn nå hadde vi fulgt det lovverket som er nå.

Edit: en fatal skriveleif er endret

Endret av Rubina Diamantina
Skrevet (endret)

Tule:

Søke etter kilder selv? Eh.. Og du forventer at vi skal ta deg seriøst?

Du henviser til at det har blitt mindre dødsfall siden 70-tallet? Det KAN ikke være fordi bilene har blitt sikrere? Nei, det må være bakovervendte seter! Og hvor mange av dødsfallene har vært forårsaket av noe som kunne vært forhindret av bakovervendte seter? Du har ikke noe statistikk eller fakta å henvise til, men legger ut i det vide og det brede som om du er ene-eier av all sannhet. Slutt, dette blir bare dummere og dummere.

Endret av darkness|
Skrevet
Og hvilken nedlatende holdning er dette?

Dette har ikke noe med å ville eller ikke ville. Siden begge mine barn går på skolen er ikke dette lenger en problemstilling for oss

Da jeg var på jakt etter nytt sete til minsten var vi innom mange forskjellige butikker. Ingen av dem hadde speil fremme og ingen opplyste om at det var å få kjøpt. Så for oss var det eneste valget å snu gutten.

Og selv om dette klipset er laget av hts så er det laget for at barna ikke skal ta av seg skulderstroppene. Kan de ikke lage sikkerhetsutstyr for at barn ikke skal få opp selefestet da?

Dere som har små barn i dag har andre forutsetninger enn de som hadde små barn for ti år siden. Bare for å nevne noen:

*lovverket er endret og forbedret.

*bredere utvalg i barneseter

*bedre barneseter

Så de som hadde små barn for ti år siden var ikke dårligere foreldre enn dere som har små barn nå. Vi fulgte lovverket som var da vi hadde små barn, hadde vi hatt småbarn nå hadde vi fulgt det lovverket som er nå.

Edit: en fatal skriveleif er endret

hei

er enig i mye av det du sier men vil bare presisere ved en krasj vil barnet bli preset in i setet dersom det siter bakovervent derfor vil det ike bli preset mot klipset

en annen ting er at jeg er enig i ogsa at di burde ha gjort noe med selelasen slik at barnet ikke fikk den opp det er et trafiksikerhets moment at foreldre er engstelige for at barnet skal ta av seg selen

det er et poeng at om man ma evakuere bilen rask sa bor det ike ta for lang tid og ta av beltet men er det et iso fiks sete sa kan man vel ta ut hele sete og barnet i et handgrep om man har hastverk og ta av sete etterpa

en anen ting er vel at vi diskuterer foreldre i dag og ike for i tiden

hilsen

Skrevet
Tule:

Søke etter kilder selv? Eh.. Og du forventer at vi skal ta deg seriøst?

Du henviser til at det har blitt mindre dødsfall siden 70-tallet? Det KAN ikke være fordi bilene har blitt sikrere? Nei, det må være bakovervendte seter! Og hvor mange av dødsfallene har vært forårsaket av noe som kunne vært forhindret av bakovervendte seter? Du har ikke noe statistikk eller fakta å henvise til, men legger ut i det vide og det brede som om du er ene-eier av all sannhet. Slutt, dette blir bare dummere og dummere.

hei

her har det vert lakt in linker til trygg trafik flere ganger du kan prove der og naf det er der jeg har funet det ut men for ordens skyld

pa midten av søttitallet døde det ca gjenomsnitlig 540 personer i trafiken vert år i dag dør det ca gjenomsnilig 270 omtrent alle som dor i dag er voksne, inpa halparten av di som dode på søttitallet var barn, ble det lit klarere na, det at bilene har blit sikrere har mest lagt det bedre for di voksne, nar det gjelder barna skyldes dete bedre utstyr og at det har blit mer fokus pa riktig sikring i bilen

i norden ser vi at det dor ferre barn i trafikken i sverige der siter 9 av ti barn bakovervent til di er fire til 5 ar tilfeldig? her siter for ordens skyld nesten 80% av barna forovervent og er det noen grun til det

en anen ting og si at det vi andre sier er for dumt blir lit urimlig nar du ike skjeker dine egne pastander, du bruker autobahn som et argument for at flere blir drept i tyskland uten og sete deg in i at det er faktisk verdens sikreste vei men den laveste ulykesfrekvensen som er som jeg sa antalet ulykker per kilometer pa autobahn tilsvare 4% av antal ulyker pa tilsvarende vei i usa

ulyker skjer i tyskland hovedsakelig pa smaveiene og at mange barn dor skyldes darligere sikring akurat som i england vor mange beviser ma du ha

eler vil du fortsete og tro at det med bakovervent er en konspirasjon mot foreldre for og gjore livet surt for foreldre

hilsen

Skrevet (endret)

Jeg har aldri PÅSTÅTT at autobahn var grunnen til flere dødsfall. Jeg sa at det var en mulig grunn. Det er flere faktorer som kan spille inn.

Forøvrig har jeg aldri sagt at jeg er imot bakovervendte seter. Jeg er i mot skremselspropaganda og nedlatende holdninger mot de som har valgt å bruke fremovervendte seter av grunner du ikke vet noe om.

Endret av darkness|
Skrevet

Det blir jo spurt om hvor lenge våre håpefulle satt bakovervendt, det står ikke noe om at foreldre med småbarn for ti år siden ikke kan svare.

Du Tule har jo selv rakket ned på andre fordi du mener at personen som kræsjet her inne brøt loven med å ha en 8 mnd gammel baby forovervendt. Dette skjedde jo for flere år siden da reglene var annerledes.

Mine barn er født 2000 og 2001, det er ikke mange åra siden det, men bare på de åra der har mye forandra seg på sikkerheten.

Men de kunnskapene man har i dag og de mulighetene man har til å velge bilsete ville jeg vel valgt annerledes enn jeg gjorde for 4 år siden.

Og isofiks fantes ikke på markedet for 7 år siden.

Alle valg man tar, tar man jo fordi vi tror det er riktig.

Ta meg selv: jeg trodde jeg var lur som brukte gaffa tape rundt låsen slik at han ikke fikk av seg selen, og endte opp med ett forenklet forelegg på 500 kr for uforsvarlig sikring av barn i bil.

Jeg løste mao problemet jeg hadde, men skaffet meg nye problemer som jeg ikke engang hadde tenkt på.

Skrevet
Jeg har aldri PÅSTÅTT at autobahn var grunnen til flere dødsfall. Jeg sa at det var en mulig grunn. Det er flere faktorer som kan spille inn.

Forøvrig har jeg aldri sagt at jeg er imot bakovervendte seter. Jeg er i mot skremselspropaganda og nedlatende holdninger mot de som har valgt å bruke fremovervendte seter av grunner du ikke vet noe om.

:klappe: :klappe: :klappe:

Signerer denne tvert.

Det er det med de faktorene som spiller inn altså.

Og har forresten leita meg grønn. Finner ikke en rapport eller statistikk som forteller noe om hvordan skadde/omkomne barn har vært sikret i bilen. Er det noen andre som finner det?

Gjest Gjestis
Skrevet
Folk må få lov til å ta de valgene de gjør selv, uten at andre skal skrike opp og si at man ikke bør ha barn etc.

Jeg ser at mange argumenter her er f.ex:

Det er bare å kjøpe ny bil:

Nei det er ikke bare å kjøpe ny bil. Det koster penger og jeg har ikke noe hemmelig pengetre i min hage. Nyere biler i dag har minimalt med muligheter til å skru selv. Og verkstedregninger er ikke noe man har råd til i tide og utide.

Min 85 Nissan Laurel 2.4 liter holder i mange år til. Den kan jeg skru på selv og til å være såpass gammel har den faktisk kræsjsoner den også ( motor faller ned og rattet forsvinner ) Og den er stor nok til at jeg kan ha bakovervendte barneseter hvis jeg vil.

Sett ungen foran hvis det ikke er plass bak:

Hva med oss som har barn som er tett i alder. Hvordan skal vi velge hvilket barn som skal sitte sikrest? Hadde barnesetet til eldstemann foran, men det havnet bak etter bare en liten stund. Grunn: Barnesetet var i veien for sidespeilet og det er jeg avhengig av.

Vi hadde pute med rygg og 5 punktssele til eldstemann fra han var 1,5 år (lillebror overtok da det gamle setet ) Fra han var 3 satt han på bare pute ( det andre setet røyk i festet), men vi kjøpte ny pute med rygg som brukes med bilens 3 punktssele da han var 4.

Da han var 3 hadde han vokst ut av setet og vi fant ikke noe sete som passet. Når de endelig passet til baken så var skuldre og nakkestøtte feil. Og da vi fant ett sete som passet alle kriterier så passet det ikke i bilen. Siden har han hatt pute med rygg han også.

Eldstemann er i dag lang nok til å bare bruke pute, men siden han har god plass i setet og nakkestøtten kan reguleres enda litt til blir han nok sittendes der til han har vokst ut av det.

Glemte å si at siden det er ubehagelig å sitte å dingle med bena har vi løst dette med å sette inn baderomskrakker fra ikea på gulvet :sjenert:

Slike innlegg gir meg hakeslepp.......!!! Pute med rygg til en på 1 1/2 år ?????? Det er jo ikke "lovlig" før 4 års alder. (eller en høyde som tilsvarer det da...!!)

Og en på 15 mnd som har en så dårlig lås på setet sitt at han kan åpne det selv..... sjokkerende!!!! Jeg nekter å tro at han kunne klart å åpnet en "vanlig" lås. Denne måtte vært ekstremt dårlig. Jeg snakker av erfaring, for jeg har selv mange barn. Og jeg har aldri opplevd at noen har klart å åpne de selv.. de er jo knallharde....

Fant ikke noe sete som passet??? Det er også et dårlig argument. Det fantes mange forskjellige seter på den tiden også...

Nei, håper andre bruker hodet litt mer enn du gjorde, når det gjelder trafikksikkerhet..og barnesikring..

Skrevet

Det går vel ikke an å sammenligne dødstallene fra 70-tallet, den gangen hadde vel ikke mange biler sikkerhetsseler bak i bilen en gang, helt andre forhold enn de siste 20 årene. Det je savner er om det finnes statistikk på om hvor mange barn har dødd p.g.a at de har sittet forovervend. Det stod vel i et innlegg at 20 barn under 18 hadde dødd i ulykker (jeg kan huske feile tall..). gjaldt dette alle trafikkulykker? I såfall kan vel en god prosent tas bort som 16-åringer på mopedulykker? (f.eks.)

Det kan sikkert vises i tester at bakovervendt er tryggest. Men hva med det virkelige liv?? Hvor mange er reddet for at de satt bakovervendt i forhold til de som satt i godkjente seter forover?

Skrevet

:klappe: :klappe: :klappe:

Signerer denne tvert.

Det er det med de faktorene som spiller inn altså.

Og har forresten leita meg grønn. Finner ikke en rapport eller statistikk som forteller noe om hvordan skadde/omkomne barn har vært sikret i bilen. Er det noen andre som finner det?

Skrevet

Kanskje det er noe på TT sine sider?

Skrevet
Slike innlegg gir meg hakeslepp.......!!! Pute med rygg til en på 1 1/2 år ?????? Det er jo ikke "lovlig" før 4 års alder. (eller en høyde som tilsvarer det da...!!)

Og en på 15 mnd som har en så dårlig lås på setet sitt at han kan åpne det selv..... sjokkerende!!!! Jeg nekter å tro at han kunne klart å åpnet en "vanlig" lås. Denne måtte vært ekstremt dårlig. Jeg snakker av erfaring, for jeg har selv mange barn. Og jeg har aldri opplevd at noen har klart å åpne de selv.. de er jo knallharde....

Fant ikke noe sete som passet??? Det er også et dårlig argument. Det fantes mange forskjellige seter på den tiden også...

Nei, håper andre bruker hodet litt mer enn du gjorde, når det gjelder trafikksikkerhet..og barnesikring..

Les en gang til:

Pute med rygg med 5-punktssele i til eldstegutten på 15 mnd. Yngstemann brukte ikke dette fordi festet til ryggen gikk i stykker etter ett ublidt møte med bakken.

Og egentlig uten at jeg trenger å forklare deg det så er yngstemann ett diagnosebarn. En av tingene ved sykdommen hans gjør at han er grådig sterk ( da han var 2 brakk han to av fingrene mine bare med å klemme dem. Fester han grepet må man være to for å løsne det.) Medisinene han brukte den gangen gjorde at han var veldig overvektig og ikke passet i noen av stolene vi prøvde bortsett fra ett som ikke passet i bilen. Siden han den gang ikke hadde noen diagnose hadde vi ikke rett til tilpasset stol og vi hadde ikke råd til å kjøpe en selv.

Det er nettopp slike faktorer som gjør at folk ikke har rett til å dømme.

Så når det gjelder det å bruke hodet, så gjorde jeg det etter det jeg visste den gangen. Hadde jeg gjort annerledes etter det jeg vet nå? Ja så absolutt.

Men etterpåklokskapen er den beste visdom vi har.

Hva har skjedd med sikkerheten frem til 2017? Jeg vil nok tippe at den har kommet enda lenger. Og da er det nok dere som gjør alt "riktig" nå ( misforstå den rett ) som sitter og får pepper for de valgene dere tok i dag.

Jeg står inne for de valgene jeg tok den gangen og det vil jeg gjøre til den dagen jeg dør.

Skrevet
Kanskje det er noe på TT sine sider?

Jeg finner noen statistikker der, men ingen som sier noe om akkurat det.

Jeg mener ikke at det er nødvendig med en sånn dokumentasjon, men det hadde vært interessant å vite.

Vet at discovery sendte ett program med kræsjtester for en eller to uker siden. Fikk ikke med meg hele programmet, men det jeg fikk med meg var tester av større barn, men de hadde av små før jeg husket programmet.

Skrevet

Her så sitter småen (2,5 år) bakovervendt. Jeg mener jeg hørte en gang at barnet skulle sitte bakovervendt til det var 3 år,men forstår nå at jeg ikke er helt oppdatert... :sjenert: Ser nok ut til at småen må belage seg på å sitte bakovervendt en god stund til ja ;)

Vi har ikke hatt noen problemer fram til nå, men i den siste tiden har han begynt å smette ut av skulderstroppene og vender seg fram for å se og snakke med oss :forvirret:

Føler ikke at det er spesiellt sikkert...og det er jo grenser for hvor mye vi kan stramme stroppene også!

Jeg så en link i denne tråden at det var noen klips man kunne feste på selene, men er det noen som kan si hvor jeg bestiller slike?

WF

Skrevet

HTS som har den klipsen så butikker som fører deres varer kan sikkert skaffe en.

Skrevet
Les en gang til:

Pute med rygg med 5-punktssele i til eldstegutten på 15 mnd. Yngstemann brukte ikke dette fordi festet til ryggen gikk i stykker etter ett ublidt møte med bakken.

Og egentlig uten at jeg trenger å forklare deg det så er yngstemann ett diagnosebarn. En av tingene ved sykdommen hans gjør at han er grådig sterk ( da han var 2 brakk han to av fingrene mine bare med å klemme dem. Fester han grepet må man være to for å løsne det.) Medisinene han brukte den gangen gjorde at han var veldig overvektig og ikke passet i noen av stolene vi prøvde bortsett fra ett som ikke passet i bilen. Siden han den gang ikke hadde noen diagnose hadde vi ikke rett til tilpasset stol og vi hadde ikke råd til å kjøpe en selv.

Det er nettopp slike faktorer som gjør at folk ikke har rett til å dømme.

Så når det gjelder det å bruke hodet, så gjorde jeg det etter det jeg visste den gangen. Hadde jeg gjort annerledes etter det jeg vet nå? Ja så absolutt.

Men etterpåklokskapen er den beste visdom vi har.

Hva har skjedd med sikkerheten frem til 2017? Jeg vil nok tippe at den har kommet enda lenger. Og da er det nok dere som gjør alt "riktig" nå ( misforstå den rett ) som sitter og får pepper for de valgene dere tok i dag.

Jeg står inne for de valgene jeg tok den gangen og det vil jeg gjøre til den dagen jeg dør.

:kose: Du er ikke en dårlig forelder for de valgene du måtte ta, og jeg synes ikke du skal måtte ta i mot dritt fra andre for dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...